PDA

View Full Version : Staand gitaar spelen



LGK
23 januari 2012, 18:20
Ik speel nu (ongeveer) 3 jaar gitaar.. En heb eigenlijk altijd gezeten. En wil eigenlijk wel is gaan kijken voor een blues bandje. Maar dan moet je natuurlijk gaan staan, en ik kwam er achter dat ik daar best wel moeite mee heb.
naja, ik heb het ook nog maar 3 a 4 keer gedaan, en dan 15 min ofzo.. gewoon op mijn kamer, maar het was echt een stuk minder dan als ik ging zitten.
Dus mijn vraag.
-moet je het gewoon veel doen en wordt het dan na een tijdje beter?
-en hoe ging het bij jullie de eerste keer dat je staand gitaar ging spelen..? Gelijk goed of ook ff een paar weken oefenen?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

Grz

terrasbeest
23 januari 2012, 18:30
Gewoon veel doen. Het is even wennen.Zorg dat je je gitaar draagt op een manier die je een maximale vrijheid geeft.

aaronstonebeat
23 januari 2012, 22:58
Het is een behoorlijk verschil; je moet het oefenen.

Als ik sta, heb ik de gitaar op dezelfde hoogte als wanneer ik zit. Sommigen vinden dat niet stoer; maar ik zit wel helemaal rechtop op een kruk of keukenstoel zonder op de toets te kijken. Ik zit alsof ik sta en ik sta alsof ik zit. Hoe het voor mij aanvoelt, vind ik veel belangrijker dan hoe sommigen het er vinden uitzien.

Na verloop van tijd maakt het helemaal niets meer uit.

Zeob
2 augustus 2012, 17:28
Ik zet mijn vraag maar even in dit topic.

Ik speel sinds half januari van dit jaar gitaar (akoestisch, op een cort). Ik heb tot op heden geen les gehad, wil het eerste jaar met zelfstudie boeken doorkomen. Tot op heden heb ik alleen zittend gespeeld. Is het leerzaam om een strap te kopen en staand te spelen (als afwisseling). Zou dit mijn zittende spel ten goede komen?

aaronstonebeat
2 augustus 2012, 18:59
Gewoon doen en proberen.
Vanwege de dikte van de kast vind ik het verschil tussen staand en zittend spelen bij een akoestische gitaar groter dan bij een elektrische.

Chris Winsemius
2 augustus 2012, 21:30
hoewel ik vroeger ook zittend heb gespeeld geef ik al weer 'n hele tijd de voorkeur aan staand spelen (iig. met elektrische planken).

rjm
7 augustus 2012, 22:28
Ik speel nu (ongeveer) 3 jaar gitaar.. En heb eigenlijk altijd gezeten. En wil eigenlijk wel is gaan kijken voor een blues bandje. Maar dan moet je natuurlijk gaan staan, en ik kwam er achter dat ik daar best wel moeite mee heb.
naja, ik heb het ook nog maar 3 a 4 keer gedaan, en dan 15 min ofzo.. gewoon op mijn kamer, maar het was echt een stuk minder dan als ik ging zitten.
Dus mijn vraag.
-moet je het gewoon veel doen en wordt het dan na een tijdje beter?
-en hoe ging het bij jullie de eerste keer dat je staand gitaar ging spelen..? Gelijk goed of ook ff een paar weken oefenen?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

Grz

Zittend gitaar spelen kun je het beste aanleren in de klassieke houding: Speel je rechtshandig dan zet je je gitaar op je linkerbovenbeen, benen iets uit elkaar om de body van je gitaar kwijt te kunnen.
Zoals je zult merken heb je nu je gitaar recht voor je lichaam, en je zit met een kaarsrechte, dus onbelaste rug.
Ga je nu staan met je gitaar, zul je merken dat je gitaar nagenoeg op dezelfde plaats hangt voor je lichaam en precies hetzelfde aanvoelt als wanneer je zittend speelt.
De body voelt vertrouwd, en je hals blijft gemakkelijk bespeelbaar.
Ga je als rechtshandige gitarist zittend spelen met de gitaar op je rechterbovenbeen, zul je merken, dat je met een verdraaide en voorovergebogen rug zit te spelen, waardoor al snel vermoeidheid toeslaat. Een totaal verkeerde houding dus, die ook tot rugklachten kan gaan leiden.
Daarbij zit je ook nog met een onnatuurlijk uitstekende rechterarm zijdelings te spelen, die daardoor snel vermoeid raakt.
Probeer vanuit deze houding staand te spelen, dan voelt je gitaar inderdaad "vreemd" en onhandig aan.
Ben je van plan om in een bandje te gaan spelen dan zou ik zeker soms een staand spelen oefenen, helemaal niks mis mee. Heb je eventueel effectpedalen dan leer je daar ook vertrouwd mee te raken.
Succes. Laat maar weten wat je bevindingen zijn.

Plant
8 augustus 2012, 12:35
De klassieke speelstijl met gitaar op linkerbeen is denk ik vooral praktisch als je ook echt op een klassieke gitaar speelt. Ik ben het met je eens dat het voor je lichaams- en armhouding het beste zal zijn.

Met een fysiek grotere en dikkere western of zelfs jumbo-model is het nogal oncomfortabel. De hals steekt dan heel ver naar links en in de eerste posities spelen is dan helemaal geen doen. Of om de linkerarm toch in een hoek van 90˚ te krijgen, moet je de gitaar erg schuin omhoog houden. Als je zoals ik ook nog eens full-scale (elektrische) basgitaar speelt, weet je helemaal niet hoe je met een normale houding bij de eerste posities moet komen als je de gitaar zittend op je linkerbeen zou leggen.

Natuurlijk zijn elektrische gitaren en akoestische gitaren ergonomisch gezien totaal verschillend. Bij elektrische gitaren en bassen zijn de 'horens' doorgaans zo lang, dat de body toch meer naar rechts blijft hangen zodat de gitaar vanzelf ongeveer zo hangt als dat je deze zittend op je rechterbeen hebt. En omdat je geen dikke klankkast hebt, is je lichaamshouding ook anders.

Bij westerns krijgt de gitaar als je staat toch de neiging wat naar links te gaan hangen en dan krijg je ongeveer dit:

http://cbsstreetdate.files.wordpress.com/2011/02/johnny-cash-385.jpg?w=385&h=240

Nu heeft meneer Cash de gitaar ook nog wat hoog hangen, maar kijk eens naar de linkerarm houding.

Staan met een western doe ik dan niet graag. Als ik zit, buig ik iets meer over de dikke klankkast, maar ik ga niet met m'n lichaam over de kast gebogen staan spelen. Als ik sta hangt de gitaar automatisch meer naar links door de plaats van de riembevestiging (en ook door de steunende rechterarm die de gitaar die kant op drukt), dus je staat je konstant in een houding te forceren zo dat de gitaar goed hangt en je zelf een beetje normaal staat. Dat ga je voelen na een avondje spelen. Zittend hoef ik niet te forceren en met m'n western op m'n rechterbeen gaat het prima.

aaronstonebeat
8 augustus 2012, 23:32
Het is inderdaad allemaal erg relatief. Zojuist werd er een concert gepost van een geweldenaar in flamenco; die legt al zowat zolang hij leeft zijn rechter voet over zijn linker dij en zet de gitaar op zijn rechter dij. Ik heb niet de indruk dat het hem in enigerlei wijze beperkt:


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mYYDdn1rRKs#!

Harald
10 augustus 2012, 08:05
De klassieke houding is perfect voor het klassieke repertoire. Gitaar op het rechterbeen kan net zo goed ontspannen en recht zittend. Voor sommige stijlen werkt dat zelfs weer beter. Als je steelstring speelt en met de duim over de hals wilt spelen heeft de klassieke houding weer zijn nadelen. Doordat de hals hoog zit moet je je hele arm omhoog gaan houden om noten met de duim te fretten. Gitaar blijft wat dat betreft een instrument dat nogal wat mogelijkheden biedt. Er is niet een 'dit is de manier, en niet anders' techniek. Bovendien zijn al die kasten ook weer anders. Ooit een workshop van een klassiek gitariste bijgewoond die met houding aan de gang ging, maar er niet bij stil stond dat iedereen met een steelstring zat. Ze kon uitstekend spelen, maar de workshop was volstrekt zinloos voor de mensen die er zaten. Het enige wat ze ervan echt konden meenemen was eigenlijk dat het goed is om te kijken of je wel ontspannen zit...

Voor klassiek werkt trouwens een andere flamencohouding ook erg goed, gitaar op het rechterbeen, maar wel schuin omhoog. Hals is dan zelfs nog dichterbij.