PDA

View Full Version : Meerkanaals buizen preamp pedalen ... Moet via DI spelen.



guitarguru
22 januari 2012, 19:20
Ik speel steeds vaker op jams, waar je via DI moet spelen, en amps verboden zijn :???:
Mijn pedalenbak rechtstreeks inprikken klinkt voor geen meter. Ik wil ook niet aan een digitale modeller floorboard spul.
Dan blijft volgens mij nog over de buizenpedalen, zoals de Koch Pedaltone. Heb ik gehad vroeger en voldeed, toen ik meer rock georienteerd was, best goed. Maar ik vind hem wat duur, en weet niet goed of ie ook goed bluesy sounds kan produceren.
Hebben jullie nog andere ideeën voor pedalen, of zien jullie nog andere opties?
Alvast bedankt voor jullie input.

martydjango1
22 januari 2012, 19:38
sansamp classic is ok!

Mitch
22 januari 2012, 21:17
Ik heb Sansamp gespeeld en vond t erg matig. De nieuwe serie kn ik niet, schijnt iets beter te zijn. Blackstar dual ook direct gespeeld, was iets beter maar lang zo goed niet als een Pëdaltone.

guitarguru
22 januari 2012, 21:20
Ik heb Sansamp gespeeld en vond t erg matig. De nieuwe serie kn ik niet, schijnt iets beter te zijn. Blackstar dual ook direct gespeeld, was iets beter maar lang zo goed niet als een Pëdaltone.

Ja, die Pedaltone zette ik toen voor een cleane buizentop. Deed het verrassend goed, maar weet dus niet hoe ie direct klinkt en voelt..

Mitch
22 januari 2012, 21:26
Ja, vóór en cleane amp vind ik die Dual ook wel te pruimen, maar direct vond ik het matig. Anderen zijn er wel tevreden over, maar ik vond het verschil in treble tussen beide kanalen tegenvallen en de clean headroom. Kanaal 1 gebruiken op de crunchmode is wel goed te pruimen, maar als je écht clean wil is het geen ideaal platform. Moet gezegd: dat was wel met mijn De Gier en ondanks dat die toen Powertrons had is dat toch een redelijk stevige gitaar qua output.

guitarguru
22 januari 2012, 21:29
Zijn er vergelijkbare apparaten met die Pedaltone?

flo123
22 januari 2012, 22:32
Ik vind een kleine Line6 pocket POD na de (scheur)pedalen met een clean versterker + speakercabinet model, via de line out direct in de DI, is best goed te pruimen voor zo'n jam-gig. Tof is dat je het gewoon in de pedalenbak kan leggen aan de 9V daisychain voeding.

Mitch
22 januari 2012, 22:47
Trouwens, die Amplugs zijn ook leuk als je voor weinig een écht fijne basissound wil hebben. Geen idee hoe het samenwerkt met pedalen als je die wil gebruiken, maar met een verloopje van mini jack naar jack kom je een heel eind.

Lexvandoef
22 januari 2012, 23:50
Trouwens, die Amplugs zijn ook leuk als je voor weinig een écht fijne basissound wil hebben. Geen idee hoe het samenwerkt met pedalen als je die wil gebruiken, maar met een verloopje van mini jack naar jack kom je een heel eind.

Ook een hele goeie Mitch! Ik gebruik mijn AC30 Amplug als ik geen zin heb om mijn mee te sjouwen als we bij de drummer thuis repeteren, zeer fijne basissound, gaat heerlijk om met delay en modulatie maar zeer matig met drives vind ik. Dus clean/cleanish pushed spelen met dat ding zelf en aan de volumeknop voor echt clean!

Terminus
22 januari 2012, 23:55
De Legend-serie van AMT is populair. Ze maken ook buizenpedalen met meerdere kanalen.

muziekschuur
23 januari 2012, 00:48
Fender komt met de Mustang floor.

Johannes
23 januari 2012, 01:04
H&K tubeman
Mesa Boogie V twin
Iets van Blackstar

ATM spul vind ik op youtube ook vaak erg lekker klinken.

jim__
23 januari 2012, 08:42
Ik heb hier ook verschillende dingen mee geprobeerd:

Vox Amplug:
Klinkt an sich lekker, en gaat behoorlijk goed om met pedalen. Nadeel is dat ie van compressors en boosters snel over z'n nek gaat. Tweede nadeel is het ruisniveau wanneer je hem aan een pa-hangt, maar tijdens het spelen is dat minder storend.

Pod X3 Live/Digitech RP155 modelers:
Doen het vrij aardig voor het doel, al werken ze naar mijn ervaring slecht met andere pedalen. Met name bij distortions en boosters gaan digitale modelers vaak over hun nek, zo ook deze. Wanneer je de ingebouwde effecten gebruikt en geen externe pedalen gaat het op zich goed.

Tech 21 Character Blonde (sansamp):
Toevallig sinds kort op m'n pedalboard, werkt prima met andere pedalen. Zijn wel erg veel verschillende geluiden uit te krijgen die ook anders werken met je pedalen, dus je moet even zoeken wat je voorkeur heeft. Gaat prima over de PA, nadeel is dat ie geen xlr-uitgang heeft. Je zal er dus nog een DI box aan moeten hangen, of hem moeten laten modden zodat er wel een xlr aansluiting op zit.

Ik speel meestal met een amp, maar de Tech21 is wat mij betreft het beste wat ik tot dusverre heb geprobeerd wanneer ik direct speel. Het ding reageert ook het meeste als een versterker voor wat betreft volumeverschillen en dynamiek.

muziekschuur
23 januari 2012, 08:45
Ik heb een Mesa Boogie V-twin. Die heeft in crunch echt een eindversterker nodig. Anders klinkt het nergens naar. De Pedaltone van Koch is denk ik wat dat aangaat beter.

guitarguru
23 januari 2012, 10:11
Bedankt voor jullie input so far. Alles teruglezend ben ik wel geinteresseerd geraakt in die Tech21 Character serie. Goed als stand-alone preamp te gebruiken, met speakersimulatie. 200 euries..... Voor mijn Beatles tribute gebeuren zou ik voor het Liverpool model kunnen gaan.

Mitch
23 januari 2012, 10:23
Correctie: moeten gaan :D
Maar het was toch voor jams, niet voor de Beatlesband?

guitarguru
23 januari 2012, 10:29
Correctie: moeten gaan :D
Maar het was toch voor jams, niet voor de Beatlesband?

Nee, maar we zijn altijd dusdanig prominent aanwezig tijdens lokale jams, dat we er niet onder uit komen om die eeuwige Fab Four te moeten vertolken ... :soinnocent:
PLus, ik mis toch wel een beetje mijn Vox sounds, eerlijk gezegd. Hoorde gisteren de opnames terug op de lokale radio van de jam van zaterdag, en het viel me op dat mijn sound wat dun was. Overigens mocht ik zaterdag dus nog een keer mijn amp meenemen, de Tone King. Die amp is wel erg bright. Heb de Tone en Midbite knoppen al op 0 staan, en speel dus clean over het leadkanaal, want het cleane kanaal heeft helemaal geen mid.....:sssh:

marc_o
23 januari 2012, 10:33
Hier een bijzonder tevreden Blackstar HT-dual gebruiker en heb ook veel ervaring met de Koch pedaltone.
De Koch heeft veel meer in huis en klinkt wat volwassener dan de HT-dual, maar kost ook bijna drie maal zoveel.
Er zijn wel zaken waar je op moet letten.
De HT dual is plug and play, je hebt een fors opgefokte Marshall onder de knoppen en met een Wah ervoor gaat het allemaal zoals je kunt verwachten.....mits de geluidsman je aardig vindt en weet wat hij doet. Nu hebben wij een eigen geluidsman in dienst die er zo nu en dan op de PA ook wat chorus of delay bijdraait, wat als resultaat heeft dat ik echt nooit een vraag krijg of het niet verstandiger is op een versterker te spelen...zo goed vind ik 'm.....zeker voor dat geld en gewicht (ik kan optreden met 1 gitaar en een koffer....niks sjouwen midden in de nacht :-)
De Koch heeft dan weer wat meer basissounds, doet het qua midgain en clean veel beter en heeft een effectloop. Ook laat hij zich erg goed boosten met bijvoorbeeld een tubescreamer voor net die tik meer gain. In de loop zet ik dan een reverbpedaaltje en wanneer ook weer die geluidsman jou een aardige peer vindt, heb je echt een heel goede sound.
Van de Koch komt binnenkort de 3e generatie uit van de Pedaltone en ik ben er erg benieuwd naar.

Resumee: Koch is mooier en veelzijdiger, Blackstar makkelijker, en een stuk goedkoper.

Met mijn coverband speel ik echt nooit meer met een versterker...
Met mijn zwaardere bands wel, want ik heb dat ding natuurlijk niet voor niks in huis :-)

marc_o
23 januari 2012, 10:37
Oh, natuurlijk zijn er ook de Mesa twin en de H&K, maar die zijn echt van een vorige generatie...de Mesa heeft een schakelvertraging en klinkt vrij donker en de H&K (heb er 2 gehad) het destijds gewoon nog net niet lekker onder de knie had.....weet niet waar het precies in zat maar hij wil nogal klinken als een zwerm hommels....voor sommige projecten wellicht goed, maar niet zozeer als allround apparaatje..

guitarguru
23 januari 2012, 10:40
Oh, natuurlijk zijn er ook de Mesa twin en de H&K, maar die zijn echt van een vorige generatie...de Mesa heeft een schakelvertraging en klinkt vrij donker en de H&K (heb er 2 gehad) het destijds gewoon nog net niet lekker onder de knie had.....weet niet waar het precies in zat maar hij wil nogal klinken als een zwerm hommels....voor sommige projecten wellicht goed, maar niet zozeer als allround apparaatje..

Bedankt voor je uitgebreide review. Die Pedaltone komt toch nog steeds als erg goed naar voren, als ik het zo bekijk ... Is gebruikt ook wel voor een 250 euro te koop denk ik. Zo'n nieuwe 3e generatie gaat zomaar weer richting 600 euro of erover heen...

marc_o
23 januari 2012, 10:47
Bedankt voor je uitgebreide review. Die Pedaltone komt toch nog steeds als erg goed naar voren, als ik het zo bekijk ... Is gebruikt ook wel voor een 250 euro te koop denk ik. Zo'n nieuwe 3e generatie gaat zomaar weer richting 600 euro of erover heen...


Zeker, die prijs gaat het wel zo'n beetje zijn. Maar.....koop GEEN 1e generatie, daar zit namelijk een ontwerpfout in waardoor hij als een malle KAN gaan fluiten (geen muzikale feedback, maar iets waar de honden 2 straten verderop gek van worden) wanneer je 'm aansluit op de PA. Nu zijn er haast geen 1e generaties op de markt hoor, maar zodra je er eentje ziet van rond de 200-250 moet je goed opletten...ze hebben de 2e versie namelijk niet voor niks gemaakt..

guitarguru
23 januari 2012, 10:50
Zeker, die prijs gaat het wel zo'n beetje zijn. Maar.....koop GEEN 1e generatie, daar zit namelijk een ontwerpfout in waardoor hij als een malle KAN gaan fluiten (geen muzikale feedback, maar iets waar de honden 2 straten verderop gek van worden) wanneer je 'm aansluit op de PA. Nu zijn er haast geen 1e generaties op de markt hoor, maar zodra je er eentje ziet van rond de 200-250 moet je goed opletten...ze hebben de 2e versie namelijk niet voor niks gemaakt..

Hoe was het ook alweer? De 1e generatie had geen lijntjes om de voetschakelaars?

marc_o
23 januari 2012, 10:56
Hoe was het ook alweer? De 1e generatie had geen lijntjes om de voetschakelaars?

Klopt precies!
Had Koch laatst aan de lijn en ik hoop datze het prototype generatie 3 op de beurs in Frankfurt hebben.....benieuwd!!

guitarguru
23 januari 2012, 10:59
Klopt precies!
Had Koch laatst aan de lijn en ik hoop datze het prototype generatie 3 op de beurs in Frankfurt hebben.....benieuwd!!

Weet je ook al iets over verbeteringen, andere features of zo?

dml
23 januari 2012, 12:39
+heel veel voor de Pedaltone. Klinkt goed, reageert goed op heel veel pedalen, goede features, enz. Mochten we op termijn (weer) met z'n allen overstappen op in-ears, koop ik weer blind een Pedaltone. Delay en tuner in de FX-loop en klaar is kees.

Tristan
23 januari 2012, 13:02
Klinkt die Pedaltone dan echt zoveel beter dan hun versterkers?
Engl heeft trouwens ook een soortgelijk ding uitgebracht, de Tube Toner, dat zou wat kunnen zijn.
En dan heb je nog de THC Skater, die vond ik behoorlijk goed maar heb ik alleen via een amp gehoord.

muziekschuur
23 januari 2012, 13:02
Pedaltone heeft ook een half watt eindversterker. Dus voor thuis leuk op een 12 inch of 10 inch...

Tristan
23 januari 2012, 13:16
Nee, maar we zijn altijd dusdanig prominent aanwezig tijdens lokale jams, dat we er niet onder uit komen om die eeuwige Fab Four te moeten vertolken ... :soinnocent:
PLus, ik mis toch wel een beetje mijn Vox sounds, eerlijk gezegd. Hoorde gisteren de opnames terug op de lokale radio van de jam van zaterdag, en het viel me op dat mijn sound wat dun was. Overigens mocht ik zaterdag dus nog een keer mijn amp meenemen, de Tone King. Die amp is wel erg bright. Heb de Tone en Midbite knoppen al op 0 staan, en speel dus clean over het leadkanaal, want het cleane kanaal heeft helemaal geen mid.....:sssh:

Een tijdje geleden heb ik eindelijk die Tone King eens kunnen testen met een maat van mij die er erg in geinteresseerd was.
Het viel mij erg tegen, inderdaad totaal geen echte midrange op het cleane kanaal maar daarvoor in de plaats wel een ontzettende icepick in het hoogmidden.
Om over het leadkanaal nog maar te zwijgen, moeilijk om daar een bruikbare scheur uit te halen waarin alle lekkere frequentiegebieden nog aanwezig zijn.
De Fender Super Reverb Reissue die ik ernaast testte vond ik veel fijner om op te spelen.

muziekschuur
23 januari 2012, 13:20
Ik zat hier over te denken. Maar de nieuwe Hughes & kettner 18 watt komt in een draagtas is 18 watt buizen en kan gebruikt worden zonder speaker aangesloten. Die heeft een DI (redbox) en klinkt heel lekker. Zit in dezelfde pricerange en dan heb je meteen een topje die je ook gewoon kan gebruiken...

http://www.youtube.com/watch?v=UIPDpDoMB_E

guitarguru
23 januari 2012, 13:35
Ik zat hier over te denken. Maar de nieuwe Hughes & kettner 18 watt komt in een draagtas is 18 watt buizen en kan gebruikt worden zonder speaker aangesloten. Die heeft een DI (redbox) en klinkt heel lekker. Zit in dezelfde pricerange en dan heb je meteen een topje die je ook gewoon kan gebruiken...

http://www.youtube.com/watch?v=UIPDpDoMB_E

Deze ga ik zeker eens testen! Op het eerste gezicht/gehoor een ideaal dingetje.

marc_o
23 januari 2012, 13:36
Weet je ook al iets over verbeteringen, andere features of zo?

Toen ik met ze sprak waren ze nog in een vrij vroeg stadium van het prototype en ik mocht zeker mijn mening geven en daar zouden ze zeker eens naar kijken (mijn raad was het om een 3e kanaal te maken waar zowel het volume en de gain apart regelbaar te maken i.p.v. een fixed boost)....hopelijk hebben ze daar goed over nagedacht...
Ik weet niet wat voor features er op de nieuwe komen verder...

marc_o
23 januari 2012, 13:40
Tja, die Tubemeiser 18 vond ik op de beurs geweldig, maar heb 'm laatst eens een uur getest bij een winkel en vond 'm toch niet toereikend voor mijn stijl....is wel in orde hoor, maar had graag wat meer gain op het ritmekanaal gehad....klank is zeker in orde!

marc_o
23 januari 2012, 13:44
+heel veel voor de Pedaltone. Klinkt goed, reageert goed op heel veel pedalen, goede features, enz. Mochten we op termijn (weer) met z'n allen overstappen op in-ears, koop ik weer blind een Pedaltone. Delay en tuner in de FX-loop en klaar is kees.

Voila, ideaal! Wij spelen ook met in-ears en geheel eigen PA....ik zal echt niet zomaar mijn versterker meenemen als het niet perse moet...en ja, die klinkt wel beter (Bogner XTC classic) maar als ik goed kijk in de kroegen waar we met de coverband spelen, zie ik weinig gitaar-geinteresseerden.....wat ik wel zie zijn dronken mensen die gewoon een leuke avond willen hebben en meelallen met de nummers...zal hen toch ook een bloody worst wezen waar ik mijn kunsten op vertoon?.....
Maar nogmaals, wanneer we met de AIC tributeband spelen wil ik wel gewoon die moddervette Jerry Cantrell Bognersound hebben.....komt ie ook eens buiten :)

guitarguru
23 januari 2012, 14:31
Toch lijkt mij zo'n Tubemeister 18 topje te gek (als ie lekker klinkt..). Topje mee voor jams (via ingebouwde DI naar mengtafel), en laag volume gigs met mijn Beatles band (ook PA), en voor een enkele rockgig in een kroegie, lekker blazen met dat topje en een goed kastje eronder.
Zijn er nog vergelijkbare produkten te vinden zoals die Tubemeister?

jim__
23 januari 2012, 14:51
Toch lijkt mij zo'n Tubemeister 18 topje te gek (als ie lekker klinkt..). Topje mee voor jams (via ingebouwde DI naar mengtafel), en laag volume gigs met mijn Beatles band (ook PA), en voor een enkele rockgig in een kroegie, lekker blazen met dat topje en een goed kastje eronder.
Zijn er nog vergelijkbare produkten te vinden zoals die Tubemeister?
Yep, Tubemeister 5 (5 Watt, maar ook met xlr).
Traynor Quarterhorse (25w transistor, maar wel met reverb en delay ingebouwd).
Tech 21 Trademarkserie (ook transistor, maar met xlr en sansamp ingebouwd)

guitarguru
24 januari 2012, 10:15
Heb wat Youtube dingen beluisterd van de Pedaltone, maar vind het niet fantastisch. Hou niet meer van dat gecomprimeerde neuzige distortiongeluid. Hou nu veel meer van een open geluid met evt. een bluesy randje. Weet niet of dat in die Koch zit ...
Ga denk ik zo maar es die Tubemeister testen. Die eenkanaals 5 watter zou ook iets kunnen zijn (349 euro), met mijn pedalenbak ervoor. Heb je alleen weer onvoldoende vermogen voor livegebruik met cabinet.
Merk nu alweer dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien... Je hebt toch ook speakersimulators, van Palmer b.v.? Kun je daar gewoon je pedalenbak voor zetten?

Het idee van helemaal geen amps meer gebruiken op het podium trekt me nu toch wel. Mijn Tone King staat in de band qua volume net op 1 a 2, waardoor ie ook niet echt tot leven komt. Dan is zo'n handzaam Tubemeister buizentopje met ingebouwde DI wel het ei van Columbus, toch?

Mitch
24 januari 2012, 11:51
Je moet vaak een hele doos doorploeteren voordat je de juiste tegenkomt, maar dat ei bestaat wel ja :listen: Anyway, een Palmer moet nog steeds in combinatie met een amp hoor.
Amps met een line out heb ik nog nooit heel veel lekkerder vinden klinken dan Sansamp/Blackstar dingen, maar wie weet hoe die H&K is. Testen! Inprikken in een mixertje, koptelefoon op en luisteren.

HaroldA
24 januari 2012, 12:02
of zien jullie nog andere opties?

http://www.pedalspluseffectswarehouse.com/v/vspfiles/assets/images/palmer_pdi-03_setup1.jpg

guitarguru
24 januari 2012, 12:18
Correctie: moeten gaan :D
Maar het was toch voor jams, niet voor de Beatlesband?

Heb dus gekozen voor de Tech21 Liverpool V2. Onderstaande Youtubefilmpje vond ik overtuigend genoeg klinken (Beatles, U2, Queen). Is overigens uit de eerste serie zo te zien (ontbreekt knopje om speakersim uit te kunnen schakelen).
http://www.youtube.com/watch?v=jB0LDJXHcec

Oh well........... je moet altijd maar weer afwachten hoe e.e.a. uitpakt in real life ...

jim__
24 januari 2012, 13:48
Leuk, ben benieuwd hoe die bevalt! Klinken inderdaad erg gaaf, ook de u2-geluiden die eruit te halen zijn met een delay.

Ik heb een Blonde V2, dus met de speakersimknop. Die knop is vooral handig wanneer je hem als preamp voor een versterker gebruikt, dan wordt het geluid iets opener naar mijn idee. De speakersim rolt bepaalde frequenties af en zorgt ervoor dat een overdrive niet als een kettingzaag klinkt.

Maar met die V1 kun je je volgens mij geen buil vallen, die moet het ook goed doen op een reguliere gitaarversterker. Scheelt je geloof ik ook weer 4 tientjes.

guitarguru
24 januari 2012, 13:55
Iedereen bedankt weer voor het meedenken! Ik zal tzt een reviewtje schrijven, als ik hem aan de tand heb kunnen voelen.

Nu nog het 'probleem' Tone King oplossen...... Een mooie HW AC Vox (4, 15 of 30 watt) of zo......pfff

Tristan
24 januari 2012, 14:37
Een HW Vox zonder mods is wat mij betreft geen aanrader, klinken of schel of dozig, die oude CC serie head die je had is volgens mij een stuk beter zo uit de doos.
De Valvetech Hayseed is ook behoorlijk goed, evenals een Matchless HC30 / Phoenix en een Bad Cat Black Cat / Wild Cat, de Hayseed is daarnaast niet superduur.
Weet je zeker dat het niet ook deels aan je gitaren ligt, misschien zijn het gewoon geen topexemplaren?

guitarguru
24 januari 2012, 14:44
Een HW Vox zonder mods is wat mij betreft geen aanrader, klinken of schel of dozig, die oude CC serie head die je had is volgens mij een stuk beter zo uit de doos.
De Valvetech Hayseed is ook behoorlijk goed, evenals een Matchless HC30 / Phoenix en een Bad Cat Black Cat / Wild Cat, de Hayseed is daarnaast niet superduur.

Bedankt voor de tips! Je komt ze niet veel (evt. gebruikt) tegen ... Ik wil in ieder geval weer een Vox-like amp met een goede Mastervolume. Wat een gemis op de Tone King zeg.

lindstrom
24 januari 2012, 14:54
even iets heel anders,... amps verboden???? :???: :???: ver weg blijven! :stop:

guitarguru
24 januari 2012, 21:53
Een HW Vox zonder mods is wat mij betreft geen aanrader, klinken of schel of dozig, die oude CC serie head die je had is volgens mij een stuk beter zo uit de doos.
De Valvetech Hayseed is ook behoorlijk goed, evenals een Matchless HC30 / Phoenix en een Bad Cat Black Cat / Wild Cat, de Hayseed is daarnaast niet superduur.
Weet je zeker dat het niet ook deels aan je gitaren ligt, misschien zijn het gewoon geen topexemplaren?

Lees dit nu pas ... Uhmm, ik moet toegeven dat er wel enige nuancering is inderdaad. Met de Fenders is het erg dun en trebly. Met de Les Paul is het al beter en zeker met de Duesenberg. Beide gitaren vullen de dip in het middengebied van de amp mooi op. Om nou niet op mijn Fenders te gaan spelen omdat mijn amp daar niet zo lekker bij klinkt....

Kijk es, ik kan natuurlijk ook weer gaan klooien met buisjes en speakers, maar mijn ervaring zegt mij dat je daar nooit helemaal mee weg komt uiteindelijk.

Midwolda
24 januari 2012, 22:42
Het is allemaal jullie schuld !!!!

Want door al dat gepraat over al die mooie apparaten was het GAS gewoon niet meer tegen te houden
en heb ik, tegen beter weten en alle gezond verstand in, een Koch Pedaltone moeten kopen.
Gelukkig nog wel tweedehands, zoveel controle had ik dan nog net wel. Pfoewie...
Vrijdag ophalen! :cheerup:

Tristan
24 januari 2012, 22:58
Lees dit nu pas ... Uhmm, ik moet toegeven dat er wel enige nuancering is inderdaad. Met de Fenders is het erg dun en trebly. Met de Les Paul is het al beter en zeker met de Duesenberg. Beide gitaren vullen de dip in het middengebied van de amp mooi op. Om nou niet op mijn Fenders te gaan spelen omdat mijn amp daar niet zo lekker bij klinkt....

Kijk es, ik kan natuurlijk ook weer gaan klooien met buisjes en speakers, maar mijn ervaring zegt mij dat je daar nooit helemaal mee weg komt uiteindelijk.

Ik begrijp het.
Buisjes en speakers, tja, je kan er wel mee finetunen, maar echt de sound drastisch veranderen zodat al je gitaren in de meeste situaties goed klinken op de amp lijkt me toch lastig.
Hoewel preampbuisjes wisselen in principe makkelijk te doen is en ook niet zoveel hoeft te kosten.
JJ's klinken vrij donker dus zouden een upgrade kunnen zijn, daarnaast worden hier vaak nieuwe Tung Sols aangeraden als zijnde erg goed, nieuwe Mullards vind ik zelf ook lekker.

Wat betreft speakers zou ik geen idee hebben wat het goed doet in zo'n Tone King.
De nieuwe G12H's (Anniversary en Heritage) vind ik vrij pinnig, een Vintage 30 ook en een Alnico Blue of Gold lijkt me ook geen geweldige match dus dan ga je al gauw naar een Heritage G12M20 of G12-65 of richting een Jensen C12N of Weber C12N of Blue Dog, of misschien een Tone Tubby of iets dergelijks, een oude blackback G12H zou ook nog kunnen.

Daarnaast kan je met het tweaken/afstellen van je gitaar (hals, actie en pickups) ook nog redelijk wat bereiken.
Desalniettemin hadden wij bij het testen van de Tone King met een echt goede resonante en open klinkende Mark Knopfler Strat precies hetzelfde probleem.

Het enige waarmee je het probleem met de versterker enigszins kan oplossen mijns inziens is de bright cap schakelbaar maken (net als op een Fender amp) want deze is bij de Imperial altijd aan.
Een Tubescreamer ervoor schijnt ook te helpen.
Maar goed, of het echt genoeg is, geen idee, dat ik de Fender Super Reverb Reissue in de basis al lekkerder vond spelen en klinken (zowel met de bright switch aan als uit) zegt voor mij eigenlijk genoeg.

Zijn het beide American Standard achtige modellen, wat voor brug en elementen hebben ze en hebben ze een ash of alder body en een rosewood of maple neck?

guitarguru
25 januari 2012, 10:47
Het enige waarmee je het probleem met de versterker enigszins kan oplossen mijns inziens is de bright cap schakelbaar maken (net als op een Fender amp) want deze is bij de Imperial altijd aan.

Zijn het beide American Standard achtige modellen, wat voor brug en elementen hebben ze en hebben ze een ash of alder body en een rosewood of maple neck?

Ik ga de amp niet lopen modden. Dan moet ik al zeker weten dat ik hem hou.

Zijn beide American Std.'s met alder body. De '97 (Roadhouse) Strat heeft een set Kinman Blues elementen, die vrij donker klinken, en een maple toets. De '92 Tele heeft standaard elementen (vrij lage output), en een rosewood toets.

Tristan
25 januari 2012, 13:03
Ergens begrijp ik dat wel, maar gezien de sound van de amp denk ik dat een bright switch eigenlijk een zeer welkome upgrade is, voor iedereen die de amp speelt, vandaar de suggestie.

Misschien begrijp ik het probleem met je gitaren dan wel een stukje beter.
Kinman Blues elementen kunnen misschien donker klinken, maar volgens mij hebben ze ook wel iets van een piek in de hoge midrange, zoals ik de Kinmans ken kunnen ze ook vrij stijl klinken met veel attack (het zijn vrij moderne elementen).
Alder body met Maple neck is ook de meest punchy combinatie (heeft naar mijn idee het minst brede frequentiegebied).
Daarnaast geeft de normale American Standard tremolo ook net wat minder twang, middengebied en lucht in het geluid.

De Tele lijkt me een recept voor problemen.
Een American Standard brug laat een Tele gewoon nooit klinken als een echte Tele en dan ook nog een rosewood toets en de standaard elementen, tja.
Een rosewood toets klinkt vaak vrij droog op een Tele is mijn ervaring en de standaard elementen zijn gewoon veel te zwak en niet vet, breed en open genoeg (met name die in de brug).
Je zou er een ouderwetse Tele brug op kunnen zetten (met de drie brass zadeltjes) en een dikker klinkend Broadcaster / NoCaster element in de brug en kijken hoe het dan werkt.

guitarguru
25 januari 2012, 13:31
@Tristan: Tja, de Tele staat eigenlijk op het punt om verkocht te gaan worden, dus daar doe ik niets meer mee. Heb je nog suggesties (brug/elementen) voor die Strat dan? Ik vind hem inderdaad wel lekker punchy en heeft veel attack. Ik hou daar op zich wel van. Toen ik hem kocht zaten er Texas Specials in. Wat een korrelige rot elementen zeg! Was erg blij met de upgrade naar Kinmans toen.

Ik moet toch eerlijk zeggen dat de Tone King eigenlijk behoorlijk goed klinkt met de Duesenberg. Dat is een vrij donker klinkend instrument, met veel lucht in het geluid (semi-hollow). Dat is wel een fijne combi.
Vraag me af of ik die brightcap zelf niet kan verwijderen ... Heb ik op mijn Vox ook zelf verwijderd, maar dat van een fotootje en aanwijzingen via het net.

guitarguru
25 januari 2012, 14:33
Wellicht is een Beam Blocker monteren ook wel een goede optie. Ik speel eigenlijk thuis en tijdens repetities altijd met die amp naar mijn gezicht gericht, en dat is eigenlijk met geen enkele versterker fijn. Heb hem nu gewoon recht op de grond staan, en dat scheelt al een stuk qua scherpte in je gezicht.

(maar we zitten nu eigenlijk al een poosje over versterkers te lullen in het effectpedalenblok :hide:)

Tristan
25 januari 2012, 15:23
Ah, okee, dan zou het probleem met de Tele in ieder geval al zijn opgelost.
Wat betreft de Strat, ik hou ook wel van een beetje punch en attack, maar ik weet niet of dat de juiste combi is met de Tone King.
Wat betreft de pickups is het vrij lastig van tevoren in te schatten wat gaat werken, maar ik vind zelf de Fender CS '54s en '69s erg lekker.
Ik denk dat als je voor een redelijke prijs tweedehands een mooi setje vintage achtige elementen kan krijgen je wel de gok zou kunnen wagen.
Wat je zegt over de Texas Specials herken ik wel.

Waarschijnlijk kan je 'm ook zelf wel verwijderen, maar dan zou je moeten weten hoe het schema van de Imperial in elkaar steekt en moeten weten waar die bright cap zit.
Je zou Mark Bartell kunnen mailen of bellen met je vraag, als het goed is zou hij je wel kunnen vertellen hoe of wat, op de grotere broer van de Imperial is de bright cap schakelbaar gemaakt.
De reden voor de suggestie om deze cap schakelbaar te maken was omdat je eigenlijk al tevreden lijkt hoe de amp werkt met de Duesenberg en in iets mindere mate ook met de Les Paul.
Een beam blocker zou zeker ook een optie kunnen zijn, dat is ook niet te duur als het een beetje te doen is qua montage.

Ik had niet eens door dat dit het effectpedalen subforum was eerlijk gezegd, het ligt zeker ook een beetje aan mij omdat ik mijn verbazing even kwijt moest over de Tone King denk ik.
Ach ja, whatever solves the problem. :D

guitarguru
25 januari 2012, 16:26
Heb Tone King via email benaderd. Heb er met moeite een Beamblockert in weten te proppen (Tone King plakt zijn achterpaneeltjes vast!! :???:). Maakt de amp wat minder pinnig gelukkig. Misschien toch nog eens wat andere preampbuisjes proberen. Zo komen we misschien nog ergens. Had er al andere NOS 6V6'jes ingestopt (Westinghouse) i.p.v. de standaard EH buizen.

guitarguru
25 januari 2012, 19:00
Tristan, ik heb twee mailtjes terug gekregen van Mark Bartel, waarin ie uitlegt dat de amp is ontworpen om ook goed te klinken met humbuckers. Hij is eigenlijk ontworpen met een gitaar met wat donkerder geluid in gedachten. Met singlecoils adviseert hij om de toneknop te gebruiken van de gitaar, en de volumeknoppen ook. Je kunt beter hoog kunnen wegdraaien, dan een amp hebben waarop b.v. een Les Paul modderig zou gaan klinken.

Hij adviseert verder om de volumeknop van de amp verder open te zetten om de werking van de brightcap af te doen nemen, en dan je volume op de gitaar wat dicht te draaien. Dit haalt de brightness af van zowel de amp als de gitaar.

Switchable brightcap vond ie wel een goed idee, maar daarvoor is geen plek op het voorfront, en zal hier dus door een ampdokter moeten worden gedaan.

vinni
25 januari 2012, 19:16
even iets heel anders,... amps verboden???? :???: :???: ver weg blijven! :stop:

HE-LE-MAAL MEE EENS!!!!!

Wat is dat voor een BS?

Een gitarist heeft een gitaar en versterker.........

Mocht ik het ooit meemaken dan maak ik meteen rechtsomkeerd.

Vinni

guitarguru
25 januari 2012, 19:21
HE-LE-MAAL MEE EENS!!!!!

Wat is dat voor een BS?

Een gitarist heeft een gitaar en versterker.........

Mocht ik het ooit meemaken dan maak ik meteen rechtsomkeerd.

Vinni

Mwa.....beetje mee eens, maar je moest es weten wat een zootje het kan worden, als iedereen zijn eigen amps meeneemt en ze gaat opendraaien in zo'n kroegie. De technicus/jamleider wil vooral controle houden over het totaalgeluid en beschikbare ruimte. Zo is er ook b.v. een electronisch drumstel aanwezig :stop:

Tristan
25 januari 2012, 23:17
@guitarguru:
Hee, dat is snel!
Goede service, Amerikanen, als ze hun business voor elkaar hebben dan merk je dat wel. :)
Op de Metropolitan zit ook een bright switch, zo'n mini toggelswitch net aan het einde links naast het logo moet nog wel te doen zijn denk ik, of anders achterop natuurlijk.
Wat betreft zijn uitleg over eventuele modderigheid met humbuckers ben ik wat minder onder de indruk, waarom lukt het bouwers als Chris van CMW en zelfs Fender om er maar twee te noemen dan wel om een amp te ontwerpen die zowel goed klinkt met humbuckers als met single coils?

tillens
26 januari 2012, 00:49
Iedereen bedankt weer voor het meedenken! Ik zal tzt een reviewtje schrijven, als ik hem aan de tand heb kunnen voelen.

Nu nog het 'probleem' Tone King oplossen...... Een mooie HW AC Vox (4, 15 of 30 watt) of zo......pfff

Ik wil best je Tone King overnemen. Welke kleurstelling is ie? En heb je mods gedaan? PM mag ook. :)

guitarguru
26 januari 2012, 17:23
Vandaag de Tech21 Liverpool uit de Character serie al binnen gekregen van Musicstore.
Twee uurtjes mee zitten spelen, en het resultaat valt niet tegen! Via mijn PC naar mijn hifi-set klinkt alles best lekker. Dat moet dan via een PA installatie ook wel goed kunnen komen. Dat zal ik maandag a.s. kunnen uittesten.

Ook heb ik hem gewoon voor mijn Tone King gezet, met weer een lekker resultaat. Van clean-ish tot Brian May overstuurd. M.b.v. de uitgebreide aktieve toonregeling kan ik zeer overtuigende AC30 sounds tevoorschijn toveren op mijn wat brighte versterker. Wel de speakersim uitschakelen dan. Ben blij dat die er op zit op de versie 2.
Al met al zeer tevreden momenteel. Jammer dat ie maar 1-kanaals is. Er zitten zoveel lekkere sounds in. Hij laat zich best wel boosten overigens, dus stel hem in met al een lekker vies randje.

onrust nv
27 januari 2012, 17:33
Ik speel steeds vaker op jams, waar je via DI moet spelen, en amps verboden zijn :???:
Mijn pedalenbak rechtstreeks inprikken klinkt voor geen meter. Ik wil ook niet aan een digitale modeller floorboard spul.
Dan blijft volgens mij nog over de buizenpedalen, zoals de Koch Pedaltone. Heb ik gehad vroeger en voldeed, toen ik meer rock georienteerd was, best goed. Maar ik vind hem wat duur, en weet niet goed of ie ook goed bluesy sounds kan produceren.
Hebben jullie nog andere ideeën voor pedalen, of zien jullie nog andere opties?
Alvast bedankt voor jullie input.

En wat dacht je van een art buizen pre-ampje? Dan kan je gewoon gewoon je effectenbak zoals hij is gebruiken, daarnaast is hij ook als DI inzetbaar.

guitarguru
27 januari 2012, 19:09
En wat dacht je van een art buizen pre-ampje? Dan kan je gewoon gewoon je effectenbak zoals hij is gebruiken, daarnaast is hij ook als DI inzetbaar.

Ben al voorzien..... zie vorige post.

tillens
28 januari 2012, 00:34
Ben al voorzien..... zie vorige post.

Heb je een pm gstuurd ;)

Il_Falco
28 januari 2012, 22:37
Guru, ik weet dat je al voorzien bent, maar ik wil toch even mijn situatie toelichten ;)

ik gebruik daarvoor een boss od-20.

een dual distortion pedaal van boss. Voor een amp klinkt hij niet zo lekker, maar hij is extreem goed instelbaar en heeft 5 presets. Hij heeft ook een line out en daarvoor gebruik ik hem het meeste. voor repetities zonder de drummer. dan kan ik gewoon een lijntje naar de pa geven en speel ik zonder amp. Of thuis om op te nemen. Door de line out naar de alpha en hopla. klinkt enorm goed. Dit is een voorbeeld van een gitaarlijntje opgenomen ermee:
http://dl.dropbox.com/u/4760392/Roxygen/Mp3/CD%20Roxygen/Houdini%27s%20Box.mp3

Vroeger dacht ik dat ik een enorme miskoop gedaan had (€200 euro bij lokale gitaarboer) maar nu blijkt hij van enorme goudwaarde in mijn thuisstudio'tje!

guitarguru
28 januari 2012, 22:56
Guru, ik weet dat je al voorzien bent, maar ik wil toch even mijn situatie toelichten ;)

ik gebruik daarvoor een boss od-20.

een dual distortion pedaal van boss. Voor een amp klinkt hij niet zo lekker, maar hij is extreem goed instelbaar en heeft 5 presets. Hij heeft ook een line out en daarvoor gebruik ik hem het meeste. voor repetities zonder de drummer. dan kan ik gewoon een lijntje naar de pa geven en speel ik zonder amp. Of thuis om op te nemen. Door de line out naar de alpha en hopla. klinkt enorm goed. Dit is een voorbeeld van een gitaarlijntje opgenomen ermee:
http://dl.dropbox.com/u/4760392/Roxygen/Mp3/CD%20Roxygen/Houdini%27s%20Box.mp3

Vroeger dacht ik dat ik een enorme miskoop gedaan had (€200 euro bij lokale gitaarboer) maar nu blijkt hij van enorme goudwaarde in mijn thuisstudio'tje!

Die Boss klinkt zeker niet verkeerd. Mijn Tech21 klinkt ook voor mijn amp best goed eigenlijk. Moet het wel allemaal nog in bandverband gaan horen hoor. Maandag weer repeteren. Zal hem dan zowel voor mijn amp als via de PA gaan uittesten.

E-J
29 januari 2012, 15:00
Haal zeker die bright cap weg op de Tone King, ik heb meerdere threads op andere fora erover gezien en het resultaat was vaak zeer positief. Wie weet kan het net dat verschil maken.

Maar, als je toch weer aan de Vox wilt...

Il_Falco
29 januari 2012, 20:21
Die Boss klinkt zeker niet verkeerd. Mijn Tech21 klinkt ook voor mijn amp best goed eigenlijk. Moet het wel allemaal nog in bandverband gaan horen hoor. Maandag weer repeteren. Zal hem dan zowel voor mijn amp als via de PA gaan uittesten.

Dank je. Laat je weten hoe die klinkt in de band? Voorlopig ben ik tevreden ermee, maar ik laat niet na om mijn horizon te verruimen :chicken:

guitarguru
31 januari 2012, 11:09
Tone KIng Imperial:
Ik heb beide bright caps uit het circuit gehaald en dat heeft de boel behoorlijk verbeterd. Klinkt nu veel vetter en de feel is ook minder stijf geworden. Kan nu de Treble, Tone en Midbite verder open schroeven. Helemaal goed!

Tech21 Liverpool:
Ik heb er gisteren de hele avond mee gespeeld via de PA. Goede sounds! Van clean/jangly tot Brian May territorium. Had slechts dit pedaal tot mijn beschikking, dus was de hele avond aan het tweaken, dan weer clean, dan weer vervormd, dan weer soloboost. Had het pedaal voor me op een muziekstandaard gezet. Ben er lekker druk mee geweest dus. IK zal er nog 2 moeten aanschaffen minimaal :soinnocent: Als stand-alone natuurlijk erg beperkt als je meerdere sounds nodig hebt. Zal hem weer in mijn pedalenkoffer proppen. Tech 21 zou daar een meerkanaals versie van moeten maken, of in ieder geval nog een boost mogelijkheid inbouwen.
Maar eh, behoorlijk goede sounds dus voor direct gebruik. Had niet de behoefte om maar weer in een amp in te prikken. Punt.

jim__
31 januari 2012, 14:25
Als stand-alone natuurlijk erg beperkt als je meerdere sounds nodig hebt. Zal hem weer in mijn pedalenkoffer proppen. Tech 21 zou daar een meerkanaals versie van moeten maken, of in ieder geval nog een boost mogelijkheid inbouwen.
Maar eh, behoorlijk goede sounds dus voor direct gebruik. Had niet de behoefte om maar weer in een amp in te prikken. Punt.
Ik heb hem om die reden ook op mijn pedalboard gezet, en dat gaat prima zolang je Tech 21 redelijk clean zet (net als bij een versterker dus).

Overigens bizar hoeveel geluiden je inderdaad uit het ding kan krijgen, alle pots zijn gevoelig en reageren op elkaar. Je bent dus wel even aan het zoeken was ook mijn ervaring.

guitarguru
31 januari 2012, 15:35
Ik heb hem om die reden ook op mijn pedalboard gezet, en dat gaat prima zolang je Tech 21 redelijk clean zet (net als bij een versterker dus).

Overigens bizar hoeveel geluiden je inderdaad uit het ding kan krijgen, alle pots zijn gevoelig en reageren op elkaar. Je bent dus wel even aan het zoeken was ook mijn ervaring.

Alleen als je hem clean instelt, dan mis je het typische dikke Vox overdrive geluid. Boosten met een pedaal geeft je dan niet exact dat geluid. En 'opschonen' doet ie niet echt geweldig, dus dat werkte niet lekker, een beetje overdrive en dan gitaarvolume iets terug voor cleane slag. Kwam ook omdat ik op een gitaar speelde zonder 'treble-bleed' mod. Dus volume terugdraaien op gitaar resulteert ook in een te donker, dof geluid.