PDA

View Full Version : Best Of Times solo (Petrucci)



Di Stefano
22 januari 2012, 21:44
Ik heb eens geprobeerd de solo in Best Of Times van Dream Theater te spelen. Een beetje slordig hier een daar maar het is eigenlijk de eerste keer dat ik sweep picking toepas.
Reacties zijn welkom! :)

http://www.youtube.com/watch?v=MkmwYQRVr3E

pasqual
22 januari 2012, 22:47
Een beetje slordig? Valt wel mee hoor! Je speelt de solo erg smaakvol. Hier en daar hapert het nog wel een beetje maar je hebt het gevoel goed te pakken en dat is belangrijker als Petrucci helemaal kunnen kopiëren. Die techniek komt wel! Goed bezig....

Di Stefano
22 januari 2012, 23:47
Bedankt om te luisteren!

Het was ook niet echt de bedoeling om Petrucci na te doen. Ik ben niet echt een fan van de man, hoewel ik hem wel als een topgitarist zie en respecteer uiteraard. Mijn broer luistert naar Dream Theater vroeg of ik dit kon spelen. Ik moest mijn reputatie dus redden :)

Gert-Jan
23 januari 2012, 08:17
Inderdaad wat struikelwerk hier en daar. Maar overall, en dit vind ik altijd veel belangrijker, goeie feel en timing. Knap gedaan! respect!

The Lo Lands
23 januari 2012, 12:17
Ik moest denken aan de melodie van de intro tune van Medisch Centrum West. Een NL dokterserie uit de jaren 80 :seriousf:

Nu ff serieus. Mooie gitaar en lekker gespeeld. Je hebt als de anderen al zeggen de juiste vibe te pakken dus dat komt goed! Ga zo door!

Bloodline
23 januari 2012, 18:48
Laipe videotje man!
Klinkt lekker hier!

Tipjes:

Veel picking runs doe je uit de arm lijkt het, probeer het vanuit de pols te doen! @ 1:46 bijvoorbeeld, leer het vanuit de pols en alles zal veel soepeler gaan (deze zin klinkt....fout?)

En wat voor camera heb je hiervoor gebruikt? Ziet er mooi en scherp uit!

Groetjes,

Mendel

allochthomas
23 januari 2012, 20:00
Erg mooi gespeeld! Enige minpuntje vond ik dat de rustige delen(begin van de solo) iets te zenuwachtig klonk kwa vibrato etc, had iets soepeler gemogen

Di Stefano
23 januari 2012, 20:42
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ben er zeker wat mee.



...doe je uit de arm lijkt het, probeer het vanuit de pols te doen! @ 1:46 bijvoorbeeld, leer het vanuit de pols en alles zal veel soepeler gaan (deze zin klinkt....fout?)
Nee hoor, niks dubbelzinnig aan :)

Het is opgenomen met een iPhone 4S. Inderdaad behoorlijk goede beeldkwaliteit, zeker voor een gsm.

minoin
9 februari 2012, 13:16
Cool gedaan! Mooie gitaar ook :)
Mendel heeft een goed punt over rechterhand techniek; liever een pols dan armtechniek.
En je legt de lat wel erg hoog voor jezelf, de solo zit vol met triolen en sixtolen die zich in bursts afwisselen. Dat mist er.
Misschien een iets makkelijkere solo van Petrucci proberen; The Spirit Carries On?

ruezzz
15 februari 2012, 20:00
Erg knap gedaan.
Hoe ontwikkel je deze snelheid - en hoe lang doe je daarover?

Di Stefano
16 februari 2012, 17:13
Ho, na al die tijd nog reacties :)

@mimoin De rechterhand techniek ziet er misschien wat stroef uit maar is het eigenlijk niet. Ik let er altijd op dat ik altijd ontspannen speel en nooit moet forceren. Het lijkt wel dat deze veranderd is sinds dat ik van strats ben afgestapt als ik het vergelijk met oudere filmpjes. Toen was het toch meer uit de pols. Ik ondervind er iig geen hinder van. Gemakkelijk vond ik de solo niet maar ook niet onoverkomelijk moeilijk. Ik speel al lang en heb vroeger hard aan mijn techniek gewerkt. Maar omdat ik in de coverbands waarin ik speel deze niet altijd nodig heb verwaarloosde ik deze de laatste jaren. Maar het is wel leuk af en toe eens iets uitdagender te studeren :)

@ ruezzz Dank je wel! Ik speel toch al een tijdje en snelheid/techniek is waar je uren/dagen/weken/maanden... aan moet werken. Als je uiteindelijk aan een bepaald niveau raakt kan je moeilijke dingen gemakkelijker instuderen. Ik heb vroeger veel tijd gestoken in het leren van nummers van Yngwie Malmsteen, Al Di Meola, Steve Vai,... Qua techniek heeft het me zeker wel voortgeholpen.
Aan deze solo heb ik een weekje gezeten (tijdens de examens dus ook niet echt uren per dag). Eerst traag de juiste noten vinden en daarna stelselmatig de snelheid opdrijven. Ik heb de opname misschien iets te snel gemaakt. Nog twee daagjes oefenen en het had veel beter geweest :)

edje kadetje
2 maart 2012, 11:49
Ook in mijn oren klinkt dit errug goed.
gefeliciteerd!

Volgens moet je voor snelheid ook een beetje aanleg hebben. Ik probeer het echt wel, maar ik krijg er geen noemenswaardige snelheid in. De laatste solo van sultans of swing bijvoorbeeld is voor mij al niet echt haalbaar. Ik geef er wel een draai aan maar echt super is het dan niet.

Di Stefano
4 maart 2012, 17:34
Dank je wel.

Je moet als gitarist met je beperkingen leren omgaan en een beetje je eigen weg vinden. Het klinkt beter als je iets gemakkelijk goed speelt dan iets moeilijk slecht.

edje kadetje
4 maart 2012, 22:18
Je moet als gitarist met je beperkingen leren omgaan en een beetje je eigen weg vinden.

gelukkig komt mijn beperking niet al te slecht uit bij mijn muzieksmaak: ik ben helemaal gek van Pink Floyd en gelukkig speelt hij niet al te snel.

domi235
16 maart 2012, 20:09
Erg lekker hoor! Complimenten!

piker
17 maart 2012, 09:21
Knappe "jankende" solo! Ik vind hem erg goed gespeeld! Well done!