PDA

View Full Version : hoe heet dat ding nu voluit?



john.3001
4 juni 2003, 13:16
'capo ...nogwat...' zei die kerel die me dat ding verkocht...

Hoe heet die klem nu volledig?

willem1940
4 juni 2003, 13:19
capodastro

G2G
18 juli 2003, 15:23
hoeveel kost zo'n capo?

roppie
18 juli 2003, 15:33
hangt er vanaf wat voor, van 10 tot 30 euro ofzo, die van mij (dunlop trigger) kostte 20 euro

Harald
21 juli 2003, 20:17
Let als je er eentje gaat kopen ook erop dat hij bij je gitaar past. Klassieke gitaren hebben meestal een rechte hals, bij steel strings en elektrische gitaren heeft de hals een lichte bolling. (aan de kant waar de snaren zitten) Voor beide typen hals heb je passende capo's.

willem1940
21 juli 2003, 20:22
Ik zou er geen willen en laat ook mijn arm niet inkorten.

bert
22 juli 2003, 19:11
Willem 1940 Je opmerking snap IK niet . . . . Verklaar je nader.
Bert.

willem1940
23 juli 2003, 03:03
Ik heb voor al die fretten betaald dus wil er geen uitschakelen.

Boer Bavo
23 juli 2003, 11:24
Ik heb voor al die fretten betaald dus wil er geen uitschakelen.

En wat doe je dan als je in een andere toonaard wilt gaan spelen zonder monstergrepen te moeten beginnen gebruiken? Elke keer je gitaar herstemmen? Sommige dingen klinken nu eenmaal mooier een toon (of meer) hoger. En wat als je met een zanger speelt die in een bepaalde toonaard niet uit de voeten kan? Toch wel zo handig als je gewoon effe een capo op je gitaar moet plaatsen....

willem1940
23 juli 2003, 15:15
Met barree lukt veel; met een capo voel ik me geamputeerd.

Trucje:
Leer zeer veel A-varianten in nul-barree, ZONDER wijsvinger te gebruiken
(A, Am, A7, Am7, A9, Am9, A6, Am6 ....)

Nu kun je schuivend al zeer veel, want de wijsvinger is gereed voor barree.

Om niet al te grof hoeven schuiven, hetzelfde kunstje ZONDER WIJSVINGER, nu met E ....

Wil je het heel mooi maken (maar dan wel steeds ergens minstens 1 snaar dempen):
weer dat kunstje ZONDER WIJSVINGER, met D-grepen.

Voeg dan gaandeweg andere goed-opschuifbare accoorden tussen, ook als ze niet per hele "familie" verplaatsbaar zijn.

Ik heb het niet zelf uitgevonden hoor, het geintje bestond al.

Boer Bavo
23 juli 2003, 17:53
Jah, maar je blijft een vinger "verliezen". Nou ja, ik voel me dus niet geamputeerd met capo. Ieder zijn goesting zou 'k zo zeggen :-)

Hempo
29 juli 2003, 18:26
'capo ...nogwat...' zei die kerel die me dat ding verkocht...

Hoe heet die klem nu volledig?

niemand gaat ook in op de vraag hier..
het is toch DEL CAPO, of ligt het aan mij ??? :???:

suzanne
29 juli 2003, 18:38
nee volgens mij heet het gewoon een capodastro.
en ik vind zo'n ding ideaal!

bert k
29 juli 2003, 22:58
'capo ...nogwat...' zei die kerel die me dat ding verkocht...

Hoe heet die klem nu volledig?

niemand gaat ook in op de vraag hier..
het is toch DEL CAPO, of ligt het aan mij ??? :???:

Nee, het is capodastro, zoals Suzanne al zei. Jij bent in de war met een muziekaanwijzing. Del Capo, 'naar het begin'

bert
30 juli 2003, 10:52
Laatste X.

3 namen namelijk : "CAPO" of "CAPO TASTO" of "CAPODASTER"
Bij flamencogitaren heet het : "CEJILLA".

Informatie : De Gitaar van renaissance tot rock. Boek van Tom en Maryanne Evans.

Bert.

willem1940
30 juli 2003, 12:08
Mooi; cejilla = kleine ceja (wenkbrauw). Wenkbrauwtje dus.

Carpe Diem
30 juli 2003, 18:41
ik heb een shubb, en dat ding is een godsgeschenk

bert
30 juli 2003, 18:54
SHUBB . . . . gefeliciteerd . . . . MAAR WAT HEEFT DAT HIER MEE TE MAKEN ? ! ? !
Of is dat de Zuid Afrikaanse benaming voor : Barre-klem . . . .

Bert.

bert k
30 juli 2003, 18:59
Dat zijn capo's... http://www.samusic.com/accessories/capos.shtml daar gaat dit topic over :roll:

bert
30 juli 2003, 19:03
S O R R Y . . . . :oops:

Bert.

Carpe Diem
30 juli 2003, 19:04
nou nou 2 berts, geen ruzie

bert k
30 juli 2003, 19:08
Is geen ruzie hoor. Is meer van 'hihi, sukkel' :-D

bert
30 juli 2003, 19:23
geen reactie.

Bert.

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 21:13
kennelijk toch wel :razz:

Ohzoso
2 september 2003, 22:09
willem1940; het doel van een capo is toch niet meer om hogere klanken te verkrijgen? Ikzelf denk dan bijv. aan the battle of evermore van zeppelin of zo. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat jij met je jarenlange ervaring niet ergens een nummer in je repertoire hebt zitten waar zo`n capo zijn toegevoegde waarde opleverd. Explain please.....

willem1940
2 september 2003, 23:05
Nee, ik kon totnogtoe met de dingetjes die mij lukten zonder capodastro toe en dat bevalt mij, ik vind korte gitaartjes niet leuk.

Overschat mijn ervaring niet, ik kan maar in een paar gitaar-stijltjes "meekomen" en ik weet niet eens wat Battle of Zeppelin is.
In de dingen die wel lukken gaat het om (veel) accoordjes plaatsen, zo goed als geen solo-werk.

Ik probeer nog steeds om er achter te komen wat de "denk-lijn" is in BossaNova maar het lukt me niet erg, ook niet als ik in bestaande schema's (op Net) kijk.

Wel lekker veel luisteren naar A Jacarandá, die vind ik echte Kanjers, doen gewoon "even" wat ik graag zou willen; kun je downloaden van een Brazileense site

http://www.bossanovaguitar.com/a_jacaranda/albums/bossa.html

Er zitten "bemoeilijkingen" in de download-optie: (eerst aanmelden bij MP3) maar vooral bovenaan MP3 aanklikken en daarna op het plaat-label klikken en zelfs dan komt per dag een verschillend aantal nummers echt in de download inplaats van een nieuwe reclame-pagina.