PDA

View Full Version : HNGD: Squier Jazzmaster J. Mascis signature



guitarkid
25 januari 2012, 17:51
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Jazzmaster.jpg

N.a.v. van een ander topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152336-Quest-for-the-holy-grail/page2
werd ik geattendeerd op deze gitaar. Ik wilde altijd al iets met P-90's en overwoog een SG. Maar dit is gewoon een erg fijne gitaar, speelt heerlijk en klinkt lekker. Bovendien heb ik nog nooit een Jazzmaster gehad in al die jaren... Vind de uitvoering ook erg mooi en de schakelingen die mogelijk zijn bieden ook iets dat ik nog nooit eerder had. Hoop dat de tuners ok blijken en dat de tremolo het naar behoren doet!
Nu eerst 10-52 erop en spelen!

.slash.
25 januari 2012, 17:56
Gaaf man!
geeft vast een mooie sound. Ik heb die tailpiece altijd al vet gevonden!

stikel
25 januari 2012, 17:56
Ik heb aan de Regattaweg al een paar keer stiekem de paarse versie van Fender vastgehouden. De prijs hield me telkens tegen. Maar deze (ook mooie versie) zal vast iets vriendelijker prijs hebben.:)

Mr.Fingers
25 januari 2012, 18:00
Ik wilde altijd al iets met P-90's en overwoog een SG.

Dan sta je nog nergens, want hier zitten geen P90's in ;)

guitarkid
25 januari 2012, 18:51
Dan sta je nog nergens, want hier zitten geen P90's in ;)

Weet ik, ik had "P-90-achtigs" moeten schrijven, maar ze zien er zo lekker uit.... Ze zijn ook iets groter. Geeft niet, ik heb 'm net even lekker in de studio geprobeerd en hij speelt nu als een zonnetje en klinkt echt erg goed.
@Stikel: die paarse (ik was dus bij Tonika) heb ik dus ook even geprobeerd, puur voor het idee. Klinkt een fractie strakker, maar kan verbeelding zijn (wil ook graag... :soinnocent:). Die kost 1080,-, de Squier heb ik voor 375,-. dat verschil is te groot!!!
Er moet alleen even een goede treblebleed in!

barno
25 januari 2012, 18:56
Beauty. ook nog nooit zoiets gehad. 'tis dat ik zogoed de symptomen ken, anders zou ik niet merken dat stiekem, langzaam en snood een GAS-aanval zich van mij meester maakt.
Snel een dokter, want ik vrees dat ik ze alleen wil voor de looks.

Kakihara
25 januari 2012, 19:21
Beauty. ook nog nooit zoiets gehad. 'tis dat ik zogoed de symptomen ken, anders zou ik niet merken dat stiekem, langzaam en snood een GAS-aanval zich van mij meester maakt.
Snel een dokter, want ik vrees dat ik ze alleen wil voor de looks.

Ik heb nog wel ergens een jazzmasterplan rondslingeren ;)

Killerlooks, en als het nu nog een beetje goed klinkt... Gefeliciteerd !

Mr.Fingers
25 januari 2012, 19:28
Beauty. ook nog nooit zoiets gehad. 'tis dat ik zogoed de symptomen ken, anders zou ik niet merken dat stiekem, langzaam en snood een GAS-aanval zich van mij meester maakt.
Snel een dokter, want ik vrees dat ik ze alleen wil voor de looks.

http://www.youtube.com/watch?v=_P9UTt57CJs

Die andere mascis :soinnocent:

barno
25 januari 2012, 19:34
Ik heb nog wel ergens een jazzmasterplan rondslingeren ;)



triple hernia hier, dus voorlopig doodse stilte in mijn atelier...

Fingers: clip klinkt super

Mr.Fingers
25 januari 2012, 19:53
Als je eens in "den Anversois" zijt (om knutselkeizer Stijn ofzo te bezoeken), altijd welkom ;) (er staat hier ook een rickybacker 370/12, duseuh...)

.slash.
25 januari 2012, 20:14
Mooie sound in dat clipje

guitarkid
25 januari 2012, 20:36
Ik heb nog wel ergens een jazzmasterplan rondslingeren ;)

Killerlooks, en als het nu nog een beetje goed klinkt... Gefeliciteerd !

Klinkt echt goed! Een ander (klein) verschil met de Fender is dat je de tremolo van de duurdere kunt locken! Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar het kan niet met de Squier. Maar ja, ik wil één met een tremolo!

Mr.Fingers
25 januari 2012, 21:24
Kan met iedere jazzmaster-trem (ook die op de japanse Fender, met de squier dan weer niet, niet dat dat erg is, omdat die lock erg moeilijk af te stellen is, en je dan ook je tremarmhoogte niet meer kunt regelen).

Brewskie
25 januari 2012, 21:25
triple hernia hier, dus voorlopig doodse stilte in mijn atelier...


Oei. Dat is akelig. Triple nog wel. Heb je dat wel vaker gehad ? Opereren doen ze niet zo vaak meer tegenwoordig, hoorde ik. Nou, succes en spoedig herstel gewenst, Barno.

caliban
26 januari 2012, 05:46
Proficiat, guitarkid. Supercoole gitaar. Die duurdere versie waar je over spreekt, is dat de mexicaanse jazzmaster? Damn wat wil ik ook graag terug zo een offset-ding...

guitarkid
26 januari 2012, 06:27
Proficiat, guitarkid. Supercoole gitaar. Die duurdere versie waar je over spreekt, is dat de mexicaanse jazzmaster? Damn wat wil ik ook graag terug zo een offset-ding...

Hallo Caliban.

Die duurdere is een Japanner.

tidalwave_sideburns
26 januari 2012, 09:37
Hest goud doan. Schier ding!

guitarkid
26 januari 2012, 10:09
Hest goud doan. Schier ding!

Grunnigs in Budapest...??? :)

Hendriks
26 januari 2012, 12:42
Er moet alleen even een goede treblebleed in!



http://www.guitarelectronics.com/c=qNYTtq9Hba1THSkxNCqUWfyAo/product/CPC500V/CTS-500K-Audio-Taper-Precision-Pot-w-Variable-Treble-Bleed-Circuit.html

tidalwave_sideburns
26 januari 2012, 13:09
Grunnigs in Budapest...??? :)

LOI cursus

Dweezman
26 januari 2012, 16:31
mooi mooi mooi.

Noordeling38
26 januari 2012, 20:26
Ziet er mooi uit! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

loose-fur
26 januari 2012, 21:58
J Mascis (http://www.youtube.com/watch?v=1drBx2XSe8w) (Xtra Large)



Tee.

guitarkid
27 januari 2012, 08:38
http://www.guitarelectronics.com/c=qNYTtq9Hba1THSkxNCqUWfyAo/product/CPC500V/CTS-500K-Audio-Taper-Precision-Pot-w-Variable-Treble-Bleed-Circuit.html

Goede tip! Regelbaar zelfs!


LOI cursus

:seriousf:

guitarkid
27 januari 2012, 22:01
Ok mensen, voor wie nog twijfelt over een evt. aanschaf van deze gitaar of wie eigenlijk nog wel eens een Jazzmaster wil, maar geen duurdere Fender hoeft heb ik maar één tip: kopen!!!
Ik had eigenlijk nog nooit echt naar een Jazzmaster gekeken en bij mijn weten er zelden of nooit op gespeeld. Typisch geval van tunnelvisie: Strats, Tele's, LP's bij ladingen in handen gehad, maar een Jazzmaster.... Onbekend maakt onbemind. Toen de eerste JM's in de Vintage Modern-serie kwamen viel m'n oog er toch wel wat op, maar die overtuigden me niet. Ik wilde wel een tremolo en het "originele" circuit, want ik vond die knop en wieltjes mooi!
Voor 379,- heb ik nu gewoon een prima gitaar met een lekker vintage uitstraling, een goede sound (ik heb geen idee wat voor pu's er nou precies inzitten) en een echt prima bespeelbaarheid. M.n de hals vind ik heerlijk voelen met z'n satin afwerking, een absolute verbetering t.o.v. de dikke lak op de CV's. Ik heb de gitaar voor mijn doen vrij laag afgesteld met een setje 10-52 en dat is precies goed! Geen gerammel! Brug-pu is lekker fel, hals-pu heeft genoeg warmte, maar met bite en de combi is misschien wel de mooiste stand, zeker clean!
De schakeling met de schuifswitch en de twee wieltjes is ook nieuw voor mij. Voor wie het niet kent (ik wist eerst ook niet hoe het zat): ingeschakeld gebruik je alleen de hals-pu en de wieltjes regelen het volume en de toon, geheel onafhankelijk van de stand van de "main" pu-switch, volume en tone-pots. Wel jammer is dat dat wanneer je alle pots open zet er wel verschil is in het geluid van de hals-pu. In de "schuif-stand" mist hij duidelijk wat bite t.o.v. van de "normale" stand. Weet iemand of dat zo hoort? En zo ja, is dat evt. te veranderen? Het zou die mogelijkheid n.l. voor mij nog interessanter maken: hals-pu met minder volume voor akkoordjes en dan in één keer naar brug-pu vol open voor een solo o.i.d.!
De lak is ook dik ok en hoewel ik fiësta red/tortoise voor een JM eigenlijk een must vind is dit vintage white met de gouden "anonized aluminium" slagplaat toch wel erg stijlvol! Diep in mijn hart zeurt een stemmetje echter: "Busje lak en slagplaatje kopen, baasje?????" :soinnocent:
De tremolo werkt goed, maar subtiel. 't Is geen Floyd Rose, maar hij doet precies wat je mag verwachten van dit systeem.
Surf's up!! Cowa bunga! :)
Me happy!

macwilliams
27 januari 2012, 22:55
Ik heb nou al een paar keer naar dat plaatje gekeken maar ik denk dat ik nog erg last heb van tunnelvisie. Op een of andere manier zie ik mezelf nooit op zo'n gitaar spelen. Maar wie weet als ik later groot ben en oud (en blind).



:D

guitarkid
27 januari 2012, 23:49
Ik heb nou al een paar keer naar dat plaatje gekeken maar ik denk dat ik nog erg last heb van tunnelvisie. Op een of andere manier zie ik mezelf nooit op zo'n gitaar spelen. Maar wie weet als ik later groot ben en oud (en blind).
:D

Willem jongen, wa's dat nou weer jammer! 3 maart moet je 'm anders toch even vasthouden! :crazyhappy:

Mr.Fingers
28 januari 2012, 00:04
Wel jammer is dat dat wanneer je alle pots open zet er wel verschil is in het geluid van de hals-pu. In de "schuif-stand" mist hij duidelijk wat bite t.o.v. van de "normale" stand. Weet iemand of dat zo hoort? En zo ja, is dat evt. te veranderen? Het zou die mogelijkheid n.l. voor mij nog interessanter maken: hals-pu met minder volume voor akkoordjes en dan in één keer naar brug-pu vol open voor een solo o.i.d.!


Dat hoort zo, die schuischakelaar bedient het "rhythm-circuit", dewelke je halselement via andere potmeterwaardes (1000K voor volume, 50K voor tone, in plaats van 250K voor beide gewone potmeters), wat je een warmer geluid met strakker laag geeft. Als je dat wilt aanpassen is dat dus die potmeters vervangen door twee van 250K. Let wel, die potmeters voor die wieltjes zijn speciale, kleine potmeters, en zijn vrij moeilijk te vinden!

macwilliams
28 januari 2012, 00:25
Willem jongen, wa's dat nou weer jammer! 3 maart moet je 'm anders toch even vasthouden! :crazyhappy:

Ghehehe, dan hoop ik maar dat ik tegen die tijd hersteld ben.

guitarkid
28 januari 2012, 09:34
Dat hoort zo, die schuischakelaar bedient het "rhythm-circuit", dewelke je halselement via andere potmeterwaardes (1000K voor volume, 50K voor tone, in plaats van 250K voor beide gewone potmeters), wat je een warmer geluid met strakker laag geeft. Als je dat wilt aanpassen is dat dus die potmeters vervangen door twee van 250K. Let wel, die potmeters voor die wieltjes zijn speciale, kleine potmeters, en zijn vrij moeilijk te vinden!

Ik wilde eerst mijn vraag direct aan jou richten in mijn post, maar dat leek me toch wat flauw... Maar tof dat je reageert en dank voor je antwoord! Ik hoopte dat het in de condensatorwaarde(n) zou zitten, maar het zijn dus de pots! Ach, zo belangrijk is het nou ook weer niet! Mocht ik toevallig er achter komen waar ik ze kan krijgen, dan kan het altijd nog!

Gr. Coos

Mr.Fingers
28 januari 2012, 11:51
http://www.allparts.com/250K-Mini-Pot-p/ep-0185-000.htm
http://www.allparts.com/250K-Linear-Mini-Pot-p/ep-0227-000.htm

deze zouden kunnen werken, als je zo'n "adapter piece" erop zet om er een solid-shaft van te maken.

guitarkid
28 januari 2012, 12:13
http://www.allparts.com/250K-Mini-Pot-p/ep-0185-000.htm
http://www.allparts.com/250K-Linear-Mini-Pot-p/ep-0227-000.htm

deze zouden kunnen werken, als je zo'n "adapter piece" erop zet om er een solid-shaft van te maken.

Goede tip. Maar wat is een adapter piece? Ik kan ze niet vinden op deze site.
Als ik weer snaren ga wisselen haal ik de slagplaat er even af en ga sowieso eens kijken hoe het allemaal precies in elkaar zit!

Mr.Fingers
28 januari 2012, 12:29
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W250-H250/cbsh.jpg
http://www.stellartone.com/Images/ImageManager/Stellartone_S2S.jpg

messingen "buisjes" die je over de splitshaft heen klemt, waardoor ze solid-shaft worden, en je dus zonder problemen de wieltjes kunt monteren (anders gaan die uit center staan).

guitarkid
28 januari 2012, 13:28
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W250-H250/cbsh.jpg
http://www.stellartone.com/Images/ImageManager/Stellartone_S2S.jpg

messingen "buisjes" die je over de splitshaft heen klemt, waardoor ze solid-shaft worden, en je dus zonder problemen de wieltjes kunt monteren (anders gaan die uit center staan).

Dank........!

guitarkid
29 januari 2012, 17:15
Beauty. ook nog nooit zoiets gehad. 'tis dat ik zogoed de symptomen ken, anders zou ik niet merken dat stiekem, langzaam en snood een GAS-aanval zich van mij meester maakt.
Snel een dokter, want ik vrees dat ik ze alleen wil voor de looks.

Barno, geloof me, hij klinkt en speelt ook nog meer dan ok, zeker gezien wat hij kost!!! Geef maar gewoon toe aan die aanval (als je rug bijv. weer ok is. Sterkte daarmee!!)

guitarkid
2 februari 2012, 17:18
Vandaag een treble bleed in de gitaar gezet, maar dat werkte voor geen meter. De potmeter regelt alleen van pak 'm beet 0 tot 1 een beetje en dan is het gelijk vol gas tussen 3 en 10. Ik heb een "preset-combi" van Oigun (die hij voor een Tele had opgestuurd, 2 stuks zelfs voor nop, top van 'm :ok: ), dus een condensator en een weerstand parallel. Ik vermoed dat die weerstand de boosdoener is, maar wilde toch even jullie raad. Ik moet alle snaren etc. er steeds afhalen en je kunt dan nog niet heel gemakkelijk bij de potmeter om te solderen, dus wil ik het nu toch liefst direct goed.
Iemand een goed voorstel voor waarden, al dan niet alleen condensator of weerstand en condensator parallel of in serie etc?
De potmeter heeft een waarde van 1 meg linear. D.w.z. dat is de waarde die ik overal lees, dus ik ga er maar van uit dat dat bij deze Jazzmaster ook zo is!

Hendriks
2 februari 2012, 17:28
Vandaag een treble bleed in de gitaar gezet, maar dat werkte voor geen meter. De potmeter regelt alleen van pak 'm beet 0 tot 1 een beetje en dan is het gelijk vol gas tussen 3 en 10. Ik heb een "preset-combi" van Oigun (die hij voor een Tele had opgestuurd, 2 stuks zelfs voor nop, top van 'm :ok: ), dus een condensator en een weerstand parallel. Ik vermoed dat die weerstand de boosdoener is, maar wilde toch even jullie raad. Ik moet alle snaren etc. er steeds afhalen en je kunt dan nog niet heel gemakkelijk bij de potmeter om te solderen, dus wil ik het nu toch liefst direct goed.
Iemand een goed voorstel voor waarden, al dan niet alleen condensator of weerstand en condensator parallel of in serie etc?
De potmeter heeft een waarde van 1 meg linear. D.w.z. dat is de waarde die ik overal lees, dus ik ga er maar van uit dat dat bij deze Jazzmaster ook zo is!

Ik heb hier nog wel een treblebleed setje voor een P90 liggen en die werkte echt perfect.

guitarkid
2 februari 2012, 18:18
Ik heb hier nog wel een treblebleed setje voor een P90 liggen en die werkte echt perfect.

Dat zou te gek zijn Henk, maar in de Jazzmaster zitten geen P90's.
Maar dat maakt misschien niet uit?

Hendriks
2 februari 2012, 18:47
Dat zou te gek zijn Henk, maar in de Jazzmaster zitten geen P90's.
Maar dat maakt misschien niet uit?
Volgens mij heb ik het goede setje (even gegoogled) , 150 K en 1000pf

guitarkid
2 februari 2012, 20:12
Volgens mij heb ik het goede setje (even gegoogled) , 150 K en 1000pf

Dat kan ik nu heel gemakkelijk checken, want ik heb wel iets slims bedacht. Ik heb met twee draadjes (aan de twee contactpunten van de potmeter) en een transistorvoetje een extern aansluitpunt gemaakt, dus ik kan nu elke condensator, weerstand en combi snel proberen en de juiste dan later definitief aan de potmeter solderen. Ik ben best wel een beetje trots op mezelf... :soinnocent:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0004-6.jpg

da Liks
2 februari 2012, 20:25
ben een paar keer terug gekomen naar dit topic. zo'n jazzmaster groeit op me, fucking lekkere plank eigenlijk!

guitarkid
2 februari 2012, 21:19
ben een paar keer terug gekomen naar dit topic. zo'n jazzmaster groeit op me, fucking lekkere plank eigenlijk!

Er zijn er nog een paar van gemaakt...! ;)

caliban
2 februari 2012, 23:47
Dat kan ik nu heel gemakkelijk checken, want ik heb wel iets slims bedacht. Ik heb met twee draadjes (aan de twee contactpunten van de potmeter) en een transistorvoetje een extern aansluitpunt gemaakt, dus ik kan nu elke condensator, weerstand en combi snel proberen en de juiste dan later definitief aan de potmeter solderen. Ik ben best wel een beetje trots op mezelf... :soinnocent:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/DSC_0004-6.jpg

Goed gedacht!

lauke_101
2 februari 2012, 23:50
Ja, had ze al op TDPRI gezien en kon er op wachten dat deze gitaartjes tot Gitaarnet door zouden dringen. Dat maakt m'n GAS er niet beter op. Zeg nou zelf, zo'n ding zou toch niet misstaan op een studentenkamer? Dan kunnen de 'echte' Fenders veilig thuis blijven.
Verder kan ik er kort over zijn,

MOTDOMME WAT EEN MOOIE GITAAR!


Uhm ja, gefeliciteerd met de aanwinst. En bedankt, of zoiets. Top man :ok:

caliban
2 februari 2012, 23:58
Ja, had ze al op TDPRI gezien en kon er op wachten dat deze gitaartjes tot Gitaarnet door zouden dringen. Dat maakt m'n GAS er niet beter op. Zeg nou zelf, zo'n ding zou toch niet misstaan op een studentenkamer?
Niet alleen op een studentenkamer :).

guitarkid
3 februari 2012, 08:01
Goed gedacht!

Dank je. Ik kan me overigens niet voorstellen dat ik de eerste of enige ben die dit idee kreeg. Wel? Gelieve dan vanaf nu te spreken over de "Guitarkid-mod". Dan wil ik die graag patenteren en er stinkend rijk van worden.... :seriousf:
Ik moet overigens (los van Hendriks setje) eens een bak condensatortjes etc. hebben. Altijd leuk om mee te experimenteren, ook in m'n andere gitaren.


Volgens mij heb ik het goede setje (even gegoogled) , 150 K en 1000pf
Ik heb waarden van 680pF en 220K gezien, maar geldt dat ook voor 1 meg pots? Het gekke is dat de combi die ik van Oigun kreeg perfect werkt in een Tele (met een 250K-pot), maar dus niet in de Jazzmaster! Seymour Duncan zegt:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Treblebleed.jpg

caliban
8 maart 2012, 13:08
Net ook eentje besteld, foei ik... Ben benieuwd

guitarkid
8 maart 2012, 13:42
Net ook eentje besteld, foei ik... Ben benieuwd

Mooi man, daar krijg je geen spijt van. Ik ga 'm steeds meer waarderen. Ik kan je echter een goede treblebleed wel aanraden!
Ik heb daar erg veel plezier van!

N.D.
10 maart 2012, 09:55
Ik heb er nu ook eentje! Super ding! Zeker voor de prijs, ik heb 'm vergeleken met een Classic Player jazzmaster, en het verschil tussen die 2 vond ik best klein eigenlijk. Pas bij een nog duurdere jazzmaster ging ik pas echt veel verschil merken. Voor de prijs vind ik de afwerking ook best best goed. Ik heb vroeger een Squier strat gehad, en dat was echt een drama, en op deze heb ik tot nu toe nog niks kunnen ontdekken wat niet netjes is.

Enige waar ik nog even aan moet wennen is de manier waarop de tremolo-arm vastgemaakt moet worden. Ik ben benieuwd hoe lam dat wordt bij vaak in- en uithalen als ik 'm meeneem in een tas/koffer.

lauke_101
11 maart 2012, 10:47
Ik wil fotoooos!

En fuck ik wil ook zo'n gitaar. Ga misschien van de zomer naar de States, dan neem ik er zeker eentje mee. Kost 379 dollar bij Guitar Center, dat is omgerekend maar 288 euro :)

N.D.
11 maart 2012, 10:54
Ik wil fotoooos!

En fuck ik wil ook zo'n gitaar. Ga misschien van de zomer naar de States, dan neem ik er zeker eentje mee. Kost 379 dollar bij Guitar Center, dat is omgerekend maar 288 euro :)

Toevallig nét een nieuw topic geopend ;)

caliban
18 maart 2012, 13:54
Heb de mijne nu ondertussen een paar dagen. Ik ga geen nieuw topic openen aangezien het te veel zou worden over één hetzelfde model. Ik kan me vooral aansluiten bij wat anderen hier reeds gezegd hebben. Hoogtepunt aan de gitaar is waarschijnlijk de nek, aangename dikte en zo, maar vooral hoe swéét hij aanvoelt.

guitarkid
18 maart 2012, 17:26
Heb de mijne nu ondertussen een paar dagen. Ik ga geen nieuw topic openen aangezien het te veel zou worden over één hetzelfde model. Ik kan me vooral aansluiten bij wat anderen hier reeds gezegd hebben. Hoogtepunt aan de gitaar is waarschijnlijk de nek, aangename dikte en zo, maar vooral hoe swéét hij aanvoelt.

Helemaal mee eens. Doordat mijn oude Tele bij de gitaardokter is (maar daarover t.z.t. in een ander topic meer!) heb ik vanmiddag de hele tijd gerepeteerd met de Jazzmaster en idd, wat is dat een heerlijke hals! En het is ook een heerlijk universele gitaar!
Ik blijf echter een beetje tegen dat hele witte en de kleur van die slagplaat aanhikken..... :soinnocent:

N.D.
19 maart 2012, 14:32
Dat hele witte vind ik opzich nog wel meevallen. En anders gewoon met dit lekkere weer even in 't zonnetje leggen tijdens school/werk/studie/huishouden :D
En die slagplaat, tsja, ik vind 'm niet lelijk, maar misschien dat ik 'm ooit nog vervang voor een zwarte of witte.
Ik heb net al wel de knoppen vervangen (zwart met "metalen" bovenkant) die ik nog had liggen van een Rickenbacker kopie:
http://i99.photobucket.com/albums/l303/nielsd/IMG_0848.jpg

Weet iemand trouwens hoelang dat tremolosysteem het uithoudt met het in- en uitklikken? Wordt dat snel lam?

freakystyle
19 maart 2012, 16:15
Als het hetzelfde systeem is als een fender jazzmaster brug. (erin steken, zit een taps toelopend eindje aan de onderkant) Dan wordt dat inderdaad vrij snel lam. Je kan dat voor zover ik weet op 3 manieren oplossen.

- Je doet wat plakband om het uiteinde van de tremelopook heen.

- Je haalt de hele brug eraf en je knijpt met een tang de houder van de pook weer wat strakker om de pook heen.

-Je haalt de hele brug er af en doet een kleine buizenklem om de houder van de pook heen en draait die stijf aan. (misschien dat het met een tie-wrap ook kan dat weet ik niet)

guitarkid
20 maart 2012, 10:03
Weet iemand trouwens hoelang dat tremolosysteem het uithoudt met het in- en uitklikken? Wordt dat snel lam?

Ik heb puur toevallig een case (een Music Store Tweedcase) waar de gitaar in past en waarbij ik de pook kan laten zitten door 'm naar rechtsonder te draaien, waar hij qua lengte en hoogte genoeg ruimte heeft! Dat ik die case al had is mazzel, want een Jazzmaster past niet in een standaard Strat/Tele-case: nogal te lang namelijk!

Doefke
19 november 2012, 15:42
Sorry voor het bumpen van een oud topic, maar ik vind het een beetje onzin hier een nieuwe voor aan te maken:

Hebben jullie de tune o matic brug nog apart af laten stellen op de radius van de hals? Als ik dingen lees over de die brug kom ik overal tegen dat de radius niet overeen komt met de radius van een Fender/Jazzmaster hals. Waardoor dus de binnenste snaren iets dichter op de hals zouden zitten.

Ik heb deze gitaar zelf net een week en ben er erg blij mee! Ik vond de actie op die van mij wel wat hoog. Speelde veel zwaarder met de fabrieks 0.10 snaren in vergelijking met mijn Les Paul met 0.11. Voor zover ik het zelf kon meten stond de lage E snaar ook wel dik 4mm boven de 12e fret. Al heb ik dit met een gewone lineaal gedaan dus echt heel precies weet ik het niet.

Ik ben naar Gun Guitars in Haarlem gegaan om hem af te laten stellen. Hij zei dat hij de hals redelijk goed vond staan, heeft de brug op zijn laagst gezet waardoor ik nu een gemiddelde actie heb. Hij adviseerde me om er eerst nieuwe snaren op te zetten en een week of drie flink op te spelen. Als ik dan nog dingen wilde veranderen kon ik terug komen. Voor het aandraaien van de brug wilde hij ook geen geld hebben, dat is wel sympathiek. Is het normaal dat een gitaar eerst ingespeeld moet worden voor een fatsoenlijke setup? Eenmaal thuis gekomen vind ik de A snaar nogal buzzen en de E snaar ook wel. Ik zit er aan te denken zelf die brug weer wat omhoog te doen. Of zou dit ook aan de eerder genoemde radius kunnen liggen?

guitarkid
19 november 2012, 16:24
Hallo Doefke.

Ik heb (als topicstarter) met de mijne geen enkel probleem. 't Was me overigens nog niet opgevallen dat de brugradius idd wat afwijkt van de radius van de hals, die 9.5" is. Er valt in die zin toch niet veel af te stellen, aangezien de zadels een vaste hoogte hebben? Op de site van Fender staat overigens wel dat er een "saddle height adjustment wrench" bij zit.... :dontgeti:
Ik heb mijn Jazzmaster relatief hoog afgesteld op 10-52 snaren, want ik houd wel van een beetje werken! Daardoor heb ik ook geen gerammel van snaren. Ik heb nog wel wat over qua hoogte bij de brug (hij kan nog wel iets lager), maar toen ik net even keek was het minder dan ik dacht. Niet onlogisch dat Gun 'm vrijwel op zijn laagst heeft gezet. En zijn tip om er een tijdje op te spelen is ook wel slim, want dan kan de hals zich nog wat "settelen", om daarna evt. nog aangepast te worden. Ik blijf het verder een fijne gitaar vinden, hoewel ik 'm eigenlijk te weinig bespeel en al helemaal niet in mijn band. Ik had 'm als back up voor een Tele en als het moet lukt dat ook wel, maar ik heb nu een tweede Tele die vrij dicht bij mijn #1 komt.De Jazzmaster hangt nu gezellig tussen alle ander gitaren in mijn studio en af en toe pak ik 'm en ga er even lekker op rammen. En dan denk ik steeds weer dat ik 'm vaker moet gebruiken, al was het maar vanwege zijn prachtige uiterlijk! ;) Ik heb er overigens wel een treblebleed in gezet, de enige mod die ik bij deze gitaar gedaan heb!

Doefke
19 november 2012, 22:25
Ok bedankt voor je reactie! Hoe kan het eigenlijk dat die brug niet lager kan? Is een jazzmaster gewoon gemaakt voor 'hoge' actie? Of is de kwaliteit te slecht dat je niet normale/lage actie kan hebben zonder buzz?? Ik heb zelf liever ook iets hogere actie ipv buzz, zal er komende week even flink mee klooien.

Mr.Fingers
19 november 2012, 23:02
Door de aard van het beestje (floating bridge met de snaren die daarna nog een heel eind voortlopen naar het tremolostaartstuk) moet de brug vrij ver van de body staan om genoeg neerwaartse druk te hebben op de zadels om genoeg sustain te hebben, en belangrijker, dat je de snaren niet uit de zadels wipt. Een hoge brug wil niet zeggen een hoge actie. Aangezien het een bolt-on is, kun* je de hals shimmen, waardoor je de halshoek aanpast zodat je een hoge brug hebt, met toch een aangename lage actie. Je mag ook niet vergeten dat die gitaren ontworpen zijn eind jaren '50, en dat men toen uitsluitend met erg dikke (0.013) flatwound snaren speelde, die sowieso al erg zwaar zijn en veel trekkracht hebben (en dus hard(er) op de brug duwen).


(* moet eigenlijk, en de oude Fender Jaguar & Jazzmasters kwamen dan ook met een redelijke shim in de neckpocket van de fabriek uit).

Als je met een degelijke shim nog steeds niet genoeg hebt, kun je ook een buzz-stop installeren. Daarmee zitten de snaren erg vast in de brug, maar daarmee mol je ook het tonale karakter van de jazzmaster, omdat een deel van de sound nu eenmaal komt van dat redelijk eind snaren dat nog achter de brug zit.

Napoje
20 november 2012, 09:45
gaaf hoor. Ik heb al een tijdje voor onderstaande GAS.. Alleen die prijzen.

http://clean-cut.org/wp-content/uploads/2009/06/sonicyouth_guitar.jpg

guitarkid
20 november 2012, 09:54
gaaf hoor. Ik heb al een tijdje voor onderstaande GAS.. Alleen die prijzen.

http://clean-cut.org/wp-content/uploads/2009/06/sonicyouth_guitar.jpg

Tja, dat weet ik dan weer niet.......

Pynchon
20 november 2012, 17:23
Als het hetzelfde systeem is als een fender jazzmaster brug. (erin steken, zit een taps toelopend eindje aan de onderkant) Dan wordt dat inderdaad vrij snel lam. Je kan dat voor zover ik weet op 3 manieren oplossen.

- Je doet wat plakband om het uiteinde van de tremelopook heen.

- Je haalt de hele brug eraf en je knijpt met een tang de houder van de pook weer wat strakker om de pook heen.

-Je haalt de hele brug er af en doet een kleine buizenklem om de houder van de pook heen en draait die stijf aan. (misschien dat het met een tie-wrap ook kan dat weet ik niet)

Heb je misschien een link naar de productpagina (eventueel via pm)? Ik ben namelijk op zoek naar een betaalbare tweed koffer voor mijn JMJM en dit blijkt nog geen sine cure.

guitarkid
20 november 2012, 17:57
Heb je misschien een link naar de productpagina (eventueel via pm)? Ik ben namelijk op zoek naar een betaalbare tweed koffer voor mijn JMJM en dit blijkt nog geen sine cure.

Ik heb voor mijn Jazzmaster een tweedcase van Music Store. Die bleek te gelukkig passen, want ik had me niet gerealiseerd dat de gitaar niet in een "gewone" case past! En die case was zeer betaalbaar en is nu zelfs nóg goedkoper! Wel even checken of de maat nog steeds dezelfde is. Zo op de foto te zien wel, want de gitaar heeft aan beide kanten nog aardig wat ruimte!

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Koffers-tassen/Music-Store-E-Guitar-Case-Tweed-Vintage-Tweed/art-GIT0013063-000

Pynchon
20 november 2012, 20:54
Ik heb voor mijn Jazzmaster een tweedcase van Music Store. Die bleek te gelukkig passen, want ik had me niet gerealiseerd dat de gitaar niet in een "gewone" case past! En die case was zeer betaalbaar en is nu zelfs nóg goedkoper! Wel even checken of de maat nog steeds dezelfde is. Zo op de foto te zien wel, want de gitaar heeft aan beide kanten nog aardig wat ruimte!

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Koffers-tassen/Music-Store-E-Guitar-Case-Tweed-Vintage-Tweed/art-GIT0013063-000

Bedankt voor de info! Ik heb ze zojuist gemaild om verzekerd te zijn van een goede fit. Denk dat de goedheiligman een nieuwe missie krijgt (;

guitarkid
20 november 2012, 22:00
Bedankt voor de info! Ik heb ze zojuist gemaild om verzekerd te zijn van een goede fit. Denk dat de goedheiligman een nieuwe missie krijgt (;

Graag gedaan! Het zijn trouwens best goede cases. De mijne heeft inmiddels al een paar vliegtochtjes en talloze optredens overleefd en ziet er nog keurig uit! ik had een tweede en heb die verkocht, maar met erugwerkende kracht spijt van. Aan de andere kant, ik heb er zo één weer! ;)

Doefke
21 november 2012, 20:21
Hmm.. heb de brug nu weer stuk hoger, actie bij 12e fret is rond de 3mm maar heb nog steeds fret buzz bij de E en A snaar. Het is een korte buzz als ik stevig aan sla. Ik kan moeilijk beoordelen of de buzz acceptabel is of dat ik me aan loop te stellen :S

Mr.Fingers
21 november 2012, 20:22
Stop eens een stukje schuim, of een zakdoek, onder de snaren tussen de brug en het staartstuk, en probeer nog eens, weet je ineens of het FRETbuzz is, of buzz van de brug.

Doefke
21 november 2012, 20:41
Het is wel fret buzz. Komt duidelijk van de hals. Gewoon zo'n heel kort metalig 'bzz' geluid als je aanslaat.

Het is iets minder als de gast in deze clip:

http://www.youtube.com/watch?v=LRa4Pvprx-Y

caliban
21 november 2012, 23:52
Ik heb (in drop D stemming) wanneer ik hard aansla ook een beetje buzz op mijn dikste snaar, ligt als ik me niet vergis 46-10 set op voor het moment. Als ik de D terug naar E tune, is die buzz weg. Dus misschien dikkere snaren gebruiken gewoon?

Doefke
22 november 2012, 12:11
Er zit al 10-46 op. Hals is ook niet te recht, als ik 1e fret en 17e fret indruk zit er nog wel zichtbaar ruimte boven de 7e fret. Ik breng hem over een tijdje wel naar een tech om hem echt even uitgebreid een setup te geven. Ik ben ook bang dat ik veel te obsessief met dat fret buzz gebeuren bezig ben en me aan loop te stellen. Het zou kunnen dat ik te hard aansla, maarja als je een lekker rockend riffje speelt bestaande uit powerchords sla je al snel vrij stevig aan.

caliban
22 november 2012, 13:45
Er zit al 10-46 op. Hals is ook niet te recht, als ik 1e fret en 17e fret indruk zit er nog wel zichtbaar ruimte boven de 7e fret. Ik breng hem over een tijdje wel naar een tech om hem echt even uitgebreid een setup te geven. Ik ben ook bang dat ik veel te obsessief met dat fret buzz gebeuren bezig ben en me aan loop te stellen. Het zou kunnen dat ik te hard aansla, maarja als je een lekker rockend riffje speelt bestaande uit powerchords sla je al snel vrij stevig aan.

En een beetje buzz kan dan misschien net leuk klinken...

dejohan
21 januari 2013, 18:08
IVm de buzz: is het geen string pull van de elementen?