PDA

View Full Version : Tis zo ver, mijn eerste snaar is gesneuveld. Welke nieuwe kopen?



Angie1987
23 januari 2012, 18:17
Hallo allemaal,

Net is mn eerste snaar gesneuveld, aangezien de fabriekssnaren er nog op zitten ga ik meteen een heel nieuw setje aanschaffen maaaaar..... welke snaren en welke maat snaren moet ik op mijn akoestische zetten?
Ik had gelezen over de elixir nanoweb, die zouden langer mee gaan? is dat wat? en welke maat?

Groetjes

JohnLord
23 januari 2012, 18:28
Als je de gewoonte hebt net zo lang er mee door te spelen tot er een knapt zou ik een setje nemen dat lang goed blijft, bijv. die elixirs. Zijn wel vrij duur.
D'addario's zijn bv een stuk goedkoper. Setje 0.12 is meest gangbaar op akoestisch.

Rizz
23 januari 2012, 18:29
Hallo allemaal,

Net is mn eerste snaar gesneuveld, aangezien de fabriekssnaren er nog op zitten ga ik meteen een heel nieuw setje aanschaffen maaaaar..... welke snaren en welke maat snaren moet ik op mijn akoestische zetten?
Ik had gelezen over de elixir nanoweb, die zouden langer mee gaan? is dat wat? en welke maat?

Groetjes

Nu al? Doe je goed! Issie boven een fret gebroken?

Ik weet niet wat erop zat, maar .012 is redelijk standaard. .011 klinkt een iets ieler, speelt wel makkelijker. Elixirs, u love them or u hate them.. Dat is aan jou, ze gaan wel lekker lang mee.. Dan nog de keuze voor bronze of fosfor bronze, de laatste zal wat warmer klinken..

Edit: sluit me aan bij bovenstaan post, je kan ook de Dáddario EXP proberen, zijn €6 euro per set goeiekoper

Muzieknono
23 januari 2012, 18:30
Gewoon D'addario's erop, nanowebs moet je van houden en vind ik persoonlijk erg duur, zeker als beginner hoor je het verschil echt niet.
Ik neem aan dat het een staalsnaar is?
Mvgr. Dirk Jan :B

Angie1987
23 januari 2012, 18:34
Ja nu al hahaha, naja vond hem erg dof klinken dus ik had hem een beetje te ver doorgedraaid met stemmen (beetje heel erg ver haha wou ff iets testen) en toen knapte hij.
Beetje dom i know haha :P
Dan ga ik de d'addrio's bestellen, bedankt!

LGK
23 januari 2012, 18:35
nou.. Als eerste:
Je hebt coated en uncoated snaren, dat wil zeggen bij de coated snaren zit er een laagje om de snaar zo dat ie minder snel vies word en dus langer mee gaat, maar ze hebben wel een wat mindere tone..
http://www.elixirstrings.com/whycoatedstrings/index.html

Ik hou gewoon van uncoated snaren, ze kosten een stuk minder (mischien wel de helft) en dus kan je bv voor het zelfdegeld, in 1 maand, 1 keer coated snaren kopen, of 2 keer uncoated snaren kopen, maar dan heb je wel 2 keer het plezier van nieuwe snaren! Snap ie? ;)

En merken.. tja. Voor mijn gitaar heb ik altijd Martin snaren. Lekker geluid, een prima snaar! En de dikte... dat moet je zelf maar kijken wat je lekker vind..

En je hebt natuurlijk nog meer merken..
d'addario vind ik ook erg goed, en die elixir weet ik niet.. heb nog nooit gehad..!

Veel succes!!

Grz

Angie1987
23 januari 2012, 18:43
Hoe vaak is het de bedoeling eigenlijk dat ik de snaren vervangen?

Rizz
23 januari 2012, 18:47
Hoe vaak is het de bedoeling eigenlijk dat ik de snaren vervangen?

Ligt eraan hoeveel je speelt, zuurgraad van je handen enzo, maar tot ze dof beginnen te klinken en het liefst iets daarvoor..

LGK
23 januari 2012, 18:48
Waneer die niet meer klinkt zoals jij wil..
En ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je speelt.. Maar mischien om de maand ofzo..?

Hoe vaker hoe beter!!
Als jij hem om de week wil vervangen! prima hoor!!

Grz

Angie1987
23 januari 2012, 18:50
Oke dan was het inderdaad nu tijd geweest voor nieuwe snaren want vond hem dof klinken nu.
Ik speel dagelijks 1-3 uurtjes ongeveer, redelijk veel dus zal ook wel sneller nieuwe snaren nodig hebben.

Angie1987
23 januari 2012, 18:52
een beetje offtopic maar ik wil meteen een capo bestellen, hebben jullie daar nog tips voor?

Angie1987
23 januari 2012, 18:53
haha nou elke week lijkt me een beetje overdreven hahaha moet wel een beetje op de centjes letten :P

Rizz
23 januari 2012, 18:53
Dunlop trigger capo, niet al te duur en redelijk.. Koop wel de goeie!

Angie1987
23 januari 2012, 18:55
Daar was ik toevallig naar t kijken haha

LGK
23 januari 2012, 19:00
haha nou elke week lijkt me een beetje overdreven hahaha moet wel een beetje op de centjes letten :P

haha ja, jammer dat ze wel prijzig zijn he! ;)

Harald
23 januari 2012, 19:00
Na een half jaar internet helpdesk neig ik naar doorvragen. We hebben het dus over een steelstring? Zoniet, dan kan de hele discussie van voor af aan, en kun je de rest van deze post negerern

Als je niet vaak snaren wilt vervangen zijn Elixir idd. fijn. Qua sound is het een kwestie van smaak. Als je met plectrum speelt zul je wel al snel de rafels van de coating zien. Maar dat zit op een plek waar de snaren weinig zweet en vuil te verduren hebben. Niet mooi, maar ook geen probleem.

.012 mag bij een goed afgestelde gitaar geen probleem zijn. maar .011 werkt ook. Ik zou voor 12 gaan en eelt en spieren opbouwen. Tone is toch net wat voller.

Capo, heb hier van alles, maar wat ik altijd gebruik (behalve voor partial capo dan is Shubbs wel fijn) is de G7th. Met afstand de prettigste capo in gebruik. Kost wel een paar centen, maar is het dik waard. Shubbs, Dunlop of Kyser hebben trouwens ook goede alternatieven. Let er even op dat je voor een steelstring een ander model moet hebben dan voor nylon. Bij een klassieke gitaar (op mijn resonator trouwens ook) heb je een platte toets. Op een steelstring of elektrische heeft die doorgaans een lichte bolling. Daar heb je aparte capo´s voor.

Harald
23 januari 2012, 19:02
haha nou elke week lijkt me een beetje overdreven hahaha moet wel een beetje op de centjes letten :P

Ach, ken mensen die vinden dat hun snaren ongeveer 2 uur meegaan ;) En bij ongecoate snaren hoor je idd. al heel snel de achteruitgang.

Harald
23 januari 2012, 19:05
Die trigger capo is idd. de Dunlop die ik bedoel. Werkt ook goed, maar je hebt een constante veerspanning. Op verschillende punten op de hals heb je verschillende drukkracht nodig. Daar is de G7th ideaal voor. Die druk je gewoon aan totdat het goed is. Is de druk te hoog krijg je geheid ellende met de stemming van je gitaar zogauw de capo erop zit. Maar voor het geld van de G7th koop je een paar dunlops, dat dan weer wel.

Angie1987
23 januari 2012, 19:06
@Harald, het gaat idd om een staalsnarige gitaar.
Bedankt voor het advies

dadgad
23 januari 2012, 19:32
Hallo,

Ik ben zelf de laatste tijd (daarvoor was ik een Shubb gebruiker) fan van
de Planet Waves NS (ontworpen door Ned Steinberger) capo:
http://www.peterverspuy.nl/capos/planet-waves/ns-capo-13339.html

Die is lichter dan de Shubb, en snel en precies in te stellen.

Wat snaren betreft gebruik ik liever geen gecoate snaren. Ze voelen
anders, produceren (soms) bijgeluiden die je niet gewend bent (D'Addario
EXP heel erg !) en de G snaar wordt snel rafelig. Ik speel nu op D'Addario
85*15 American Bronze, liep laatst goedkoop tegen een paar setjes aan
en ze bevallen prima. Andere ongecoate D'Addarios zijn trouwens ook wel
goed :) Of anders Martin.

Greetz,

Han.

Flipkoos
23 januari 2012, 20:48
Ik gebruik regelmatig Elixirs...maar ze zijn in het begin een beetje te glad en té helder.
Overigens gebruik ik op mijn Larrivee tegenwoordig Newtone Master Class Round Wound snaren. Ook niet goedkoop...maar een prachtige sound. En ze gaan, al zijn ze niet gecoat, op de één of andere manier erg lang mee. Ze zijn alleen wat spaarzaam te verkijgen. Ik bestel ze vanuit Duitsland.

Als je voor Elixirs gaat: bestel ze dan via Nekymusic.com. Dat scheelt inclusief verzending meer dan een tientje met wat sommige Nederlandse zaken ervoor vragen. Niets ten nadele van Nederlandse zaken, het is mooi dat ze bestaan en ik hoop dat ze blijven, maar voor dat soort spul ga ik dus echt het internet op!

GoReTeX
25 januari 2012, 18:01
Mijn ervaring:

De G7th is veruit de fijnste capo, al kost deze wel iets meer als de alternatieven.

Snaren zijn natuurlijk erg persoonlijk.
Ik vindt de Elixers te glad..
De Martins klinken erg goed, maar piepen wel heel erg.
Ik gebruik nu Daddario's(EJ16), deze zit er precies tussenin en vindt ik tot nu toe de fijnste snaar.

Als tip wil ik wel meegeven dat als je snaren gaat testen je deze (te) vroeg eraf moet halen, anders kun je het geluid ten opzichte van de nieuwe niet meer beoordelen.