PDA

View Full Version : vraag over hals bouw en hoe de uitsnede voor de topkam te maken?



jan jansen
28 januari 2012, 14:14
Ik ben bezig met een telecasterhals.Alles lukt me behalve de uitkeping voor de gitaarnut/topkam....hoe maak ik die het beste?Ik bedoel 2 zaagsnedes zijn snel gemaakt maar dan moet het hout nog verwijdert worden...Hoe doe ik dat het makkelijkst zodanig dat hij ook kaarsrecht wordt?

JJ

Rizz
28 januari 2012, 16:58
Met een smal, vlijmscherp beiteltje, 4mm ofzo.. Moet redelijk precies te doen zijn. Afwerken met een schuurstokje..

iesiediesie74
28 januari 2012, 19:02
Gaat dat niet met een bovenfrees/dremel?

pueblo
28 januari 2012, 19:22
Gaat dat niet met een bovenfrees/dremel?

beiteltje is toch iets veiliger lijkt me

Tabula Rasa
28 januari 2012, 21:43
Beiteltje is wel een goeie optie. Ik heb het laatst gedaan door twee zaagsnedes te maken en de ruimte weg te vijlen met de vijl die op de Leatherman Wave zit. Mensen die dat ding kennen weten wat ik bedoel. De smalle kant van de vijl heeft ook tanden en is ideaal voor dit soort klusjes. Mocht je zoŽn ding hebben, dan gaat het daarme ook prima en behoorlijk veilig.

oigun
28 januari 2012, 22:51
Als je geen klein beiteltje hebt kun je een horlogemakers schroevendraaiertje vlijmscherp slijpen, werkt perfect. Zorg ervoor dat je van buiten naar binnen steekt zodat je geen risico loopt dat het uitbrokkelt. Let op dat de bodem van de groef mooi vlak is of met de toets meeloopt als je een holle nut gebruikt.

jan jansen
29 januari 2012, 18:22
Met een smal, vlijmscherp beiteltje, 4mm ofzo.. Moet redelijk precies te doen zijn. Afwerken met een schuurstokje..

aha...ik heb laatst eens zo`n setje beiteltjes gekocht...en een schuurstokje....niet aan gedacht....soms is het zo simpel...:ok::):strat: