PDA

View Full Version : Masteren, even de boel wat harden maken!



Keevinkos
22 januari 2012, 17:26
Hallo allemaal,

Ik ben met mijn bandje aan aantal demo's aan het opnemen, inmiddels heb ik ook al 1 nummer afgemixt, maar ik zou hem graag willen masteren. Als ik de mix in het studioprogramma zo hard zet, zodat het net zo hard gaat als een normale mp3 overstuurt het hier en daar een klein beetje. Ik zou dus graag het volume in het programma een stuk omlaag willen brengen, en het vervolgens kraakvrij harder laten maken door iets anders.

Is hier een programmatje voor de downloaden op internet oid? Of andere tips?

thanx

Terminus
22 januari 2012, 17:42
'Even wat harder maken' klinkt makkelijker dan het is. De snelste oplossing is een limiter. Wees, zeker met brickwall limiters, voorzichtig met hoeveel je gebruikt: als je de boel te veel laat 'pompen' ben je na een minuut luisteren het al helemaal zat.

Baker
22 januari 2012, 17:52
Inderdaad, simpele vraag, ingewikkeld antwoord.

Het begint bij de bron. Heb je zo hard mogelijk opgenomen? Dat wil zeggen, met de gain genoeg open, maar wel zo dat de opnames niet oversturen?

Heb je compressie toegepast op de afzonderlijke kanalen? Als je dit doet kan je bijvoorbeeld de zang wat meer laten prikken. Maar, let op, bij compressie geldt altijd: Handle with care!

Doormiddel van compressie of limiting op de eindmix zou je het toaal volume nog wat kunnen opkrikken, maar het is maar de vraag of je geluid daar beter van wordt. Is het heel erg dat je opname wat zachter is? De meeste mensen hebben toch een volume knop op hun stereo?

Er zijn wel totaal programma's die de eindmix met 1 druk op de knop kunnen masteren. Deze (http://www.izotope.com/products/audio/ozone/)bijvoorbeeld. Niet goedkoop, maar wel effectief. Hoewel, als je niet weet waar je mee bezig bent kun je opname er makkelijk mee verkloten.

Steven Otto
22 januari 2012, 19:28
Er zijn wel een paar truukjes waardoor je hard kan master hard klinkt. Vergeet niet dat wat je doet tijdens het masteren erg afhankelijk van de mix en muzieksoort is.

Meestal dit wel aardig:
- Een compressor met een attack rond de 30ms en een 100ms release. Dan de threshold verlagen tot je zo'n 4db gain reduction hebt. Wet/dry balans tussen de 80% en 100% instellen.
- Een limiter als laatste in je signal chain. Zet je ceiling op -0.1db en op -0.3db wanneer je je master als mp3 exporteert. Threshold laten zakken naar smaak en is afhankelijk hoe hard/dynamiekloos je het wilt hebben. Release zou ik kort laten.

Daarnaast is er nog zoveel meer mogelijk afhankelijk van de mix.

Han S
22 januari 2012, 19:33
Ik denk dat het zo allemaal wat ingewikkeld is voor de TS. Er zijn geweldige mastering tools, maar dat is meer voor de mannen die wat verder zijn in de techniek.

Wat me voor jou het beste lijkt is de Waves L2. Die kost 49 euro en werkt heel ingewikkeld, maar laat zich heel simpel bedienen en blijft heel lang goed klinken. De linker schuif breng je naar beneden en het wordt steeds harder. Gebruik je oren en ga niet te ver, maar je kunt je mix daar echt hard mee maken.

Keevinkos
22 januari 2012, 19:44
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! ik ga eens even kijken wat voor mij het beste is

Baker
22 januari 2012, 20:02
Leuke site Han, dat waves.
Kwam deze (http://www.waves.com/content.aspx?id=11498)ook nog tegen, misschien wel wat voor TS:
Die naam alleen al, "OneKnob louder" precies wat TS vraagt :D

N.D.
22 januari 2012, 20:04
Die one-knob serie heb je dus helemaal niets aan. Tenzij je precíés dat geluid zoekt, maar dat lijkt me sterk...

Terminus
22 januari 2012, 23:53
Ook leuk is George Yohng W1, een gratis kloon van Waves L1. Heeft drie knoppen, waarvan één output is, één compressie en de ander is op de standaardinstelling prima.

muziekschuur
23 januari 2012, 00:06
Er zijn meer dan 4 basistechnieken die de basis vormen van een goede mastering en die dusdanig complex liggen dat alleen een ervaren engineer het beste ervan maakt. Ik begin er nog niet aan al ken ik ze wel. Het voegt ook niet zoveel toe om ze hier te noemen. zoek iemand die het voor je doet. Naast de ervaring en de tools zijn "verse oren" net zo belangrijk.

Bloodline
23 januari 2012, 10:45
Zou bijna zeggen waar is Han S maar die had al wat gezegd!
Als je wilt verdiepen in masteren check het boek Mastering Audio van Bob Katz!

Want bij mastering komt natuurlijk meer kijken dan alleen maar hard maken!

Dat gezegd te hebben: Lang lang lang geleden vertelde Han S mijn ook eens dat de PSP vintagewarmer een geweldige tool is voor dit soort werk!

Han S
23 januari 2012, 11:00
Dat klopt, maar de VW heeft veel meer instelmogelijkheden dan de L1 en L2 en dat maakt hem voor de beginner wat ingewikkelder. Bovendien gaat de VW eerder in de vervorming dan de L2 dus als je echt hard wilt gaan is de L2 zeker voor een beginner de beste tool denk ik.

savale
23 januari 2012, 13:39
Ik heb als beginner zowel L2 als Ozone gebruikt. Ik kan wel zeggen dat Ozone heel veel meer kan. Maar dat is ook meteen de valkuil. Je doet snel te veel en voor je het weet heb je er een zooitje van gemaakt. :P

L2
http://www.waves.com/objects/Images/Screenshots/sshot_big_l2_01.jpg

Ozone hoofdscherm (heeft per onderdeel (bijvoorbeeld reverb) nog weer aparte sub schermen)
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Computer%20Music/174/izotope-ozone5-1-460-80.jpg

Terminus
23 januari 2012, 14:24
Ozone heeft echt belachelijk veel instellingen, er zit zelfs galm in. En de presets zijn vrij waardeloos omdat je uiteindelijk toch je instellingen aan moet passen aan je specifieke mix.