PDA

View Full Version : Rockamp gezocht op budget



MjS
24 januari 2012, 21:12
Hypothetisch: ik zit in een rockband. De andere gitarist speelt op een Gibson over een Plexi (of met een Fender) en ik heb nog een 112 V30 cab van Kool & Elfring staan. Nu zoek ik iets in de prijsklasse tot 600. In eerste instantie zocht ik iets met een plexi-achtige crunch omdat dat zo vet klinkt, maar then again, wat veelzijdiger kan ook niet kwaad. Bovendien heb ik een super crunch pedaal (Weehbo JCM Drive).

Zelf zat ik al naar formaatje lunchbox amps te kijken. Mijn vorige versterker was een Blackstar HT20, maar die was al breder dan mijn cab (staat lelijk). Weggedaan ivm lang bandloos en ietwat saaie sound. De Tubemeister staat hoog op mijn lijstje, maar ook bijv. een Orange Tiny Terror en een Egnater Rebel 20.

Ik speel op een HSS Silhouette Special (strat-achtige) of een gewone strat. Clean hoeft niet crystal clear te zijn, randje mag best maar moet bij hogere volumes niet dichtsmeren met gain. Ik vind eenkanalers ook prima, maar dan moet ik wel met een pedaaltje een dikke scheur kunnen krijgen. Ideale amp: clean heeft al een dik, Plexiachtig randje wat met de volumeknop clean wordt. Met kanaal twee kom ik richting de strakke powerchords en solo's met veel pinch harmonics alsof ik in de 80ies leef (nouja, dat hoeft nou ook weer niet). Leadkanaal van de Blackstar en van bijvoorbeeld de MI Audio Crunch Box kunnen me wel bekoren.

Andere optie is om de cab eruit te gooien en voor een halfstack te kijken. Is stiekem ook wel stoer.

Je leest t al, ik heb geen idee wat ik wil. Natuurlijk ga ik binnenkort weer amps testen bij de muziekwinkel, maar wat suggesties zijn welkom!

crapton
24 januari 2012, 21:58
Ik denk dat deze (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Hughes-Kettner-Statesman-Dual-EL34-BK-Head-Black-50W/art-GIT0015548-000) best wel aardig is. Heb m zelf ook. Uitstekende amp, niet duur.

Ik heb er wel een 212 met V30's onder met Beamblockers. Perfect on stage. Ik speel modernere pop-rock covers, op Strat, Wolfgang en RG. Collega gitarist speelt met Marshall en LesPaul. We hebben een goed onderscheid in klank.

En deze (http://www.youtube.com/watch?v=l2KJN1FFx3I) is ook leuk alleen het accent al. Klinkt iig goed.

MjS
24 januari 2012, 22:04
Grappig, heb paar jaar terug een Statesmen combo gehad! Was er best tevreden mee, maar moest voor de drive toch echt iets verzinnen. Misschien boostertje ofzo?

crapton
24 januari 2012, 22:38
Ha ik heb ook de Q84 Statesman combo. Zit toch best veel verschil tussen de EL34 head en de EL84 combo. Ik heb laatst opgetreden met de combo en een keer daarna met de EL34 head. Voor (classic) rock is de head duidelijk beter.

De EL34 head heeft een strakkere sound en meer mogelijkheden. Komt natuurlijk ook door de 212 cab met V30's, meer punch, drive, definitie.

Het is geen high gain amp zoals een Engl, Diesel of een 6505 oid. Maar zeker met een tubescreamer en de boost open heb je ruim ruim voldoende gain naar mijn mening voor 80's rock. En het ding voldoet aan je budget.

Je zou ook kunnen kijken naar een Marshall JVM205 2e hands.

Thiez
24 januari 2012, 22:53
Marshall vintage modern? 2e hands ook wel te vinden voor dat budget. Ook een Laney GH50L zit binnen dat budget en heeft een lekkere britse drive, wel misschien wat veel gain als je iets plexi achtigs zoekt.

Wat vond je niet lekker aan de blackstar?

MjS
25 januari 2012, 00:55
Eh, de Blackstar vloog eruit omdat ik een poos bandloos was en, heel eerlijk, omdat ik ook wel weer wat anders wilde. Vond de scheur wel lekker voor Whitesnake e.d., maar clean en crunch vond ik iets minder overtuigend (nog steeds lekker hoor).

H&K Statesman Dual EL84 met veel plezier gebruikt in de band, supermooie clean en licht overstuurd, maar echte scheur kwam er niet uit zonder pedaal. Moest bovendien ietwat aan de harde kant staan voor lekker geluid. Weggedaan (dom) voor een setup met Pedaltone en monitor. Daarna kwam de Blackstar.

Dus tja, zowel die Statesman EL34 als die Vintage Modern klinken wel als goede opties, maar dan moet ik dus echt halfstack gaan en ook die K&E cab kwijt raken. Wat is zoiets waard inclusief flightcase?

Jeroen_K
25 januari 2012, 01:16
Als je formaatje tostiijzer zoekt moet je ook zeker even kijken naar de Vox Nighttrain (of de little night train als je nog kleiner wil).

The Unforgiven
25 januari 2012, 05:38
Ga zeker tweedehands kijken. Eens in de zoveel tijd staat er een Rivera op marktplaats, en ik heb onlangs Hughes and Kettner versterkers voor rond de 600 euro weg zien gaan.

Thiez
25 januari 2012, 12:50
Zou gewoon eens naar een muziekzaak gaan en een hoop uitproberen. Er zijn hoop kleine ampjes te krijgen maar het is maar net wat je wilt.
Koch heeft kleine amps, evenals egnater tweaker, mesa transatlantic, engl gigmaster/screamer.

Je zou ook eens de blackstar artisan kunnen proberen. Dit is hun antwoord in principe op een 'plexi'.
Tijdje terug heb ik de artisan 30 watt head uitgeprobeerd met een blackstar dual pedaal ervoor om hem te boosten. Heerlijke sound geeft dit. Echt heel veelzijdig.

jules
25 januari 2012, 15:37
ik heb de statesman dual el34 set van bij de musikstore met de v30s in de cab was de hele set toen 639 euro die amp kost 555 bij de musicstore echt een te gekke versterker als je het mij vraagt :)

MjS
25 januari 2012, 20:14
Bedankt voor de reacties so far. Ik heb nog eens goed naar die H&K Statesman gekeken, maar zie veel betrouwbaarheidsissues naar boven komen. Teveel. Verklaart meteen de spotgoedkope prijs. Jammer, want had wel met veel plezier de Dual EL84 combo gebruikt.

Momenteel voel ik HEEL veel voor de Tubemeister. Die staat dus erg hoog op het lijstje. Zal tevens proberen want andere versterkers uit te proberen als het zover is (Vintage Modern, Tiny Terror).

Thiez
25 januari 2012, 21:32
Dit is misschien ook een leuk klein ampje. Er is sinds kort ook eventueel een 30 watt versie.

http://www.youtube.com/watch?v=XuQL2Y1XKto

refused199
25 januari 2012, 22:24
Verklaart meteen de spotgoedkope prijs. Jammer, want had wel met veel plezier de Dual EL84 combo gebruikt.


Eigenlijk verklaart dat helemaal niks. Sterker nog, ik zou niet weten waarom er direct een verband is tussen een goedkope amp en de betrouwbaarheid daarvan.
Het verhaal achter die El34 Statesman is dat het eigenlijk een amp is die voorheen 1200 à 1300 euro heeft gekost. Dat was ongeveer de prijs waarvoor ze bij veel dealers weggingen. Wat uiteindelijk bleek was dat de amp in die prijsrange niet goed genoeg verkocht en uiteindelijk heeft Ruis met Knetter zelfs besloten de productie van de amps stop te zetten. Nu heeft Musicstore daarop ingespeeld en bij Ruis met Knetter aangeklopt met de vraag ''Hoeveel el34 Statesman amps moeten we inkopen om zo'n stuntprijs te kunnen hebben?'' Nou hier heb je dus je antwoord.
Ik heb de amp zelf ook overwogen, maar heb als scheuramp uiteindelijk een JMP2203 gekocht, echter zegt dat meer over de mooie deal die ik kon sluiten met de JMP2203 dan over de kwaliteit van de Statesman.

MjS
25 januari 2012, 22:33
Die ENGL he, ik weet het niet. Waarom hoor je zo weinig over dat ding? Bevalt 'ie niet? Moeilijk te krijgen? Kan eigenlijk ook nauwelijks professionele reviewvideos vinden. Foutje van marketingafdeling?


Eigenlijk verklaart dat helemaal niks. Sterker nog, ik zou niet weten waarom er direct een verband is tussen een goedkope amp en de betrouwbaarheid daarvan.


Ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoelde het zo: als ik zoek op de Statesman (en dan specifiek op de EL34 versie) kom ik zeer veel reviews en verontrustende berichten tegen die duiden op een slechte betrouwbaarheid van die amp. Toen dacht ik: logisch dat die amp slecht verkoopt en nu dus goedkoper moet.

Inderdaad hoeft de prijs niet altijd samen te hangen met de kwaliteit, ben ik met je eens.

crapton
25 januari 2012, 23:20
Statesman EL34: niet voor het een of ander maar refereer je aan de reacties op Harmony-Central? Dat is de enige plaats waar ik deze zg betrouwbaarheids problemen zie. Ultimate Guitar geeft een gode betrouwbaarheid, ook op de Duitse fora.

Of heb je nog ergens anders wat gevonden, is er ergens een topic over? Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zeker NIET doen.

Ik ben nieuwsgierig naar die problemen en of ik die misschien ook kan verwachten. Tot heden totaal geen probleem gehad met de EL34 head, heb m nu denk ik een jaar of meer. Wordt regelmatig mee opgetreden.

Ik heb WEL problemen gehad met de Quad EL84, de combo dus. Daar waren bedradings kwaliteitsproblemen. Na enig zeuren uiteindelijk door de importeur opgelost en sinds die tijd (5 jaar) geen last.

jules
26 januari 2012, 09:48
ik heb nou ook al meer dan een jaar, iedere week mee gerepeteerd, paar keer mee opgetreden, geen problemen gehad, ik vind dat deze versterker echt geweldig klinkt met al mijn gitaren, zeer sjieke sound, maar goed als het niet goed voelt houd het op natuurlijk, maar als je het hebt over een rockamp op budget dan denk ik dat je met deze amp het beste krijgt voor je centen, of je moet al naar de bugeras willen kijken, ook niks mis mee, maar daar staat nog een hele hoop meer slechts over op het net.

Thiez
26 januari 2012, 16:45
Die ENGL he, ik weet het niet. Waarom hoor je zo weinig over dat ding? Bevalt 'ie niet? Moeilijk te krijgen? Kan eigenlijk ook nauwelijks professionele reviewvideos vinden. Foutje van marketingafdeling?

Ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoelde het zo: als ik zoek op de Statesman (en dan specifiek op de EL34 versie) kom ik zeer veel reviews en verontrustende berichten tegen die duiden op een slechte betrouwbaarheid van die amp. Toen dacht ik: logisch dat die amp slecht verkoopt en nu dus goedkoper moet.

Inderdaad hoeft de prijs niet altijd samen te hangen met de kwaliteit, ben ik met je eens.

Ik denk dat het de eindeloze mythe is dat engl metalversterkers zijn. En bij metalheads zal de gigmaster aardig tegenvallen omdat het geen fireball of powerball is.
Waarom er niet veel pro reviews zijn weet ik niet. Maar als je even op internet wat rondkijkt vind je genoeg reviews van gebruikers. Die vind ik over het algemeen veel fijner dan pro reviews.

Tristan
26 januari 2012, 22:20
Ik zou een tweedehands AC30CCH (top, vorige serie) aanraden.
Fantastisch i.c.m. een closed back speakercab met Vintage 30's en de meest pure (mijns inziens beste) sound die je voor die prijs kan kopen.
Ontzettend mooi clean en met het juiste pedaal kan je er ook een hele lekkere scheur uit krijgen.

allochthomas
26 januari 2012, 22:21
Is iets als een mesa DC-3 of .50cal niet iets?

Dimitri92
26 januari 2012, 22:30
Wat refused zegt over de Statesman is waar, zeker kwaliteit spul made in Germany: Wat wil je nog meer? En daarnaast is Harmony ook altijd heerlijk overdreven, men vind het prachtig of zeikt het compleet af. Ga zo'n el34 head eens proberen joh, dat scheurt heerlijk met een les paul of tele, stratocaster zal dan ook geen probleem zijn! (heb een customshop les paul er over gespeeld, een traditional en japanse telecaster)

Zelf ben ik verknocht aan het Fender clean merk ik maar als allround rock amp zou ik de statesman zeker het overwegen waard vinden.

MjS
30 januari 2012, 13:36
Statesman EL34: niet voor het een of ander maar refereer je aan de reacties op Harmony-Central? Dat is de enige plaats waar ik deze zg betrouwbaarheids problemen zie. Ultimate Guitar geeft een gode betrouwbaarheid, ook op de Duitse fora.

Of heb je nog ergens anders wat gevonden, is er ergens een topic over? Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zeker NIET doen.

Je hebt gelijk, ik zie dat het vooral (alleen?) HC is waar dat op staat. Desondanks licht verontrustend, maar gezien de reacties hier valt het wel mee.


Ik denk dat het de eindeloze mythe is dat engl metalversterkers zijn. En bij metalheads zal de gigmaster aardig tegenvallen omdat het geen fireball of powerball is.
Waarom er niet veel pro reviews zijn weet ik niet. Maar als je even op internet wat rondkijkt vind je genoeg reviews van gebruikers. Die vind ik over het algemeen veel fijner dan pro reviews.

Staat op de shortlist.


Ik zou een tweedehands AC30CCH (top, vorige serie) aanraden.
Fantastisch i.c.m. een closed back speakercab met Vintage 30's en de meest pure (mijns inziens beste) sound die je voor die prijs kan kopen.
Ontzettend mooi clean en met het juiste pedaal kan je er ook een hele lekkere scheur uit krijgen.

Da's een verrassende. Probleem is wel dat 'ie moeilijk te testen/vergelijken is zonder 'm te kopen. Vox heeft me verder nooit echt getrokken, maar hij gaat zeker op t lijstje.


Is iets als een mesa DC-3 of .50cal niet iets?

Mijn gitaardocent vroeger speelde altijd op Mesa. Ik weet niet meer precies welke, maar op basis van afbeeldingen zou dat best een DC-3 geweest kunnen zijn. Ik weet nog dat ik behoorlijk onder de indruk was van dat ding.

Ik kan misschien mijn budget wat oprekken tot absoluut maximaal 1000 bijleggen. Dan wil ik ook helemaal klaar zijn, inclusief pedaaltjes en speakerkast mocht dat nodig zijn. In het geval van een combo of een fullstack gaat de K&E cab eruit. Wat is reeel? 350 daarvoor?

In het kader van dat budget, what about de Mesa Express 5:25 112?

-laurens-
30 januari 2012, 14:16
Waarom is Jet City nog niet genoemd? Ik heb er geen ervaring mee, maar de clips klinken solide en nog geen horror verhalen over betrouwbaarheid gelezen.

Tristan
30 januari 2012, 14:30
Nieuwe Boogies zijn in mijn ervaring toch wel een stuk minder dan de oude, als je voor een Boogie gaat zou ik naar een tweedehandse DC-3 of DC-5 kijken.

Epic
30 januari 2012, 20:05
Egnater misschien ?

http://www.egnateramps.com/Products/Tweaker/TweakerHead.html

http://www.egnateramps.com/Products/Rebel/Rebel20Head.html

MjS
4 februari 2012, 17:55
Band gaat niet door en i.v.m. stage en extra activiteiten weet ik niet of ik snel weer een band heb. Kortom: heb vandaag een Tubemeister 5 voor thuis gekocht. LEKKER! :) Thanks voor de tips though, hou ik allemaal zeker in het achterhoofd voor een andere keer.