PDA

View Full Version : Hulp bij keuze versterker nodig!



JaKemp
22 januari 2012, 17:02
Dag allemaal,

Ik heb een Fender Twin amp (25/100W, 3 kanaals, lampen) uit 2003. Schitterende versterker maar... weegt zo'n 35kg. Ik repeteer elke week met m'n groepje, niet zo heel ver van waar ik woon maar ons repetitielokaal ligt op een 2e verdiep en ik woon zelf op een heuvel waardoor ik ook trappen moet doen om naar straatniveau te gaan. Je hoort het al veel trappen en veel gesleur. Ik kan hem natuurlijk in het repetitielokaal laten staan maar dat vind ik ook zo'n zonde...

Daarom ben ik van plan binnenkort mijn versterker te verkopen en een nieuwe/2dehands te kopen. Ik vroeg me af of iemand tips of aanraders heeft voor niet te zware versterkers oftewel een kleine combo oftewel een top + cabinet (natuurlijk geen 4x12" of 2x15" want dan zit ik met hetzelfde probleem). Ook zou ik graag nog een redelijk wattage hebben zodat ik genoeg clean headroom heb. Ik droom van een mooie vintage Fender Blackface versterker, maar ook de nieuwe zoals de deluxe reverb reissue interesseren me wel (maar kunnen die met hun 22W luid gaan én clean blijven..?)

Tips, ervaringen, aanraders alles is welkom!

Fireburst
22 januari 2012, 22:06
Al overwogen om je amp om te bouwen naar een top, en te werken met losse 1x12 ?

JaKemp
22 januari 2012, 22:19
Al overwogen om je amp om te bouwen naar een top, en te werken met losse 1x12 ?

Eum nee, gaat dat dan? Hoe werkt dat?

Brewskie
22 januari 2012, 22:31
Eum nee, gaat dat dan? Hoe werkt dat?

Gewoon het versterkerdeel uit de combo halen en in een kleinere behuizing plaatsen (zonder de speaker). Dan houd je dus een 'top' over. En dan twee keer de trap op en af.

Maar ik zou het niet doen. Lijkt mij wat zonde om een Fender Twin zo te gaan verbouwen. Kun je volgens mij beter een losse top en kabinet kopen. Plenty opties in dat geval.

Als je het clean van een Twin gewend bent, zal een Deluxe Reverb op hoog volume niet zo clean blijven. Maar is uitversterken met microfoon dan een optie, als compromis ? En het is de vraag hoe hard je de Twin zet. Die staat immers bekend als 1 van de luidste combo's.

JaKemp
23 januari 2012, 10:32
Ik ben ook niet zo'n fan van ombouwen en doen, ik hou mijn versterker liever in zijn originele staat.

Mijn Twin is inderdaad heel erg luid op repetities gaat hij niet boven de 3 van de 10 volume :p en op optredens zal dat iets hoger liggen. Hij blijft heel luid heel clean, pas rond de 7 begint ie te oversturen en dat is al héél erg luid.

De deluxe reverb is maar 20kg maar zal niet zo heel lang clean blijven, als ik dan een model met hoger wattage bekijk (super reverb, twin reverb) dan zit je meteen weer aan 30-35kg.
Misschien is een deluxe reverb met mic dan inderdaad geen slecht compromis... Bedankt voor de raad ;-)

Kim Wilson
23 januari 2012, 11:15
Of een Vibrolux Reverb. 2x10", 40 watt en 22 kilo. Meer dan genoeg lawaai en headroom in een handzame verpakking.

kassie
23 januari 2012, 11:33
Het versterker gedeelte zou je goed in een andere behuizing kunnen plaatsen hoor... als je de originele kast maar heel laat dan is er toch niks aan de hand? Je kunt het dan altijd weer terug zetten.