PDA

View Full Version : Geluid in hout



ChrisWMan
26 januari 2012, 19:22
De body van een gitaar bepaald de tone en sustain en de pickups nemen de trillingen van de snaren op en zetten dit om in geluid.
Zou het mogelijk zijn om de trillingen in het hout op te nemen en om te zetten in geluid?

pueblo
26 januari 2012, 19:34
De body van een gitaar bepaald de tone en sustain en de pickups nemen de trillingen van de snaren op en zetten dit om in geluid.
Zou het mogelijk zijn om de trillingen in het hout op te nemen en om te zetten in geluid?

tuurlijk
met piezo
http://www.budgetronics.eu/N_art1082_Memo2_1.jpg
wordt gebruikt bij akoestische instrumenten, meestal wel in een andere vorm dan bovenstaande

ChrisWMan
26 januari 2012, 19:52
Ok, ik dacht dat een piezo pickup ook gewoon de trillingen van de snaren om zette in geluid.

pueblo
26 januari 2012, 20:32
Ok, ik dacht dat een piezo pickup ook gewoon de trillingen van de snaren om zette in geluid.

vaak zitten piezo's onder de zadels of onder de (houten) brug

pasqual
26 januari 2012, 22:02
Hoi Chris, je moet niet de denkfout maken dat de body alleen verantwoordelijk is voor de tone en sustain. De hals bepaald ook voor een groot gedeelte deze factoren. Het is vooral de combinatie van beiden.

ChrisWMan
26 januari 2012, 22:07
Ok, bedankt voor de reacties.
Bij m'n vorige gitaar, een Yamaha Pacifica die ik helaas heb moeten verkopen hield ik soms gewoon m'n oor tegen het hout te horen zingen:-)
Binnenkort maar een beetje gaan experimenteren.

Tabula Rasa
26 januari 2012, 22:29
Ok, bedankt voor de reacties.
Bij m'n vorige gitaar, een Yamaha Pacifica die ik helaas heb moeten verkopen hield ik soms gewoon m'n oor tegen het hout te horen zingen:-)
Binnenkort maar een beetje gaan experimenteren.

Is dat niet hetzelfde als een stemvork tegen je kop aan zetten? Je schedel is dan de klankkast.

RS-Rik
27 januari 2012, 16:46
Schedel de klankkast? Dat ding zit vol met natte drap, dat werkt toch niet goed?

Volgend mij neemt de kracht van een geluidsbron toe met het kwadraat naarmate je er dichter bij komt (d kracht = - d afstand^2) Als je een geluidsbron heel dicht, of tegen je oor aan houdt dan klinkt het heel luid. Zeker als je hem tegen je oorschelp aan houdt.

bass blom
27 januari 2012, 17:29
ik heb wel eens zo'n piëzo dinkie in een akoestische geplakt, gaat prima.
maar dat dunne hout maakt veel meer mechanische beweging dan een elektrische gitaar. ik denk niet dat het veel uithaalt. ze gaan ook vrij snel feedbacken.
of je moet echt een flink gat boren, het daar in plakken en dan stevig afdoppen met een rond stukje hout, misschien dat het dan iets doet.
wel een leuk experiment.
die dingetjes koop je op ebay voor drie keer niks.

pueblo
27 januari 2012, 17:32
ik heb wel eens zo'n piëzo dinkie in een akoestische geplakt, gaat prima.
maar dat dunne hout maakt veel meer mechanische beweging dan een elektrische gitaar. ik denk niet dat het veel uithaalt. ze gaan ook vrij snel feedbacken.
of je moet echt een flink gat boren, het daar in plakken en dan stevig afdoppen met een rond stukje hout, misschien dat het dan iets doet.
wel een leuk experiment.
die dingetjes koop je op ebay voor drie keer niks.

of je haalt het uit een kapotte wekker, horloge,...
bij conrad hebben ze het ook

aaronstonebeat
27 januari 2012, 21:35
Schedel de klankkast? Dat ding zit vol met natte drap, dat werkt toch niet goed?

Volgend mij neemt de kracht van een geluidsbron toe met het kwadraat naarmate je er dichter bij komt (d kracht = - d afstand^2) Als je een geluidsbron heel dicht, of tegen je oor aan houdt dan klinkt het heel luid. Zeker als je hem tegen je oorschelp aan houdt.

Houd je hoofd maar eens tegen een elektrische gitaar, dan hoor je het geluid veel en veel beter dan wanneer het hout zelfs nog maar een fractie van een millimeter van je hoofd is verwijderd.

Ik denk dat de schedel niet zozeer als klankkast fungeert maar dat de schedel en dus de trommelvliezen mee gaan trillen.

Eddie van Halen leunde met zijn elektrische gitaar op een tafel om er meer geluid uit te krijgen voordat hij een versterker had.

Een en ander werkt trouwens even goed als je je hoofd (of de tafel van Eddie) tegen de kop van de gitaar drukt.