PDA

View Full Version : miniversterker in gitaar



FreekD
23 januari 2012, 19:55
Hallo,

ik ben erover na aan het denken om een gitaar te bouwen met een ingebouwde miniversterker van ongeveer 10 watt. Zijn er ergens tekeningen van schakelingen te vinden of iets dergelijks. Ik zou ook graag een aantal tips willen hebben. Bepaalde functies die de versterker moet hebben zijn een volumeregelaar en een schakeling tussen clean en distortion (of een gainregelaar of iets dat hetzelfde werkt).
Als dit allemaal gaat werken dan ga ik hier waarschijnlijk mijn profielwerkstuk van maken maar ik wil eerst proberen of het lukt.
Ik hoop dat ik hier veel hulp kan krijgen. Alvast bedank.

Freek

Plant
23 januari 2012, 20:09
En hoe ga je die versterker voeden dan? Moeten de batterijen / accu ook in de gitaar? En ook al is het 'maar' 10 Watt, je zult ook wat moeten koelen.

Gearjunkie
23 januari 2012, 20:14
Je wilt een twee-kanaals versterker inbouwen van 10 watt in je gitaar? Waar ga je de speaker stoppen?
Misschien is het een beter idee om een hoofdtelefoonversterker in te bouwen, zodat je met oortjes kan spelen.

da Liks
23 januari 2012, 21:00
"maar" 10 watt??

Tabula Rasa
23 januari 2012, 21:02
Sansamp of tech21 ofzo heeft toch een 22 watter in een klein pedaaltje. Misschien kan je dat ergens in vrotten en dan een speakertje op die gitaar zetten. Zal een beetje prakken worden maar het moet te doen zijn. Bij zelfbouw had iemand een kleine marshall in een telecasterachtige gitaar gepropt.

KoenB
24 januari 2012, 14:19
Kijk eens naar de Tiny Giant Amp op general guitar gadgets. Relatief eenvoudig ampje, 20 W.

Verder heb ik een keer een speakerkratje gebouwd met deze eindversterker: http://www.ebay.com/itm/MKll-Tripath-TA2024-Amplifier-Board-2x15watt-tested-/200693464772?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eba433ec4 . 2x15 W, class T amplifier, super efficient... wel stereo, dus een beetje overkill. Ding menig keer op flink volume lange tijd laten draaien, het chipje wordt een beetje warm maar daar heet kun je het niet noemen. De inputs moet je aansturen op lijnniveau, dus je moet er nog wel een preampje bij knutselen. Ik heb daarvoor toen een Ruby amp gemaakt, werkte prima.

Voor het poweren van dit soort ampjes kun je denk ik het beste voor een lithium accu gaan. Goede Lithium accu's zijn duur, maar via ebay is erg goedkoop chinees spul te krijgen. Uiteraard niet de beste kwaliteit, maar ik ben erg tevreden met die van mij, hij doet wat hij moet doen. En voor 12 euro incl shipping en lader mag ik ook niet echt klagen.

Ik kan de mijne niet meer vinden op ebay, maar hier is een soortgelijke http://www.ebay.nl/itm/DC-12V-4800mAh-Li-ion-Super-Rechargeable-Battery-Pack-Portable-For-CCTV-/320825048539?pt=US_Batteries&hash=item4ab2a9bddb. Mijn accu is 6800 mAh, en daarmee kan ik ongeveer 15 uur op aardig volume spelen of muziek draaien.

Had je al een speaker in gedachten? Gitaarspeakers zijn vaak groot en diep, autospeakers daarentegen zijn efficient en plat. Je moet waarschijnlijk wel een cabinet-simulator circuitje solderen, anders klinkt het niet echt geweldig. En als je voor een autospeaker gaat, koop een beetje een degelijke, geen 10 euro sjonnie ding van het merk Marquant of iets in die vreselijke richting.

Hopelijk heb je hier wat aan

FreekD
24 januari 2012, 18:10
@Tabula Rasa
Die gitaar met ingebouwd marschallverserktje heb een keer gezien maar kan ik niet meer vinden. Daardoor ben ik op het idee gekomen om het ook te gaan maken. Het zou fijn zijn als ik zijn bouwproces weer kan vinden.

@KoenB
Ik heb niet veel verstand van hoe een versterker in elkaar zit dus ik weet niet precies wat ik allemaal nodig heb. Is dit misschien hoe het in elkaar zit: http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_ruby.pdf
Ik heb nog geen speaker in gedachten. Als hij maar niet te duur is en wel een beetje goed klinkt. Kan ik ook eencomputerspeaker gebruiken?

KoenB
24 januari 2012, 20:58
@Tabula Rasa
Die gitaar met ingebouwd marschallverserktje heb een keer gezien maar kan ik niet meer vinden. Daardoor ben ik op het idee gekomen om het ook te gaan maken. Het zou fijn zijn als ik zijn bouwproces weer kan vinden.

@KoenB
Ik heb niet veel verstand van hoe een versterker in elkaar zit dus ik weet niet precies wat ik allemaal nodig heb. Is dit misschien hoe het in elkaar zit: http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_ruby.pdf
Ik heb nog geen speaker in gedachten. Als hij maar niet te duur is en wel een beetje goed klinkt. Kan ik ook eencomputerspeaker gebruiken?


De link die je stuurt is die ruby amp waar ik het over had. Een koptelefoonversterkertje in principe, je kan er ook een speakertje aan maken overigens, maar dat ding is geloof ik 0.3 W dus er komt niet heel veel uit ;)

In principe kun je de ruby zien als een voorversterkertje, die het zwakke gitaarsignaal opkrikt naar lijnniveau. Vervolgens moet je een eindversterker gebruiken om er echt flink speakers mee aan te drijven. Dit is dat boardje uit die ebay link. Die is al ready made, daar kun je zo een speaker en een accu aan prikken. De ruby zul je zelf moeten knutselen in dit geval.


Een computerspeaker zal ook werken hoor, alleen heb ik wel een beetje twijfels bij het formaat (zijn vaak klein, weinig bass). Maar je komt er alleen achter door te proberen!

FreekD
25 januari 2012, 08:58
Ok dus als ik het goed begrijp dan moet ik de ruby amp aansluiten aan het boardje van ebay en daar moet ik een accu en op een speaker op aansluiten.
Misschien een domme vraag maar moeten de voorversterker en de eindversterker allebij een eigen accu hebben?

driftkop
26 januari 2012, 21:15
Waarom koop je niet gewoon zo'n ding: http://www.voxamps.com/amplug/ ?

pueblo
27 januari 2012, 13:00
Waarom koop je niet gewoon zo'n ding: http://www.voxamps.com/amplug/ ?

omdat dat een koptelefoonversterker is?

Zjef
30 januari 2012, 20:35
Even dit topic gijzelen.
Ik zit sinds kort met een gelijkaardig idee in mijn hoofd.
Ik zou namelijk een versterkertje (bij voorkeur 9V) en een speaker willen inbouwen in een zelfbouwgitaar.
Hiervoor zou ik liefst een zo clean mogelijke versterker vinden. De Smokey, Ruby en Noisy Cricket (die laatste heb ik zelf al eens gebouwd) hebben namelijk allemaal de neiging om nogal snel te oversturen. Wat kan hieraan gedaan worden?
Ideaal zou zijn: werkt op 9V batterij, is clean (ook op hoog volume) en heeft enkel een volumeknop.
Waarschijnlijk bestaat er geen dergelijke versterker, maar wat het dichtst in de buurt komt zal het waarschijnlijk worden.
Alle hulp is welkom!

driftkop
30 januari 2012, 22:33
omdat dat een koptelefoonversterker is?

Ah, ik dacht dat het voor een koptelefoon was, dat is niet echt duidelijk in de eerste post.