PDA

View Full Version : Laten bouwen of productie?



Ash ketchum
4 juni 2003, 12:13
Als je barste van het geld zou je dan een gitaar laten bouwen of een vette investering doen in de vorm van een onbetaalbare gitaar?

Ik denk dat ik voor handbouw ga.
Mooie SG van mahonie met een tigerstripe esdoorntopje en enkele tone en volume regeling,3 standenschakelaar, P90's van Dimarzio en met "Ash" op de kop ingelegd in parelmoer en in de fretboard een inleg van de standard.

gerrekat
4 juni 2003, 13:14
ik laat een gitaar bouwen door mijn favoriete fabrikant hoe vind je die!

En dat kost lang niet zoveel als veel mensen denken ja tnzij je het over Fender of Gibson hebt!

Die van mij wordt in de DEAN USA custom shop gebouwd en is niet goedkoop maar toen ik de offerte kreeg sloeg ik wel achteerover dan vraag je je af waar fender en gibson of PRS het gore lef vandaan halen om meer dan $ 5000 (daar heb je nog niets voor!!) voor een "custom" gitaar vragen!

Wicked Willy
4 juni 2003, 13:23
Yup...laten bouwen bij een van de customshops...........en dan ook nog een Bob Bradshaw effectentoren dur bij en een gemodificeerde versterker.

Als je toch het geld hebt :-D

Soulflyhigh
4 juni 2003, 13:44
Jep ik ben het met Gerrekat eens. Ik ou ook een gitaar laten bouwen door mijn favoriete gitaarproducent. Laat die nou net eens een hele goede customshop hebben :-D en een mooie Engl erbij. Geld maakt niet gelukkig maar je kan er wel een hoop leuke gitaarzooi voor kopen :-D

pimmetje
4 juni 2003, 13:49
Ik zou lekker 2eHands blijven kijken naar mooie gitaren die jammer genoeg bijna onbetaalbaar zijn geworden. Dan kan je tenminste nog lekker testen en doen voordat je koopt... een gitaar blijft immers om op te spelen.

Ik vind het grote nadeel aan custom shit dat je HEEL goed moet weten wat je wilt... daarnaast moet je dit ook nog eens HEEL duidelijk aan je gitaarbouwer kunnen uitleggen (wat met geluid niet makkelijk is) en dan moet je gitaarbouwer HEEL goed weten wat hij doet. En hoe goed hij ook is, het kan er ZOOOOOO gemakkelijk net ff wat anders uitkomen... en dat kleine beetje anders kan 't dan net weer niet voor jou doen. En dan soms ook nog maar zien hoe 't hout gaat werken over de eerstvolgende paar jaar...

Maar... aan de andere kant :)... er stond dat we ervan uit moesten gaan dat we 'barsten van het geld', dus dan zou je ook kunnen gaan bouwen met een flinke hoop tijd en geld in het maken van proto-types, het wijzigen van de details van het uiteindelijk gekozen prototype, etc :D.

iam
4 juni 2003, 14:32
laat gewoon je favo gitaar bouwen door shamray...
naar eigen specs en je hebt nog kwaliteit ook naart schijnt...
én
je zult slechte een vijfde van een fender of gibson custom betalen...

+ je kunt ASH laten inlayen geen probleem en ik denk dat dit niet te duur zal zijn :p

Nicci
4 juni 2003, 15:01
Ik zie het nut van zelfbouw niet zo. Er worden zo veel prima gitaren gemaakt. Daar kan een zelfbouwer bijna niet mee concureren. Volgens mij zou ik alleen maar verwijzen naar bestaande gitaren. De hals moet de vorm hebben die PRS ook heeft . . . . De body moet . . . . Ga zo maar door. Dan haal ik liever die gitaar gewoon.

LordRiffenstein
4 juni 2003, 15:19
Ik zie het nut van zelfbouw niet zo. Er worden zo veel prima gitaren gemaakt. Daar kan een zelfbouwer bijna niet mee concureren. Volgens mij zou ik alleen maar verwijzen naar bestaande gitaren. De hals moet de vorm hebben die PRS ook heeft . . . . De body moet . . . . Ga zo maar door. Dan haal ik liever die gitaar gewoon.

De vraag gaat ook niet over zelfbouw maar over een gitaar LATEN bouwen.

Ik kies voor LATEN bouwen. Een iet wat degelijke gitaarbouwer komt al heel ver met een beschrijving van wat je precies zoekt in een gitaar.

Nicci
4 juni 2003, 15:26
Ik zie het nut van zelfbouw niet zo. Er worden zo veel prima gitaren gemaakt. Daar kan een zelfbouwer bijna niet mee concureren. Volgens mij zou ik alleen maar verwijzen naar bestaande gitaren. De hals moet de vorm hebben die PRS ook heeft . . . . De body moet . . . . Ga zo maar door. Dan haal ik liever die gitaar gewoon.

De vraag gaat ook niet over zelfbouw maar over een gitaar LATEN bouwen.

Ik kies voor LATEN bouwen. Een iet wat degelijke gitaarbouwer komt al heel ver met een beschrijving van wat je precies zoekt in een gitaar.

dat bedoelde ik. zelf laten bouwen.
8-)

Theije
4 juni 2003, 15:28
Yup ik ga ook zeker voor laten bouwen, ben ook van plan om dit te laten doen, zowel om de kwaliteit als om het feit dat ik geen fabrieksgitaar kan vinden die 100% naar mijn wens is.

iam
4 juni 2003, 15:32
had ik het geld en de ervaring
zeker laten bouwen...

LordRiffenstein
4 juni 2003, 15:41
Ik zie het nut van zelfbouw niet zo. Er worden zo veel prima gitaren gemaakt. Daar kan een zelfbouwer bijna niet mee concureren. Volgens mij zou ik alleen maar verwijzen naar bestaande gitaren. De hals moet de vorm hebben die PRS ook heeft . . . . De body moet . . . . Ga zo maar door. Dan haal ik liever die gitaar gewoon.

Heb je al ooit een handgebouwde gitaar vast gehad? Moet je eens doen, dan verschiet je!!! Trouwens als je een gitaar wil met een PRS-hals en een tele-body met Floyd-Rose, WAAR koop je die dan in de winkel?

roppie
4 juni 2003, 15:45
ik zou ook laten bouwen, krijg je tenminste wat je wilt, en heb je later waarschijnlijk geen spijt van je investering

Anders Destium
4 juni 2003, 16:10
Geld zat, en dan maar 1 gitaar :o

Ik heb niet zoveel geld maar al wel redelijk wat gitaren, omdat het sparen van gitaren een ontzettend gave hobby is :)
Dus (na selectie en inventarisatie van de ruimte) gewoon verder verzamelen...

Ik zou wel in ieder geval een gitaar laten bouwen naar mijn eigen inzichten, het grootste voordeel daarvan is dat hij HELEMAAL VAN JEZELF is, zo'n gitaar verkoop je ook van je leven niet meer :wink:

Nicci
4 juni 2003, 16:35
Ik zie het nut van zelfbouw niet zo. Er worden zo veel prima gitaren gemaakt. Daar kan een zelfbouwer bijna niet mee concureren. Volgens mij zou ik alleen maar verwijzen naar bestaande gitaren. De hals moet de vorm hebben die PRS ook heeft . . . . De body moet . . . . Ga zo maar door. Dan haal ik liever die gitaar gewoon.

Heb je al ooit een handgebouwde gitaar vast gehad? Moet je eens doen, dan verschiet je!!! Trouwens als je een gitaar wil met een PRS-hals en een tele-body met Floyd-Rose, WAAR koop je die dan in de winkel?

ik denk dat dat wel meevalt. mensen doen altijd of het zo ingewikkeld is een gitaar te maken. een beetje fabriek komt een heel eind. ik denk dat zelfbouw zin heeft, als je bij de gewone merken niets kan vinden dat bij je past.

pimmetje
4 juni 2003, 16:39
ik zou ook laten bouwen, krijg je tenminste wat je wilt, en heb je later waarschijnlijk geen spijt van je investering

Ik denk dat je de zekerheid van dat je krijgt wat je wilt wat overschat. Als je een bepaald, reeds bestaand gitaartype na laat bouwen wel. Dat moet een beetje een bouwer wel lukken met een acceptabele afwijking van 't geluid. Kleine afwijkende wensen ten opzichte van de bestaande modellen lukt ook nog wel om netjes en naar wens te doen.

Als je echter bij nul begint en eigenlijk een volledig nieuw soort gitaar samen begint te stellen en te ontwerpen, dan wordt 't echt een ander verhaal. Er zijn dan heel wat variabelen die ook nog onderling afhankelijk zijn. Zo zal een bepaalde body een bepaald effect op 't geluid hebben... een bepaalde hals heeft dat ook... de constructie (en dus hiel) ook, maar wat 't precies samen gaat doen is niet 100% zeker. Dat wordt deels gokwerk.

Doe daar nog maar 'ns een bak variabelen bij: lak, brug, pick-ups, positie pu's, string-trhough-body of niet, toets, etc...

Ik ken mensen die echt achteraf niets herkennen aan wat ze eerst hadden gedacht aan geluid en mogelijkheden. Het uiterlijk is wel eigenlijk altijd zoals gewenst.

Als hij dan niet naar wens is, is 't vaak persoonlijk nog teleurstellender dan bij een 2eHands. Die had je bij 't testen van zo'n dure gitaar waarschijnlijk al niet gekocht als 't niet precies was wat je zocht. En een 2eHands teleurstellende custom is meestal niet iets van grote financiele waarde (vooral als je 't vergelijkt met wat je ervoor neer hebt moeten leggen).

marc_o
4 juni 2003, 16:41
ik heb er nu 2 laten bouwen en er komen er zeker nog een paar. Weinig fabrikanten hebben voor dat geld een erg goede gitaar. De Gibsonprijzen zijn zo absurd geworden dat het nergens meer op slaat en ik durf met mijn Zwier iedere geluidstest aan met Gibsons of PRS en zeker Fender.

Candyman
4 juni 2003, 18:18
Vrijdag kan ik m'n gitaar ophalen die ik heb laten bouwen door Patrick Koopman. Het is een Strat met swamp ash body, canadian maple neck en rosewood toets. De elementen zijn EMG's (Steve Lukather SL20 set) en de hardware bestaat uit Schaller locking tuners, een graphtec nut en een Wilkinson tremelo. De prijs: 1725 euro.

Een dergelijke gitaar is niet in de winkel te verkrijgen en voor een vergelijkbare gitaar van dezelfde kwaliteit betaal je wel iets meer. Nadeel is dat je lang moet wachten. Maar ja, dan heb je ook wat. :lol:

Chezzy
4 juni 2003, 18:58
Ik heb eens bij de ESP custom shop gekeken en ik ben:
"Suggested Retail Estimate Including Case - $5700" kwijt...
Slaat echt nergens meer op...

Maar dan heb ik wel m'n droom gitaar :D.

Mitch
4 juni 2003, 19:36
ABsoluut laten bouwen. Maar dan zou ik eerst nog een hoop spul uitproberen waar ik nog nooit op gespeeld heb, om zeker te weten dat ik niets over het hoofd zie bij de opdracht :D

iam
4 juni 2003, 20:48
Ik heb eens bij de ESP custom shop gekeken en ik ben:
"Suggested Retail Estimate Including Case - $5700" kwijt...
Slaat echt nergens meer op...

Maar dan heb ik wel m'n droom gitaar :D.

echt ik zweer het u stel hem eens samen op shamray.net

Chezzy
4 juni 2003, 22:50
Ik heb eens bij de ESP custom shop gekeken en ik ben:
"Suggested Retail Estimate Including Case - $5700" kwijt...
Slaat echt nergens meer op...

Maar dan heb ik wel m'n droom gitaar :D.

echt ik zweer het u stel hem eens samen op shamray.net

Your Shamray Custom Price Quote is US$1733.55
Dat valt inderdaad erg mee!