PDA

View Full Version : Geen balanced XLR out & ietwat vlakke sound stage van mijn Tubeman mkII: mic preamp?



tidalwave_sideburns
26 januari 2012, 15:11
Dag iedereen,


De H&K tubeman die ik laatst op de kop heb getikt bevalt me op zich prima, maar er zijn een paar kleinigheidjes die me een beetje tegenstaan.

Er zit geen XLR out op, dus er gaat een jackkabeltje van 10,15 meter vanaf het laatste pedaal in mijn chain, reverb, naar de mengtafel. Vind ik een beetje riskant.
Daarnaast is de sound stage zo mono erg smal en zonder ietsje verlate, gepande kanalen, reflectie impulsen, stereo imagers en andere studiotruukjes nogal droog, verstikt. Zo direct heb je natuurlijk niet de eindtrap, de speakers, de lucht, de kleuring van de microfoon, maar het moet toch wel een beetje op te kalefateren zijn. Het geluid wat meer op de voorgrond, wat meer definitie, wat meer 'adem'.

Nu lijken me preamps hiervoor wel geschikt, en dan met name voor linelevel. Even aan het googlen geslagen, kwam op den duur terecht bij van die starved plate buizen pre amps. Niet eens zo duur, de beschrijving voldoet aan wat ik wil. Vaak wel 2e hands te krijgen voor een prikkie. Er staan nu bijvoorbeeld een Alto mini tube en zo'n art tube ding te koop.

Dan zijn er nog andere apparaatjes, zoals Grand Fidelity Tube Processors (http://shop.grantfidelity.com/Tube-Processors/) . Hoewel meer dan ik er aan uit zou willen geven wel een interessante optie als ze jack in- en xlr outputs hadden, :(.
Dan zijn er nog van die buizen koptelefoon versterkers die ook meer definitie, warmte, en dat soort termen zouden toevoegen aan je audio signaal, maar weer geen jack in en XLR out. Een verloopje is zo gekocht, maar dan wordt het weer zo'n bij elkaar geraapte teringzooi.
Dan zijn er nog van die solid state pre amps en passieve DI's. Als het goed klinkt zou het me verder een worst zijn, die buizen doen met 16 volt toch niet zoveel.
Ik verwacht geen wonderen verder, maar met een kleine investering moet toch wel een wat frisser , levendiger geluid over DI te verkrijgen zijn. Voor basgitaar en akoestische gitaar direct in de tafel zijn de resultaten kennelijk goed.

Nu zijn er vast wel lui op dit forum die hier ook tegenaan zijn gelopen, of zelfs iets soortgelijks hebben geprobeerd.

Wat valt er aan te raden?

muziekschuur
26 januari 2012, 15:52
De starved plate is gewoon een marketing ding. Je verliest hoog en dus lijkt het warmer. Maar het is het gewoon niet. Als je iets van buizen geluid wil dan zou je de Electro Harmonix buizenpedalen kunnen gebruiken. Die zijn goed geconstrueerd. Al moet je ze goed nakijken na ontvangst. Het blijft een buizenproduct en het transport tussen EHX en jouw voordeur is altijd een gok.

De 12AE7 of de black finger...

Een gemiddelde DI geeft je overigens gewoon een conversie van ongebalanceerd naar gebalanceerd.

Rewind
30 januari 2012, 16:57
De tubeman is toch een buizen pre-amp? Ik snap niet zo goed wat je wil bereiken met het plaatsen van nog een pre-amp erachter.