PDA

View Full Version : nylon snaren?



lindstrom
26 januari 2012, 12:31
Ik speel al jaren elektrisch en op westergitaren maar nu moet snaren gaan vervangen op een spaanse gitaar die ik al een poos heb.

Nu weet ik dat er verschillen zijn in soorten snaren maar weet ik niet zo goed wat er bij mij zou passen..

Ik ben bekend met de termen "high tension" "medium tension" en "low tension"

Kwa geluidsbeeld zoek ik een beetje het geluid van Jesse Cook. beetje dat droge/scherpe geluid in het laag.

Kan iemand mij adviseren wat ik zou willen hebben? wat is het beste voor mij?

Muzieknono
26 januari 2012, 12:43
Een droog / scherp geluid op een nylonstring heeft meer te maken met het materiaal waar de gitaar van gemaakt is als met de snaren, ik zou sowiezo high tension erop zetten.
Mvgr. Dirk jan :B

LaurentB
26 januari 2012, 14:06
High tension klinkt meestal wel het beste vind ik, ja. Ik zou in elk geval niet onder medium tension gaan, anders wordt het wel een erg slappe toestand.
Als je een erg zwaar klinkende gitaar hebt kan medium tension wel iets helderder klinken, maar heeft ook minder volume.

lindstrom
26 januari 2012, 14:13
tot nu toe erg duidelijk.

Maar,.. inhoudelijk. wat doet die spanning eigenlijk met de klank? hoe werkt het?

LaurentB
26 januari 2012, 14:40
tot nu toe erg duidelijk.

Maar,.. inhoudelijk. wat doet die spanning eigenlijk met de klank? hoe werkt het?

Het volume wordt bij hogere spanning groter, en het geluid krachtiger en voller. Een punt bij nylon snaren is trouwens ook dat de d- em A-snaar wat makkelijk kunnen breken, en zeker bij de lagere spanningsnaren omdat die minder dik zijn.

lindstrom
26 januari 2012, 14:42
Het volume wordt bij hogere spanning groter, en het geluid krachtiger en voller. Een punt bij nylon snaren is trouwens ook dat de d- em A-snaar wat makkelijk kunnen breken, en zeker bij de lagere spanningsnaren omdat die minder dik zijn.

Duidelijk! bedankt voor de uitleg!

Kim Wilson
26 januari 2012, 14:55