PDA

View Full Version : Holly Venner en 6,6 nylon



Sjoerdo
23 januari 2012, 15:42
Beste mensen,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor de bouw van Les Paul met '59 specificaties.

Ik heb al aardig wat onderdelen weten te verzamelen, maar ik strand op de volgende twee:

Holly Veneer (wordt gebruikt voor de headstock) dit zou letterlijk vertalen in Hulst, maar hier kan ik geen fineer van vinden (het is redelijk blank ogend fineer). Weet iemand welk fineer precies bedoelt wordt?

Tweede vraag is de topkam, in het verleden gebruikte Gibson hier 6.6 Nylon voor (de 6.6. staat volgens mij voor de hardheid van het nylon), heeft iemand enig idee waar ik of topkammen of nylon kan vinden met de specificatie?

Alvast dank namens een beginnend bouwer!

edit: zie nu pas de typefout in de titel, kan ik helaas niet meer wijzigen...

Ike57
23 januari 2012, 21:48
Holly Veneer (wordt gebruikt voor de headstock) dit zou letterlijk vertalen in Hulst, maar hier kan ik geen fineer van vinden (het is redelijk blank ogend fineer). Weet iemand welk fineer precies bedoelt wordt?

Dat is inderdaad fineer van de Amerikaanse hulst (Ilex opaca), maar ik heb geen idee waar je dat zou kunnen krijgen hier in Nederland.
Gibson zal het in ieder geval niet hebben gekozen vanwege de mooie tekening in het hout, want die is er niet.

Het gebruik van een andere fineer (bijv. maple) is geen optie?

barno
23 januari 2012, 21:58
ik weet niet hoe vintage correct je het allemaal wil. als je perfectie wil check dan Preeb's topic op tdrpi forum over Les Paul 59 build.

Ik zou gewoon een plak maple gebruiken voor de headstock. en een bone nut.

FreeGee
23 januari 2012, 22:16
http://www.kunststofshop.nl

Nylon is een merknaam. De technische benaming is polyamide (PA6). Het is een slijtvaste, maar toch ook vrij zachte kunststof. Ik zou het liever niet gebruiken voor een topkam. Ga voor harder materiaal zoals b.v. coriander (afvalstukje van aanrechtblad van de keukenboer) of been (op e-bay voor weinig).

oigun
23 januari 2012, 22:19
Tom Bartlett heeft wat je zoekt:
http://www.bartlettwoodworking.com/body.html

aaronstonebeat
23 januari 2012, 23:19
http://www.kunststofshop.nl
... Ga voor harder materiaal zoals b.v. coriander (afvalstukje van aanrechtblad van de keukenboer) of been (op e-bay voor weinig).

Voor een kwartje haal je bij de slager een stuk been waaruit je ik-weet-niet-hoeveel topkammen haalt; je moet je er alleen overheen zetten om het schoon te maken (daar kun je een lekkere bouillon bij trekken!) en te zagen (het is hard).

Het is fantastisch spul en het geeft een grote voldoening.

Sjoerdo
24 januari 2012, 09:07
ik weet niet hoe vintage correct je het allemaal wil. als je perfectie wil check dan Preeb's topic op tdrpi forum over Les Paul 59 build.

Ik zou gewoon een plak maple gebruiken voor de headstock. en een bone nut.

Het grappige is dat Gil (preeb) het veneer weer via iemand uit Nederland heeft weten te vinden, aldus het topic...

Het nylon of PA6.6 (6.6 is weer een slag harder dan 6) is wel echt belangrijk voor de klank, aldus de puristen. Ik zou het toch graag zo correct mogelijk willen doen.

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag!

FreeGee
26 januari 2012, 12:04
Het grappige is dat Gil (preeb) het veneer weer via iemand uit Nederland heeft weten te vinden, aldus het topic...

Het nylon of PA6.6 (6.6 is weer een slag harder dan 6) is wel echt belangrijk voor de klank, aldus de puristen. Ik zou het toch graag zo correct mogelijk willen doen.

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag!

Ik ben niet echt een kunststof expert, maar ik was toch benieuwd naar de technische eigenschappen. Wat blijk, er nauwelijks verschil tussen nylon 6 en nylone 6.6, maar 'surprise' nylon 6.6 is iets zachter dan nylon 6. Ik heb dit uit de volgende link http://www.nylene.com/nylene_pdfs/clemson_university_report.pdf (eerste tabel)

D3nnis
26 januari 2012, 12:14
PA 6.6 is (volgens mij) van PTFE voorzien. PTFE is niet sterk, wat het verschil zou kunnen verklaren in sterkte tussen PA 6 en PA 6.6.
PTFE heeft wel weer een hele lage wrijvingscoefficient, én de wrijvingscoefficient wordt lager bij een hogere vlaktedruk, dus ik begrijp de keuze voor 6.6 ipv 6 dan wel..

Sjoerdo
26 januari 2012, 14:24
Thanks voor het meedenken allemaal!

Ik heb het vinden van deze parts in Nederland maar opgegeven en inmiddels in Canada bij Tom Bartlett een stukje holly Veneer en een Nylon nut besteld, een rib uit mijn lijf maar ja.

Ik zal drie gitaren tegelijk gaan maken, eentje zal ik qua specs zo dicht mogelijk bij het origineel houden (hiervoor kan ik de best gelukte body, hals en top kiezen) de andere twee zal ik met meer gangbare parts in elkaar gaan zetten!

Zodra ik aan de slag ga zal ik een nieuw draadje openen, nogmaals dank voor de hulp!