PDA

View Full Version : equalizer 0dB=geen0dB



nak
26 januari 2012, 08:30
Had nog ergens een ibanez equalizer liggen en wilde deze gebruiken als booster in de fxloop.
Heb alle schuifjes maar eerst op 0dB gezet maar tot mijn verbazing verzwakt het signaal behoorlijk.
Bij 0dB is het theoretisch, wat erin gaat komt er net zo uit, maar hier niet.
Pas als ik alle schuiven incl level op 15dB zet is het volume maar amper iets meer. Dat werkt dus niet.
De vraag is of andere EQ stompboxen dat ook hebben.

bass blom
26 januari 2012, 08:54
tuurlijk, ze doen iets met je geluid.
al is dit wel vrij extreem.

zoon van Piet
26 januari 2012, 11:38
Kan ook nog zijn dat ie geen zin heeft in je loop..

Dirk_Hendrik
27 januari 2012, 19:17
Wat je beschrijft is me volledig vreemd. En ik weet toch zeker dat ik een stuk of 6 Ibanez EQ's heb liggen. Wat je beschrijf suggereert eerder dat je EQ stuk is. Watvoor type is het?

Plant
27 januari 2012, 23:05
Had nog ergens een ibanez equalizer liggen en wilde deze gebruiken als booster in de fxloop.
Heb alle schuifjes maar eerst op 0dB gezet maar tot mijn verbazing verzwakt het signaal behoorlijk.
Bij 0dB is het theoretisch, wat erin gaat komt er net zo uit, maar hier niet.
Pas als ik alle schuiven incl level op 15dB zet is het volume maar amper iets meer. Dat werkt dus niet.
De vraag is of andere EQ stompboxen dat ook hebben.

Geen ervaring mee, maar bij batterij- / adapter-gevoede pedaaltjes zou dit best een headroom kwestie kunnen zijn. Als je frequenties 15 dB kunt boosten en dan daar bovenop ook nog eens level 15 dB, kan dat opgeteld dus 30dB worden. Een versterking van net iets meer dan 30x. Als uit je gitaar een paar honderd millivolt komt, zal het pedaal zelf al clippen.

De fabrikant zorgt ervoor dat bij maximale regelaarstanden (alles op +15dB) in het pedaal zelf net geen oversturing ontstaat. Met dat als referentie is 0dB dus 15dB zachter dan de clipgrens en dat zou inderdaad zachter kunnen zijn dan de bypass stand.

fastfolkert
28 januari 2012, 00:00
Had nog ergens een ibanez equalizer liggen en wilde deze gebruiken als booster in de fxloop.
Heb alle schuifjes maar eerst op 0dB gezet maar tot mijn verbazing verzwakt het signaal behoorlijk.
Bij 0dB is het theoretisch, wat erin gaat komt er net zo uit, maar hier niet.
Pas als ik alle schuiven incl level op 15dB zet is het volume maar amper iets meer. Dat werkt dus niet.
De vraag is of andere EQ stompboxen dat ook hebben.

Mijn el-cheapo Behringer (:makeup:) gele eq. doosje geeft in de nul stand op het gehoor ongeveer 1x versterking/verzwakking. Geen aanpassing dus.
Is je volume-schuifje misschien stuk?