PDA

View Full Version : nylon snaren?



lindstrom
26 januari 2012, 12:31
Ik speel al jaren elektrisch en op westergitaren maar nu moet snaren gaan vervangen op een spaanse gitaar die ik al een poos heb.

Nu weet ik dat er verschillen zijn in soorten snaren maar weet ik niet zo goed wat er bij mij zou passen..

Ik ben bekend met de termen "high tension" "medium tension" en "low tension"

Kwa geluidsbeeld zoek ik een beetje het geluid van Jesse Cook. beetje dat droge/scherpe geluid in het laag.

Kan iemand mij adviseren wat ik zou willen hebben? wat is het beste voor mij?

Muzieknono
26 januari 2012, 12:43
Een droog / scherp geluid op een nylonstring heeft meer te maken met het materiaal waar de gitaar van gemaakt is als met de snaren, ik zou sowiezo high tension erop zetten.
Mvgr. Dirk jan :B

LaurentB
26 januari 2012, 14:06
High tension klinkt meestal wel het beste vind ik, ja. Ik zou in elk geval niet onder medium tension gaan, anders wordt het wel een erg slappe toestand.
Als je een erg zwaar klinkende gitaar hebt kan medium tension wel iets helderder klinken, maar heeft ook minder volume.

lindstrom
26 januari 2012, 14:13
tot nu toe erg duidelijk.

Maar,.. inhoudelijk. wat doet die spanning eigenlijk met de klank? hoe werkt het?

LaurentB
26 januari 2012, 14:40
tot nu toe erg duidelijk.

Maar,.. inhoudelijk. wat doet die spanning eigenlijk met de klank? hoe werkt het?

Het volume wordt bij hogere spanning groter, en het geluid krachtiger en voller. Een punt bij nylon snaren is trouwens ook dat de d- em A-snaar wat makkelijk kunnen breken, en zeker bij de lagere spanningsnaren omdat die minder dik zijn.

lindstrom
26 januari 2012, 14:42
Het volume wordt bij hogere spanning groter, en het geluid krachtiger en voller. Een punt bij nylon snaren is trouwens ook dat de d- em A-snaar wat makkelijk kunnen breken, en zeker bij de lagere spanningsnaren omdat die minder dik zijn.

Duidelijk! bedankt voor de uitleg!

Kim Wilson
26 januari 2012, 14:55
Eigenlijk hetzelfde verschil als bij gitaren met metalen snaren. Dikkere snaren = hogere spanning = meer volume en strakker en krachtiger geluid.

Harald
26 januari 2012, 15:20
Bij nylon is het verschil in spelcomfort weer wat minder. Snaarspanning is vergeleken met een steelstring hoe dan ook een stuk minder.

En niet schrikken als je de eerste dagen alleen aan het stemmen bent. Duurt bij nylon een stuk langer...

lindstrom
26 januari 2012, 15:22
Eigenlijk hetzelfde verschil als bij gitaren met metalen snaren. Dikkere snaren = hogere spanning = meer volume en strakker en krachtiger geluid.

Duidelijk! dus,... High tension is gewoon dikker.. vergelijk baar met de overstap van 009 naar 011 op elektrisch?




En niet schrikken als je de eerste dagen alleen aan het stemmen bent. Duurt bij nylon een stuk langer...

Daar was me al bekend maar toch bedankt!

beruk
26 januari 2012, 15:33
was ik altijd erg content mee:
http://www.musicroom.fr/images/catalogue/fullsize/815HT.jpg

lindstrom
26 januari 2012, 15:34
Prijs?

en,..... overal verkrijgbaar?

rijsberman
26 januari 2012, 16:45
Prijs?

en,..... overal verkrijgbaar?

Te lui om zelf te googlen? Of heb je daar als sales engineer geen tijd voor in de baas z'n tijd?

lindstrom
26 januari 2012, 16:58
Lekker ontopic joh! doe je goed! wees er trots op! :stop:

Ik dacht, wellicht dat Beruk er zo veel ervaring mee heeft dat hij me daarin eenvoudig een kort en bondig advies in kon geven.

beruk
26 januari 2012, 17:13
Toen ik lang geleden een klassiekert had verkocht Staffhorst deze snaren. Paardenveld weet je wel. Anders naar Ebbeling (heeft een onzalig mooie Guild hangen, opgepast!) die kan ook nog es jouw wens in snaren vertalen.

lindstrom
26 januari 2012, 17:23
Toen ik lang geleden een klassiekert had verkocht Staffhorst deze snaren. Paardenveld weet je wel. Anders naar Ebbeling (heeft een onzalig mooie Guild hangen, opgepast!) die kan ook nog es jouw wens in snaren vertalen.

Stafhorst, kom ik liever niet al ben ik er dagelijks in de buurt..
Ebbeling kom ik ook geregeld in de buurt. er hangt nog een onwijs mooie les paul met AAA flametop daar :) ....

Anyways, bedankt voor je advies! ik neem het advies zeker mee in mijn keuze! :ok:

Muzieknono
26 januari 2012, 17:37
Je kunt even kijken op la guitarra buena, volgens mij zijjn de Hannabach's wel wat duurder als D'addario, maar zeker ook goede snaren.
Lord of the stings of snaren.nl zijn ook goede sites.
Mvgr. Dirk Jan :B