PDA

View Full Version : Epiphone Lucille v/s Squier Stratocaster



.slash.
25 januari 2012, 16:46
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn Ibanez Af75 te koop gezet (dus wie interesse heeft, spammerdespam), omdat het niet helemaal mijn soort gitaar bleek te zijn. Ik ben al vast aan het nadenken over een mogelijke vervanger.:hide:

Ik had Squier stratocaster '90 :strat: nog in mijn achterhoofd, en ik vind dat mooie gitaren. (ik hoor er alleen maar goede dingen over)
Ik zat ook na te denken over de Epiphone Lucille:lp:, ook een hele mooie gitaar. (ik ben ook wel een fan van BB, maar m'n naam verraadde dat al:seriousf:)

Ik vraag me alleen af welke voor mij het best geschikt is, beide zijn niet zo snel te testen, omdat veel winkels deze gitaren niet op voorraad hebben liggen. Ik heb momenteel twee gitaren nl. de Epiphone Les Paul standard en de Squier Telecaster (affinity). Over beide gitaren ben ik tevreden.

Ik denk zelf dat de Strat de mooiste aanvulling is op de huidige 'collectie'. Ik vrees alleen dat ik m'n Tele minder op zou pakken als ik zo'n strat heb, maar ik denk dat de Lucille niet veelzijdig genoeg is om hem regelmatig op te pakken, met uitgang van blues.

Ik speel graag: Blues, Rock en Hardrock.
De Lucille is natuurlijk een blues icoon, maar ik weet niet in hoeverre de Epiphone in de buurt komt van de Gibson, en hoe veel/weinig gelijk hij is aan m'n Les Paul.

Ik wil graag jullie ervaringen met deze gitaren weten, en weten welk het meest geschikt is voor mij.
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,




Tom

Comfortably Daniel
25 januari 2012, 17:02
hmm...denk dat je met beide gitaren blij kan zijn.
Ze zijn beide namelijk anders dan je huidige gitaren. Een Lucille is niet echt vergelijkbaar met een LP en een Strat niet echt met een Tele.
Ze hebben dus alle verschillende sounds.

Ik zou gewoon gaan proberen...Ook als ze de specifieke gitaar toevallig niet hebben staan, kan je gewoon een andere Strat pakken met ongeveer dezelfde specs. Dat geeft je in elk geval een indicatie. De Lucille zal inderdaad wat lastiger worden.

beruk
25 januari 2012, 17:07
De Lucille is natuurlijk een blues icoon, maar ik weet niet in hoeverre de Epiphone in de buurt komt van de Gibson, en hoe veel/weinig gelijk hij is
Beide Maple bodies, kan me de verwarring voorstellen. Zal vooral zitten in de kwaliteit van het triplex. Hardware zal het belangrijkste verschil zijn.
Met een ES model gitaar kun je behoorlijk knallen, ik heb weleens een metul gozer erop los zien gaan. Zo'n Lucille zal nog handig zijn, want dicht, minder last van feedback.
Angst om je strat minder te gebruiken als je een tele hebt, ik denk het niet. Zin nogal verschillend hoor.
Ook met een tele kan je snoei hard knallen. sinds ik mensen jazz hoor spelen op een EVH wolfgang en hardrock op een Byrldland geloof ik eigenlijk niet meer zo in gitaren voor een bepaald geluid. Je gaat je nog verbazen over wat je in combinatie met de juiste versterker voor geluid kan produceren.

.slash.
25 januari 2012, 17:32
Dank voor de snelle reacties!

Hebben jullie ook een idee welke kwalitatief beter is?

.slash.
27 januari 2012, 19:21
Heeft iemand ervaring met een '93er Squier strat uit de Samick fabrieken?
Ik heb er een gezien met EMG pickups.

Tabula Rasa
27 januari 2012, 19:48
Met EMG´s klinkt zelfs een strijkplank als een gitaar met EMG´s, dus als de afwerking oke is....

.slash.
27 januari 2012, 21:01
Dat is goed???


Ik bedoelde Lace Sensor's is dat ook goed voor Pink Floyd?

marco v
27 januari 2012, 23:20
Tsja, ik speel bluesrock,
mijn ervaring is dat dit het beste gaat met een les paul, telecaster, stratocaster en een es 335 gecombineerd met een Marshall of een Fender versterker....
Oftewel, het ligt helemaal aan jezelf. Wat vind jij lekker spelen, waar haal je voor jezelf het beste geluid uit, ik denk dat je met bovenstaande combinaties wat je ook kiest niet snel fout kan zitten. Maar goed, wij gitaristen blijven puristen en altijd op zoek naar de ideale sound. En die sound kan de enige dag geheel anders zijn dan de dag daarvoor.
De Lucille(die trouwens ook hoog in mijn lijstje staat als hebbeding) zou theoretisch natuurlijk uitermate geschikt zijn voor blues, maar probeer hem eens uitgebreid uit of hij bij jou past(feedback heeft er altijd wel eentje hangen)
Succes met je zoektocht.

Midwolda
27 januari 2012, 23:35
Wat marco v. zegt... :ok:

Hier hangen een 1993 MiJ Squier strat en een 1994 MiK Epi Sheraton II.
Ik ben al gauw geneigd om de slowblues op de Epi en de bluesrock op de Squier te spelen,
maar het zit echt allemaal tussen de oren, andersom werkt eigenlijk net zo goed.
Je moet ze dus gewoon allebei hebben, en samen met een Les Paul en een Tele
hoef je je dan dat soort dingen nooit meer af te vragen.

.slash.
28 januari 2012, 13:50
Mooi!

Dan ga ik lekker een beetje testen en kijken wat voor mij het beste is, maar ik denk dat zo'n stratje veel kans heeft!!

e!
29 januari 2012, 17:19
Ik heb zelf een Ibanez 335 model (AS50), een AG75BS en een Strat en ik merk dat ik toch het meest op de Strat speel, maar het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur en de bui van de dag.

TimoSomers
29 januari 2012, 17:54
Als je blues, rock en hardrock speelt zit je eigenlijk al goed met je huidige gitaren in principe.
Ik persoonlijk zou doorsparen tot je een higher end model kan toevoegen aan je collectie. (Dus een Fender strat of whatever).
Anders heb je dalijk 4 'medium end' gitaren met de waarde van 1 of 2 high end gitaren die je dan altijd zou gebruiken zegmaar.

.slash.
29 januari 2012, 19:04
Dat is zeker waar.
Wellicht dat ik ga doorsparen.

e!
29 januari 2012, 19:31
Als je blues, rock en hardrock speelt zit je eigenlijk al goed met je huidige gitaren in principe.
Ik persoonlijk zou doorsparen tot je een higher end model kan toevoegen aan je collectie. (Dus een Fender strat of whatever).
Anders heb je dalijk 4 'medium end' gitaren met de waarde van 1 of 2 high end gitaren die je dan altijd zou gebruiken zegmaar.
+1 Helemaal mee eens.

.slash.
29 januari 2012, 20:14
Duidelijk!