PDA

View Full Version : vervangen baxandrall tone-stack in oude Carlsbro???



jpb
4 juni 2003, 12:31
Schijnt veel gebruikt te worden in audio systemen, maar voor gitaar versterkers minder goed. Hoe kan ik ze vervangen in mijn '74 Carlsbro TR60? Ik neem aan dat er 0.022/0.022's in moeten? Link staat op Plexi-Palace (Misc. British Amps), maar ik kom er niet achter hoe het moet. Dank alvast.

Al
4 juni 2003, 14:25
Schijnt veel gebruikt te worden in audio systemen, maar voor gitaar versterkers minder goed. Hoe kan ik ze vervangen in mijn '74 Carlsbro TR60? Ik neem aan dat er 0.022/0.022's in moeten? Link staat op Plexi-Palace (Misc. British Amps), maar ik kom er niet achter hoe het moet. Dank alvast.

100K slope met 250pF/.022/.022 zal goed werken.
Je kan de 100K nog verkleinen tot 33K voor een andere voicing.
Duncan heeft een Tone stack sim op de site.

http://www.duncanamps.com/

Als je de schema's hebt is een verbouwing niet al te moeilijk. Tone stacks zijn ook te vinden bij Duncan. Als daarbij de amp point to point dan kan je er ook makkelijk bij.

Als je een doorsnee Fender circuit bekijkt kan je de tone stack gewoon nabouwen en waardes naar wens aanpassen. Als ik me niet vergis moet je plaats genoeg hebben want zo'n klassieke tonestack bevat niet veel parts. Je zal er misschien een mid regelaar bij willen (die zit er stock niet op dacht ik). Die krijg je daar de weerstand aan aarde aan de baspot te vervangen door een potmeter (25K o.i.d.)

Al

jpb
4 juni 2003, 16:44
Bedankt Al, zoiets dacht ik al. Hij is helass niet PTP en ik moet de printplaayt loshalen om te zien waar die baxandrall/tonestack zit. Weet je hoe 'ie eruit ziet? Ik kan in ieder geval proberen een schema/layout bij Carlsbro te krijgen tenzij je een site weet waar hij staat?

Er zitten stock EL34's in (nu 6550's) dus hij zal wel geinspireerd zijn op de marshalls. Die hebben tock een 56K slope dus kan ik die niet beter bestellen? Wat raadt je me aan voor caps, orange drope en silver mica voor de 250pF?

Mid pot zit er idd niet op. Ik laat dat nog even zo. Is 10K (vast) een goede waarde hiervoor? Carb-Comp of is dat niet nodig? Dank alvast.

Al
4 juni 2003, 21:57
> waar die baxandrall/tonestack zit. Weet je hoe 'ie eruit ziet?

De draden van de tonepots volgen, dan kom je er vanzelf

> Ik kan in ieder geval proberen een schema/layout bij Carlsbro te krijgen tenzij je een site weet waar hij staat?

Geen idee, ik heb zelf ook geen ervaring met die amp.

> hij zal wel geinspireerd zijn op de marshalls. Die hebben tock een 56K slope dus kan ik die niet beter bestellen?

Kan. Alles tussen de 100 en 33K kan. In de tonestack sim krijg je een idee wat het doet

> Wat raadt je me aan voor caps, orange drope en silver mica voor de 250pF?

SM voor treble is prima. Orange drops (715) kan maar Wima polyester of polypropyleen zou ik denk ik eerder gebruiken. Is ook goedkoperder. Een helder alterntief is Xicon. Voor meer warmte OD 716 of polyester. Beetje afhankelijk van amp en smaak. Sommige amps moet je opfrissen en anderen juist niet.

> Mid pot zit er idd niet op. Ik laat dat nog even zo. Is 10K (vast) een goede waarde hiervoor?

10K is prima. Voor minder mid ga je lager, meer mid hoger.

> Carb-Comp of is dat niet nodig?

Nee, niet perse.

Al

jpb
6 juni 2003, 11:00
Bedank Al, ik ga er maar eens mee aan de slag.
Het is overigens de reverb (transistor maar wel met veer) versie van:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2511100646&category=1288
De mijne heeft een extra 12AX7 voor het low-kanaal.
Klinkt nu al opvallend goed, niet te vergelijken met de troep die Carlsbro later maakte.