PDA

View Full Version : Roland Cube doorlinken schadelijk?



Thmz
22 januari 2012, 10:51
Hallo,

Ik speel in een band en met live-optredens kregen we de commentaar dat de gitaar er niet goed doorkomt/niet dik genoeg klinkt. We spelen live altijd met 1 gitarist met een Line6 Flextone III. Nu heeft onze bassist nog een Roland Cube 60 dus we hadden het idee om die 2 door te linken om zo een stereo-geluid te krijgen. Nu lijkt de enige manier om dit te doen de Roland via de Tuner-out naar de guitar input van de Line6 te sturen. Ik vraag me af of dit schadelijk is voor de versterkers? Als dit zo opgesteld staat is het geluid een stuk beter maar als je de Roland uitzet komt er een nogal raar piepgeluid door de Line6 :p Kan het zijn dat de Roland terug uitzendt te sterk is voor de Line6?

Groeten Thomas

bass blom
22 januari 2012, 11:07
tuner out zou gewoon een gitaarsignaal moeten zijn en dat zou geen problemen moeten geven.

wat wel aan te raden is is de beide versterkers in dezelfde stopcontact (groep) te hebben.
en wellicht niet beiden geaard.
als ze al beiden een aarde stekker hebben maar 1 van de twee in een geaard stopcontact doen.

piezo
22 januari 2012, 11:20
Ik denk dat je het beter eerst kunt zoeken in een andere klankafstelling (de EQ) van de Flextone. Versterkerinstellingen die thuis geweldig klinken, voldoen in een podium situatie meestal niet. Met preset spullen is dat nog veel erger: "Ja zeg, heb ik uren besteed om het perfect te krijgen, moet ik dan die geheugens zomaar overschrijven?"
Ja, dat moet, de hele set thuispresets aanpassen voor podiumgebruik en als aparte podiumset opslaan. En dan nog ter plaatse bijstellen en opnieuw opslaan, indien nodig.

the sure thing
22 januari 2012, 12:58
Ik denk dat je het beter eerst kunt zoeken in een andere klankafstelling (de EQ) van de Flextone. Versterkerinstellingen die thuis geweldig klinken, voldoen in een podium situatie meestal niet. Met preset spullen is dat nog veel erger: "Ja zeg, heb ik uren besteed om het perfect te krijgen, moet ik dan die geheugens zomaar overschrijven?"
Ja, dat moet, de hele set thuispresets aanpassen voor podiumgebruik en als aparte podiumset opslaan. En dan nog ter plaatse bijstellen en opnieuw opslaan, indien nodig.

+1.

Je zou ook de Line6 geheel achterwege kunnen laten en de cube kunnen proberen.

Thmz
22 januari 2012, 14:11
@Bass blom
Wat is de reden om maar 1 versterker te aarden?

@piezo: ik maak m'n presets tijdens repetities en draai live eventueel nog wel eens aan een knop

@the sure thing: we hadden besloten om de Line6 te nemen omdat we vonden dat deze voller klinkt bij de high-gain modellen dan de cube, meer opties en effecten heeft, hij kan ook luider en ik heb er een floorboard voor.

Ik heb wat zitten lezen en een lichte delay erop zetten zou ook kunnen werken? Misschien ook wat bass eruit halen en de mid of treble meer opendraaien. Ik zet m'n ingebouwde compressor altijd een beetje op. Nu ben ik aan het twijfelen of dit goed of slecht is om deze aan te hebben. Door de compressor kan het zijn dat de attack van de gitaar minder hoorbaar is.

Gearjunkie
22 januari 2012, 15:48
Je aard maar één versterker via de randaarde van het stopcontact. Dit voorkomt brom door een zgn. 'aardlus'. Deze versterker is wel geaard, omdat deze is doorgelust naar de andere versterker, die dus wel met randaarde is aangesloten.

LesPaul1612
22 januari 2012, 16:09
Ik heb wat zitten lezen en een lichte delay erop zetten zou ook kunnen werken? Misschien ook wat bass eruit halen en de mid of treble meer opendraaien. Ik zet m'n ingebouwde compressor altijd een beetje op. Nu ben ik aan het twijfelen of dit goed of slecht is om deze aan te hebben. Door de compressor kan het zijn dat de attack van de gitaar minder hoorbaar is.

Met delay wordt het niet beter..

Je geeft zelf al aan veel high gain modellen te gebruiken, en volgens mij zit er niet veel mid in je sound. Dan kun je wel garanderen dat je vrijwel niet te horen valt.

Een gitaar ligt toch in het middengebied van een band, dus draai er vooral veel midden bij! Met te veel gain wordt het echt een modderzooi, dus haal er ook ZOVEEL mogelijk gain uit. Niet dat je clean staat te spelen, maar gewoon proberen met weinig gain te rocken.

Dit is misschien in het begin wennen, maar zo zul je veel beter te horen zijn!