PDA

View Full Version : Mashall DSL 100 humm



apolloX1
23 januari 2012, 20:53
Sinds enkele weken is mijn amp een continu hummend geluid gaan produceren. Dit rare geluid doet zich voor van zodra de amp uit stand-by modus gehaald is. Zelfs wanneer er geen gitaarkabel is aangesloten en zelfs wanneer de master van de clean & lead channel op 0 staan klinkt er een overheersende "humm".

Bij het controleren van de lichtintensiteit van de power tubes, stelde ik vast dat 1 van de EL34 power tubes veel meer licht gaf. Dus heb ik een matched quatro EL34 tubes besteld en de lampen vervangen. De bias heb ik daarna afgesteld tot 81mV aan elke kant.

Na de bias stelde ik vast dat dit probleem nog steeds niet van de baan was.

heeft iemand suggesties of een gelijkaardig probleem meegemaakt ?

alvast bedankt,
Apollo

Gearjunkie
23 januari 2012, 20:57
Aangesloten op randaarde, geen pc in de buurt, tl verlichting uit, led televisie ook....???
Verschillende plekken/ruimtes getest?

apolloX1
23 januari 2012, 21:43
Ja ik heb de amp al in verschillende ruimtes en plekken getest. Steeds met hetzelfde resultaat. Vroeger had ik een dimmerswitch in de kamer en die veroorzaakte toen wel een soort van ruis maar deze aandoening is van een volledig ander niveau lijkt mij. Veel prominenter en constanter aanwezig.

cluseau
24 januari 2012, 10:16
Bij het controleren van de lichtintensiteit van de power tubes, stelde ik vast dat 1 van de EL34 power tubes veel meer licht gaf.


Ik hoop voor jouw dat je niet bedoeld dat er één buis knalrood gaat aanlopen anders ben je de nieuwe buis ook aan het opblazen.

Check nog even de bias instelling na enige minuten.

Agent_Smith
24 januari 2012, 11:14
Ik hoop voor jouw dat je niet bedoeld dat er één buis knalrood gaat aanlopen anders ben je de nieuwe buis ook aan het opblazen.


Nou, zo klinkt het idd wel ja als ik het zo lees...

apolloX1
25 januari 2012, 20:50
Ik hoop voor jouw dat je niet bedoeld dat er één buis knalrood gaat aanlopen anders ben je de nieuwe buis ook aan het opblazen.

Check nog even de bias instelling na enige minuten.

ik heb net de amp een kwartier laten opwarmen in stand-by modus.
Daarna heb ik de bias gecontroleerd, nog steeds dezelfde waarden al vorige keer. 81Mv per zijde.

ik heb 2 foto's genomen ter illustratie van de power tubes.

dit beeld zijn de defecte EL34 power tubes die aan vervanging toe waren:
http://img13.imageshack.us/img13/9417/voorvervaning.jpg

en deze foto toont de nieuwe lampen. Die overigens naar mijn inziens gelijkmatig licht geven zoals het hoort:
http://img830.imageshack.us/img830/5000/navervanging.jpg

Heb ook even de output van de amp opgenomen:
http://www.4shared.com/music/1zVFF_VN/distorted.html

0:06 : de amp wordt uit stand-by modus gehaald
0:31 : de "Deep" knop word uitgeschakelt, wat ervoor zorgt dat de ruis terug geminimaliseerd is. Heb hem enkele keren terug aangeschakelt.

Niet enkel de ruis is het probleem maar de kracht van het geluid is afgenomen wanneer ik gitaar speel.

alvast bedankt voor uw tijd en eventuele feedback.

greets

cluseau
25 januari 2012, 22:11
Allereerst denk ik niet dat er iets mis was met je oude eindbuizen. Wat ik op de foto zie is dat bij één buis de gloeidraad iets verder uitsteekt. Dit kan in principe geen kwaad en is mogelijk veroorzaakt door veroudering of is altijd al zo geweest door tolerantie's in het fabrikage proces. Voor de werking is het iig geen probleem.

Dan je audiosample:
Ik hoor een 50Hz brom wat het aantal mogelijkheden beperkt tot gloeidraadlek in één van de preamp buizen, een rotte cap in de biasvoeding, een uitgebrande ontbrompot of een signaalbrom veroorzaakt door defecte afscherming. Andere mogelijkheden kan ik niet bedenken.

Als de brom uit de voeding zou komen door een ongebalanceerde eindtrap zou hij 100Hz zijn.

Je kan de oorzaak een beetje traceren door te proberen zonder fasedraaier. Is de brom dan weg komt het uit de preamp. Zet de fasedraaier dan terug en neem de buis daarvoor uit de voet. Ga zo verder tot de de buis waar de brom blijvend is. Vervang dan de voorlaatste buis.

edit:
Nog een goede mogelijkheid is één van de diode's in de bruggelijkrichter. In dat geval houd je ook 50Hz rimpel over en neemt de kracht van de voeding sterk af. Je kan dat goed merken aan de prestatie's en dat zijn twee zaken die jij ook waarneemt.

apolloX1
26 januari 2012, 18:08
thx voor de deskundige feedback,

de fasedraaier waar je naar verwijst is dat de eerste preamp buis die is afgeschermt door een metalen behuizing? die op volgende foto is aangeduid als V1?

http://www.marshallforum.com/gallery/data/500/medium/Bias_Adjustment.jpg

indien dat het geval is zal ik door, zoals je zegt, "the process of elimination" de pre amp buizen één voor één eens bekijken.


Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende volgende stap denk ik.

greets.

cluseau
26 januari 2012, 19:14
de fasedraaier waar je naar verwijst is dat de eerste preamp buis die is afgeschermt door een metalen behuizing? die op volgende foto is aangeduid als V1?

Fasedraaier is de laatste buis uit de preampsectie en zit voor 99% zeker het dichtst bij de eindbuizen. V4 dus.

Mijn gues van gisteren over de falende gelijkrichter is te ver gezocht aangezien de brom niet erg hard is. Probeer eerst maar eens wat buizen te trekken zoals omschreven.

Deze amp heeft trouwens wel een history was bias verlopen betreft. Dit is op te lossen maar is een aardige klus en gezien je vragen ga je daar niet zelf uitkomen vrees ik.

apolloX1
26 januari 2012, 19:24
Fasedraaier is de laatste buis uit de preampsectie en zit voor 99% zeker het dichtst bij de eindbuizen. V4 dus.

Mijn gues van gisteren over de falende gelijkrichter is te ver gezocht aangezien de brom niet erg hard is. Probeer eerst maar eens wat buizen te trekken zoals omschreven.

Deze amp heeft trouwens wel een history was bias verlopen betreft. Dit is op te lossen maar is een aardige klus en gezien je vragen ga je daar niet zelf uitkomen vrees ik.


ik was in men eerste post iets vergeten te melden... namelijk dat ik alvoorens ik mijn powertubes vervangen had eerst nogs een bias meting had uitgevoerd. ik stelde vast dat het linker paar op 85mV stond en het rechter paar gezakt was naar 55mV. Mss is dit de "biasdrifting" waar je naar verwees?

in ieder geval: ik heb de pre amp buis (v4) verwijdert ui het rijtje en de ruis is nu volledig verdwenen. Wat is de volgende stap naar een goed functionerende amp ? dien ik nu enkel 1 pre amp buis te vervangen? of moet ik mij meer zorgen maken.

ik heb alvast heel wat bijgeleerd, nogmaals bedankt.

greets.

cluseau
26 januari 2012, 21:29
....ik stelde vast dat het linker paar op 85mV stond en het rechter paar gezakt was naar 55mV. Mss is dit de "biasdrifting" waar je naar verwees?

in ieder geval: ik heb de pre amp buis (v4) verwijdert ui het rijtje en de ruis is nu volledig verdwenen.

1
Dat is idd het geval met dit type, het zal weer gebeuren op het moment dat je het niet verwacht en je nieuwe buizen vernielen.

2
Wat de brom betreft kun je V4 terugsteken en dan V3 verwijderen. Als de brom dan terug is ontstaat hij in de fasedraaier V4.

Is de brom met het verwijderen van V3 ook weg dan steek je die weer terug en verwijder dan V2. Herhaal dit tot de brom blijvend is maw stel dat na het verwijderen van V1 nog steeds brom aanwezig is moet het wel uit V2 komen.

apolloX1
28 januari 2012, 11:30
ik heb v4 teruggeplaatst en v3 verwijdert en inderdaad de brom was terug merkbaar.

Is het aangeraden om alle pre amp buizen te vervangen zoals dat het geval is bij de power buizen? of kan ik dit probleem ook oplossen door enkel de fasedraaier (v4) te vervangen?

groeten

cluseau
28 januari 2012, 13:44
Is het aangeraden om alle pre amp buizen te vervangen zoals dat het geval is bij de power buizen? of kan ik dit probleem ook oplossen door enkel de fasedraaier (v4) te vervangen?


Je mag de buis uit pos 3 in pos 4 plaatsen om te testen. Als deze ook bromt zit het probleem in de amp zelf en zul je een dokter moeten consulteren.

Agent_Smith
28 januari 2012, 14:09
1
Dat is idd het geval met dit type, het zal weer gebeuren op het moment dat je het niet verwacht en je nieuwe buizen vernielen.


Cluseau, je bedoelt dat het een DSL kwaal is?
Ik heb zo'n 10 jaar op een DSL50 gespeeld (heel veel uren gemaakt), maar nooit ergens lanst van gehad. Met nieuwe buizen altijd gebiast en klaar.
Of is het alleen bij de 100 watters? Ik heb nu namelijk een DSL100, die ik alleen maar thuis gebruik. Het is dus wel raadzaam om de bias in de gaten te houden?

cluseau
28 januari 2012, 14:28
je bedoelt dat het een DSL kwaal is?

Idd een kwaal, op een gegeven moment ontstaat er lekkage in de print. Je kan er een nieuwe print inzetten maar er zijn ook andere methode's om het aan te pakken.

apolloX1
28 januari 2012, 17:17
Je mag de buis uit pos 3 in pos 4 plaatsen om te testen. Als deze ook bromt zit het probleem in de amp zelf en zul je een dokter moeten consulteren.

heb de lampen verwisselt zoals je had voorgesteld. De brom is dus nog steeds aanwezig, dit gaat extra centjes kosten dus.

geen idee wat dit fenomeen heeft veroorzaakt, ik zal de amp eens moeten binnensteken bij een tech vrees ik.

ik zal de resultaten hier later wel posten.
bedankt voor de hulp.

groeten

cluseau
28 januari 2012, 18:32
Tja sorry, het meest logische houd hier ff op en moet er toch een intern onderzoek plaatsvinden. Sterkte met de patient.

ps je hebt de verdachte buis die oorspronkelijk op pos 4 zat toch niet in pos 3 gestopt he? Anders zal hij daar zijn brom kunnen produceren.