PDA

View Full Version : G snaar Les Paul ontstemd



Joris00
27 januari 2012, 14:50
Hey!

Sinds kort heb ik een probleem met mijn Les Paul Standard (desert burst, 2008 ).
Ik heb er nieuwe snaren opgelegd, voor het eerst sinds ik 'm heb aangeschaft 3 kleine maandjes geleden. Heb er simpele Ernie Ball Regular Slinky op zitten momenteel.

Nu het probleem. De G-snaar van de Les Paul ontstemt ontzettend snel! Soms gaat het voor langere tijd goed, maar soms is ie al ontstemt na 2 simpele bends! Hier had ik voorheen nooit problemen mee. Hij bleef juist verrassend goed 'in-tune'. Maar sinds kort dus niet meer. Heb de snaren er nu een weekje of 2 op zitten. Ik vind het natuurlijk erg hinderlijk dat hij niet gestemd kan blijven en heb gelezen dat het ook een probleem is wat vaker voorkomt.
Heeft iemand een mogelijke oplossing voor m'n probleem? Of misschien zelf ervaring hiermee?

Heb inmiddels al gekeken of hij er bij de bridge en bovenin bij de 'nut' (sorry, ken de Nederlandse termen hier niet voor ;) ) goed op ligt, en dit lijkt zo te zijn. Zelf heb ik het vermoeden dat ik 'm er misschien verkeerd op heb gelegd, maar hierbij is het vreemde dat de rest van de snaren wel goed gestemd blijven.

Problematisch dus. Kan iemand mij helpen?

Bedankt!

lindstrom
27 januari 2012, 14:56
Wat ook kan zijn is dat je van die grover tuners hebt, daar zit een schroefje op de kopse kant van de tuner, als je die wat strakker draait zal hij beter in stemming blijven.

Overigens is het normaal dat nieuwe snaren nog wat rekken en verlopen.

Joris00
27 januari 2012, 15:01
Klopt, naar die tuners heb ik ook gekeken en volledig vast gedraaid zodat ze goed op hun plaats blijven.
En wat betreft dat zetten van de nieuwe snaren; Naar mijn idee is dat nu wel gebeurt. Heb er nu al dagen op gespeeld, een aantal uur per dag. En de overige snaren ontstemmen lang niet zo snel als die ene G-snaar. Die hebben zich dan blijkbaar al wel volledig gezet. Dus ik weet niet of daar het probleem ligt..

bass blom
27 januari 2012, 15:13
rek je de nieuwe snaren ook wel (flink) bij opzetten?

en anders zijn er ook 'beter' manieren van snaren opzetten te vinden..

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten.

er is er nog een maar die kan ik ff zogauw niet vinden.

Hiro
27 januari 2012, 15:17
de g snaar is bij mij ook de snaar die t meeste ontstemt, maar met goed uitrekken is t bij mij meestal wel verholpen

Kim Wilson
27 januari 2012, 15:18
er is er nog een maar die kan ik ff zogauw niet vinden.
Ja, die ken ik ook. Die heet "koop een Fender".


:hide:

bass blom
27 januari 2012, 15:20
Ja, die ken ik ook. Die heet "koop een Fender".


:hide:

:seriousf: damm rednecks

Mitch
27 januari 2012, 15:28
Topkam een beetje smeren of desnoods iets bijvijlen (of laten doen uiteraard). Door de hoek van de kop en de hoek van de snaar is de G-snaar op Gibsons altijd een heikel punt. Met een stemmechaniek heeft dat bijna nooit iets te maken. Kan ook zijn dat je je snaar niet handig aanbrengt met teveel windingen, dan kan de snaar ook teveel gaan slippen. In Diversen staat een reuze handige sticky over hoe je dit kunt voorkomen.

polviggen
27 januari 2012, 15:30
kunnen 2 dingen zijn, ofwel speling op de tuner, die standaard kluson dingen zijn niet geweldig, ik heb die op mijn les paul laten veranderen door stevige grovers.

of je snaar blijft hangen in de nut, dat is redelijk waarschijnlijk want de g-snaar maakt een vrij grote hoek.

Joris00
27 januari 2012, 15:52
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb momenteel ook locking grover tuners, dus denk niet dat het daaraan kan liggen. Ook maakt hij niet te veel windingen, aangezien hij er slechts 1 maakt ;)
Verder ga ik het uitrekken van de snaar eens proberen. Mocht dat niet helpen, zal ik eens goed naar de nut moeten kijken. Hoe kan ik deze het best behandelen?

Mocht iemand nog een oplossing hebben of ervaring met dit probleem, hoor ik dat nog altijd graag!

hole
27 januari 2012, 15:54
Voor wat betreft smeren: even met een HB potlood door de topkam gaan.