PDA

View Full Version : hoe verzinnen jullie een nieuwe tab?



proguitar89
23 januari 2012, 14:05
de titel zegt alles. hoe verzinnen jullie een nieuwe tab voor een liedje zitten jullie maar wat in een stoel of op de bank met de gitaar en speel je wat en schrijf je het op of schrijf jullie uit het hoofd en weten jullie wat mooi klinkt

lindstrom
23 januari 2012, 16:44
Bij mij werkt het 2 kanten op, soms kom ik spontaan op een leuke lick en wanneer ik hem op tab zet tweak ik hem hier en daar nog.
Andere keren pak ik zomaar een stuk papier en een pen en begin te schrijven. wanneer ik dan thuis kom en een gitaar beetpak en die lick dan speel is er vaak al een goede basis en ga van daaruit tweaken.

dit laatste is tevens een goede training om je "hals/noten coördinatie" te trainen.
Het helpt mij om op een andere manier creatief te zijn met muziek en helpt mij ook een betere songwriter te worden. ik hoef immers geen gitaar meer in mijn omgeving te hebben om iets te fabrieken.

nog een 3e optie is in-neurien op een recorder. een vriend van me doet dit. verzint al neuriend wat riedeltjes. neemt dit op, speelt het thuis na en zet het dan op tab.

succes

Gearjunkie
23 januari 2012, 16:45
Een tab is een middel om muziek (eenvoudig) te noteren. Je verzint niet een tab, maar je schrijft een nummer of melodie. Dat doe je met je instrument op schoot. Je gaat niet lukraak wat cijfers op papier zetten en daarmee een #1 hit scoren.

proguitar89
23 januari 2012, 19:13
Een tab is een middel om muziek (eenvoudig) te noteren. Je verzint niet een tab, maar je schrijft een nummer of melodie. Dat doe je met je instrument op schoot. Je gaat niet lukraak wat cijfers op papier zetten en daarmee een #1 hit scoren.

ja. dat heb ik gedaan maar op school heb ik geen gitaar en schrijf ik maar wat op maar thuis heb ik de bass gitaar en de elektrische en kan ik dus bij de computer het opschrijven


dit had ik nog geschreven voor de bass gitaar

------------------------------------------------------------------------



g: |-------------------------------los/7-- --6- --- 8--1 los 3 5 4 3 2 5 7 6 7 6 7 6 5-------------|
d: |------4 5 4 3 2 1-------------------------------------------------------- 454321|
a: |-----------------------------------------------------------------------------------|
e: |-----------------------------------------------------------------------------------|



g: |-8 8 9 9 8 8--------------------------------------|
d: |---------------------------------------|
a: |---------------------------------------|
e: |---------------------------------------|




g: |-------------------------------los/7-- --6- --- 8--1 los 3 5 4 3 2 5 7 6 7 6 7 6 5-------------|
d: |------4 5 4 3 2 1-------------------------------------------------------- 454321|
a: |-----------------------------------------------------------------------------------|
e: |-----------------------------------------------------------------------------------|




g: |---------------------2 2 3 3 2 2-1 1--|
d: |--2 3 4 5 4 3--|
a: |-------------------|
e: |-------------------|


g: |-8 8 9 9 8 8--------------------------------------|
d: |---------------------------------------|
a: |---------------------------------------|
e: |---------------------------------------|


g: |-------------------------------los/7-- --6- --- 8--1 los 3 5 4 3 2 5 7 6 7 6 7 6 5-------------|
d: |------4 5 4 3 2 1-------------------------------------------------------- 454321|
a: |-----------------------------------------------------------------------------------|
e: |-----------------------------------------------------------------------------------|

proguitar89
23 januari 2012, 19:16
Bij mij werkt het 2 kanten op, soms kom ik spontaan op een leuke lick en wanneer ik hem op tab zet tweak ik hem hier en daar nog.
Andere keren pak ik zomaar een stuk papier en een pen en begin te schrijven. wanneer ik dan thuis kom en een gitaar beetpak en die lick dan speel is er vaak al een goede basis en ga van daaruit tweaken.

dit laatste is tevens een goede training om je "hals/noten coördinatie" te trainen.
Het helpt mij om op een andere manier creatief te zijn met muziek en helpt mij ook een betere songwriter te worden. ik hoef immers geen gitaar meer in mijn omgeving te hebben om iets te fabrieken.

nog een 3e optie is in-neurien op een recorder. een vriend van me doet dit. verzint al neuriend wat riedeltjes. neemt dit op, speelt het thuis na en zet het dan op tab.

succes

ja dat kan ook mij lukt neurien nog niet het enige wat ik vandaag deed was neurien op het nummer van basket case en van can you feel the love tonight.

Tabula Rasa
23 januari 2012, 21:51
Rare shit die tabs van jou.

Ff iets heel anders, die link in je handtekening naar die site van jouw bandje. Die foto´s van die muziekanten..... dat zijn jullie niet he?

aaronstonebeat
23 januari 2012, 21:58
Als je GuitarPro gebruikt, en ik kan me voorstellen dat het iemand met een forumnaam als de jouwe aanspreekt, kun je tabs maken en ook nog horen hoe ze klinken.

proguitar89
23 januari 2012, 23:50
Rare shit die tabs van jou.

Ff iets heel anders, die link in je handtekening naar die site van jouw bandje. Die foto´s van die muziekanten..... dat zijn jullie niet he?
tja, het is ook me eerste zelf geschreven tab en met die site klopt ook ik heb het design gejat van een andere band site inclusief de foto's ik vind het zelf moeilijk om een goed design te maken.

aaronstonebeat
23 januari 2012, 23:59
Zoals al eerder gezegd, tabulatuur is een notatiesysteem; en een gebrekkig.
Het is muziek lezen voor noobs, 'painting by dots', een aap leren welke knoppen hij moet indrukken.
Het lijkt me wel het laatste middel om in te zetten bij het componeren.

Weet je trouwens wel dat je binnenkort uitgeleverd kunt worden aan de VS en daar veroordeeld kunt worden tot een gevangenisstraf van 120 maal levenslang of een boete van 10 miljard dollar voor het kopiëren van een site van iemand anders? ;)

Volgens mij heb jij net een zetje in de goede richting nodig om je creativiteit om te zetten in iets reëels. Hoe gaat het met die gitaarleraar die je een tijdje terug zei gevonden te hebben (ik meen toch dat me dat bijstaat)?

proguitar89
24 januari 2012, 10:38
Zoals al eerder gezegd, tabulatuur is een notatiesysteem; en een gebrekkig.
Het is muziek lezen voor noobs, 'painting by dots', een aap leren welke knoppen hij moet indrukken.
Het lijkt me wel het laatste middel om in te zetten bij het componeren.

Weet je trouwens wel dat je binnenkort uitgeleverd kunt worden aan de VS en daar veroordeeld kunt worden tot een gevangenisstraf van 120 maal levenslang of een boete van 10 miljard dollar voor het kopiëren van een site van iemand anders? ;)

Volgens mij heb jij net een zetje in de goede richting nodig om je creativiteit om te zetten in iets reëels. Hoe gaat het met die gitaarleraar die je een tijdje terug zei gevonden te hebben (ik meen toch dat me dat bijstaat)?
wat heeft de verenigde staten ermee te maken? ik heb alleen de site van juustlive.nl gekopieerd maar ik denk dat ik toch wat anders ga maken ik wil richting de punk rock gaan en daar is deze layout niet geschikt voor en met me gitaar leraar gaat het goed ik heb 5 lessen gehad of 6 en kan all 6 akkoorden en ik kan all een slide ik kan ook bijna tapping op de gitaar en ik ga elke zaterdag erheen.

lindstrom
24 januari 2012, 12:26
Een tab is een middel om muziek (eenvoudig) te noteren. Je verzint niet een tab, maar je schrijft een nummer of melodie. Dat doe je met je instrument op schoot. Je gaat niet lukraak wat cijfers op papier zetten en daarmee een #1 hit scoren.

Totaal niet mee eens, wanneer je de noten op de hals kent en gevoel hebt bij waar je wat kunt spelen ben je ook in staat om een tab te schrijven zonder een gitaar erbij te hebben!

Als je dit niet kunt dan ben je in mijn ogen een belabberde gitarist en een nog slechtere muzikant.

The Unforgiven
24 januari 2012, 17:08
wat heeft de verenigde staten ermee te maken? ik heb alleen de site van juustlive.nl gekopieerd maar ik denk dat ik toch wat anders ga maken ik wil richting de punk rock gaan en daar is deze layout niet geschikt voor en met me gitaar leraar gaat het goed ik heb 5 lessen gehad of 6 en kan all 6 akkoorden en ik kan all een slide ik kan ook bijna tapping op de gitaar en ik ga elke zaterdag erheen.

Wat hij probeert te zeggen is dat het stelen hiervan strafbaar is, je kunt hier enorme problemen mee krijgen, dus ik zou de layout zo snel mogelijk verwijderen.

Triggy
24 januari 2012, 17:13
Totaal niet mee eens, wanneer je de noten op de hals kent en gevoel hebt bij waar je wat kunt spelen ben je ook in staat om een tab te schrijven zonder een gitaar erbij te hebben!

Als je dit niet kunt dan ben je in mijn ogen een belabberde gitarist en een nog slechtere muzikant.

Met dank aan je kwalificatie. Ik ben dan ook erg slecht denk ik.
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe een 6e 8e 7e en 10e positie klinken op respectievelijk een D, G, B en E snaar. Maar ik speel dan ook pas een jaar of dertig.:soinnocent:

aaronstonebeat
24 januari 2012, 18:12
Wat hij probeert te zeggen is dat het stelen hiervan strafbaar is, je kunt hier enorme problemen mee krijgen, dus ik zou de layout zo snel mogelijk verwijderen.

Ik heb een beetje overdreven (hoop ik ;)) maar er is tegenwoordig een hoop over te doen in verband met voorgestelde wetgeving in de VS.
En je maakt feitelijk een inbreuk op iemands auteursrecht, alhoewel het vast niet zo'n vaart zal lopen.

The Unforgiven
24 januari 2012, 19:51
Ik heb een beetje overdreven (hoop ik ;)) maar er is tegenwoordig een hoop over te doen in verband met voorgestelde wetgeving in de VS.
En je maakt feitelijk een inbreuk op iemands auteursrecht, alhoewel het vast niet zo'n vaart zal lopen.

In dit geval niet, maar stel dat hij de volgende keer denkt even de Metallica site te kopiëren, die jongens zijn wel bekend met het aanklagen;)

da Liks
24 januari 2012, 20:21
die site kan echt niet.. EN belabberd nederlands, EN foto's/banners van een compleet andere band. wtf :seriousf: maak dan een facebookpagina!

Tabula Rasa
24 januari 2012, 22:04
Dat bedoelde ik dus eigenlijk subtiel te zeggen in mijn vorige post. Als ik een serieuze muzikant zou zijn en ik kwam mijn bakkes ineens op een site van Profiguur89 tegen, dan zou ik echt niet vrolijk zijn. Sterker nog... Ik denk dat ik gelijk stappen zou ondernemen.

Zou de boel gauw aanpassen.

joeyonfire
24 januari 2012, 22:24
Om nog maar niet te spreken over de belabberde (gejatte) lay-out.

nickofzo
24 januari 2012, 23:03
volgens mij behoord je eigen gezicht tot "intellectueel eigendom"
daar kan je inderdaad best problemen mee krijgen, als het mijn gezicht was geweest had ik zeker wat gedaan.

maar on topic,

een lickje of riffje komt meestal uit de mouw , probeer hem te reproduceren. na 4 keer spelen klinkt ie misschien anders dan de eerste keer, door hem te herhalen maak je hem lekker liggend in je handen. dan zou je em eventueel kunnen opnemen. makkelijkste manier van noteren is gewoon opnemen dan onthoud je de feel en dergelijken ook.

Kim Wilson
25 januari 2012, 09:10
Dat bedoelde ik dus eigenlijk subtiel te zeggen in mijn vorige post. Als ik een serieuze muzikant zou zijn en ik kwam mijn bakkes ineens op een site van Profiguur89 tegen, dan zou ik echt niet vrolijk zijn. Sterker nog... Ik denk dat ik gelijk stappen zou ondernemen.

Zou de boel gauw aanpassen.
Nog dommer vind ik dat het de band is van ons forumlid Baker. Als je dan iets jat, haal het dan van verder weg.

Rizz
25 januari 2012, 09:31
Nah, zit gister dit topic te lezen en op z'n linkje geklikt, had al zoiets van: ben jij dit? Nog geen 5 minuten later klik ik de bandsite van Baker idd aan en deja vu! Gelijk maar even gemeld bij Baker, dit kan echt niet!!!!

Hebben jullie trouwens het gastenboek gelezen van amateurguitar89? dat toverde wel glijk een glimlachje op m'n gezicht! :seriousf:

Baker
25 januari 2012, 09:52
Jongens, allemaal bedankt voor de PM's en emails.
Ik heb proguitar89 inmiddels vriendelijk verzocht om de foto's offline te halen.

Dat de layout gekopieerd wordt vind ik niet zo erg, het is maar een standaard sjabloontje van een web design programma. Maar dat zonder toestemming, en ongevraagd onze foto's gebruikt worden vind ik echt niet leuk.

Het zinnetje © copyright add-band.nl alle rechten voorbehouden copyright 2011
is trouwens de klap op de vuurpijl. :dontgeti:

lindstrom
25 januari 2012, 10:11
Met dank aan je kwalificatie. Ik ben dan ook erg slecht denk ik.
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe een 6e 8e 7e en 10e positie klinken op respectievelijk een D, G, B en E snaar. Maar ik speel dan ook pas een jaar of dertig.:soinnocent:

Als je dat na 30 jaar nog niet kunt... wellicht kun je het op deze manier trainen? het heeft mij echt geholpen om een betere/produktievere muzikant te worden.

Als ik een "lick" neurie of bedenk, zie ik het al voor me waar en hoe ik die spelen moet. een pen en papier om een tabje te schrijven en dan kan ik het thuis zo spelen ook al ben ik de lick in mijn hoofd vergeten.

The Lo Lands
25 januari 2012, 10:50
Als je dat na 30 jaar nog niet kunt... wellicht kun je het op deze manier trainen? het heeft mij echt geholpen om een betere/produktievere muzikant te worden.

Als ik een "lick" neurie of bedenk, zie ik het al voor me waar en hoe ik die spelen moet. een pen en papier om een tabje te schrijven en dan kan ik het thuis zo spelen ook al ben ik de lick in mijn hoofd vergeten. Op zichzelf vind ik dat knap van je! Zelf schrijf ik pas na het bedenken en recorden de tabs op zodat ik deze niet meer kan vergeten. Vaak ook handig voor medemuzikanten die een partij moeten meespelen. Ik speel slechts 21 jaar gitaar en heb inmiddels zo'n 150 eigen nummers over de jaren opgenomen maar ook ik zal wel een belabberde gitarist en muzikant zijn :soinnocent:

lindstrom
25 januari 2012, 12:45
Op zichzelf vind ik dat knap van je! Zelf schrijf ik pas na het bedenken en recorden de tabs op zodat ik deze niet meer kan vergeten. Vaak ook handig voor medemuzikanten die een partij moeten meespelen. Ik speel slechts 21 jaar gitaar en heb inmiddels zo'n 150 eigen nummers over de jaren opgenomen maar ook ik zal wel een belabberde gitarist en muzikant zijn :soinnocent:

Dat zeg ik niet, het is je eigen methode.

Ik zeg alleen dat het prima mogelijk is om het ook andersom te doen.
Jouw methode is de meest gebruikelijke en zeer doeltreffend, ik doe dit ook vaak zo. maar het kan dus zeker ook andersom.

nickofzo
25 januari 2012, 13:08
holy shit! dat is echt heel erg.

dan nog niet gesproken over mislopen van inkomsten. :stop::stop:

http://add-band.nl/

http://www.juustlive.nl/index.htm

stuur de vraag dan op zen minst door naar juustlive. (kan hier erg boos om worden)

Triggy
25 januari 2012, 13:11
@lindstrom
Mijn reactie ging niet over de methode maar over je kwalificatie.
Ik maak zelfs met regelmaat mee dat gitaristen de gitaar niet eens op gehoor kunnen stemmen of dat ze weten hoe een hoge E moet klinken op 440 mghz. Dus de tonen in je hoofd van elke postie per snaar op het fretboard en de klankkleur horen (in je hoofd) van deze verzonnen posities is denk ik voor een happy view, waaronder jij dus, weggelegd....
Maar dat is natuurlijk slechts mijn opvatting...
Dus ik beproef de oude methode, eerste bedenken/spelen en dan uittekenen.

Tabula Rasa
25 januari 2012, 20:22
sorry de site is even in onderhoud we zijn bezig met een nieuwe layout met vriendelijke groet add-band team

:)

Schiet gelijk een paar fatsoenlijke foto`s en vergeet niet hoofdletters bij jullie namen, dat stond zo slordig.

Baker
26 januari 2012, 16:42
Ja het is geregeld, de gekloonde site is off line.
Ben / was niet heel erg boos hoor, TS weet niet beter.

De statistieken rijzen trouwens de pan uit, nog nooit zoveel bezoekers gehad op 1 dag :seriousf:

joeyonfire
26 januari 2012, 23:33
Als ik de titel van dit topic lees dan denk ik dat de TS lukraak wat noten op papier zet en daarna pas speelt en bedenkt of het wel klinkt of niet.
Lijkt mij een enorm tijdrovende manier van componeren.

Zelf gebruik ik gewoon een standaard drummaat in Guitar Pro. Daarop ga ik dan een beetje zitten jammen totdat ik denk dat ik iets tofs heb geschreven. Daar verzin ik vervolgens een 2e gitaar + baslijn bij en pas eventueel het drumwerk wat aan en zo ga ik steeds verder met het uitwerken van een nummer.
Het fijne van GP is dat je geen recording-shit nodig hebt (welke ik dan ook niet heb/mijn computer kan dat niet aan). Tevens kan ik dat doorspelen aan een andere gitarist/bassist die weet wat er gespeeld wordt en het eventueel makkelijk aan kan passen.

Maar een tab verzinnen......dat is volgens mij voor weinig mensen weggelegd.

nickofzo
27 januari 2012, 12:04
een tab is voor mij ook niet meer dan een notatie voor een nummer zodat je hem kan naspelen, of iemand anders jouw partij kan laten spelen.

dat komt dus gewoon nadat het nummer gemaakt is. dus als ik de topicstarter een advies mag geven: Google naar songwriting.

guitar pro zoals hierboven aangegeven is ook niet zon slecht idee, je moet wel weten waar je mee bezig bent. random noten erneer plempen is zeer creatief maar wilt niemand naar luisteren.

bass blom
27 januari 2012, 12:34
dan heeft proguitar wellicht meer aan zo iets :D

http://www.palojono.com/dev/chord_progression_generator/chord_progression_generator.php

joeyonfire
27 januari 2012, 12:56
een tab is voor mij ook niet meer dan een notatie voor een nummer zodat je hem kan naspelen, of iemand anders jouw partij kan laten spelen.

dat komt dus gewoon nadat het nummer gemaakt is. dus als ik de topicstarter een advies mag geven: Google naar songwriting.

guitar pro zoals hierboven aangegeven is ook niet zon slecht idee, je moet wel weten waar je mee bezig bent. random noten erneer plempen is zeer creatief maar wilt niemand naar luisteren.

Juist, een tab moet je niet gebruiken als een leidraad voor songwriting.

Ik gebruik Guitar Pro al zolang ik gitaar speel en weet ondertussen wel hoe alles werkt. Al moet ik toegeven dat het tabben van een heel nummer langer duurt dan een opname van 3 partijen.