PDA

View Full Version : Slecht werkende master volume regelaar! 18Watt Clone.



kunk
23 januari 2012, 19:40
Hoi,

Heb onlangs een 18 watt versterker gebouwd en ben daarbij uit gegaan van de ceriatone uitvoering met een treble,mid en bass regeling op het tweede kanaal. Om de versterker op een wat vriendelijker geluid niveau toch een beetje te laten scheuren heb ik een mastervolume potmeter ingebouwd. Deze heb ik ingebouwd zoals door ceriatone is aangegeven maar ben hier niet echt tevreden over. De waarde van de potmeter moet goed zijn maar hij werkt veel te direct. Ik bedoel dat ik met heel kleine veranderingen van de instelling toch nog een gigantisch volume verschil krijg. Heb al geprobeerd om met een extra weerstand het signaal naar de fase draaier wat te temmen maar dat zorgde niet voor het gewenste resultaat. Niet alleen weining effect op de regeling maar het geluid werd er ook niet echt beter van:chicken: Graag wat adviezen hoe ik dit het beste kan aanpakken om het instellen van het volume wat gebruikers vriendelijker te maken.

Alvast bedankt.:ok:

bass blom
23 januari 2012, 20:03
volgens mij moet je dat in de waarde van de pot zoeken.
ik heb het in mijn TAD JTM45 ook wel, die MV pot doet eigenlijk het meeste in de eerste kwart wat ik kan draaien.
zou ik ook nog wel eens anders willen hebben.

Gearjunkie
23 januari 2012, 20:12
Dit probleem speelt met logaritmische potmeters?

bass blom
23 januari 2012, 20:20
Dit probleem speelt met logaritmische potmeters?

zou best kunnen ja, ik heb volgens mij dit:

http://www.maxless.nl/PPIMV.jpg

Gearjunkie
23 januari 2012, 20:24
[QUOTE=bass blom;2783369]zou best kunnen ja, ik heb volgens mij dit:

Ziet er wel plausibel uit. Waar is Cluseau als hij nodig is??? ;)

bass blom
23 januari 2012, 20:31
weet jij waarom dat log pots zijn?

Gearjunkie
23 januari 2012, 20:34
weet jij waarom dat log pots zijn?

Omdat je met liniare pots zowieso dat onregelmatige verloop hebt, omdat onze oren als het ware logaritmisch de geluidssterkte ervaren.

HaroldA
23 januari 2012, 20:48
For the record: dat is de Lar/Mar PPIMV.

http://verosurfcam.com/Lar-Mar_PPIMV.jpg

kunk
23 januari 2012, 21:45
Tot zover bedankt voor de reactie's. Heb de uitvoering van de mastervolume zoals ik die toegepast heb hier even bij gevoegd.De potmeter die ik dus gebruikt heb is een 1Meg A potmeter. Begin nu te trwijfelen of dit linear of logaritmisch is. Als ik het goed begrijp moet het eigenlijk logaritmisch zijn en ik ga er vanuit dat die er nu ook inzit. Heb ook al een kleinere waarde geprobeerd maar dit zonder resultaat.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4U88WLK-D.jpg

bass blom
23 januari 2012, 21:51
welke waarde heb je geprobeerd?

HaroldA
23 januari 2012, 21:54
Ik lees ook nergens of je een stereo/"dual gang"/stacked/etc potmeter gebruikt hebt?

kunk
23 januari 2012, 22:07
welke waarde heb je geprobeerd?

Als ik het me goed herinner een 250K A. Maar maakte niet veel verschil.



Ik lees ook nergens of je een stereo/"dual gang"/stacked/etc potmeter gebruikt hebt?

Het is een normale standaard potmeter, hoeft naar mijn idee in deze toepassing ook niks anders te zijn.

HaroldA
23 januari 2012, 22:12
Het is een normale standaard potmeter, hoeft naar mijn idee in deze toepassing ook niks anders te zijn.

Ah, dus je hebt een gewone pre-PI master volume. Heb je een schema van het geheel?

kunk
23 januari 2012, 22:28
Ah, dus je hebt een gewone pre-PI master volume. Heb je een schema van het geheel?

Nee niet echt een schema, meer een lay out tekening waarin de potmeter in staat afgebeeld. Deze afbeelding heb ik in eerdere reactie van deze topic bijgevoegd.

Het is de potmeter die onder de inputjack staat afgebeeld.

HaroldA
23 januari 2012, 22:32
Nee niet echt een schema, meer een lay out tekening waarin de potmeter in staat afgebeeld. Deze afbeelding heb ik in eerdere reactie van deze topic bijgevoegd.

Het is de potmeter die onder de inputjack staat afgebeeld.

Ah, deze dus:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg

Zelfde mastervolume als de JCM800 2203/2204. Zou gewoon moeten werken, lijkt me...

7ender
23 januari 2012, 23:10
Het schema'tje wat HaroldA laat zien , werkt het beste.....

...met een stereo 250K "LOG" potmeter.

Let wel op met die potmeters ,....volgende kan verwarrend zijn :

Het lettertje A op een potmeter van radiohm staat voor lin.
en op een amerikaanse potm is dat weer log

Voor snelle check :

Zet de potmeter in de middenstand ( nauwkeurig uitmikken ) en wijst de Ohmmeter ongeveer de helft van de waarde aan , dan is 't een Lin. potm .

HaroldA
23 januari 2012, 23:12
Het schema'tje wat HaroldA laat zien , werkt het beste...

Volgens mij werken ze beiden goed, alleen anders. De PPIMV zal de Phase Inverter meer laten oversturen en de pre-PI-MV (zoals er nu in zit) zal wat strakker klinken.

'tis een keuze.

7ender
23 januari 2012, 23:26
klopt ,...maar 't gaat hier natuurlijk om 't "oversturen",....en dan doet die potm achter de fasedr het een beetje heftiger

HaroldA
23 januari 2012, 23:34
klopt ,...maar 't gaat hier natuurlijk om 't "oversturen",....en dan doet die potm achter de fasedr het een beetje heftiger

De 1-kanaals JMP/JCM800 serie heeft ook geen last van "niet heftig oversturen" dus het komt gewoon neer op: smaak.

cluseau
23 januari 2012, 23:47
Waar is Cluseau als hij nodig is??? ;)

:stop: Ben ziek man.....heeeel zielig. Kan geen bout vasthouden en heb last van ontwenningsverschijnselen wat dan weer averechts werkt op de soldeerkunst, damn.

Maar je potje moet zo ook goed werken hoor, je mist alleen de oversturing in de PI. Lekker belangrijk. Nu je probleem: Probeer eens een weerstandje van 100k op de koude kant en de loper. Kijk dan naar het regelgedrag en als dat verbeterd kun je de 100k waarde naar smaak aanpassen.

suc6

HaroldA
23 januari 2012, 23:49
Probeer eens een weerstandje van 100k op de koude kant en de loper. Kijk dan naar het regelgedrag en als dat verbeterd kun je de 100k waarde naar smaak aanpassen.

Werkt dat ook voor 2204 master volumes? Ik heb hier thuis nog een 4104 combo staan die op 0,1 al te hard gaat.

cluseau
23 januari 2012, 23:52
Werkt dat ook voor 2204 master volumes? Ik heb hier thuis nog een 4104 combo staan die op 0,1 al te hard gaat.

Dit werkt voor elke potmeter die zo geschakeld staat. Kun jke gewoon proberen. Nie goed haal je hem weer weg.

HaroldA
23 januari 2012, 23:57
Dit werk voor elke potmeter die zo geschakeld staat. Kun jke gewoon proberen. Nie goed haal je hem weer weg ....toch ?

Ik moet nog steeds wat artikelen lezen over pots. Zou zomaar kunnen dat dat er ergens in staat ;)

En ja: ik ben tegenwoordig best handig met desoldeerlitze! :soinnocent:

kunk
24 januari 2012, 18:03
:stop: Ben ziek man.....heeeel zielig. Kan geen bout vasthouden en heb last van ontwenningsverschijnselen wat dan weer averechts werkt op de soldeerkunst, damn.

Maar je potje moet zo ook goed werken hoor, je mist alleen de oversturing in de PI. Lekker belangrijk. Nu je probleem: Probeer eens een weerstandje van 100k op de koude kant en de loper. Kijk dan naar het regelgedrag en als dat verbeterd kun je de 100k waarde naar smaak aanpassen.

suc6

Nou beterschap dan maar eerst. Hoop dat je je intussen al weer wat beter voelt.

Zal straks eerst wel even de optie proberen van de 100k weerstandje.
Als ik het goed begrijp zal het inbouwen van de mastervolume na de PI een wat ruigere scheur opleveren. Wie weet probeer ik dat later nog wel eens. Dat is het voordeel van zo'n zelfbouw bak. Je kunt er lekker mee experimenteren. Vind het voordeel van deze master wel dat hij maar op een kanaal werkt. Dit geeft de mogelijkheid om 1 kanaal lekker clean te houden en de andere meer overstuurd te laten klinken.

kunk
24 januari 2012, 21:54
Nou beterschap dan maar eerst. Hoop dat je je intussen al weer wat beter voelt.

Zal straks eerst wel even de optie proberen van de 100k weerstandje.
Als ik het goed begrijp zal het inbouwen van de mastervolume na de PI een wat ruigere scheur opleveren. Wie weet probeer ik dat later nog wel eens. Dat is het voordeel van zo'n zelfbouw bak. Je kunt er lekker mee experimenteren. Vind het voordeel van deze master wel dat hij maar op een kanaal werkt. Dit geeft de mogelijkheid om 1 kanaal lekker clean te houden en de andere meer overstuurd te laten klinken.

Heb een 100k weerstandje tussen de loper en de koude kant van de potmeter gesoldeerd en heb inderdaad het idee dat het volume zich wat geleidelijker laat instellen. Het is nog wel voor verbetering vatbaar maar toch. Misschien nog eens een wat hogere weerstandswaarde proberen. Tevens merk ik dat als ik het volume opdraai er wel meer ruis begint op te treden. Misschien een wat wrakke soldering maar moet op te lossen zijn. Wil sowiezo de bedrading van de versterker nog wat fatsoeneren dus is op zich zelf geen ramp. Wel vind ik het geluid wat scheller worden als het volume hoger wordt maar daar is vast ook nog wel weer wat op te vinden.:seriousf:

cluseau
24 januari 2012, 22:08
Wel vind ik het geluid wat scheller worden als het volume hoger wordt maar daar is vast ook nog wel weer wat op te vinden.:seriousf:

Overal is wat aan te doen maar bedenk dat een mastervolume gewoon invloed heeft op de karakteristiek van je amp. Dat geld trouwens voor elke regelaar. De ingestelde waarde vormt een instelbaar filter in combinatie met de Cgk van de daarop volgende buis. Je zou een heel kleine cap (47pF tot 470pF) over de warme kant en de loper kunnen plakken om dat te compenseren. Beetje experimenteren toch!

kunk
24 januari 2012, 22:12
Overal is wat aan te doen maar bedenk dat een mastervolume gewoon invloed heeft op de karakteristiek van je amp. Dat geld trouwens voor elke regelaar. De ingestelde waarde vormt een instelbaar filter in combinatie met de Cgk van de daarop volgende buis. Je zou een heel kleine cap (47pF tot 470pF) over de warme kant en de loper kunnen plakken om dat te compenseren. Beetje experimenteren toch!

Ja dat experimenteren ben ik nog wel even zoet mee:seriousf::seriousf:

cluseau
24 januari 2012, 22:24
nun, viel spass mit freubelen :D



Zie je, 't gaat al beter maar loop nog steeds gekke dingen te lullen.

kunk
24 januari 2012, 22:28
nun viel spass mit freubelen :D



Zie je, 't gaat al beter maar loop nog steeds gekke dingen te lullen.

Gelukkig woon ik vlak bij de duitse grens en werk ook nog eens voor een duitse energie gigant die 11000 mensen op straat zet(wereldwijd) dus dat duits versta ik wel.:chicken:

Langzaam de medicatie afbouwen en de zinnige opmerkingen komen vanzelf terug:seriousf::seriousf:

cannondale_01
24 januari 2012, 23:10
Ik heb wel het schema voor je van deze amp. Moet hem even opzoeken en digitaal maken. Dan zal ik hem je mailen. Delen ervan vindt je wel in de post 18W tmb ppimv. Mijn 18w heb ik net herbouwd omdat ik te netjes had bedraad en een aantal mods heb doorgevoerd zonder me aan de regels te houden. Hierdoor had ik oscilatie opgelopen. Inmiddels draait de amp als een zonnetje en ben ik bezig de tonestack te optimaliseren en er komt nog een CCS in op beide kanalen. Als basis heb ik ook het ceriatone schema gebruikt. De MV heb ik verwijderd en daarvoor in de plaats een extra ingang en een PPIMV toegevoegd. Ongeveer zoals BassBlom die een stukje terug poste. Dat werkt erg goed. In het schema dat ik je zal toemaken zal je zien hoe ik dat gedaan heb. De PPIMV geeft een hele mooie overstuuring (smaak natuurlijk) een ander voordeel is dat het kanaal volume helemaal open kan en de PPIMV bijna dichtdraai. Gevolg goede overstuuring op heel laag geluidsniveau. Huul pretug.

robostrat
25 januari 2012, 09:15
Dit werkt voor elke potmeter die zo geschakeld staat. Kun jke gewoon proberen. Nie goed haal je hem weer weg.

Bij welke schakeling werkt dat dan ? :???:
Heb zelf een ceriatone yeti ( helaas geen schema ) en daar geld hetzelfde
of een beetje volume of gelijk heel veel.... een iets meer geleidelijk verloop zou welkom zijn.

cluseau
25 januari 2012, 11:09
Bij welke schakeling werkt dat dan ?

Dat hangt natuurlijk wel van de schakeling af maar in geval van zo'n simpele volume regeling kun je dit toepassen. Het zou kunnen dat je de frequentiekarakteristiek een beetje beinvloed maar daar is ook wat aan te doen mocht je het horen. De truc is dat je de regeling een beetje asymetrisch maakt wat niet hetzelfde als logaritmisch is maar het werkt wel prettiger. Wat ook zal helpen is een hogere waarde voor de potmeter kiezen.

kunk
26 januari 2012, 18:50
Ik heb wel het schema voor je van deze amp. Moet hem even opzoeken en digitaal maken. Dan zal ik hem je mailen. Delen ervan vindt je wel in de post 18W tmb ppimv. Mijn 18w heb ik net herbouwd omdat ik te netjes had bedraad en een aantal mods heb doorgevoerd zonder me aan de regels te houden. Hierdoor had ik oscilatie opgelopen. Inmiddels draait de amp als een zonnetje en ben ik bezig de tonestack te optimaliseren en er komt nog een CCS in op beide kanalen. Als basis heb ik ook het ceriatone schema gebruikt. De MV heb ik verwijderd en daarvoor in de plaats een extra ingang en een PPIMV toegevoegd. Ongeveer zoals BassBlom die een stukje terug poste. Dat werkt erg goed. In het schema dat ik je zal toemaken zal je zien hoe ik dat gedaan heb. De PPIMV geeft een hele mooie overstuuring (smaak natuurlijk) een ander voordeel is dat het kanaal volume helemaal open kan en de PPIMV bijna dichtdraai. Gevolg goede overstuuring op heel laag geluidsniveau. Huul pretug.

Cannondale_1 nog bedankt voor het schema maar had deze al eens zelf gedownload vanaf het ceriatone forum. Toch vind ik het prachtig dat via dit forum dergelijke kennis wordt uitgewisseld. Waar je je extra ingang gemaakt hebt is mij niet echt duidelijk zo maar denk dat ik die plek zelf vrij houd voor de PPMIV als ik die inbouw. De oude PrePIMV zoals ik die nu gebruik zal ik in eerste instantie alleen weghalen. Lijkt het erop dat het signaal via deze weg over z'n nek gaat dan kan ik daar altijd nog wel weer een weerstand tussen plaatsen.
Verder mag je me wel wat meer vertellen over de genoemde CCS mod in beide kanalen. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

:ok:

cannondale_01
26 januari 2012, 22:10
Op de plek waar de MV zat heb ik een extra input geplaats. In plaats van de mv heb ik twee weerstanen geplaatst. De waarden zijn Hypothtisch gekozen. Daar moet ik nog mee an de slag. En voor de bass pot heb ik de ppimv pot geplaatst. Zoek de foto van mijn faceplates maar op. Let op dat als je de ppimv plaatst je wel afgeschermde kabel gebruikt en de aardings regels volgt. De hoge spanningen die over de ppimv staan kunnen een oscilatieprobleem geven als je deze pot op de verkeerde plek plaatst. Had ik last van.

robostrat
27 januari 2012, 12:13
Verder mag je me wel wat meer vertellen over de genoemde CCS mod in beide kanalen. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Hier ben ik ook benieuwd naar ..

flo123
27 januari 2012, 20:34
CCS - Constant Current Source:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147632-CCS-Constant-Current-Source