PDA

View Full Version : Me Vs Hero - Star Raiders and Space Invaders. Pinch Harmonics?



FlameDude
23 januari 2012, 15:59
www.youtube.com/watch?v=iB-22b-LrNY

Hoe maak je dat geluid op 00:24, 00:26, 00:32 enz? Mijn gitaarleraar zei dat je dan je plectrum een heel ministukje onder je duim vandaan moet laten komen en dan de snaar hard aanslaan (dat je duim & je plectrum de snaar allebei aanraken) dan lukt het wel een beetje maar ik krijg niet echt zo'n hoog geluid, het is meer scheller geworden :s (Het is de 4de fret van de G snaar toch?)

Terminus
23 januari 2012, 17:07
Google eens Pinch Harmonics.

aaronstonebeat
23 januari 2012, 23:07
Het maakt heel veel uit waar je de snaar aanslaat, of meer precies waar je duim de snaar raakt na de aanslag. Je produceert natuurlijke boventonen naast de fundamentele toon die je speelt. Die zitten op heel specifieke afstanden: de helft van het trillende stuk snaar, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6 et cetera; als je in een andere positie fret, veranderen ook de plaatsen van de harmonischen.

De techniek die je beschrijft, is goed: aanslaan en vrijwel meteen daarna raken met de rechterduim; maar je moet wat met de richting van de snaren mee zoeken naar de juiste plaatsen.
Vlak bij de brug vind je veel meer harmonischen (maar ook hogere) dan richting het midden van de snaren.

FlameDude
25 januari 2012, 00:45
Ok, dus eigenlijk bedoel je dat ik me rechterhand naar achteren moet schuiven en dan aanslaan boven me brug pickup ongeveer? Zal t morgen testen. Bedankt!

aaronstonebeat
25 januari 2012, 00:50
Niet helemaal; ik bedoel zoeken, heen en weer gaan en ervaren waar ze zitten. Het hoeft niet per se bij de brug te zijn; je vindt een heel stel 'pinch harmonics' over het hele aanslaggebied.