PDA

View Full Version : uitversterken akoustische gitaar..............oh ja :-)



rupke
27 januari 2012, 09:29
Hoi,

Ik heb sinds kort een Eastman AC412CE akoustische gitaar en bij de winkel waa rik hem kocht zeiden ze als je de gitaar wilt uitversterken laat dan alle akoustische versterkers eens staan en versterk je gitaar uit over een acieve monitor. Ik dacth dat ga ik eens proberen. Nou had Nocki (wie kent hem niet :-)) nog een actieve monitor van LEM Liggen. Dus ik gekocht en op laten sturen om te proberen. Daarnaast he bik een zoom A2.1 op d ekop weten te tikken. Ik he bnog niet heel lange kunnen proberen ma wat ik na een 15 minuten al voor elkaar kreeg was echt erg goed qua sound. De zoom he bik alle effecten gebypassed op eq. instellen en een betje galm na en ik krijg echt een natuurlijke soun over de monitor. Live ga ik die monitor op het podium zetten en aansturen via de ongebalaceerde uitgang (jack) van de zoom A2.1 en via de XLR uitgang van de zoom naar de PA.

Zijn er anderen die ook over een aciteve monitor hun akoustische gitaar versterken.

Einzeln
27 januari 2012, 13:44
Hoi,

Ik heb sinds kort een Eastman AC412CE akoustische gitaar en bij de winkel waa rik hem kocht zeiden ze als je de gitaar wilt uitversterken laat dan alle akoustische versterkers eens staan en versterk je gitaar uit over een acieve monitor. Ik dacth dat ga ik eens proberen. Nou had Nocki (wie kent hem niet :-)) nog een actieve monitor van LEM Liggen. Dus ik gekocht en op laten sturen om te proberen. Daarnaast he bik een zoom A2.1 op d ekop weten te tikken. Ik he bnog niet heel lange kunnen proberen ma wat ik na een 15 minuten al voor elkaar kreeg was echt erg goed qua sound. De zoom he bik alle effecten gebypassed op eq. instellen en een betje galm na en ik krijg echt een natuurlijke soun over de monitor. Live ga ik die monitor op het podium zetten en aansturen via de ongebalaceerde uitgang (jack) van de zoom A2.1 en via de XLR uitgang van de zoom naar de PA.

Zijn er anderen die ook over een aciteve monitor hun akoustische gitaar versterken.

Nee. Ik overweeg een ZT acoustic lunchbox

-Martijn-
27 januari 2012, 14:04
Ik geloof best dat het goed kan klinken; er zijn immers ook genoeg gitaristen die via een DI direct het mengpaneel in gaan en er tevreden over zijn. Het lijkt mij alleen niet de meest praktische oplossing.

Einzeln
27 januari 2012, 14:08
Ik geloof best dat het goed kan klinken; er zijn immers ook genoeg gitaristen die via een DI direct het mengpaneel in gaan en er tevreden over zijn. Het lijkt mij alleen niet de meest praktische oplossing.

Verklaar je nader.

-Martijn-
27 januari 2012, 15:06
Verklaar je nader.

Hoebedoelje?

Einzeln
27 januari 2012, 15:55
Hoebedoelje?

Wat is er niet praktisch? Een goed acoustische versterker heeft alle eigenschappen in zich van een mini PA. Een actieve monitor is mijn ogen daarom bijzonder praktisch.

-Martijn-
27 januari 2012, 16:32
Die dingen zijn loodzwaar, terwijl een beetje zaal zijn eigen monitors wel heeft.
Ik zie het voordeel niet echt ten opzichte van een normale akoestische gitaarversterker.

Swaag
27 januari 2012, 16:43
Op mijn Fishman versterker kan ik ook iets meer afregelen dan op een actieve monitor.

vederlicht
27 januari 2012, 22:08
He Rupke,
In wat voor dialekt schrijf jij in hemelsnaam. Nog nooit gezien. Spreek je het ook uit zoals het er staat?
Vederlicht♫

heavy-metal-thunder
27 februari 2012, 12:51
Hallo

Ik vind dit een boeiende discussie omdat ik recent een akoestische gitaar heb aangeschaft, waarin ik een LR Baggs Anthem SL heb geïnstalleerd om ze in groepsverband te gebruiken. Ik heb geen akoestische versterker, daarom pluggen we ze rechtstreeks in op de mengtafel (Mackie, type ken ik niet, maar heeft zowel XLR als lijnniveau en heeft ook enkele effecten zoals chorus, maar die staan niet aan).

Momenteel is het geluid nog niet echt bevredigend, maar dat zal voor een deel ook te wijten zijn omdat ik maar weinig kennis heb van de bediening van de mengtafel. Ik sukkel wat met de bediening v/d Mackie mengtafel, die heeft niet gewoon bas, mid en treble zoals dat op een gewone gitaarversterker is, maar voor mids zijn er 2 knoppen (eentje voor frequentie en de andere voor het level).

Nu was mijn vraag of er tussen de gitaar en de mengtafel een DI moet, of eventueel een ander toestel (à la FIshman Aura... ) om het geluid beter te maken of makkelijker af te stellen? Ook over de instelling v/d LR Baggs weet ik niet zo veel: zet ik hem best zo veel mogelijk op de piezzo of meer de micro (als ik het klankgat niet afdek, heb ik vrij snel last van feedback)?

Dank u.

rupke
5 maart 2012, 14:05
Hoi Vederdelicht,

Als ik praat ben ik helemaal niet meer te volgen ;-). Nee hoor heeft meer te maken met heel snel typen en niet meer nalezen van wat er nu eigenlijk staat. Excuses hiervoor. Ik zal er meer op letten.

Met ons akoustisch bandje hebben we een 2ehands PA aangeschaft. Van het weekend mijn akoustische gitaar er op aangesloten en zonder iets er tussen klonk het eigenlijk al erg goed. Wel heel snel rondzingen bij wat hogere volumes (die eigenlijk nog niet hoog genoeg waren voor het geluidsniveau van een optreden). Daar moet ik nog wat op vinden (rubberen dop in klankgat bijvoorbeeld).

Ik had daarna mijn Zoom A2.1 aangelsoten, die ik had afgesteld op een actieve monitor en nu bleek dat ik hem veel te hard uitstuurde naar de PA dus ik moet de volumes van het pedaaltje aanpassen. Dat ga ik van de week doen.

Gr. Rupke

Einzeln
6 maart 2012, 08:57
Hallo

Ik vind dit een boeiende discussie omdat ik recent een akoestische gitaar heb aangeschaft, waarin ik een LR Baggs Anthem SL heb geïnstalleerd om ze in groepsverband te gebruiken. Ik heb geen akoestische versterker, daarom pluggen we ze rechtstreeks in op de mengtafel (Mackie, type ken ik niet, maar heeft zowel XLR als lijnniveau en heeft ook enkele effecten zoals chorus, maar die staan niet aan).

Momenteel is het geluid nog niet echt bevredigend, maar dat zal voor een deel ook te wijten zijn omdat ik maar weinig kennis heb van de bediening van de mengtafel. Ik sukkel wat met de bediening v/d Mackie mengtafel, die heeft niet gewoon bas, mid en treble zoals dat op een gewone gitaarversterker is, maar voor mids zijn er 2 knoppen (eentje voor frequentie en de andere voor het level).

Nu was mijn vraag of er tussen de gitaar en de mengtafel een DI moet, of eventueel een ander toestel (à la FIshman Aura... ) om het geluid beter te maken of makkelijker af te stellen? Ook over de instelling v/d LR Baggs weet ik niet zo veel: zet ik hem best zo veel mogelijk op de piezzo of meer de micro (als ik het klankgat niet afdek, heb ik vrij snel last van feedback)?

Dank u.

Dat is een parametrische toonregeling. Die is fijn om een neuzig midden weg te halen of juist een beetje druk in het midden te zoeken. In beide gevallen is het aan te raden om de level een beetje boven de nul te zetten, en dan met de frequentie je spot te zoeken die je ofwel fijn vindt ofwel afschuwelijk. In geval van afschuwelijk, draai je level naar beneden.
Die anthem series mixt piezo met een mic. Die mic zorgt voor lucht in je geluid. Die combi zou voldoende moeten zijn om een goed geluid neer te zetten. Het blijft altijd behelpen vind ik.

steph
6 maart 2012, 09:34
Je vraag is zoiets van: met een eend kom ik van A naar B, en met een porche ook.
Eigenlijk zou je vraag moeten zijn: wat rechtvaardigd de hoge prijs van bijv. een AER/Fishman versterker tegenover een bijv. actieve Lem monitor.
Ik predendeer niet de wijsheden te hebben, maar volgens mij:
*Het gewicht is beduidend lager
*Speakers zijn altijd kleiner, en meestal hebben de speakers een versterker per speaker (bi-amp, tri-amp).
*Notch/anti feedback filters tbv akoestische gitaar
*Phantoom voeding
*Grotere hoeveelheid aansluitmogelijk heden (XLR, din,zels al USB)
*Een monitor is om jezelf te monitoren, en akoustische versterker spreid meer, omdat deze ontwikkeld is voor kleinere zalen/kroegen.
*Ingebouwde galm/reverb/chorus
*Een akoustische versterker "klinkt" alsof er van een limiter compressor gebruik gemaakt wordt, is qua pieken in te stellen.
Oja, een akousische versterker kan heel dik en vol klinken, en een monitor klinkt gewoon anders (waarschijnlijk ook weer door die spreiding).
Opzich had ik liever een kleine pa, maar dat is wel veel meer sjouwen (en geld), en klinkt het vaak dan net niet zo vol, je hebt dan dus ook nog randapparatuur nodig (galm/compress. limiter), kabels. Dan heeft het niet veel meer met een akoustisch instrument te maken hé?
Enige voordeel kan zijn, is een hoger volume realiseren...

jjw
30 maart 2012, 21:38
Hallo,

Las vandaag in het tijdschrift "de gitarist" dat je je zaal geluid kan verbeteren met een slap back delay. Da's mooi maar zou zelf niet zo weten welk effect pedal je daar voor moet hebben. Schat zelf in een analoge maar veel verder ben ik nog niet.
Weet iemand welk pedaal je hier voor het best voor kan gebruiken ? Misschien de de starter van deze topic dan ook geholpen zijn(en ik ook :)

Einzeln
30 maart 2012, 21:55
Ik ben benieuwd in welke context een slapback delay een verbetering kan zijn. Wat wordt er dan verbetert?
een slapback is een hele korte delay met weinig herhalingen. Ik zie het even niet voor me.

harrie-beton
30 maart 2012, 22:29
Twee cent van mij:
Ten eerste is een akoestische gitaar met een element nauwelijks een akoestische gitaar. De mooiste akoestische klanken komen uit het hout en moet je opvangen met een microfoon.

Een akoestische gitaarversterker is meer marketing dan kwaliteit, het is net zo bijzonder als een versterker speciaal voor CD spelers. Een monitor, PA speaker, nearfield en een akoestische versterker hoort hetzelfde te doen met de klank, namelijk NIETS. Een versterker moet het harder maken en meer niet. Dit verhaal gaat niet op voor electrische gitaren en basgitaar maar we hebben het over akoestische gitaren.

Guitar GoD
31 maart 2012, 10:08
Nee. Ik overweeg een ZT acoustic lunchbox

die wil ik ook! al over gespeelt met mn eastman ac812. geweldig ding! 200 watt ofzo in zon klein dingske ?

Eko
31 maart 2012, 10:38
Ik speel al jaren ook acoustisch in de band.Heel soms acoustisch duo of met andere gelegenheidsformaties. ik heb een serie acoustische amps gehad waarvan een Fender acoustasonic amp lang gebruikt is , maar nu al jaaaaaren AER`s. eerst een Bingo , daarna een Domino en nu weer terug naar een Compact 60-II 2005 Limited series in het rood! De AER`s zijn een klasse apart als het om geluid gaat. Er zitten meer voordelen aan :
Klein ( draagtasje erbij is echt een uitvinding )
fantoomvoedng voor zang of spraak.
te gebruiken als monitor bij grote gigs
XLR uitgang
recording out.
Meerdere instrumenten aan te sluiten
Genoeg vermogen voor grote kroegen ( ook in bands)

De Fender was mooi om te zien (altijd meegenomen) maar heeft de neiging wat te helder te klinken. De effecten waren niet echt warm of mooi genoeg en werden dus eigenlijk nooit gebruikt. Op het laatst gebruikte ik eigenlijk alleen maar en klein beetje reverb. De afmeting was echter meer iets wat tegen begon te staan. De AER`s zijn meer dan de helft kleiner. Als je 1 of 2 electrische amps meeneemt met 3-4 electriche gitaren ,en dan nog een acoustische gitaar met amp, begint afmeting mee te tellen.

Daarnaast gebruik ik een pedaal van AER . Dat is een colourizer. Daarmee heb je de mogelijkheid om je geluid echt heel mooi te kleuren. Ik heb hem gekocht omdat ik 2 acoustische gitaren om en om mee neem. Een ColeClark Fat lady of een Gibson SJ 200. Die laatste mist echt hele lage bassen en dat kun je compenseren met zo`n pedaal. De Colourizer heeft ook een DI functie en een eigen voeding. Gebouwd als een tank en voorzien van eigen tasjes voor het apparaat en de voeding. Beiden passen in de voor en zijvakken van de AER Compact draagtas en dus heb je altijd alles bij je. De Coulorizer kan als back-up gebruikt worden mocht de AER Compact het om wat voor reden dan ook opgeven.

jjw
31 maart 2012, 16:08
In de gitarist staan 50 tips om je geluid te verbeteren, een daarvan van de slapback delay om je geluid dragender te maken in een akoestisch dode zaal.