PDA

View Full Version : Hoe moeilijk is het om een gitaar uit deze onderdelen te bouwen?



obiwanjacobi
22 januari 2012, 13:29
Hallo,

Als voorbereiding op zelf een body maken wil ik eens proberen om een gitaar op te bouwen uit standaard componenten. Bij gitaarsuppliers heb ik het een en ander uitgezocht.

1x Body: Type2 Alder CAR-Metallic Binding (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=type2-alder-car-metallic-binding&action=article&group_id=10000128&aid=3674&lang=NL)
1x String ferrules zwart set van 6
1x Tele® style brug black HB 6 zadels (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=tele_reg_-style-brug-black-hb-6-zadels&action=article&group_id=10000034&aid=3045&lang=NL)
5x Schroef 3,5x25mm black (tbv brug)
1x DP159 Evolution bridge black (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=dp159-evolution-bridge-black&action=article&group_id=20000030&aid=1853&lang=NL)
1x DP180 Air Norton Strat black (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=dp180-air-norton-strat-black&action=article&group_id=20000032&aid=1868&lang=NL)
1x LP style input cover zwart (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=lp-style-input-cover-zwart&action=article&group_id=28&aid=180&lang=NL)
2x Potmeter 500k log 8mm schacht
1x T-style control plate black 8mm holes
1x 6.3mm stereo output long shaft chrome
2x Element schroef, zwart voor single coil
2x Element schroef, chrome voor humbucker 25mm (zou eigenlijk zwart moeten zijn)
2x Slagplaat schroef 3x12mm Zwart
1x Strat® style switch knop zwart
2x Dome knop black with screw
2x Security strappins Schaller style black
1x T-neck maple/rosewood unfinished 7,25" 21 frets (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=t-neck-maple_rosewood-unfinished-7_25_-21-frets&action=article&group_id=10000052&aid=881&lang=NL)
1x Neck plate zwart
4x Neck schroef 45mm Zwart
1x Kluson Roundbacks black oval 6x1 (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=kluson-roundbacks-black-oval-6x1&action=article&group_id=20000046&aid=2257&lang=NL)
6x Tuner schroef, zwart
2x String retainer zwart
1x Eulite Topkam 42x3,4x5,2mm zwart

Ik mis nog wat veertjes voor de elementen en ben nog niet helemaal zeker over de jack constructie (of het afdek plaatje wel past en of er een gewone female jack in past). Geen slagplaat. 5 standen schakelaar heb ik nog liggen. De unfinished neck gaat in de (Danish) olie.

Ik heb een humbucker bij de brug gekozen en zal dus nog wat moeten uitfrezen. Dit heb ik expres gedaan om daar wat ervaring in op te doen (en ik vind humbuckers op de brug lekker klinken).

Mijn vraag is eigenlijk hoe moeilijk is het om het geheel in elkaar te zetten met name het uitlijnen van snaren (lengte van de snaren lijken me essentieel). Ik heb ervaring met het strippen en in elkaar zetten van gitaren -waar alle gaatjes al zijn geboord ;-) en kan solderen etc.

Alvast Bedankt.

Brewskie
22 januari 2012, 13:55
Mijn vraag is eigenlijk hoe moeilijk is het om het geheel in elkaar te zetten met name het uitlijnen van snaren (lengte van de snaren lijken me essentieel). Ik heb ervaring met het strippen en in elkaar zetten van gitaren -waar alle gaatjes al zijn geboord ;-) en kan solderen etc.

Alvast Bedankt.

Dat valt wel mee. Je zult even wat onderzoek moeten doen op maten van de originele telecaster om te bepalen waar je brug moet. Zelf heb ik het uitlijnen voordat de hals wordt geschroefd gedaan door tandzijde langs wat spijkertjes te spannen, zodat je kunt controleren of de hals recht zit. Toen hield ik de hals in de body met een lijmklem. Werkte voor mij prima en resultaat was goed.
Hier wat plaatjes van mijn zelfbouwproject (jazzbass)

http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_9452-2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_9453-3.jpg

obiwanjacobi
22 januari 2012, 14:18
@Brewskie: Er zitten in de body al gaten om de snaren doorheen te doen. Lijkt me dat die al goed zitten en dat ik misschien de brug daaroverheen kan centreren?

Ik kwam nog een strat build tegen op you tube (http://www.youtube.com/watch?v=mqLfllURlo8&feature=results_main&playnext=1&list=PL82F87E351853722B).

Brewskie
22 januari 2012, 14:54
@Brewskie: Er zitten in de body al gaten om de snaren doorheen te doen. Lijkt me dat die al goed zitten en dat ik misschien de brug daaroverheen kan centreren?


Ja, dan is die brug al een zorg minder. :) Maar ook een leerpunt minder. :soinnocent: En voor de intonatie heb je vaak nog wel wat speling naar voor en achter, als de brug tov je hals niet helemaal goed is.

Ik heb de eerste 3 delen van dat geposte Youtube filmpje ook gekeken. Hij werkt netjes met die krimpkousjes. Ga ik volgende keer ook doen.

Off-topic: Bij mij zit er ook weer een bouwprojectje te broeden. Ben er alleen nog niet uit welk model. Strat of tele. Ik heb nog geen tele, maar wel al 2 strats.

obiwanjacobi
23 januari 2012, 07:53
Je daar heb je gelijk in, weer een leer puntje minder. Nou ja, ik kan iig kijken of ik vind dat de gaten goed zitten... :)



Ik heb de eerste 3 delen van dat geposte Youtube filmpje ook gekeken. Hij werkt netjes met die krimpkousjes. Ga ik volgende keer ook doen.

Off-topic: Bij mij zit er ook weer een bouwprojectje te broeden. Ben er alleen nog niet uit welk model. Strat of tele. Ik heb nog geen tele, maar wel al 2 strats.

Ik ben tot bijna het eind gekomen, ben nu op deel 33 ofzo. Het is een hele zit maar hij verteld enorm veel details, wat als beginner heerlijk is om te horen. Hierdoor ben ik me gaan realiseren dat ik toch nog meer werk moet doen, zelfs bij het in elkaar zetten van standaard componenten. Vooral de Neck, de topkam en het afwerken van de frets had ik niet verwacht.

OT: Waarom maak je niet een eigen model en combineer je de spullen die je het beste bevallen. Dat is wat ik nog van plan ben... ooit... :supercool:

obiwanjacobi
24 januari 2012, 17:45
In de filmpjes die ik een berichtje terug heb gelinkt maakt hij heel veel werk van het vlakken van de hals. Op basis van de set snaren en de actie wordt eerst de halspen afgesteld en met een jig kan hij later, als de snaren eraf zijn, dezelfde kromming (ongeveer) reproduceren. Met deze kromming gaat hij de fretten vlakken.

Mijn vraag hoe vlakken jullie de hals van je zelfbouw gitaar als je niet de beschikking hebt over zo'n jig?

Ik zie best wel een beetje op tegen dat uitvlakken van de frets en het daarna weer in vorm krijgen van de frets (platte bovenkant weer herstellen).

Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt.

Tabula Rasa
24 januari 2012, 20:45
Zo ingewikkeld maak ik het echt niet. Ik vlak de hals zo recht als dat ik kan, en probeer dat echt 100% vlak te krijgen (zelf heb ik altijd extreem dikke halzen, dus breng ik ze eerst een beetje op spanning). daarna fretten, vlakken en crownen terwijl alles kaarsrecht is. Dan wat spanning van de halspen, snaren erop en dan bijstellen.

barno
24 januari 2012, 21:02
zo'n jig is voor pussies ! :)

nee, maar de meeste bouwers hebben dat niet hoor. Gewoon de hals zo recht mogelijk zetten met de truss rod, dan vlakken en crownen. Stelt niet zoveel voor zolang je het rustig en met beleid aanpakt.

DvU
24 januari 2012, 21:11
Ik heb zelf een tele gebouwd geheel uit onderdelen van GS.
Ik had alleen een budget body die wat uitfrezingen betreft wat minder secuur is dan de body die TS wil gebruiken.
Toch vind ik deze zelf bouw fijner en beter klinken dan mijn originele tele.
Waar je echt voor moet gaan zitten is het afwerken en afstellen. Neem hiervoor de rust en tijd. Denk niet dat het in elkaar schroeven en na 10 min afstellen spelen wordt.
Echt, je leert bij een eerste gitaar op deze manier heel veel, maar ben gewaarschuwd :) je bent bezig met nummer 2,3,4 voor je het weet.... :seriousf:

Brewskie
24 januari 2012, 23:27
Ik de filmpjes die ik een berichtje terug heb gelinkt maakt hij heel veel werk van het vlakken van de hals. Op basis van de set snaren en de actie wordt eerst de halspen afgesteld en met een jig kan hij later, als de snaren eraf zijn, dezelfde kromming (ongeveer) reproduceren. Met deze kromming gaat hij de fretten vlakken.

Mijn vraag hoe vlakken jullie de hals van je zelfbouw gitaar als je niet de beschikking hebt over zo'n jig?

Ik zie best wel een beetje op tegen dat uitvlakken van de frets en het daarna weer in vorm krijgen van de frets (platte bovenkant weer herstellen).

Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt.

Het vlakken doe ik met een waterpas, met een strookje fijn schuurpapier die met dubbelzijdig tape aan de zijkant wordt bevestigd.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het vlakken eigenlijk nooit crown. Eigenlijk omdat ik het gereedschap mis om te vijlen en de toets te beschermen tegen het krassen van de vijl. Mijn LP heeft dus brede frets, maar dat hindert mij niet. Wellicht niet perfect, maar wat is hier eigenlijk op tegen ? Intonatie ? zwaardere bends ? Als ik overtuigd wordt, zal ik wat achterstallige gaan crownen.:soinnocent:



OT: Waarom maak je niet een eigen model en combineer je de spullen die je het beste bevallen. Dat is wat ik nog van plan ben... ooit... :supercool:

En als eigen model zat ik wel al eens te denken aan een Tele, met wat ergonomische eigenschappen van een strat, dus bellycut enzo.

barno
24 januari 2012, 23:40
Het vlakken doe ik met een waterpas, met een strookje fijn schuurpapier die met dubbelzijdig tape aan de zijkant wordt bevestigd.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het vlakken eigenlijk nooit crown. Eigenlijk omdat ik het gereedschap mis om te vijlen en de toets te beschermen tegen het krassen van de vijl. Mijn LP heeft dus brede frets, maar dat hindert mij niet. Wellicht niet perfect, maar wat is hier eigenlijk op tegen ? Intonatie ? zwaardere bends ? Als ik overtuigd wordt, zal ik wat achterstallige gaan crownen.:soinnocent:



En als eigen model zat ik wel al eens te denken aan een Tele, met wat ergonomische eigenschappen van een strat, dus bellycut enzo.

goed crownen maakt big deal uit qua sound en bespeelbaarheid. als je platte (gibson style) frets niet erg vindt, kan je crownen met schuurpapier (fretboard goed afschermen). gradueel van grof naar heel fijn en daarna polijsten. geloof me, maakt een groot verschil

Javaca
24 januari 2012, 23:56
Het maakt idd VEEL uit voor de bespeelbaarheid en intonatie. Die schoolbussen van oude gibsons intoneren voor geen meter.

Het is een kwestie van smaak wat voor frets je wilt, maar goed crownen is een must.


zo'n jig is voor pussies ! :)
Dank u :sneaky:

obiwanjacobi
25 januari 2012, 12:53
Cool. Dank iedereen voor de antwoorden.

Dus gewoon zorgen dat de hals kaarsrecht staat, dan vlakken en crownen en dan monteren (en halspen iets losser). Got it. Klinkt idd niet zo heel moeilijk. Wel arbeidsintensief maar ja, tijd zat (NOT!) ;-)

Fretboord gewoon aflplakken met crepetape, toch? Zo zag ik die gast op de filmpjes dat iig doen.

Heeft het zin om crowning veilen te kopen? Of kan je dat ook makkelijk anders doen?

Tabula Rasa
25 januari 2012, 13:24
Tip: Goede voorbereiding scheelt een hoop werk. Ik had mijn laatste toets echt 100% vlak. Ik heb na fretten, niet hoeven levellen, en dus ook niet crownen en heb toch een hele lage actie.

obiwanjacobi
25 januari 2012, 17:13
Ah, maar ik was van plan om een pre-fab neck te kopen. Uit het gelinkte filmpje(jes) (op pagina 1) blijkt dat je dan nog steeds de fretten moet levelen en crownen.

Dank.

barno
25 januari 2012, 18:32
Ah, maar ik was van plan om een pre-fab neck te kopen. Uit het gelinkte filmpje(jes) (op pagina 1) blijkt dat je dan nog steeds de fretten moet levelen en crownen.

Dank.

die films uit link (warmoth strat build) zijn van een geweldige perfectionist - niks mis mee - maar de meeste prefab halsjes zijn al af fabriek gevlakt en gecrownd en okee.