PDA

View Full Version : HSH met 7 polige switch



Rohtagran
27 januari 2012, 23:32
Aangezien ik bezig ben met het verbouwen van mn fake-o-caster had ik een vraagje betreft de 5-way switch.

Ik wil graag een HSH set up en op veel aansluitschema's zie ik 8 polige switches of een vlx91 switch.

Nu is de vraag of het mogelijk is de standaard 7 polige switch te gebruiken of dat ik alsnog een 8 polige moet bestellen.

piezo
30 januari 2012, 11:12
Een beginnersvraag van 4 dagen oud en helemaal niemand van de zelfbouw habituées die de moeite neemt die vraag even te beantwoorden.
DIT SUBFORUM GAAT BLIJKBAAR HARD ACHTERUIT !!

*******************
Rohtagran:
Om te beginnen heten dat soort schakelaars niet 7- of 8-polig maar 2-polig, ongeacht het aantal keuze-aansluitpunten. Je verbindt namelijk 2 polen (de z.g. commons) met een x-aantal keuze-aansluitpunten.

Als je de meest gebruikelijke HSH schakeling wilt, is een standaard 5-standenschakelaar van CTRL (het fender type) of een YM-50 (zit o.a. op Ibanez) of iedere andere 5-standenschakelaar met 2 commons en 2x3 (dus niet 2x5) keuze-aansluitpunten geschikt, mits ze voldoen aan het volgende:
- je moet 2 rijtjes van 3 keuzepunten hebben
- in stand 2 en 4 moeten de buitenste aansluitpunten contact maken met het middelste aansluitpunt.

Hieronder de schakeling, zoals die er dan uit ziet met een CTRL type.http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_hsh5l11_01


Ik ken jouw "7-polige" schakelaar niet, maar dat is mogelijk een schakelaar met 1 common die contact kan maken met 1 rijtje van 3 aansluitpunten, terwijl het andere rijtje geen common heeft. Die zou dus geschikt kunnen zijn als HSH-schakelaar. Maar de enige manier om daar achter te komen is met een multimeter even nagaan welk aansluitlipjes wanneer contact maken met elkaar.
Of je moet ons een afbeelding en een type-aanduiding geven en hopen dat iemand er mee bekend is.

Rohtagran
31 januari 2012, 11:11
Heej Piezo, bedankt voor je uitleg.
Het betreft een fenderstyle switch.

Ik wil graag een JEM achtige manier om ze te gebruiken.

piezo
31 januari 2012, 11:52
Voor JEM moet je dan inderdaad aansluiten zoals op het plaatje. De linkerkant van de schakelaar is dan voor de elementkeuze, aan de rechterkant worden in stand 2 en 4 de humbuckers gesplitst voor de "stratocaster tussenstandjes". De common voor de linkerkant zie je linksonder (naar pots/output), die voor de rechterkant rechtsboven (ongebruikt).