PDA

View Full Version : Digitale Gitaar!



kassie
24 januari 2012, 13:40
http://www.youtube.com/watch?v=M2eiP12hQQY

Moest er wel om lachen... Epic Fail of advanced Technology...

aaronstonebeat
24 januari 2012, 14:19
Ach, het is eerder een toetseninstrument, een 'tastinstrument'; geen gitaar, er zitten geen snaren op. Het heeft alleen de vorm van een gitaar en als gitarist heb je het voordeel dat je je op de toets kunt oriënteren; daar houdt elke overeenkomst op:


http://www.youtube.com/watch?v=m6LaAT-wAhs&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=UlJzgRKuBwE&feature=related

Harry
24 januari 2012, 14:30
die postte Showband ook al, iets over luchtgitaristen.



(stom ding trouwens)

Sanderltd
24 januari 2012, 15:49
Ik vind er persoonlijk niets stoms aan? Althans niet stommer dan die synthesizer-gitaren met pianotoetsen uit de jaren 90(?). Om het nu een gitaar te noemen; bwa nee hoor. Maar het is alleszins wel iets waar mensen kennelijk muzikaal creatief mee om kunnen gaan; in dat geval is het wat mij betreft al een geslaagd instrument.

kassie
25 januari 2012, 10:31
Ik vind er persoonlijk niets stoms aan? Althans niet stommer dan die synthesizer-gitaren met pianotoetsen uit de jaren 90(?). Om het nu een gitaar te noemen; bwa nee hoor. Maar het is alleszins wel iets waar mensen kennelijk muzikaal creatief mee om kunnen gaan; in dat geval is het wat mij betreft al een geslaagd instrument.

Ja precies.. maar persoonlijk kreeg ik zo'n idee van.... ontzettend geavanceerd lopen doen, en dat spul met touchschreen ontwikkelen alsof het een ipad is... om vervolgens de meest kl*te sound eruit te toveren. terwijl het met een simpele gitaar en versterker wel prima kan.. Typisch menselijke ontwikkeling. De afwezigheid van een probleem is vaak het grootste probleem....

Mr. Dynamite
25 januari 2012, 10:49
Ik snap het wel, als je van dat soort muziek houd is dit wel heel gaaf on stage, beetje interessant doen met zon spacy bolletje enzo.

Maar zoals ze zelf al herhaald zeggen, het is niet om de gitaar te vervangen.

frekie
26 januari 2012, 12:16
Ik ben even snel door de gebruiksaanwijzing heen geweest, dus "correct me if i'm wrong". Maar ik heb het idee dat de USB aansluiting alleen voor "firmware upgrades" is, niet voor de aansturing van software synths op je PC of Mac. Dat gaat via de ouwerwetse MIDI aansluiting. Dat is een misser vind ik.

Verder is de makke van al dit soort "gitaren" dat er geen echte snaren op zitten. Dus je kan niet echt gitaar spelen, geen linkerhand vibrato, geen string bending. Je mist dus de expressiviteit van echt gitaar spelen en dat is nou net het enige voordeel dat wij als gitaristen hebben tov toetsenisten. Okee: het Roland systeem met de hex pickup zal altijd wat vertraging houden en een wat indirect speelgevoel.

Verder heel interessant op papier, touchscreen, ingebouwde synth met effecten, midi out. 849$ dus pakweg 800 euro, mmm. Daar heb je ook een nieuwe Roland GR-55 voor, GS met VG, waanzinnig apparaat. 2dehands Roland GS met GK2A op MP, GR-1, GR-33, GR-20, kost je 200 tot 350 euro.

frekie
26 januari 2012, 12:19
Oh ja je hebt natuurlijk ook niet de combinatie van echte elektrische gitaar en GS zoals bij het Roland systeem. Akkoord aanslaan, hold pedaal intrappen, gitaar partijtje er overheen spelen. Dus houd ik het daar maar bij.