PDA

View Full Version : fout hout?



Akira
4 juni 2003, 13:06
Een vraag meer uit nieuwsgierigheid dan uit bezorgdheid.
Je hoort vaak over "fout hout" en zo, ivm regenwouden en zo.
Hoe zit dat eigenlijk met de enorme hoeveelheden hout die voor gitaren gebruikt worden?

pimmetje
4 juni 2003, 14:02
Je hebt bijvoorbeeld de Gibson Smartwood serie als eco-gitaar. Ook enkele andere merken doen aan gitaren die goeddeels uit ecologisch verantwoord hout worden vervaardigd.

Overigens is de kap voor de produktie van gitaren te verwaarlozen als je 't bekijkt op het geheel van industrieen (waaronder agrarische bedrijven) waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt... maar als je wilt, zijn er dus alternatieven.

Voor die alternatieven wordt nog wel wat van de 'foute houtsoorten' gebruikt, maar aanmerkelijk minder... ik dacht nog iets van een kwart of zo van het hout aan zo'n gitaar. Maar dat zal waarschijnlijk wel per merk en type wat schelen.

skabouter
4 juni 2003, 15:08
zullen we een anti-gitaren campagne opstarten, wouter ?

Toaster
4 juni 2003, 15:36
Ja net zoals de hippies van de jaren 60 die iedere bontjas met verf bespoten gaan wij alle fout hout gebruikers bestraffen met houtwom, boktor en afbijtmiddel.

Ja :(

Akira
4 juni 2003, 17:18
zullen we een anti-gitaren campagne opstarten, wouter ?

Neuh, ik denk dat het hout van mijn 3 gitaartjes verbleekt bij de enorme hoeveelheden hout die ik op mijn werk als papier erdoorheen jas....
lamazittuh....
:D

Negative K3 fan
4 juni 2003, 17:45
het zal m e echt aan mn reet roesten als er duur zeldzaam tropisch hout onder de lak van mn gitaar zit, ben niet zon milieu natuur figuur.

Wilson
4 juni 2003, 18:06
ik zou het juist wel stoer vinden, voor een stoel, ok daar vind dat de boom voorgaat en dat die stoel maar van metaal gemaakt moet worden. Maar een gitaar verdient gewoon duur, goed, en dus fout hout

guvnor
4 juni 2003, 19:55
Als ik een boom was zou ik het een hele eer vinden als ik zou eindigen als een Gibson of een PRS... Dan mag je nog eens gillen in een zaal vol mooie meiden! Altijd beter dan eindigen als pleepapier!

bert k
4 juni 2003, 20:06
Nou, het wordt dus steeds moeilijker om aan goed hout te komen, vandaar dat er steeds meer andere houdsoorten gebruikt worden.
Mooi verhaal: Mahonie mag dus al een tijdje niet in Japan, en toen een of andere gitarist (weet niet meer wie) met zijn Les Paul van Honduras mahonie langs de douane wilde werd hij in beslag genomen! (de gitaar, niet die vent) en bijna vernietigd...
Het feit dat de gitaar 25 jaar oud was deed er niet toe...

Veel fabrieken hebben gigantische voorraden liggen, die kunnen nog wel ff voort.

Btw. ik krijg nu toch wel echt kompleet de schijt van die achterlijke K3fan die in ieder onderwerp zijn muil open moet trekken zonder eerst zijn hersens aan te zetten. Jongen, als je ergens geen verstand van heb, hou dan je kop en bemoei je niet met zaken die te moeilijk voor je zijn, puberale brilsmurf dat je bent. Ga lekker in off topic zitten wauwelen.

jorrit
6 juni 2003, 00:36
hmz opzich wel iets om over te denken. waarom zou je een regenwoud (of een gedeelte) kappen voor een gitaar. ik bedoel tis leuk dat je gitaar van geweldig hout is maar als je kijkt naar wat nou echt belangrijker is....
je gitaar klinkt ook goed als ie van iets minder kwaliteit hout is dan een "uitstervend" soort. en het grootste gedeelte van je geluid komt toch echt uit je vingers.....k heb een keer een jongen horen spelen zonder dat ik wist wat voor gitaar ie had......klonk voor geen ene meter...maar dan ook echt kut en hij was geen beginner ofzo.....dus ik voor de grap kijken of t door die gitaar kwam......had ie een ontzettende dure prs in zn handen....

ow en over k3neg. kan ik (ook) meepraten....ik snap niet dat die gozer nog lol in zn belachelijke opmerkingen heeft....doe toch normaal gozer mensen luisteren of lezen je ook wel als je geen belachelijke mening geeft......

Negative K3 fan
6 juni 2003, 08:07
alsof ik hier in dit topic de enige ben die het niet uitmaakt hoe zielig het regenwoud is???

willem1940
6 juni 2003, 08:12
ECHT fout vind ik vooral spaanplaat. Ja, zit werkelijk in sommige gitaren.

Anders Destium
6 juni 2003, 09:11
Het mooie is dat de mensen die zelf in Brazilie wonen er veel minder problemen mee hebben om bomen te kappen, HET IS NAMELIJK HUN ENIGE INKOMEN....

Lekker makkelijk om hier vanuit Nederland te roepen dat het allemaal zus en zo moet terwijl die mensen daardoor geen inkomen meer hebben. Zijn we in dit land nog steeds zo naief dat we denken dat we de wereld kunnen veranderen? We kunnen zelfs relatief eenvoudige problemen in ons eigen land niet eens de baas, maar dan wel op andere landen gaan zeiken...

De reden dat zoveel tropisch hout wordt gebruikt is de uitstekende kwaliteit en het uiterlijk. Beide kunnen niet worden vervangen door slechter hout of kunststoffen. Het enige wat je (op papier alleen) zou kunnen veranderen is het productieproces, en dat gaat je niet lukken als elke willekeurige politicus ter plaatse tot over zijn oren in de houtkap zit.

Niet dat ik er blij mee ben, maar al dat arrogante "wij zullen de wereld wel even vertellen hoe het wél moet" gelul wordt door de wereld glimlachend aan de kant geschoven. En wij het maar raar vinden dat niemand Nederland serieus neemt.

moretel
6 juni 2003, 09:24
Veel te veel hout gaat naar japanners die een hart houten huisje willen als status symbool, in mijn tuin heb ik geen fout hout om op te zitten maar het is juist jammer dat daardoor de gitaren minder aan bod komen, levert relatief weinig op, als er alleen tropisch hardhout voor luxe gitaren, want daar praten we over, gebruikt wordt zouden we geen regenwoud probleem hebben, punt is duurzaam gebruik.

jorrit
6 juni 2003, 10:45
als ze de bomen ook weer opnieuw zouden aanplanten en daar geld voor zouden krijgen........

ow en gitaren hoeven niet van tropisch hardhout oid. gemaakt te worden.....

waarvoor heb je perse dat hout nodig en kun je geen kunstof/minder hout of een andere stof gebruiken??

Harry
6 juni 2003, 11:41
die bomen in Brazilie zijn van de hele wereld, daar komt onze zuurstof vandaan. En dat je mensen van hun inkomen berooft is flauwekul, want de plaatselijke oerwoudbewoners hebben maar een klein stukje nodig. Het zijn de grote bedrijven die met grote machines dagelijks hele voetbalvelden platleggen. Die paar machinedrijvers kunnen ook wel ander werk gaan zoeken.
En over dat Nederland zich belachelijk maakt, en dat anderen deze plannen aan de kant schuiven; iemand moet af en toe initiatief nemen, anders gebeurt er nooit iets.
En verder moet er niet gezeikt worden over NegK3fan, die leutert maar wat raak, en dat hoort zo bij hem!

fred dons
6 juni 2003, 11:52
grappig genoeg heeft japan de meest strenge wetten wat betreft de import van beschermd hout waardoor gibson lange tijd geen brazilian rosewood op zijn customshop les pauls deed (japan is een grote lp markt voor Gibson)

Ik geef toe dat ik mijn gitaren op relatief fout hout uitzoek maar dan wel van bronnen waarvan vast staat dat het hout op legale wijze verkregen (dus geen prs se's met mahonie uit indonesia wat heel fout is maar wel rio palisander van Warmoth omdat dit hout is wat voor 1976 gekapt is en van voor de CITES ban is)
Ik probeer dus gitaren met zelfdzaam hout te krijgen nu het nog te krijgen en te betalen is (rio palisander kost nu USD 3000 extra op een PRS)

bert k
6 juni 2003, 12:34
En verder moet er niet gezeikt worden over NegK3fan, die leutert maar wat raak, en dat hoort zo bij hem!

Ja, de groeten! Dus hij kan zeggen wat hij wil, en ik moet mijn mond houden? Dacht het ff niet...
(de rest van je verhaal overigens helemaal mee eens, hoor)

hansies
6 juni 2003, 12:39
alsof ik hier in dit topic de enige ben die het niet uitmaakt hoe zielig het regenwoud is???
?????????????MIJ MAAKT HET VEEL UIT,EN MET MIJ NOG VELE ANDEREN.........JONGENS TOCH WAT EEN DOMME UITSPRAKEN MAKEN SOMMIGEN HIER TOCH.................FRUSTRATIES MISSCHIEN..................!!!!!!!!

Negative K3 fan
6 juni 2003, 13:14
wie is er nou gefrustreerd?

hansies
6 juni 2003, 13:23
wie is er nou gefrustreerd?
"U" :-D

Negative K3 fan
6 juni 2003, 13:28
je mag me wel tutoieren hoor!

Neals
6 juni 2003, 13:33
Fout hout is inderdaad spaanplaat, kom je wel eens op de goedkopere yamaha's tegen...

Maar verder zal het mij mijn reet roesten, hoewel ik wel vind dat ze smartwoods en andere eco-gitaren moeten subsidieren

bert k
6 juni 2003, 13:51
Spaanplaat? Bedoel je geen triplex? Dat heet dan weer gelamineerd hout. Maar spaanplaat is toch veel te brokkelig en vochtgevoelig?

hansies
6 juni 2003, 13:51
je mag me wel tutoieren hoor!
dank je :-D :-D :-D

JE MOET ZEKER WAT ALS JE GEEN VRIENDEN HEBT

Negative K3 fan
6 juni 2003, 14:09
Hoe komt iedereen erbij dat ik geen vrienden heb????

hansies
6 juni 2003, 14:21
Hoe komt iedereen erbij dat ik geen vrienden heb????

nou nou, geen vrienden dat kan niet hé :cool: :cool:

7th heaven
7 juni 2003, 23:51
het zal m e echt aan mn reet roesten als er duur zeldzaam tropisch hout onder de lak van mn gitaar zit, ben niet zon milieu natuur figuur.

stoer plaatje man ahum!!!

hoe oud ben je eigenlijk

bert k
8 juni 2003, 00:22
13, 14 schat ik. Hij zit regelmatig onzin te spuien, ook als niemand daarin geinteresseerd is.