PDA

View Full Version : Vraag met betrekking tot snaren



The Unforgiven
26 januari 2012, 10:31
Op mijn Les Paul leg ik sinds kort de snaren over de tailpiece heen. Ik doe dus de snaren er aan de 'verkeerde' kan van de tailpiece in, en leg hem daar overheen. Nu vind ik dit op de hoge snaren erg lekker spelen, maar de lage snaren vind ik minder.
Nu vroeg ik mij dus af of het kwaad kan als ik de E,A en D snaar op de normale manier erin zet, en de G,B en e snaar over de tailpiece heen leg.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

loveu2man
26 januari 2012, 10:40
Volgens mij hoeven ze niet allemaal via dezelfde richting er in te gaan.
Ik zag laatst een tip van Phil X, dat snarenknappen tegengaat;
http://www.youtube.com/watch?v=wUO4I01Szjk
Hij doet dus de D en de hoge e er 'verkeerd' in.

hole
26 januari 2012, 10:42
Als het goed klinkt en jij vindt het fijn spelen: vooral doen.
Je zult er niets kapot mee maken in ieder geval.

The Unforgiven
26 januari 2012, 10:46
Hardstikke bedankt, zodra ik m'n nieuwe stemmechanieken binnen heb (van de oude was er een knop afgebroken) ga ik het eens proberen.

Topic kan wat mij betreft dicht.

kassie
26 januari 2012, 11:13
Op mijn Les Paul leg ik sinds kort de snaren over de tailpiece heen. Ik doe dus de snaren er aan de 'verkeerde' kan van de tailpiece in, en leg hem daar overheen. Nu vind ik dit op de hoge snaren erg lekker spelen, maar de lage snaren vind ik minder.
Nu vroeg ik mij dus af of het kwaad kan als ik de E,A en D snaar op de normale manier erin zet, en de G,B en e snaar over de tailpiece heen leg.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Dat kan natuurlijk geen kwaad...

Ik denk wel dat als je voor 'wrap-around' kiest (dat doe ik zelf ook), dat je het nog beter kunt doen...
1. snaren op de normale manier in de brug..
2. de snaar onder de brug doorhalen richting de achterkant van de gitaar.
3. de snaar eroverheen trekken richting de tuners..

Imho heeft de snaar zodoende meer trekontlasting... als je naar het gewonden gedeelte kijkt bij het balletje, dan zie je dat er anders een flinke hoek gevormd wordt op de manier zoals jij het doet..

Doorgaans speelt het ook wat soepeler zodat je ook snaren kunt kopen die wat specifieker gematcht zijn... ipv (011-46) naar (011-52) bijvoorbeeld. Heb je wat meer trekkracht in de lage snaren... en uiteraard een ietsje vettere sound...

The Unforgiven
26 januari 2012, 11:59
Dat kan natuurlijk geen kwaad...

Ik denk wel dat als je voor 'wrap-around' kiest (dat doe ik zelf ook), dat je het nog beter kunt doen...
1. snaren op de normale manier in de brug..
2. de snaar onder de brug doorhalen richting de achterkant van de gitaar.
3. de snaar eroverheen trekken richting de tuners..

Imho heeft de snaar zodoende meer trekontlasting... als je naar het gewonden gedeelte kijkt bij het balletje, dan zie je dat er anders een flinke hoek gevormd wordt op de manier zoals jij het doet..

Doorgaans speelt het ook wat soepeler zodat je ook snaren kunt kopen die wat specifieker gematcht zijn... ipv (011-46) naar (011-52) bijvoorbeeld. Heb je wat meer trekkracht in de lage snaren... en uiteraard een ietsje vettere sound...

Zo leer je elke dag weer iets, ik ga het binnenkort proberen!