PDA

View Full Version : Hoe belangrijk is klimaatbeheersing



Marshall0611
26 januari 2012, 17:25
Hi Mensen,

Ik ben net begonnen met het bouwen van een accoustische gitaar alle Bogdanovich.
Allereerst moet ik natuurlijk beginnen met het maken van allerlei verschillende soorten templates en mallen waarmee en waarin je de gitaar dan zometeen gaat bouwen.
Nou ben ik helaas niet gezegend met een hele grote noch gemetselde schuur. (helaas.!)
Ik heb slechts een kleine schuur van hout met een golfplaten dak erop.
Het is er net zo koud als buiten en ik denk dan ook redelijk vochtig.
Nou vraag ik me af, of het wel goed komt als ik daar in het voorjaar ga beginnen met het daadwerkelijk bouwen van mijn gitaar, of gaat dat absoluut niet werken met dat mooie kwetsbare hout?

Ik hoor graag jullie reacties.

Rizz
26 januari 2012, 17:52
Je gaat pas problemen krijgen als de relatieve vochtigheid verandert.. Het is nu redelijk vochtig, maar volgende week zal het een stuk droger worden met de vorst....
Vanaf de lente tot de herfst is het redelijk constant en zou het moeten kunnen, maar heb je je gitaar in elkaar gezet met een RV van 65%, moet je hem daar ook houden, anders scheurtie aan alle kanten als het droger wordt!

Als je schuurtje nog enigszins geisoleerd is, kan je een luchtontvochtiger aanschaffen en het daar tussen de 45 en 50% te houden..

Ray_W
26 januari 2012, 18:40
Klimaatbeheersing lijkt mij heel heel heeeeee.......el belangrijk.

In het beschreven schuurtje heb je naar grote waarschijnlijkheid de temperatuur en de vochtigheid niet in de hand.
Over het algemeen heb je dan over de 4 seisoenen gezien te maken met grote variabelen als het gaat om relatieve luchtvochtigheid (RV) van 20 tot wel 80% , mogelijk hogere uitschieters naar lager of daarboven sluit ik niet uit.
Ook de temperatuur op zich wijzigt enorm van -10 C over nu enkele dagen naar +35 C onder de golfplaten in de brandende zon zomers.
Jouw mooie / dure dunne gitaar bouw hout vindt al die extremen niet echt fijn, maar ook lijmen / poriën vullen en nog meer bewerkingen gaan onder die ver van ideale omstandigheden minder goed.

Echter een (piep)klein geventileerd + verwarmt kamertje in huis zou al heel goed geschikt kunnen zijn om te klussen en voor het opslaan van materialen.

Op zich heb je niet zo gek veel ruimte nodig om te werken.
Na ieder(e) klus(je), de niet nodige spullen wegzetten en vervolgens voor de volgende klus het dan benodigde gereedschap / materialen / hulpmiddelen neerzetten.
Het vereist wel enige planning, je kunt niet op 10 fronten tegelijk stoeien.

Er zijn hobby bouwers die complete (akoestische) gitaar bouw op de keukentafel doen, en de werkplek na enkele uren weer netjes opgeruimd aan moeders opleveren zonder dat te zien is dat er daar ooit aan een (houten) gitaar gewerkt is.

loose-fur
26 januari 2012, 22:38
Hebben ze in Portugal minder last van een schommelende luchtvochtigheid, zodat ook de schimmelige vochtplek in de woning/werkschuur van deze vakman een mooie constante blijft?

https://lh3.googleusercontent.com/-bDjApuZ5FNE/TyHDjElpHHI/AAAAAAAACm4/5YnExPFZ8dM/s720/Portugal.jpg



Tee.

aaronstonebeat
27 januari 2012, 21:59
Ik ben wat van een barbaar en ga met de seizoenen mee zonder iets eraan te doen. Ik heb ook nog niet zo gek veel aan akoestische bouw gedaan, ben eigenlijk met de eerste bezig die een beetje in die richting komt.

Maar ik bewaar mijn hele leven al mijn gitaren gewoon waar ik ben (het is onderhand langer dan mij lief is te vermelden ;)) en het enige dat ik wat dat betreft echt heb gemerkt, is dat bij 's zomers gebouwde gitaren 's winters de frets uit gaan steken; die vijl ik dan de eerste winter bij en het probleem keert niet meer terug.

Als ik een kostbare houtvoorraad had, zou ik me er waarschijnlijk wat meer aan gelegen laten liggen.

Javaca
28 januari 2012, 09:20
Hebben ze in Portugal minder last van een schommelende luchtvochtigheid, zodat ook de schimmelige vochtplek in de woning/werkschuur van deze vakman een mooie constante blijft?

https://lh3.googleusercontent.com/-bDjApuZ5FNE/TyHDjElpHHI/AAAAAAAACm4/5YnExPFZ8dM/s720/Portugal.jpg



Tee.
Naar de tekening op dat bovenblad te oordelen bouwt hij dan ook echt instrumenten van topkwaliteit...:hide:

Marshall0611
30 januari 2012, 09:57
Als ik een kamertje over had dan deed ik het wel in huis, maar dat is ook het probleem, alle kamers zijn hier bezet, dus valt die optie af.
Ook in de huiskamer gaan frezen, zagen en weet ik allemaal nog meer, lijkt me niet echt een super idee, als je ziet hoe mijn schuur er momenteel al uit ziet met al dat gezaag, gefrees en geschuur, dan geloof ik niet dat mijn vrouw er blij van wordt als ik zeg dat ik het voortaan in de huiskamer ga doen.. :stop:

Dus ik denk dat ik maar blijf bouwen tussen de seizoenen door, op de dagen dat het in de schuur niet te warm of te koud is, en mijn hout zal ik het beste in huis bewaren. En dan maar hopen dat het hout niet al te moeilijk gaat doen..?!? :(

Ray_W
30 januari 2012, 10:59
Ik denk dat jouw suggestie, in ieder geval gitaar bouw hout opslaan in geklimatiseerd huis een zeer goede is.

Je zou ook kunnen overwegen vooral het grove werk, waar veel stof / spaanders vrijkomen buitenhuis, dus bijv. in jouw schuurtje uit te voeren. Dan is het hout / werkstuk maar korte tijd in een "slechtere omgeving", na bewerking weer terug brengen in de stabiele omgeving.

Lijmen en die soort zaken in huis op de keukentafel en deze daarna weer zo snel mogelijk vrijmaken voor moeders.
Alles (bewerkt / onbewerkt wel bij acceptabele RV en temperatuur opgeslagen houden.

Jammer genoeg kunnen wij onze (akoestische gitaarbouw) leefomgeving niet vergelijken met het Zuid Europese, waar het misschien minder fluctueert.

Heel veel suc6 met de bouw, ik blijf het volgen.

Ray_W
1 februari 2012, 19:42
Misschien en beetje dramerig, een stukje uit->


MARTIN KOCH
Building Electric Guitars - eBook Edition © 2001 Martin Koch


Workshop

Electric guitars have been built in all kinds of rooms, from living
rooms to fully-equipped workshops. I even know somebody who
built an electric bass on chairs and the floor of his living room.
Ideally, though, you should have a room of your own, with plenty
of light, where you can leave things without having to worry
about them and where producing dust and noise won't get you
into trouble. The room should also be dry, with a relative
humidity of 50 to 70 per cent. Because wood - and in particular a
musical instrument - reacts to changes in humidity, any such
changes should be minimal. Buying a hygrometer will therefore
be an absolute must. It doesn't have to be an expensive hair
hygrometer; a cheap one will do as well. What matters is that you
keep an eye on humidity and do not totally ignore it.
If your workshop is inside a heated house, for instance in a
basement room, humidity will most certainly not be a problem.
Things are different, though, when using an external workplace
without proper insulation of the walls against ground moisture.
In such rooms humidity is often as high as or even higher than
the humidity outside.
Depending on the weather, humidity can then vary between 50
per cent on dry, windy days and 80 per cent and higher on close
or rainy days. In very moist rooms humidity can even be between
90 and 100 per cent. If a room is heated during winter, humidity
will be lower.
Electric air dehumidification is unfortunately an expensive
option, (a) due to the cost of buying the appliance (1) and (b)
because of the energy costs. In some cases they will, however, be
needed if your guitar is to be of good quality. Alternatively, if your
workshop is too moist, you could also move the wood between
the workshop and a drier place in the house, taking the wood to
the workshop only when you work on it and then taking it back
to the drier place for storage.


P. 92

Dootch
2 februari 2012, 00:51
Mijn 5 cent:
Ik bouw op zolder, matig geïsoleerd, zomer max. 30°c winter minimaal 5°c
Als mijn gitaren dat overleven kunnen ze later overal terecht.
Bouwen in een getemperde ruimte is prima maar het instrument wordt dan een "kasplantje". Als het barst of breekt heb ik dat liever tijdens het bouwen dan nadien...:hippie:

Mattia
2 februari 2012, 11:19
Binnen houden die handel. ZEKER bij akoestisch!

I doe alle 'vuile' werk gewoon buiten, bij mooi weer, als het een beetje lente/zomer is, maar opslag gebeurt gewoon binnenshuis. Ik heb nu eidenlijk de luxe dat ik een hele slaapkamer mag 'opofferen' als binnenwerkplaats, maar hiervoor altijd, altijd het hout en onderdelen voor akoestische gitaren (en in aanbouw zijnde elektrische gitaren) binnen. Lange termijn opslag van ruw hout mag/kan gewoon buiten. Als het maar niet fysiek nat wordt. Maande of 2-3 voor gebruik binnen leggen.

Marshall0611
2 februari 2012, 16:33
Bedankt voor de inbreng, ik wacht tot het buiten wat warmer wordt met het bouwen van de gitaar, voorlopig nog zat templates en mallen te maken, dus komt vast goed.

Groeten Marshall..

stijnkenens
2 februari 2012, 17:05
@ Dootch:

Daar ben ik het niet mee eens.
Lijm maar eens een niet te zware bebalking op een klankblad bij 30% rv.
In deze contreien.

Dan is je gitaar naar de knoppen. Want dat krijg je nooit meer goed.
Dit weet ik uit ondervinding, en is pure logica.

Een gecontroleerde ruimte is zeer belangrijk voor het verlijmen van gitaaronderdelen.
Te laag of te hoog en er komen onnodige spanningen/vervormingen in je instrument. Die je er niet in wil.


s.

crazycow
3 februari 2012, 18:48
misschien kun je nu buiten bouwen (oostenwind, droge lucht, ik weet niet hoe droog overigens).

op zich zou ik bouwen tussen de 45 en 55 % luchtvochtigheid (zelf bouw ik het liefst bij +/- 45% aangezien krimp erger is dan uitzetten)

een gitaar die in een hoge luchtvochtigheid is gebouwd en daarna in een drogere ruimte wordt neergezet heeft de kans om te scheuren (ik denk dat die kans al bestaat bij een daling van 20%). Andersom is minder erg. Het hout zal uitzetten en je zal zien dat de top/back boller worden en misschien dat de fretten zich 'terugtrekken' (speelt misschien wel een stuk beter, zeker als de fretten niet goed afgerond zijn).

Ik zie af en toe mensen (niet op dit forum overigens) die een gitaar uit het verre oosten kopen en dan kwaad zijn dat de gitaar barst. Vind je het gek, die gitaar wordt gebouwd in een hoge luchtvochtigheid en komt dan ergens waar de luchtvochtigheid zomaar 50% lager kan zijn. Gegarandeerd dat ie gaat barsten.

Hou de luchtvochtigheid constant tot/met het lijmen van de gitaar. Bij het afwerken maakt het veel minder uit.

(laatste gitaar gebouwd bij 43% vochtigheid)