PDA

View Full Version : slaggitaar -niet te onderschatten



denis.hermans
23 januari 2012, 16:09
Strummen op een gitaar wordt vaak afgedaan als iets simpel, een beginnerskwestie en ik ben als tiener ook zo begonnen op een goedkope akoestische gitaar.

Nu speel ik al een tijdje elektrisch en dacht dat ik dat nu wel achter mij kon laten maar ik heb " tot mijn grote schande" ontdekt dat goed slaggitaar spelen toch niet zo heel eenvoudig is wil je het goed laten klinken, zeker op een elektrische gitaar ...

Ben nu zelf begonnen met enkele lesjes van Justin Sandercoe (zelfs beginnerssongs. : Yellow Submarine etc) Back to basics dus....

Hebben jullie tips voor slaggitaar op elektrisch en ervaren jullie dat je hierop toch wel wat moet oefenen (of ben ik gewoon kansloos ?)

Kim Wilson
23 januari 2012, 16:20
Slaggitaar spelen kan iedereen. Goed slaggitaar spelen is idd wel iets wat je moet kunnen/leren. Ik ben een typische slaggitarist, en ik meende lange tijd dat het niet zoveel voorstelde wat ik deed. Nu ben ik ook niet zo'n geweldige gitarist, maar ik merk wel dat lang niet iedereen zomaar een strakke slagpartij kan spelen.

Tips? Luisteren en spelen. Veel spelen. Met weinig gain, en liefst helemaal zonder, zodat je goed hoort wat je aan het doen bent. En als je denkt dat je het goed kunt, dan slag spelen met juist heel veel gain, om je partijen goed strak te krijgen.

denis.hermans
23 januari 2012, 16:23
Ik merk wel dat ik op mijn elektrische gitaar (prs mira )wel een beetje anders moet spelen om het goed te laten klinken : zet coil split op en speel met dunner plectrum zeker bij open akkoorden die ik opzettelijk niet wil vermijden.

Sommigen raden het gebruik van een compressor-padaaltje aan maar is dat eigenlijk niet meer om een gebrek aan techniek te vermijden ?

Ik oefen nu ook met midifiles. Dit heeft het voordeel dat ik "echt met de band" kan meespelen en vb bepalde partijen kan verwijderen die in de weg zitten of anders mijn slag kan aanpassen aan een drukkere of minder drukke partij

pimmetje
23 januari 2012, 16:51
Sommigen raden het gebruik van een compressor-padaaltje aan maar is dat eigenlijk niet meer om een gebrek aan techniek te vermijden ?

Ik oefen nu ook met midifiles. Dit heeft het voordeel dat ik "echt met de band" kan meespelen en vb bepalde partijen kan verwijderen die in de weg zitten of anders mijn slag kan aanpassen aan een drukkere of minder drukke partijAlle hulpmiddelen buiten een metronoom zijn om te smokkelen ;)
Gechargeerd natuurlijk, maar niet helemaal onwaar.

Dat geldt niet alleen voor de compressor, maar ook voor midi-files.
Prima om soms gericht te gebruiken, maar als je meespeelt met muziek, is 't veel makkelijker om iets strak en vet neer te zetten dan in je eentje.

Ook een rustige partij moet je in principe over kunnen laten komen (tenzij het natuurlijk een wel héééeél summier toontje her en der is).

Het is dus goed om midi-files te gebruiken om te kijken hoe je partij in het geheel past. Maar ik denk niet dat 't per se goed is om je partij gewoon goed te krijgen qua spel.
Dan denk ik dat je een boel meer hebt aan slechts een metronoom en een opname-mogelijkheid. Dat is soms BRUUT eerlijk :(.

terrasbeest
23 januari 2012, 17:59
Als gitarist speel je ' vooral' ritme/ akkoorden.
Zelf vind ik het verkeerd om een onderscheid te maken met ' solo's'.
Je speelt beiden, beiden zijn even belangrijk. Ander kies je maar voor een ander instrument.:) Of je gaat Hank B. Marvin vervangen, bij de Shadows: die hebben de taken netjes verdeeld.
Sluit me aan bij de tips die de anderen hebben gegeven.
Maak er werk van.