PDA

View Full Version : Als solo artiest mensen vermaken



Ijselrobo 07
25 januari 2012, 08:15
nu ik even bandloos ben, maar toch aan de kunstbende mee wil doen, had ik het idee om alleen te gaan en dan wat te zingen en gitaar te spelen onder begeleiding van een eigen track die afspeelt.
alleen, hoe kan ik een nummer maken, dat het interessant is om naar te luisteren en om naar te kijken? moet ik juist veel zingen en wat akkoordjes meespelen en maar bij de microfoon blijven staan, of kan ik beter 2 solo's en wat minder tekst in het nummer gooien, waardoor ik ook wat over het podium kan rondlopen?

Ik zie de reacties wel komen :D

Harald
25 januari 2012, 08:52
Orkestband... Jakkes!

Geen idee of daar filmpjes van zijn, had het op de meeting nog even over Elvis Costello solo op pinkpop. Kijk daar eens naar, of bv Seasick Steve of Randy Newman. Het gaat niet om de danspasjes. Een interressant mens, met goede liedjes. Dat is het enige wat je nodig hebt!

Swaag
25 januari 2012, 09:49
Je vraagt hoe je een nummer kan maken dat interessant is om naar te luisteren en komt dan met een scala aan ingrediënten.
Niet nodig: denk aan een Bob Dylan (in z'n goede tijd). de man kent drie akkoorden (dus na 9 nummers heb je alle mogelijke combinaties wel gehad) maar wist zijn publiek altijd te boeien. En zo zijn er hele massa's singer/songwriters die kunnen boeien. Hun geheim? Simpel: een mooi liedje dat iemand raakt!
KT Turnstall doet leuke dingen met samples, ook een idee. Ik heb ook Erik Visser (gitarist van Flairck) eens solo dingen zien doen met zo'n Boss sampler, en dat was geweldig!

Maar goed, niet de act (Paul Turner?) is bepalend, maar de kwaliteit van de song. En voor een kwalitatieve song is geen blauwdruk. Jammer, maar aan de andere kant: dan zouden we allemaal alleen maar nummer 1 hits schrijven...

Harry
25 januari 2012, 10:29
een artiest is uniek, en iedere artiest heeft zijn eigen stijl die hem of haar uniek maakt. dat kunnen wij niet voor je uitstippelen.
Ga gewoon spelen en zingen, en kijkt hoe het werkt.

rijsberman
25 januari 2012, 11:22
Een interressant mens, met goede liedjes. Dat is het enige wat je nodig hebt!

Ja, maar waar haalt hij die zo snel vandaag? En welke liedjes gaat 'ie dan zingen?

Harald
25 januari 2012, 11:49
Ben bang dat het ook het enige is dat echt werkt...

of je moet het geen probleem vinden om voor aap te staan. Dan moet je het juist heel slecht doen...


http://www.youtube.com/watch?v=lV_RfzTCLX4

3 discotheken per dag, kwartiertje 'zingen' max, dan valt er in een seizoen best wat binnen te harken.

grayfink
25 januari 2012, 12:14
Ik zou pulloffs doen met mijn rechterarm omhoog en dan proberen om stoer te kijken.

HaroldA
25 januari 2012, 12:17
Heb je paaldansen al overwogen? Of een "magic act". :ok:

Zie ik persoonlijk liever dan iemand met een orkestband. (kun je nagaan!)

Kim Wilson
25 januari 2012, 12:25
Ben bang dat het ook het enige is dat echt werkt...

of je moet het geen probleem vinden om voor aap te staan. Dan moet je het juist heel slecht doen...


http://www.youtube.com/watch?v=lV_RfzTCLX4

3 discotheken per dag, kwartiertje 'zingen' max, dan valt er in een seizoen best wat binnen te harken.
Ja, of je regelt een dikke vrouw en een scooter als decor, ook gegarandeerd succes.

TimS
25 januari 2012, 12:36
Ik zou pulloffs doen met mijn rechterarm omhoog en dan proberen om stoer te kijken.
Ahahahahaha :seriousf:

Maar serieus: als je goed kunt zingen dan zou ik veel zingen, als je goed (interessant) kunt soleren doe je dat veel. Je hebt trouwens ook backing tracks met zang tegenwoordig:

http://www.guitarbackingtrack.com/bts/AC_DC.htm

Mitch
25 januari 2012, 23:57
Gedeeltelijk off topic, maar heeft die zanger nou ineens jou uit de band gezet of wat? :chicken:

rijsberman
26 januari 2012, 00:05
Ahahahahaha :seriousf:

Maar serieus: als je goed kunt zingen dan zou ik veel zingen, als je goed (interessant) kunt soleren doe je dat veel. Je hebt trouwens ook backing tracks met zang tegenwoordig:

http://www.guitarbackingtrack.com/bts/AC_DC.htm

Is dat dan niet eigenlijk een fronting track?

Ijselrobo 07
26 januari 2012, 09:18
Gedeeltelijk off topic, maar heeft die zanger nou ineens jou uit de band gezet of wat? :chicken:

ohja.. dat verhaal had ik nog niet op gitaarnet gezet :)
eerst wilde ik de zanger eruit hebben, eigenlijk de 2e gitarist ook omdat hij ook absoluut niet kon zingen. maar de bassist wilde dat niet, dus moesten we van hem weer bij elkaar komen om te praten. dus na ongeveer 2 uur heb ik besloten dat ik eruit ga. lekker voor hun, want het repetitiegebouw regelde ik (daar konden we voor een optreden per jaar als vergoeding in), de optredens regelde ik, dat op op de locatie van het optreden al een hele PA staat als de rest aankwam regelde ik. dus nu zoeken ze zich het zelf maar uit :D

Mitch
26 januari 2012, 13:04
Wil ik je toch van harte aanraden op zoek te gaan naar een andere band of er één op te starten. Een solocarrière....nèh.

Ijselrobo 07
26 januari 2012, 13:08
Wil ik je toch van harte aanraden op zoek te gaan naar een andere band of er één op te starten. Een solocarrière....nèh.

tja, maar over 2 weken is al de voorronde. denk niet dat het me gaat lukken om nu nog bandleden te zoeken, een nummer met ze te schrijven en dan nog alles goed instuderen.
dus er zal ooit nog wel eens een band komen, maar nu nog even niet.
en trouwens, het nummer wat ik geschreven heb en welke ik vandaag aan het opnemen ben, is errug gaaf :D (al zeg ik het zelf, en ja, zodra ik het af heb laat ik het wel horen ;))

N.D.
26 januari 2012, 13:37
'T klinkt alsof je beter maar af kan zeggen ipv snel iets verzinnen. Gaat hoogstwaarschijnlijk toch niet werken. Kan je beter een jaartje wachten en volgende keer meedoen met iets wat staat als een huis. Je kan maar 1 keer een eerste indruk maken (om maar even een cliché zinnetje erbij te halen...)

Rinze
26 januari 2012, 16:14
'T klinkt alsof je beter maar af kan zeggen ipv snel iets verzinnen. Gaat hoogstwaarschijnlijk toch niet werken. Kan je beter een jaartje wachten en volgende keer meedoen met iets wat staat als een huis. Je kan maar 1 keer een eerste indruk maken (om maar even een cliché zinnetje erbij te halen...)
+ 100.

Tegenwoordig lijkt het na alle talentenshows en Youtube-hypes normaal om met een wedstrijdje in het vooruitzicht gauw even een talent bij jezelf te "ontdekken" en dan ook nog eventjes te ontwikkelen. Waar je vroeger langzaam iets ontwikkelde en ermee naar voren trad wanneer je het gevoel had daaraan toe te zijn moet het nu andersom: er is een mogelijkheid om mee te doen en nu moet ik nog even iets in elkaar flansen. Sommigen menen zelfs nog even snel te moeten leren zingen :roll: De instantmaatschappij zeg maar. Ik als oude lul vind het natuurlijk niks maar ga vooral je gang.

muziekschuur
26 januari 2012, 16:45
+1 (langzaam ontwikkelen =goed).

Overigens.... mensen die slecht zingen kunnen na de tanden op elkaar te zetten een paar jaar later best samen zingen... Jammer dat jullie zo weinig geduld met elkaar hadden...

N.D.
26 januari 2012, 17:28
Waar je vroeger langzaam iets ontwikkelde en ermee naar voren trad wanneer je het gevoel had daaraan toe te zijn moet het nu andersom: er is een mogelijkheid om mee te doen en nu moet ik nog even iets in elkaar flansen.

Vooral dit ja, stond niet in mijn post maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde.