PDA

View Full Version : Een voor mij geschikte microfoon, waar kan ik die kopen...?



BibixMusic
26 januari 2012, 14:56
Ik heb als advies gekregen van mijn zangdocent om een eigen microfoon aan te schaffen (voor live optredens) die bij mijn eigen sound past.
Goed idee natuurlijk, maar waar kan ik dan het beste naartoe om er eentje te kopen (dus waar word je goed geadviseerd)?

muziekschuur
26 januari 2012, 15:00
Ben je man of vrouw. Heb je een hoge stem of een lage stem?

muziekschuur
26 januari 2012, 15:06
Als jij die jonge dame bent die ik in HALO hoor op Youtube zou ik zeggen dat een Sennheiser 945 op je lijf geschreven is. Ik heb ook een Beyer Opus 62. Die is ook erg lekker.

http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_opus_69s_dynamisches_vocalmikrofon.ht m?sid=b44d219a1bd52752c74969d81657fa0f
(90 euro)

Deze microfoon klinkt beter dan een SM58. En heeft een net zo goede gain before feedback. (mooie volle ronde topend)

http://www.thomann.de/nl/sennheiser_e945_gesangsmikrofon.htm
(189 euro)

De 945 vind ik de mooiste live vocal mic. beschikbaar nu.

Ik heb ook nog een Sennheiser EW100. En die vind ik bijna net zo mooi als de 945. De nieuwere hebben een ingebouwde limiter en dan klink je eigenlijk altijd goed. Dus heb je de centen en komt het je uit dan is een draadloze sennheiser een aanrader. Mooie in ear monitor erbij en voila. Altijd even soundchecken naast F.O.H. en lekker met niemand wat te maken...

BibixMusic
26 januari 2012, 15:41
Thanks voor je reactie!

Ik zou het alleen wel willen uittesten (waar zou dat het beste kunnen?)...

Overigens is Halo niet echt een goed voorbeeld van mijn stem (ik ben meer een singer/songwriter), dit is bijvoorbeeld iets wat ik vaak doe:


http://www.youtube.com/watch?v=8gQKmseBPYA

en


http://www.youtube.com/watch?v=6NSz5sHJNFE&feature=related

Harry
26 januari 2012, 16:11
Feedback Eindhoven, en dan vragen naar Paul.

muziekschuur
26 januari 2012, 16:23
Je hebt flink geoefend op je buik ademhaling. Chapeau...

Ik kan niet in je beurs kijken. Maar beide microfoons zijn tegek. Hmm. weet je. Elke microfoon klinkt weer iets anders op een andere preamp. Als je een behringer tafeltje hebt en je wisselt van SM58 naar de Beyer Opus heb je zoiets van hmm... is iets beter. Maar ga je een SSL of D&R preamp gebruiken dan is de Beyer ineens echt mooi in het hoog. Waar de Sennheiser bijna scherp is. (en een Neumann 105 vaak een straf is). Dan wordt ineens microfoontechniek belangrijk en doet de acoustiek van de zaal mee enzo.

Ik weet niet waar je woont. Maar Feedback heeft een niet zo grote voorraad. En met 10 jaar geleden hebben ze flink zwaar weer ondervonden van Thomann en de Musicstore.

Ik heb de microfoons hier genoemd. Koop een entry level microfoon zoals de Beyer (qua prijs, maar hij is echt echt goed) en neem dan een paar jaar de tijd om een microfoon te zoeken die je eventueel nog beter vind. Al zijn er daar niet veel van...

suc6. (p.s nee dat blauw op die Opus vind ik ook niet mooi. )

HaroldA
26 januari 2012, 16:38
Leen/huur een paar microfoons (die hier genoemd worden) en ga lekker een paar uurtjes bij Han langs om ze op te nemen! :ok:

Vind 'ie vast niet erg ;)

Basileia
26 januari 2012, 16:44
Leen/huur een paar microfoons (die hier genoemd worden) en ga lekker een paar uurtjes bij Han langs om ze op te nemen! :ok:

Vind 'ie vast niet erg ;)

Met een beetje geluk heeft 'ie ze al hangen...

HaroldA
26 januari 2012, 17:05
Met een beetje geluk heeft 'ie ze al hangen...

Studio mics zijn heel anders dan live mics.

BibixMusic
26 januari 2012, 18:19
Leen/huur een paar microfoons (die hier genoemd worden) en ga lekker een paar uurtjes bij Han langs om ze op te nemen! :ok:

Vind 'ie vast niet erg ;)

Ik vraag wel vaker vanalles en nog wat aan Han.. maar het zou wel gaaf zijn!















:hide:

skanky
26 januari 2012, 23:10
Zing je alleen met gitaar, of heb je ook wel eens een (hardere) band bij je?

Als je alleen met gitaar zingt zou je oa kunnen proberen: (de 'mooiere' microfoons waar ik als geluidstech ervaring mee heb dan)
- Neumann km105 (mooie neutrale klank, werkt bij de meeste stemmen wel)
- Shure ksm9 (Kan heel mooi zijn, alleen dat aanwezige tophoog past niet bij elke stem)
- Shure sm87 geen beta (Mooier en rustiger dan de beta87)
- AKG elle C (Past niet bij elke stem maar als ie werkt kan het echt heel mooi zijn)

succes!

Han S
27 januari 2012, 00:10
Ik heb vandaag voor meer dan 1000 euro microfoons binnen gekregen van Shure, een paar nieuwe KSM 137's en een Beta 181 met twee kapsels, leuk microfoontje.

Die mag ik gaan testen voor een blad, ik ben benieuwd.

En Bibi, leen de jouw aangeraden microfoons en kom ze vergelijken met een Neumann M149. Die is heel geschikt voor jouw stem, maar een dure studiomicrofoon. Het is alleen mooi om mee te vergelijken en je kunt hem als referentie gebruiken. Barbra Streisand gebruikt hem.

Bates15
27 januari 2012, 08:43
Han, welk blad ga je voor testen? Leuk man. Niet voor die nieuwe pro-audio toch?

BibixMusic
27 januari 2012, 09:28
En Bibi, leen de jouw aangeraden microfoons en kom ze vergelijken met een Neumann M149. Die is heel geschikt voor jouw stem, maar een dure studiomicrofoon. Het is alleen mooi om mee te vergelijken en je kunt hem als referentie gebruiken. Barbra Streisand gebruikt hem.

Lijkt me tof!

Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat.. want ik kan mezelf niet horen toch, moet ik dan op basis van een opname beslissen?

Bij wie zou ik de microfoons die in aanmerking komen het beste kunnen lenen/huren?

Budget is ongeveer 200 euro.

Han S
27 januari 2012, 14:46
Bates, er komt een nieuw blad en daar mag ik wat voor schrijven. Het gaat over home recording.

Bibi, je kunt jezelf horen via een Sennheiser HD580 koptelefoon en we nemen het op. We gebruiken de peperdure Neumann als referentie want ik weet zeker dat je die mooier vindt.

BibixMusic
28 januari 2012, 15:09
Ik stuur je even een pm.

Maar nogmaals, weet iemand waar ik microfoons zou kunnen lenen/huren?

HaroldA
28 januari 2012, 15:11
Maar nogmaals, weet iemand waar ik microfoons zou kunnen lenen/huren?

Probeer de Mezz eens, vraag maar naar Jurgen als je belt.

Han S
28 januari 2012, 16:18
Ik heb een Shure SM57, is in principe dezelfde microfoon als de SM58 die je nog elke avond ziet in DWDD. Ik heb een Beyer M88, een Beyer M69, zijn natuurlijk al wat oudere microfoons maar nog steeds niks mis mee en nog altijd te koop. Die hoef je dus niet te lenen.

BibixMusic
29 januari 2012, 17:12
Harold, thanks voor de tip!

Mocht het niet lukken, dan is het wel fijn dat Han nog een aantal mics heeft liggen die nog steeds te koop zijn.

Bates15
31 januari 2012, 18:33
Gaaf Han... ik hoop dat het wat verbetering brengt in het huidige aanbod! Doe ff een topic starten als hij uit is.. mag wel toch? ;-)