PDA

View Full Version : Fender Pro Reverb '76, paar vraagjes



ellisvertellis
24 januari 2012, 21:33
Hallo!

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Fender Pro Reverb van 1976. Het ding klinkt fantastisch, ben er zo al heel erg blij mee, maar ik vermoed dat hij wel eens een goeie servicebeurt kan gebruiken. Voor ik mij belachelijk ga maken bij de amptech, had ik een paar vraagjes.

- de amp is gedurende 20 jaar gebruikt geweest als Rhodes-versterker, daarvoor als gitaarversterker. De originele footswitch was zoek en om het vibrato-effect te kunnen gebruiken heb je blijkbaar zo'n switch nodig. Klopt dit?

- Enfin, ik wilde toch een switch, dus heb er maar gelijk een nieuwe besteld (zie foto). Nu heb ik sterk de indruk dat het VIB/REV-stickertje ondersteboven plakt; lijkt mij vreemd dat je de switch met de draad naar je lichaam toe gebruikt, maar goed, heb al vreemdere dingen gezien bij Fender... Iemand een idee?

- Nu heb ik de switch aangesloten (correct hoop ik?), de reverbknop werkt soms , dit door een slecht contact van de draad aan de amp. De soldering ziet er ook niet erg solide uit. De vibratoknop werkt ook, maar de vibrato klinkt veel te stil, bijna onhoorbaar. Iets met slecht caps, heb ik ergens gelezen?

- Dan de lampen: daar staat duidelijk Fender op: zijn dit dan nog de originele buizen? de amp is gedurende 20 jaar niet geserviced geweest...

- Is de powerswitch origineel? Zo'n zwart knopje voor de power en een ijzer voor de standby??

- Dan heb ik nog wat jackinputs rechts achteraan waar ik de functie niet van ken. "hum balance" staat eronder te lezen. Heb al gezocht naar een handleiding, maar kan ze zo niet meteen vinden...

- Dan zit er nog een gat tussen de twee speakers, ooit hebben ze daar een micro in geduwd :eek:, maar verder vormt dat geen probleem.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

http://img593.imageshack.us/img593/9840/img0293copy.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/8981/img0295copy.jpg

http://img844.imageshack.us/img844/3939/img0296copyo.jpg

http://img860.imageshack.us/img860/327/img0304copy.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/2892/img0300copy.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/5904/img0297copyi.jpg

http://img840.imageshack.us/img840/6086/img0298copyp.jpg

cluseau
24 januari 2012, 22:53
..... ik vermoed dat hij wel eens een goeie servicebeurt kan gebruiken.....
Die indruk krijg ik ook.

Voor de vibrato heb je idd een switch nodig, je kan hem ook vastzetten met alleen een kortgesloten plug maar dat werkt gewoon niet lekker.

Jackinput rechtsachteraan?
Dat is een instelpotmeter. Hiermee kun je de stroom door de eindbuizen balanceren tot je een optimaal stille amp hebt.

Ik zou zeker de (rode) knop verwijderen van de netspannings keuzeschakelaar of hem vast bedraden. Je zal niet de eerste zijn die daar tegen stoot en daarmee ongemerkt een verkeerde netspanning insteld.

jutter
24 januari 2012, 22:56
Even een andere vraag: waarom die bruine tape op de slagplaat van je gitaar?

ellisvertellis
24 januari 2012, 23:00
Even een andere vraag: waarom die bruine tape op de slagplaat van je gitaar?

:-)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151777-geknisper-zoals-statische-electriciteit-in-mn-Fenders

ellisvertellis
24 januari 2012, 23:06
Jackinput rechtsachteraan?
Dat is een instelpotmeter. Hiermee kun je de stroom door de eindbuizen balanceren tot je een optimaal stille amp hebt.

Ik zou zeker de (rode) knop verwijderen van de netspannings keuzeschakelaar of hem vast bedraden. Je zal niet de eerste zijn die daar tegen stoot en daarmee ongemerkt een verkeerde netspanning insteld.

Heb ik voor die potmeter dan een schakelaar of knop voor nodig?? En is het de moeite?

Misschien kan ik die rode knop er gewoon aftrekken... Bedankt voor de tip!

jutter
24 januari 2012, 23:13
U heeft een PM!

cluseau
24 januari 2012, 23:17
Heb ik voor die potmeter dan een schakelaar of knop voor nodig?? En is het de moeite?

Misschien kan ik die rode knop er gewoon aftrekken... Bedankt voor de tip!


1 - Je kan er een schroevedraaier insteken.

Draai alle regelaars dicht en zorg dat het stil is in de ruimte. Houd je oor dicht bij de speaker (let op stiekum binnensluipende kinderen van het type die altijd aan knopjes willen ziten) . Dan zul je zeker een lichte brom horen. Deze kun je nu minimaliseren door aan de potmeter te stellen met de schroevedraaier.

2 - Goed plan :supercool:.

ellisvertellis
24 januari 2012, 23:24
Dat ga ik zeker proberen, Bedankt!!

Die fenderlampen, origineel? Aan vervanging toe, denk je? Heeft die vibrato iets met die buizen te maken? Geen idee hoe een versleten buis klinkt... :???:

cluseau
25 januari 2012, 08:50
Dat ga ik zeker proberen, Bedankt!!

Die fenderlampen, origineel? Aan vervanging toe, denk je? Heeft die vibrato iets met die buizen te maken? Geen idee hoe een versleten buis klinkt... :???:

Vibrato kan aan het buisje liggen maar de schakeling bestaat uit meer componenten. Buisje is eenvoudig te proberen, zoniet wordt het meten.

Een oud buisje hoeft niet perse gaar te zijn maar de kans dat ze in goede conditie zijn schat ik niet hoog in.

Versleten eindbuizen klinken futloos, soms microfonisch. Verschil hoor je wel als je er nieuwe in prikt.

muziekschuur
25 januari 2012, 09:20
Als je hem niet serviced en een buis stopt er mee en daardoor wordt een van de trafo's beschadigd dan is de prijs van 1 trafo al de prijs van de servicebeurt die hij je nu zal kosten. En dan moet die trafo er nog in, nieuwe buizen, andere onderdelen.

Lekker laten servicen. Dat gaatje is wel grappig... Ik heb de indruk dat er rechts achterin e.e.a. veranderd is aan de versterker? Weet jij daar iets van?

Comfortably Daniel
25 januari 2012, 09:22
Erg leuke versterker dit! :ok:

Ziet er inderdaad alleen wel uit dat er iemand even naar moet kijken.
Zoals hierboven: Buizen zijn makkelijk zelf te vervangen, maar ik heb het idee dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn. Lijkt er ook op dat er een ander schakelaartje in is gezet voor de power en de output naar de speakers ziet er ook gaar uit.

ellisvertellis
25 januari 2012, 10:22
Bedankt voor de reacties allemaal!

Dat er aan gepruld is, is wel duidelijk, maar dat zou van voor 1990 moeten zijn dan, wat de persoon van wie ik hem kocht had er nooit iets aan laten doen (zegt hij). Schiet er nog maar 15 jaar over... :-)
Diezelfde man zei wel meer vreemde dingen trouwens ("om de vibrato te horen moet je de EQ dichtdraaien" :stop:), ook zou dat wel de originele schakelaar zijn ("da's net zo bij een Twin Reverb...")

Vooral aan de bedrading lijkt het alsof iemand overijverig is geweest. Ik ken niet veel van solderen, maar dat ziet er toch maar crappy uit. De reverb kabel heeft soms een stootje nodig voor dat hij contact wil maken. Ook het gebruik van bruine tape aan de speakerdraad is wat onorthodox :)

Een servicebeurt komt eraan, samen met mijn Musicmaster Bass-ampje van rond dezelfde periode. Samen op versterker spa-resort, het zal ze deugd doen!:harmony:

Comfortably Daniel
25 januari 2012, 11:05
EQ dichtdraaien om de vibrato te horen? Leuke oplossing :dontgeti:
De power schakelaar heeft er natuurlijk wel ingezeten, maar het is geen orginele.
En tjah...tape en soldeerwerk ziet er inderdaad gewoon prutserig uit. Zonde..

Maar goed. Ben benieuwd wat er uit de inspectie komt :)

zoon van Piet
25 januari 2012, 11:19
Mijn 74 pro reverb heeft - voor zover ik me herinner- precies dezelfde schakelaars..
Dus dat lijkt me origineel..

onverwoestbare versterker, heeft heel .nl al ettelijke keren doorgesjeesd en op tal van platen ( jaja, vinyl) te horen. Enig onderhoud is wel noodzakelijk, op zn tijd. Maar dan heb je ook wat! ;)

ellisvertellis
25 januari 2012, 12:04
Deze lijkt mij inderdaad een blijver! ideaal voor wat ik speel: funky pop, wat blues en hier en daar een solootje. Het valt mij op hoe mooi hij drive pedalen slikt, zowel de OCD als een TS9. En hij is 45 watt, op live volume komt dat mooi uit op een randje. Die pull-boost en mastervolume gebruik ik niet, de drive uit de pedalen klinkt mooier, vind ik. Misschien na de revisie...

Heb mij laten vertellen dat nieuwe buizen en het vervangen van versleten onderdelen hem wel terug luider zou maken. Kan dit kloppen?

Is het aan te raden er nieuwe speakers in te steken, of zijn de stockspeakers van goeie kwaliteit?

Kim Wilson
25 januari 2012, 12:22
EQ dichtdraaien om de vibrato te horen? Leuke oplossing :dontgeti:
De power schakelaar heeft er natuurlijk wel ingezeten, maar het is geen orginele.
En tjah...tape en soldeerwerk ziet er inderdaad gewoon prutserig uit. Zonde..

Maar goed. Ben benieuwd wat er uit de inspectie komt :)
Powerschakelaar ziet er bij ouwe Fenders altijd zo uit. Dat was bij mijn SF Bandmaster zo, en mijn SF Vibrolux heeft hetzelfde setje schakelaars. Da's makkelijk, want dan kun je voelen of je de goeie schakelaar te pakken hebt.

Slechte vibrato is vaak een slecht werkende lichtgevoelige weerstand.

zoon van Piet
25 januari 2012, 12:29
Over de speakers kan ik weinig zeggen.. die gaven ergens in 85 of zo de geest..
Hij moet echt wel lekker keihard kunnen, met 45 keiharde buizenwatts. Wat smeriger dan bv een twin. Goeie buizen zullen daar zeker helpen. En alle oudere fenders zijn pedalenliefhebbers.

Hendriks
25 januari 2012, 14:17
Over de slechte werking van de Vibrato en Reverb: die snoeren voor de footswitch zien er ook niet echt lekker uit!

Kim Wilson
25 januari 2012, 14:28
Over de slechte werking van de Vibrato en Reverb: die snoeren voor de footswitch zien er ook niet echt lekker uit!
Is ook standaard. Ziet er bij mijn amp ook zo uit.

ellisvertellis
25 januari 2012, 15:28
Idd, die switchdraad komt zo nieuw uit de doos... Denk dat ik maar eens wat bruine tape ga gebruiken :seriousf:

ellisvertellis
25 januari 2012, 21:59
Nog iets: die rode voltageknop stond op 220 volt, maar kan je ook op 230 zetten. Onze electricien was zonet hier (zit momenteel in een werf), en mat in ons huis 226 volt. 220 is dus te hoog volgens hem... Ik ken niks van electriciteit, maar sommigen van jullie wel!
Zet ik de schakelaar op 220 of 230 Volt??
Geeft het verschil in klank?

Alvast bedankt!

cluseau
25 januari 2012, 22:19
Nog iets: die rode voltageknop stond op 220 volt, maar kan je ook op 230 zetten. Onze electricien was zonet hier (zit momenteel in een werf), en mat in ons huis 226 volt. 220 is dus te hoog volgens hem... Ik ken niks van electriciteit, maar sommigen van jullie wel!
Zet ik de schakelaar op 220 of 230 Volt??
Geeft het verschil in klank?

Alvast bedankt!

Het scheelt iets in uitgangsvermogen maar jouw elektricien heeft helemaal gelijk. Ik zet ze ook altijd op 230 of als het niet anders kan zelfs op 240. Voor zo'n oud beestje is het ongunstig te hoge spanning toe te voeren, zeker voor de caps. Ik meet hier altijd ruim 230 uit de muur en in de toekomst gaat het nog verder omhoog dus als je er langer plezier van wil hebben is mijn advies ook 230.

ellisvertellis
25 januari 2012, 22:29
Het scheelt iets in uitgangsvermogen maar jouw elektricien heeft helemaal gelijk. Ik zet ze ook altijd op 230 of als het niet anders kan zelfs op 240. Voor zo'n oud beestje is het ongunstig te hoge spanning toe te voeren, zeker voor de caps. Ik meet hier altijd ruim 230 uit de muur en in de toekomst gaat het nog verder omhoog dus als je er langer plezier van wil hebben is mijn advies ook 230.

Ok, superbedankt!

Comfortably Daniel
26 januari 2012, 19:52
hmm...wist niet dat er vroeger verschillende schakelaars werden gebruikt voor Power en Stand By. Sorry...:soinnocent:

Die spanning is inderdaad wel verstandig om op 230 te zetten.

ellisvertellis
15 februari 2012, 14:20
Hey nogmaals!

Weet er iemand hoe ik aan een (kopij van de) handleiding van deze Pro Reverb SF geraak? Heb op internet gezocht, maar vind alleen betaalsites...

cluseau
15 februari 2012, 14:28
Hey nogmaals!

Weet er iemand hoe ik aan een (kopij van de) handleiding van deze Pro Reverb SF geraak? Heb op internet gezocht, maar vind alleen betaalsites...

gebruikershandleiding od zoek je het service manual?

ellisvertellis
15 februari 2012, 14:41
gebruikershandleiding od zoek je het service manual?

Euh... gebruikshandleiding denk ik... wat is het verschil?

Allebei als het kan, ik wil er graag zoveel mogelijk over weten, maar een electronisch schema (of hoe heet zoiets) daar ben ik niks mee: ik ken zelf niks van electronica.

jacky
15 februari 2012, 21:15
hoe de serieele eff loop werkt of de line out of de channel switch of hoe je de patches op kan roepen ?

Kom op is een super simpele amp volume tone regeling reverb en trem waar heb je de gebruikers handleiding in hemelsnaam voor nodig ?

Freeqi
15 februari 2012, 22:27
Steek die eens binnen op onderhoud ...

1. De rode voltage selector haal ik steevast weg. Welke tap je gebruikt kan je op gloeispanning meten. Al veel Silverfacen gezien die meer dan 6,5V meten zelfs op 240V stand. Spanning hier in Gent bvb piekt tot +250 ... dus veel keuze heb je niet ;-) Van daaruit dan terug bias instellen enz.

2. Vibrato: 1 op 2 optocouplers is vervangen door 'iets zelfgeprutst met wat zwarte tape' ... of oscillator nog draait kan je snel meten hé.

3. Die reverb cinch is vervangen door een model met een te kort centerpinnetje ... duidelijk.

4. Gat in front ... geen probleem ? Akoestische kortsluiting tussen front en back ... als je graag wat uit faze respons hebt in het laag zo laten ... Heeft ooit iemand iets gelezen over een reflex poort denk ik ... enkel vergeten dat dat met open back helemaal niet werkt ? Je verliest enkel laag rond de 100Hz op die manier. Trouwens een tip voor alle Marble gebruikers ... kijk eens rechtsboven in kast ...

5. switches zijn origineel

6. outputjack ook maar toch best eens kijken onder die tape ... moeten toch wel wat amperes door hé :-)

7. Dat gaatje rechts heb ik ook al veel gezien ... moet iemand vroeger '70 zo'n modje gehad hebben om line signaal af te tappen van de pre om amps te lussen en terwijl ook een line-in te maken. Hangt meestal parallel op een grid van 7025 ... best weghalen cfr noise etc

8. switch is niet verkeerd geplakt, gebruikten ze voeger zo. Als je anders plakt moet je shielded wire wisellen ...

9. buizen zijn id origineel maar of ze ook nog zo origineel meten is de vraag ;-)

10. staat caps ?

11. enz ...

ellisvertellis
15 februari 2012, 22:52
Bedankt Stef,

De amp komt jou richting uit! Had al gebeld een keer of twee en ben nu terug uit verlof... :-)

@jacky: dat gaatje rechts, daar was het mij bv al om te doen...