PDA

View Full Version : Juiste elementen voor Swamp Ash Tele ?!?!



rammybully
23 januari 2012, 22:18
Ik heb al een aantal jaren een Fender standaard Tele met swamp ash body en maple neck. De gitaar gebruik ik de laatste jaren amper, maar wil ik eens onder handen gaan nemen en hem wat vaker gebruiken.
Één van de dingen die ik wil aanpakken zijn de elementen. Ik heb er ooit Seymour Duncan Alnico Pro II ingezet, maar deze mogen eruit. Neck klinkt te wollig en de brug te dun....
Ik heb best veel geëxperimenteerd met strat-elementen, maar met verschillende elementen voor een tele heb ik weinig ervaring.

Ik ben opzoek naar een set elementen die open, maar toch vet klinken....
De sound in de neck wil ik graag een beetje richting de strat-neck sound. Dus vol, zonder al te veel mid waardoor hij wollig wordt. (hebben veel tele's). De brugpositie moet vol klinken, met voldoende mid en toch z'n twang behouden.
Ik ben niet opzoek naar little humbuckers, of semi-humbuckers als SD quarterpounders. Gewoon dikke, vette standaard/vintage tele elementen ;)

Iets waar ik wel rekening mee moet houden is de SWAMP ASH body van de gitaar. Hij heeft dus van zichzelf minder mid als een ALDER body. Een element zou dit deel moeten compenseren. Zou een element met alnico 5 magneten sowieso al beter zijn??

Heeft iemand suggesties?? Welke elementen zoek ik ;)
Elementen als Lindy Fralin, Lollar, Suhr, Bare Knuckle, Voodoo, 4 Seasons....??

Mr.Bluesbreaker
23 januari 2012, 22:28
Ik heb een lightweight swamp ash body met een one piece maple neck op mijn Tele. Gerben Koopman (forummer) heeft hem naar mijn wensen en zijn kunsten gebouwd, nav. de Telecaster meeting vorig jaar in Utrecht. (zijn nog wel youtube filmpjes van te vinden, meer voor het idee)

We hebben er handgewonden pu's in gezet van Don Mare, mede op advies van Gerben. Ik moet je zeggen dat zijn site er echt niet uit ziet, de clips in vergelijking tot andere pickup wikkelaars al helemaal geen goed doen aan het echte geluid (goh, ik weet ze wel te verkopen) maar het is de match die mijn Tele maakt wat jij ook wel een beetje beschrijft. Ik heb ook niet zoveel met een dof neck element icm. een net te scherp burgelement, en wilde van dit euvel af in mijn '85 Japanse Tele. Mijn brugpickup van Don Mare heeft een tap op de toonpot waardoor je een 2e laag wikkelingen activeert en je iets meer output / midden krijgt en de brug echt vet klinkt. Hoe meer ik speel, hoe beter hij gaat klinken heb ik het idee.

Gerben heeft er zelf ook een gebouwd, naar aanleiding hiervan wilde ik een Tele die in de basis zoals zijn eigen was. Ik geloof dat hij zelf een Seymour Duncan Antiquity / Voodoo combinatie had, ook erg goed.

barno
23 januari 2012, 22:34
ik heb een aantal swamp ash tele's gebouwd. na veel pup try outs ben ik uitgekomen bij Steffsen handwound telesets; met name de seatsniffer specials zijn heel goed. Geven een extra duw in het mid maar blijft perfect teletwang gewijs door de mix snijden.

aanrader

aaronstonebeat
23 januari 2012, 22:34
Ik ben wat dat betreft nogal een bullebak: een tele is een tele. Ik zou het eerder in de versterker of de afstelling daarvan zoeken.

Misschien moet je haar (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?30872-Bechtold) eens vragen of ze bijzondere elementen gebruikt; dit is haar halselement:


http://www.youtube.com/watch?v=aMHNV9MFfvw&feature=plcp&context=C3e87d14UDOEgsToPDskIe0XFQd8CFwwaEt8c4bngM

Pepe
24 januari 2012, 01:12
Steffsen ken ik niet, Don Mare alleen zijn Hayrides (die niet zijn wat je zoekt) maar hij heeft meer modellen.
Van Duncan zijn z'n broadcaster en antiquity de brutale vintage pickups, de Fender Nocaster zit in dezelfde divisie, tikkie rockier misschien.

Er zijn waarschijnlijk een hoop tele pickups die doen wat je wil, vintage met iets meer meat zonder de Rio Grande over te steken, Fralins, Vanzandt... het zijn minieme verschillen natuurlijk.

Als je voor je neck pickup meer naar belltone neigt dan Wes Montgomery dan zijn daar strat/tele windings voor, Don Mare heeft zich daar vooral mee bezig gehouden.

livepulse
24 januari 2012, 08:08
Check de Danny Gatton set van Joe Barden... ik heb ze in een '52 AVRI Tele gehad, ssssscreamin Tele!!!

MarkV
24 januari 2012, 08:20
Van Duncan zijn z'n broadcaster en antiquity de brutale vintage pickups, de Fender Nocaster zit in dezelfde divisie, tikkie rockier misschien.

Ik heb in mijn Tele een Boradcaster zitten in de brug positie. Lekker brutaal, maar toch echt nog Tele geluidje. In de nek heb ik de nocaster van Fender zitten (hals element), deze neigt al behoorlijk naar een Strat geluid. Als je nog meer Strat-achtig wilt, dan kan je eens voor een Twisted Tele PU van Fender zoeken.

piezo
24 januari 2012, 08:54
Neck klinkt te wollig ....

De sound in de neck wil ik graag een beetje richting de strat-neck sound. Dus vol, zonder al te veel mid waardoor hij wollig wordt.
Eenvoudige oplossing: haal het kapje er af, dan heb je je Stratocaster-halsgeluid. Geen ènkel Tele halselement mèt kapje komt daar bij in de buurt.

Brum
24 januari 2012, 14:34
Wat betreft het brugelement; Bare Knuckles 'Brown Sugar'. Ik heb ze al 's eerder hier aangeraden, het zijn echt geweldige elementen en doen nu precies dat wat jij verlangt van een brugelement. Vol, twang, telesound all over en ze kunnen daarnaast ook nog 's scheuren als een malle als het moet. Ik ben groot fan van deze elementen.

Het nekelement is met jouw eis wel moeilijk denk ik... Het geluid wat jij vaak als net te wollig hebt ervaren zit 'm niet alleen in de elementen denk ik. Een tele is gewoon een wezenlijk andere gitaar. Meer hout vooral en ik denk dat dat 'm vooral wolliger maakt met het nekelement. Wellicht is Piezo z'n advies zo gek nog niet, maar het heeft denk ik toch vooral met de constructie van de gitaar te maken. Voor dat geluid ben je denk ik toch gewoon het beste uit met een strat. ;)

Pepe
24 januari 2012, 15:01
Nee, een tele neck pickup klinkt anders dan een strat pickup by design. Stop een strat pickup in een tele en voila. Het past alleen niet dus zijn daar speciale pickups voor, de twisted tele o.a. hence de naam.

Tristan
24 januari 2012, 15:26
Weten jullie wat ik eigenlijk een tof Fender halselement vind, toffer nog dan een Strat, een Mustang / Duo-Sonic pickup.
Klinkt net wat dikker maar ook wat viezer/grungier/rauwer dan een Strat zonder die openheid te verliezen.
Ze zijn bij Pickup Whiz te krijgen (die zijn goed).
Misschien ook een goede combinatie met een lekker vet Broadcaster achtig element in de brug?

rammybully
27 januari 2012, 17:31
Ik heb goedkoop een 2 Seymour Duncan pu's via internet op de kop getikt.
De STR-1 (Vintage Rhythm) in de neck en de STL-2 (Hot for Tele) voor de in brug positie.

Doordat Swamp Ash al weinig MID heeft en de STR-1 ook relatief weinig mid en laag heeft denk ik dat dit niet zo wollig zal worden, maar lekker open.
De STL-2 is gewoon een dikke vette pickup met lekker wat mid om flink te knallen!!

Ik heb ze nog niet binnen, maar ik ben benieuwd of mijn verwachtingen uitkomen!!:strat:

Pepe
27 januari 2012, 17:49
Swamp wat tegenwoordig gebruikt wordt kan veel tophoog hebben, het is even wachten hoe het uitpakt maar scherp tophoog lijkt me eerder een issue dan gebrek aan mids.