PDA

View Full Version : Epiphone S-310 vs London city spitfire mkII



nusti
28 januari 2012, 19:05
Ik ben op zoek naar een goede gitaar (strat) en heb een klein budget, wat al een uitdaging op zich is. Ik weet waar ik op moet letten bij een gitaar en ben ook niet al te bang om tweedehands te gaan kijken. Voor het budget waar ik het mee wil doen is ook tweedehands lastig.

Nu kwam ik bij de internet zoektocht op london city uit, die heel erg goede recenties kreeg, maar het hangt heel erg af van welke lichting en bouwjaar het is.
Op marktplaats ook aan het snuffelen geweest en hier kwam ik een koreaanse epiphone s-310 tegen uit 1995

De london city heb ik uitgetest bij een zeer erkende gitaarbouwer uit Goirle die zeer te spreken was over deze specifieke gitaar, volgens hem een erg goede versie en de gitaar zit volgens hem zeker bovem het niveau van de squiers en zelf de duurdere fenders. Ik heb werkelijk geen enkele reden om te twijfelen aan de expertise van deze man. Speelde idd erg prettig en had een mooi geluid, prettige actie. En heerlijk lelijk rood.....Het kost 295 euro en voor deze prijs komen er nieuwe snaren op, de intonatie en actie afgesteld. Ook wordt de hals gestript. (lak verwijderd)

De epi s-310 heb ik bij iemand thuis uitgeprobeerd. De gitaar is 17 jaar oud, maar ziet er nog redelijk goed uit, maar heeft de volgende problemen. De tremolo stang kan er niet meer ingeschroefd worden, er is iets mis met de schroefdraad.
Als ik langs de hoge E-snaar kijk is de hals mooi vlak, langs de lage E is de hals een tikkeltje hol.
De 5-weg schakelaar voelt niet goed.
potmeters zijn goed, pick-ups zijn ook redelijk.
De gitaar heeft een mooi geluid, maar is dan ook getest op een fender buizenbak terwijl de London City op een transistor fendertje is gespeeld (en ook een mooi geluid had)

Ze hebben beide een esdoorn hals en toets, de body van de epi is gelamineerd Els van de London City is massief els.

als ik dit zo lees lijkt het me duidelijk wat ik moet doen: Kies de London city....Het dilemma zit hem in het volgende, de Epi S-310 kost 110 euro. Ik kan echter niet inschatten hoeveel het me gaat kosten om die opgeknapt te krijgen. Een normale afstelbeurt inc snaren kost al snel zo'n 50 euro, dan ook een nieuwe brug, hals richten enz. Je zit zo op een kleine 100-150 euro.

En dan heb je al dat geld erin gestopt is het dan een goede gitaar?vergelijkbaar met de London City?

Heeft iemand een zinnig advies?

The Unforgiven
28 januari 2012, 19:21
Laat ze beide zitten, die Epi is niet in orde en die London City belachelijk duur.

nusti
28 januari 2012, 19:27
alternatief?

Daarnaast, als er zoveel verschil in de kwaliteit van de london cities zit en deze is goed, durf ik niet blind voor 220 euro er 1 van internet te trekken, waar dan ook een afstelbeurt overheen moet en je uiteindelijk ook 300 euro voor kwijt bent.