PDA

View Full Version : Squier Precision Bass / P-Bass - Upgrades?



DemolitionColorScheme
26 januari 2012, 16:56
Ik heb sinds een tijdje een Squier Vintage Modified Precision Bass voor wat opnames (ben geen bassist). Ik ben er vrij tevreden mee, alleen vind ik dat 'ie vrij veel laag heeft en weinig definitie. Het is een vrij wollige bas. Ik mis een beetje die pick attack (natuurlijk met verschillende plectra geprobeerd), wat meer high end op de aanslag. Ik heb al meerdere bas amp modellen geprobeerd en natuurlijk met het hoog gecranked, laag verminderd, maar het zit echt in de bas zelf. Opzich is er niks mis mee, maar ik zou er gewoon iets meer definitie mee wil hebben.

Ik vroeg me af, worden bij deze Squiers over het algemeen de pickups gewisseld en hoe zit het met de pots en bedrading?

Mr.Fingers
26 januari 2012, 17:57
die pickups die erin zitten (duncan designed) zijn wel goed hoor. Als je hem te wollig vind, potmeters vervangen door 500K exemplaren, gaat die al van opknappen ;)

Verder: het is een P-bas, dus die zijn van nature al wat wollig.

DemolitionColorScheme
26 januari 2012, 17:58
die pickups die erin zitten (duncan designed) zijn wel goed hoor. Als je hem te wollig vind, potmeters vervangen door 500K exemplaren, gaat die al van opknappen ;)

Verder: het is een P-bas, dus die zijn van nature al wat wollig.
Klopt, op beiden punten. Ben ik het mee eens, alleen ben ik niet de enige die blijkbaar de pickups een beetje plat vind. Ik ga er, inderdaad, even 500K pots inzetten.

Mr.Fingers
26 januari 2012, 17:59
En als je "bite" wilt met plectrum, stalen roundwoundsnaren gebruiken.

DemolitionColorScheme
26 januari 2012, 18:00
Klopt, heb ik ook over na lopen denken.

7ender
29 januari 2012, 08:23
Ik heb sinds een tijdje een Squier Vintage Modified Precision Bass voor wat opnames (ben geen bassist). Ik ben er vrij tevreden mee, alleen vind ik dat 'ie vrij veel laag heeft en weinig definitie. Het is een vrij wollige bas. Ik mis een beetje die pick attack (natuurlijk met verschillende plectra geprobeerd), wat meer high end op de aanslag. Ik heb al meerdere bas amp modellen geprobeerd en natuurlijk met het hoog gecranked, laag verminderd, maar het zit echt in de bas zelf. Opzich is er niks mis mee, maar ik zou er gewoon iets meer definitie mee wil hebben.

Ik vroeg me af, worden bij deze Squiers over het algemeen de pickups gewisseld en hoe zit het met de pots en bedrading?

Een P-bas wollig ? ....

Dat klopt ! :D

Het enigste , ...en goedkoopste wat je kunt doen is dat condensatortje wat op je toon-regel knoppie zit ( 0,05 uF of 0,047 uF ) vervangen voor een kleinere waarde ,...bijv 0,01 uF

Voor de rest : Lekker afblijven !

P-bassen zijn "dreuners" ,....en dat komt o.a. door de locatie van de pickups , waardoor er minder boventonen worden opgepikt.

Vind je het geluid duf ? ....Gewoon verkopen ,....en een Jazz Bass model aanschaffen .
Die 2 single coils die daar opzitten geven meer definitie , mooier hoog en meer ronk .

GEEN geld insteken voor duurdere elementen ,...mooier bruggetje ,...P/J configuraties of andere bende ,.....zonde van je munten :sssh:

DemolitionColorScheme
29 januari 2012, 09:41
We zijn een beetje voorbarig geweest ...
De vorige verkoper had nooit de snaren vervangen. Ik heb er gisteren een nieuw setje opgelegd en het is alsof 'ie uit de dood is herrezen.

7ender
29 januari 2012, 10:59
ohhhhhhhh,......da's voor "voorlopig" goed genoeg dan :satisfie:

DemolitionColorScheme
29 januari 2012, 11:00
ohhhhhhhh,......da's voor "voorlopig" goed genoeg dan :satisfie:
Ja, voor voorlopig. ;) Mijn vaste tech, die bij Fender werkt, zei ook dat het prima dingen waren, maar dat de elementen echt beter kunnen.

7ender
29 januari 2012, 13:10
zijn goeie dingen natuurlijk ,....Fender heeft nog nooit troep gemaakt ,
maar Jazz Bass klinkt wel een stuk beter.
Als je zo nu en dan een stukkie moet "bommen" voor eigen opname's e.d. , is 't mooi zat .

Upgraden van deze bassen met P/J configuraties en mooie bruggetjes e.d. , zou ik niet doen ...
( Ik ben zelf vroeger al bezig geweest met die dingen ,....maar 't wordt nooit perfect ,....die 2 verschillende elementen bij elkaar klinken nooit echt lekker,..
't blijft behelpen )

Vroeger heb ik ook wel eens een poosje een Jazz Bass "Special" gehad .
Da's eigenlijk geen J-bas maar ook een Precision ,...dat ding klinkt ook minder dan een gewone J-bas .

HaroldA
29 januari 2012, 13:14
Upgraden van deze bassen met P/J configuraties en mooie bruggetjes e.d. , zou ik niet doen ...

Ik ben daar wel verzot op! Een leuke (oude) DiMarzio PJ configuratie kan echt heerlijk klinken!

En niet moeilijk doen met 4 potmeters en zo, gewoon alles vol open!

DemolitionColorScheme
29 januari 2012, 13:27
Ik heb het voorderest niet over geheel modden, gewoon wat betere pickups erin dan deze Duncan Designed, dus bijv. gewoon 'èchte' Duncans.

Mr.Fingers
29 januari 2012, 13:39
Fender heeft nog nooit troep gemaakt

http://troll.me/images/yao-ming/bitch-please.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_California_Series_%28USA%29
http://www.vintage-guitars.se/1997_Fender_Strat_California_Series_black.jpg


en de beruchte American Traditional, gemaakt van poplar multiplex en mexicaanse hardware. Zelfs een squier affinity is beter!

pueblo
29 januari 2012, 16:14
zijn goeie dingen natuurlijk ,....Fender heeft nog nooit troep gemaakt ,


:seriousf::seriousf:

7ender
29 januari 2012, 18:36
:seriousf::seriousf:

nou,...noem maar 'ns wat op dan .... :soinnocent:

( en nee ,...ik heb 'r geen aandelen in zitten :crazyhappy: )

pueblo
29 januari 2012, 18:42
nou,...noem maar 'ns wat op dan .... :soinnocent:

( en nee ,...ik heb 'r geen aandelen in zitten :crazyhappy: )

mr fingers heeft er al eentje genoemd. ;)

7ender
30 januari 2012, 10:30
ik vroeg aan JOU ... of je slechte dingen kon opsommen ....

...en dat mexicaanse stratocastertje,.....is dat dan ECHT puur "slecht" ?

Je kunt natuurlijk WEL stellen, dat wanneer je alle spullen ( instrumenten en versterkers ) die door alle decennia's geproduceerd zijn ( in - en buiten de USA ) , dat deze zeker NIET kwalitatief met elkaar te vergelijken zijn .

Dat weet heus iedereen .

tjeetje man ,..wat heb ik al zelf een rotzooi in me handen gehad van andere merken ( die hier op dit forum soms bejubeld worden ) , hier op me werkbank , waar ik nog "wat" van heb kunnen maken. :sssh:

pueblo
30 januari 2012, 10:36
ik vroeg aan JOU ... of je slechte dingen kon opsommen ....

...en dat mexicaanse stratocastertje,.....is dat dan ECHT puur "slecht" ?

Je kunt natuurlijk WEL stellen, dat wanneer je alle spullen ( instrumenten en versterkers ) die door alle decennia's geproduceerd zijn ( in - en buiten de USA ) , dat deze zeker NIET kwalitatief met elkaar te vergelijken zijn .

Dat weet heus iedereen .

tjeetje man ,..wat heb ik al zelf een rotzooi in me handen gehad van andere merken ( die hier op dit forum soms bejubeld worden ) , hier op me werkbank , waar ik nog "wat" van heb kunnen maken. :sssh:

ik vond het vooral wat kortzichtige uitspraak :) en dat in combinatie met je forumnaam bracht me aan het lachen, dat ze slechte of minder goede dingen gemaakt hebben is geen schande, dat heeft ieder merk wel eens

7ender
30 januari 2012, 12:10
maar wat te denken van dit :

Ik kocht een aantal jaren terug een Vester J-bassie voor een "hap snert".
Het ding had een hals die te ver getordeerd was om 'r nog redelijk op te kunnen spelen .
De body was van waai-bome-hout-muliplex , en de elementen waren zo lullig gemaakt met losse pooltjes op een stukkie blik geplakt.
Alleen cosmetisch zag 't er wel aardig uit .

Dat prutsding klonk echter wél fantastisch :dontgeti:

Ik heb hier alleen de body en die pruts-elementen nog liggen , ......voor als ik nog 'ns een keertje tegen een aardig halsje aanloop :)

soms is 't gewoon een wonder hoe 't komt waardoor iets goed klinkt

stijnkenens
22 februari 2012, 00:03
Ziet er niet uit, en klinkt voor geen meter !!!

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/fender-stratacoustic.jpg

Om een P-bass helder-der te laten klinken, kan je er een soort "P-bass elite" mod van maken.
2 quarterpounders erin, dus nog eentje dichter bij de brug, kleine switch tussen de volume meters en klaar !



s.

LemmyNL
22 februari 2012, 07:50
Ik heb hier een Squier Bullet, mocht kennelijk niet ééns Precision op staan..... maar die heeft toch geen gebrek aan hoog. Ik draai tegenwoordig de tone zelfs een stuk dicht om 'm een wat meer vintage geluid te geven in plaats dat je enkel de aanslag hoort.

Vroegah.... toen wou ik per se de sound van GnR benaderen. Met dezelfde bas, kwam aardig in de buurt. Daarna was het Roger Waters, zoals ie op Pompeii en Dark Side klinkt, sinds ik heb bedacht dat ik beter mijn eigen geluid kan creëren ben ik hier op uit gekomen. Op een Bassman, ook al niet de meest heldere amp, maar het geheel is wel zó lekker....:mmmm:
Maar nee, geen gebrek aan hoog. Dan vind ik Jazz vaak teveel knorren.

LemmyNL
22 februari 2012, 07:57
Ga je mij vertellen dat dat dan weer een apart geval is zeker???:seriousf:

miyaru
2 maart 2012, 10:43
Hallo, ik ben Robin, en nieuw op dit forum. Ik wil even inhaken op P/J's. Ik vind dat een uitkomst - dreun en knor alles in één. Mijn main bas is ooit een squier geweest. Nu is alleen een body en een brug over. Ik heb er Bartolini's in, en de hals is van Vox Humana (birdseye maple). De stemmechanieken zijn van Hipshot - de lightweight serie. De slagplaat is parelmoer en van Allparts en de body is overgespoten in een soort van verouderd candy apple red. Je kan zeggen, koop dan in ene een bas die naar je zin is.... anderzijds was dit een proces van jaren, ik heb de bas al 20 jaar, en het is stap voor stap gegaan. Er hebben ook nog Seymour Duncans ingezeten, maar dat beviel me niet zo, de Barto's zijn knorriger. Dus ja, wat is wijsheid? Ik weet wel dat mijn volgende bas een Vox Humana bas wordt. Maar wat voor één, en wanneer weet ik niet.