PDA

View Full Version : Vragen over hout voor toon en sustain



Fretwork
22 januari 2012, 20:27
Beste forumleden,

ik ben mij de laatste tijd aan het orienteren naar mogelijkheden voor een zelfbouw MusicMan Axis. Na het afwegen van exotische houtsoorten(bubinga, limba etc.) wil ik toch bij basswood met maple top blijven. Er is echter ook een type Axis met een Mahonie tone block in het midden, om het basswood extra kleur te geven. Ik vroeg me af of dit heel lastig is om te maken ( toleranties voor lijmen ivm sustain behoud). Ook vroeg ik me af of er nog tops zijn die sustainverlies door tremolos compenseren, en dus beter zijn dan maple.

gr. mark

KoenB
22 januari 2012, 23:14
Het valt mee, mits je een beetje de tools tot je beschikking hebt (of iemand kent die ze heeft ;) ).

Je moet dan 2 blokken basswood en 1 blok mahonie aan elkaar plakken, en daarna het hele pakket door een vlakbank/vandiktebank schuiven. Belangrijk is natuurlijk dat de blokken waarmee je in de eerste instantie werkt mooi haaks en vlak zijn.

Zoek eens mijn topic op over mn telecaster met bamboe top, staat op de tweede pagina van het Volg het bouwproces deelforum. Daar heb ik op een redelijk complexe manier verscheidene stukken aan elkaar geplakt, misschien heb je er wel wat aan.

Zjef
22 januari 2012, 23:29
Ik denk persoonlijk dat de hele sustaindiscussie wat achterhaald is. Er is bijvoorbeeld nog niemand die ooit wetenschappelijk bewezen heeft dat een geschroefde nek ipv een gelijmde nek minder sustain geeft. (Leesvoer: http://www.liutaiomottola.com/myth/neckJointSustain.htm)
Ik zou me dus persoonlijk ook niet veel zorgen maken over houtkeuzes. Als moet het wel gezegd dat het duidelijk is dat hardere houtsoorten wel toedragen aan een langere sustain. Nadeel van die houtsoorten is wel dat ze meestal wat scherper klinken. Al zijn er waarschijnlijk zeeeeeeeeeeeeeer weinig mensen die in een blinde test het verschil horen.

Mensen luisteren vaak met hun ogen.

Doe gewoon waar je zin in hebt, zou ik zeggen. Voor een goede electrische gitaar heb je meest aan bespeelbaarheid en klank (vooral de pickups bepalen die). Looks komen op de derde plaats.

Just my 2 cents... :hide:

barno
23 januari 2012, 00:12
+1 on Zjef

sustain is niet zaligmakend enerzijds. Ik heb even terug drie tele's gebouwd: twee uit erg licht swampash, eentje uit loodzwaar european ash. De laatste heeft een zeer lange sustain. gelukkig vindt de eigenaar het niet erg dat ie zeer zwaar is (had ik 'm voor gewaarschuwd).
De twee lightweights hebben ook behoorlijk wat sustain, maar meer airy qua klank (eigen aan goede swampash).

Een blok mahonie lijmen tussen twee stukken basswood, dat zal niet veel verschil maken. Dan kan je net zo goed een full mahonie body nemen.

Een degelijk stuk hout (essen, mahonie, elzen, linde, kers ...) , aanvaardbaar van gewicht icm heel goede pickups will do the job. Verder is de keuze van halshout en toets ook tamelijk bepalend voor de klank. (think about it: de snaren lopen een langer stuk over de hals dan over de body...)

RS-Rik
23 januari 2012, 15:26
Dikke vieze vette hals helpt ook sustain.


Voor de rest is volgens mij vooral de neckjoint een kritisch punt. Die moet gewoon ramstrak zitten. (dus ongeschoefd of gelijmd moet je de gitaar kunnen optillen aan de hals en dan mag de body er niet af vallen.)

Voor de rest zitten veel aspecten van de houtkeuze en de toegeschreven klankeigenschappen tussen den oren