PDA

View Full Version : Irritant laag-weergave uit versterker/speaker



joeyonfire
23 januari 2012, 15:55
Vorige week heb ik een custom 4x12 cab gekocht. Daar heb ik momenteel 2 G12k-100 + 2 crappy celestions in hangen.
Gisteren bij het repeteren kreeg ik na een uur of 2 spelen echt een enorme irritante bass-toon uit voornamelijk de G12k's. Het vreemde ervan was echter nog dat het alleen te merken was wanneer ik een E palmmutte op de A-snaar.
Alles in de repetitie-ruimte begon te trillen en een bassist was dan ook onnodig wanneer ik halverwege de A-snaar wat noten palmmutte. Bij een open powerchord niks aan het handje.

De andere gitarist vroeg meteen of er isolatie aan de binnenkant van de speaker zat, wat dus niet zo is. Moet ik het daarin zoeken of moet ik dit in mijn (buizen) versterker gaan zoeken?

Het vreemde voor mij zijn de volgende punten:
- Ik had de bass overal dicht gedraaid even als de mids.
- Ik heb dit met dezelfde speakers + setup nog nooit meegemaakt. De speakers komen uit een 2x12 cab
- Het probleem deed zich pas na 2 uur voor.

Tevens kan ik er op het net niets over vinden.
Wie heeft er suggesties?

Buzzel
23 januari 2012, 16:04
Speelde je niet in de eigenfrequentie van de oefenruimte, dat alles lekker gaat mee resoneren.

joeyonfire
23 januari 2012, 16:10
Speelde je niet in de eigenfrequentie van de oefenruimte, dat alles lekker gaat mee resoneren.

Kun je daar misschien wat meer over vertellen? Het is wel zo dat er schuin achter mijn speakerkast een holle openkast staat voor de PA-box. Zou deze dan als een soort klankkast fungeren?

Maar ik heb ook met mijn oor dicht bij de speakers zitten luisteren. Puur om te kijken welke dit enorme laag-geluid gaven. En ik hoorde het ook redelijk terug uit de speaker.

Buzzel
23 januari 2012, 16:17
Tja, het kan van de speaker komen, maar het lijkt me niet dat die speakers puur zoveel bas uit spugen.

Als jij in de eigenfrequentie van een ruimte gaat spelen. Gaat alles mee trillen en zal de het effect versterker worden. Misschien dat die open kast inderdaad het geluid uit versterkt.Je zou wat kunnen rond schuiven met je speakerkast om te kijken of je nog steeds dit probleem hebt.

joeyonfire
23 januari 2012, 16:19
Nu je het zo stelt. Het is pas hoorbaar (en goed voelbaar tot aan de anus) geworden toen ik de speaker wat heb verplaatst. Misschien dat ik daar wat mee kan bereiken.

Denk je dat ik de achterwand van de speaker ook nog maar even moet isoleren of heeft dat weinig zin?

Buzzel
23 januari 2012, 16:21
Dat weet ik niet.

guitarkid
23 januari 2012, 17:58
Speelde je niet in de eigenfrequentie van de oefenruimte, dat alles lekker gaat mee resoneren.

Buzzel, dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar, pas na twee uur spelen...?


Het is pas hoorbaar en goed voelbaar tot aan de anus
Joh, wat is dan je probleem...????? :seriousf:

Buzzel
23 januari 2012, 18:33
Inderdaad wat gek naar 2 uur spelen, maar zoals TS al zegt. Het viel hem pas op toen hij de speaker iets had verplaatst.

guitarkid
23 januari 2012, 19:02
Inderdaad wat gek naar 2 uur spelen, maar zoals TS al zegt. Het viel hem pas op toen hij de speaker iets had verplaatst.

Ok, dat had even niet afgeleid uit de openingspost! Dat kan wel het verschil maken! Ik heb het zelf ook wel meegemaakt met een bassdrum: in de verre hoek werd je gek van het laag en achter de kit nergens last van.

cluseau
23 januari 2012, 19:21
Het is idd zo dat een ruimte een heel verneukt klankbeeld kan genereren. Laagweergave kan per enkele centimeters verschillen in waarneming. Als wij dat kunnen waarnemen kan de pickup dat ook via de gitaarbody en snaren. Hierdoor is het best mogelijk dat er bepaalde resonantie's ontstaan maar die zijn dan toch sterk afhankelijk van je positie in de ruimte. Daarnaast is het probleem tijd gerelateerd wat me doet vermoeden dat er iets in de amp veranderd onder invloed van temperatuur.

Nog een puntje; als je de mids ook wegdraaid is de verhouding mid/bas weer gelijk. Je schiet dus in wezen niet veel op met die actie. Beperk je maar met het wegdraaien van bas alleen.

joeyonfire
23 januari 2012, 20:03
Het verzetten van de versterker zag ik in eerste instantie niet als het mogelijk probleem. Maar ik ga dus volgende week in ieder geval op een andere plek staan. Ik stond nu ook pal naast het drumstel.

Maar als het met temperatuur te maken heeft, zou het dan aan de buizen kunnen liggen? iets wat me dan weer onlogisch lijkt aangezien buizen beter moeten werken wanneer deze op temperatuur zijn. Voor de rest zouden electronische componenten een hogere temperatuur zonder probleem moeten kunnen verwerken.

cluseau
23 januari 2012, 22:47
Het verzetten van de versterker zag ik in eerste instantie niet als het mogelijk probleem. Maar ik ga dus volgende week in ieder geval op een andere plek staan. Ik stond nu ook pal naast het drumstel.


Resonantie kan ook door microfonische buizen komen dus positie tov de speaker kan invloed hebben maar is niet tijd gerelateerd en valt daarom af. Heb je een combo maakt de positie niets meer uit lijkt me.




Maar als het met temperatuur te maken heeft, zou het dan aan de buizen kunnen liggen? iets wat me dan weer onlogisch lijkt aangezien buizen beter moeten werken wanneer deze op temperatuur zijn. Voor de rest zouden electronische componenten een hogere temperatuur zonder probleem moeten kunnen verwerken.

Kan altijd aan buizen liggen, dat ze steeds beter gaan presteren naarmate ze warmer worden is een fabeltje, afgezien van de eerste 30 sec natuurlijk :soinnocent: Materiaal zet uit als het warmer wordt en wordt bewegelijker waardoor ze makkelijker kunnen resoneren. De gedachte aan uitgezakte buizen is echt niet uit de lucht gegrepen. Regelmatig maak ik mee dat de elektroden in een buis staan mee te zwabberen in het magneetveld van de voedingstrafo. Een klacht die bv vaak bij een Fender Twin voorkomt.

Dat elektronica componenten perse beter gaan werken naarmate de temperatuur hoger wordt is eveneens een fabeltje. Temperatuur variatie is zoiezo een nadeel voor componenten. De fabrikant zal het zo maken dat het meest gunstige temperatuurbereik gebruikt kan worden. Met name elko's gaan na enkele jaren uitdrogen en zij doen dat sneller op hete positie's dus de warmte is zeker niet in het voordeel voor de overige componenten, in tegendeel.

Brum
24 januari 2012, 19:15
Kan altijd aan buizen liggen, dat ze steeds beter gaan presteren naarmate ze warmer worden is een fabeltje, afgezien van de eerste 30 sec natuurlijk :soinnocent: Materiaal zet uit als het warmer wordt en wordt bewegelijker waardoor ze makkelijker kunnen resoneren

Sorry, over het onderwerp kan ik weinig zinnigs zeggen, maar hier zou ik toch graag op reageren. Niet bedoeld om tegen te spreken, puur gemeende interesse, ik weet er namelijk maar weinig van, maar hoe zit het dan met warmer biassen van de buizen? Daar gaat een versterker toch ook anders van klinken? Ik heb ook altijd het idee dat m'n versterker wat makkelijker te bespelen is na een kwartiertje, wat minder stroef. Zit tussen de oren?

pietrka
24 januari 2012, 19:27
Zit erin je speaker kast niet gewoon iets los? een voor- of achter paneel? een speaker misschien? Ik heb in m'n 4x12 nog een balkje zitten die m'n voor- en achter panneel verbindt. Misschien een idee? zomaar wat sugesties:)

cluseau
24 januari 2012, 19:39
Sorry, over het onderwerp kan ik weinig zinnigs zeggen, maar hier zou ik toch graag op reageren. Niet bedoeld om tegen te spreken, puur gemeende interesse, ik weet er namelijk maar weinig van, maar hoe zit het dan met warmer biassen van de buizen? Daar gaat een versterker toch ook anders van klinken? Ik heb ook altijd het idee dat m'n versterker wat makkelijker te bespelen is na een kwartiertje, wat minder stroef. Zit tussen de oren?

Nee, hoeft niet tussen de oren te zitten. Warmer biassen heeft niets met de temperatuur te maken al worden de buizen idd warmer als je de bias opschroeft. Met warmer gaat het meer om een vollere warmere klank.

Beetje grofweg uitgelegd, de eindtrap bestaat uit twee halve delen welke aan elkaar gelijk zijn maar tegengesteld werken. Het uitgangssignaal bestaat uit een wisselspanning waarvan de positieve helft wordt verwerkt door de ene kant van de balanstrap dus zal negatieve deel wel door de andere kant worden gedaan. Het moment van overnemen is niet exact op één punt maar loopt een beetje in elkaar over. Tenminste bij voldoende biasstroom anders is er een punt waar beide buizen inactief zijn. Er ontstaat dan een kleine gap in het signaal (crossover distortion) wat wel voor een laag stroomverbruik zorgt maar ook voor een kille waarneming van het geluid. Er komt nog wel meer bij kijken maar dan wordt het helemaal een lang verhaal. Hoe verder de buizen gezamelijk aan de gang zijn - dus een grote overlap in het signaal - hoe warmer de waarneming van het geluid. Nadeel is de grotere slijtage en het hogere stroomgebruik. Van het laatste zeg je misschien "fuck it" maar de buizen slijten ook onnodig harder. Naar mijn idee is een bias vermogen van 50% ruim voldoende en zit de rest tussen je oren. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk dus wil je hem op 100%, gewoon doen.

joeyonfire
24 januari 2012, 20:02
Zit erin je speaker kast niet gewoon iets los? een voor- of achter paneel? een speaker misschien? Ik heb in m'n 4x12 nog een balkje zitten die m'n voor- en achter panneel verbindt. Misschien een idee? zomaar wat sugesties:)

Het zou natuurlijk kunnen dat er een speaker los zit al lijkt me dit niet erg aannemelijk omdat ik de gaten opnieuw heb geboord + juiste schroeven erin heb gedraaid. Maar ik kijk het wel even na, ga sowieso toch even de achterwand isoleren.

Dat balkje zit er bij mij inderdaad ook in.