PDA

View Full Version : Seymour Duncan heeft iets supergaafs gelanceerd



Orpheo
22 januari 2012, 01:31
To all the fuckin naysayers:

http://www.seymourduncan.com/blog/new-product/introducing-the-59custom-hybrid/

DE 59/CUSTOM HYBRID IS GELANCEERD!

dus, alle dipshits die bij voorbaat het al affakkelden; als het zo slecht is, waarom loopt dan zelfs Seymour Duncan himself ermee weg, en is het nu gelanceerd als 'standaard' pickup?

stijnkenens
22 januari 2012, 01:40
Omdat je niet alles moet geloven wat er op het internet verschijnt.
Pup's maken is helemaal niet moeilijk. Zeker de oudjes niet !!

Zoals nog wel verkondigd wordt: De meeste gitaristen luisteren met hun ogen, en houden zo de urban legends in stand ...


s.

Stratman70
22 januari 2012, 02:08
Omdat je niet alles moet geloven wat er op het internet verschijnt.
Pup's maken is helemaal niet moeilijk. Zeker de oudjes niet !!

Zoals nog wel verkondigd wordt: De meeste gitaristen luisteren met hun ogen, en houden zo de urban legends in stand ...


s.
Precies! De 'originals' (zowel Gibson als Fender) zijn al LANG gekopieerd! Met alle (subtiele) variaties daarop. Dus wat mij betreft niks nieuws.

barno
22 januari 2012, 03:31
Omdat je niet alles moet geloven wat er op het internet verschijnt.
Pup's maken is helemaal niet moeilijk. Zeker de oudjes niet !!

Zoals nog wel verkondigd wordt: De meeste gitaristen luisteren met hun ogen, en houden zo de urban legends in stand ...


s.

dit heeft daar niks mee temaken, voor zover ik het begrijp is dit één pickup met zowel een perfecte hb sound als een perfecte sc sound. Zal wel een markt voor zijn. Dat is er voor pickups altijd. maar not me.

Ik hou van aparte gitaren die elk helemaal zijn geconcipieerd op één soort klankgroep. Ik hou van strats en tele's met hun brommende scoils, langere scale voor meer attack enz...

Ik hou van humbucker gitaren met kortere scale voor zwaardere sound.

Ik hou van holle Harmony's en Guilds met P 90 (achtige) pups voor de lucht in de growl.

En vooral, ik hou ervan dat verschillende gitaren (qua bodyvorm, neckdimensies, kleur, hout) mij anders doen spelen.

Het idee van een alleskunner: de highway van de middelmatigheid, een digitale piano met allerlei perfecte presets. Eigenlijk moet ik niks van hybride, geen fiets, geen auto en zeker geen gitaar.

En ja, ik luister zeker ook met mijn ogen en I just leuvvve urban legends :)

Orpheo
22 januari 2012, 03:59
Het laat zien hoever jullie in de materie zitten. Het heeft niks met een te gekke humbuckertone én te gekke singlecoil tone te maken. Echt niks. Het ging er om dat men mekkerde dat een hybrid per definitie niks is omdat het twee spoelen van twee verschillende elementen zijn. Dat dimarziodat al jaren doet en het dual resonance noemt deed er niet toe. Dat het een gebruikersinitiatief was was reden genoeg om t af te fakkelen. Nu heeft seymour t in zijn lineup zitten.

Orpheo
22 januari 2012, 04:05
Die eerstE twee Posts, die slaan totaal niet op het element dat nu gelanceerd is. De 59/Custom hybrid lijkt voor maar 75% op een ouwe paf maple spacer, alnico5 en een paf spoel. De customspoel is weer een afgeleide van de superdistortion met n hoop tweaks.


Ik ken gasten die hun '78 en hun brobucker aan de kant zeggen voor dit element. Niet af en toe maar zeer regelmatig. Dit element heeft een breedte, dynamiek en overall voicing wat nergens mee te vergelijken is. Die customshop pickups klinken saai en futloos vergeleken bij dit element. Alnico 5 voor allround of als halselement met n alnico8 in de brug of met n a2 in de hals. Het kan nauwelijks beter.

Johannes
22 januari 2012, 05:59
Wat wil je horen Oprheo? :D

groovieguitarguus
22 januari 2012, 09:48
Ik kan me wel voorstellen dat Orpheo het te gek vind dat een theorie waar hij achter staat en veel mee experimenteert, nu door één van de grootste (denk de grootste) pick-up leverancier wordt omarmd.

Klinkt goed... moet ik het zien dat het element het karakter heeft van een '59 met meer 'ballen'?

MarkV
22 januari 2012, 10:29
dit heeft daar niks mee temaken, voor zover ik het begrijp is dit één pickup met zowel een perfecte hb sound als een perfecte sc sound. Zal wel een markt voor zijn. Dat is er voor pickups altijd. maar not me.

Ik hou van aparte gitaren die elk helemaal zijn geconcipieerd op één soort klankgroep. Ik hou van strats en tele's met hun brommende scoils, langere scale voor meer attack enz...

Ik hou van humbucker gitaren met kortere scale voor zwaardere sound.

Ik hou van holle Harmony's en Guilds met P 90 (achtige) pups voor de lucht in de growl.

En vooral, ik hou ervan dat verschillende gitaren (qua bodyvorm, neckdimensies, kleur, hout) mij anders doen spelen.

Het idee van een alleskunner: de highway van de middelmatigheid, een digitale piano met allerlei perfecte presets. Eigenlijk moet ik niks van hybride, geen fiets, geen auto en zeker geen gitaar.

En ja, ik luister zeker ook met mijn ogen en I just leuvvve urban legends :)

ik denk dat de meeste personen je wel geloofde maar dat ze er weinig voor voelde om 2 sets humbuckers a 200-300 euro potentieel te vernaggelen.

De manier waarop je dit soort dingen post maakt je wel de jehova van hybrid pickups en weird-ass les paul modellen. ook al heb je gelijk, blijft irritant...

lcvanderhelm
22 januari 2012, 10:40
Het is bovendien een truc die Robert Frip al zo"n dertig jaar toepast
Volgens mij is dit zelfs de basis van de zebra-humbucker.

Mr.Fingers
22 januari 2012, 10:48
dus, alle dipshits die bij voorbaat het al affakkelden; als het zo slecht is, waarom loopt dan zelfs Seymour Duncan himself ermee weg.


http://memegenerator.net/cache/instances/400x/11/12218/12511387.jpg

Orpheo
22 januari 2012, 11:20
Het is bovendien een truc die Robert Frip al zo"n dertig jaar toepast
Volgens mij is dit zelfs de basis van de zebra-humbucker.

Nee... Zebra was omdat ze geen zwarte kleurstof hadden voor de butyrate bobbins. Het was dimarzio die dual resonance deed, niet fripp. Hij deed leuke dingen met opnametechniek, niet met pickups. Dimarzio legde vast wat Gibson allang deed. Asymmetrische spoelen maken. Bij Gibson was het per ongeluk, dimarzio deed dat expres.

En de 59 en de Custom zijn geen 200 à 300 euro maar 150€. Je moet wel heel erg een mongool zijn wil je ze verkloten.

Het geeft een hybride tussen die twee pickups. Echt het beste van die twee in een element. Andere toppers zijn de jb/fullshred en de patb3/Custom en de jazz/59 en de pearly/59 en de pearly/Custom.

Het geeft je veel meer dynamiek en cOmplexiteit in je sound dan de pure variant. En men wilde daar niet aan. Het feit dat duncan de oerhybrid nu zelf maakt is eerbetoon aan al die mafketels die al jaren brullen hoe goed dit element is.

Orpheo
22 januari 2012, 11:21
http://memegenerator.net/cache/instances/400x/11/12218/12511387.jpg

Nee, hier! Crazy dutch! Die yanks proberen t wel. Er is n levendige handel in homebrew hybrids.

Terminus
22 januari 2012, 11:30
Is het een productiemodel of een custom shop model? En krijgen ze zo geen gelazer met DiMarzio?

Venlonaer
22 januari 2012, 12:07
Bare Knuckles ftw! ;)

Mitch
22 januari 2012, 12:11
Begrijpelijk dat je nu binnenbroeks klaarkomt omdat je je gelijk haalt, hoewel het je waarschijnlijk nog steeds ontgaat dat niet iedereen van knutselen houdt en het dus een beetje onzinnig was om dat te pas en te onpas te adviseren. Maar het probleem was toch voor SD dat ze geen ongelijk gewonden spoelen mochten maken i.v.m. exclusieve rechten voor DiMarzio?

lcvanderhelm
22 januari 2012, 15:09
Ja maar dat patent vervalt toch na 30 jaar?

marter544
22 januari 2012, 15:24
Ik geloof er niks van.

allochthomas
22 januari 2012, 15:35
dus, alle dipshits die bij voorbaat het al affakkelden; als het zo slecht is, waarom loopt dan zelfs Seymour Duncan himself ermee weg, en is het nu gelanceerd als 'standaard' pickup?
http://gifs.gifbin.com/1238584287_seinfeld_had_enough.gif

Misery Signals
22 januari 2012, 16:27
Proud to be a dipshit. :)

MS

Mitch
22 januari 2012, 17:00
Graag inhoudelijk blijven discussiëren, niet op de man spelen. Bewaar de plaatjes om je punt te maken maar voor Off Topic, het gaat hier nog steeds om een nieuw product van Seymour Duncan, niet over een persoon.

Orpheo
22 januari 2012, 19:25
Ja maar dat patent vervalt toch na 30 jaar?

En dat is ook gebeurd in 2006 uit mijn hoofd. Seymour was altijd fel tegen hybrids (ik noem even al die methodes hybrid techniek). Maar dit element vis ie blijkbaar zo goed dat ie van zijn geloof gevallen is.

@master THE proof is in eating the pudding. Als zelfs Seymour de bedenker belt met de mededeling dat t n te gek element is, en zelfs zo dat ie t uitbrengt, valt er weinig aan niet-te-geloven.

groovieguitarguus
22 januari 2012, 19:47
Ik vind het een interessante materie...

Jammer van het 'gehakketak' en 'Tone of Voice'...

polviggen
22 januari 2012, 21:14
Ik vind het ook wel best interessant.
krijg je niet meer ruis met zo'n pickup ?

Orpheo
22 januari 2012, 21:23
Omdat de spoelen elkaars inverse zijn qua wikkeling, ondanks ander draad en patroon, is die 50hz brom sowieso al weg. Wat ze niet cancelen merk je als meer dynamiek en 'breedte' in je tone. De dimarzio evo heeft een soortgelijke techniek en is bijzonder stil. Om evenmin voorbeeld te geven.

rijsberman
22 januari 2012, 21:57
valt er weinig aan niet-te-geloven.

Er valt daarentegen wel heel veel aan te niet-te-interesseren.

Dat dan weer wel.

Fiendish
22 januari 2012, 22:01
Bare Knuckles ftw! ;)

+1 !

tientekens?

Terminus
22 januari 2012, 23:59
De dimarzio evo heeft een soortgelijke techniek en is bijzonder stil. Om evenmin voorbeeld te geven.

Dit kan ik beamen, ik heb een gitaar met een SD Full Shred en een Evolution Neck en de Evo is véél stiller (ook minder microfonisch), zelfs hoewel de Full Shred niet meer ruist dan je van een humbucker zou verwachten.

Maar nu is de vraag, wat mag deze hybrid kosten?

Orpheo
23 januari 2012, 01:14
ik heb begrepen dat het niet een customshop pickup is. de reden daarvoor is dat ze slechts de customspoel en de '59 spoel hoeven te pakken, magneetje, spacer, klaar. in de customshop doen ze 'complexe' windings, en dat is nu niet nodig. ik gok dus dat ie plusminus 90 euro zal zijn, net als de screamin demon en pearly gates.

en bareknuckle. darned hoe vaak moet ik nog zeggen dat ze overrated zijn, dat ze precies de winding patterns van duncan kopieeren, het draad van duncan gebruiken, maar zij doen altijd al asymmetrische spoelen, wat dat '3D effect' geeft. De mule is eigenlijk een pg/59 hybrid, om maar even een van hun bekendere pickups te noemen.

rijsberman
23 januari 2012, 01:20
nog vaak denk ik, we houden niet allemaal bij wat je zegt.

En Duncan heeft iets supergaafs gedaan, wat Bareknuckles, die overrated zijn, al tijden doet? :???:

Orpheo
23 januari 2012, 01:32
nog vaak denk ik, we houden niet allemaal bij wat je zegt.

En Duncan heeft iets supergaafs gedaan, wat Bareknuckles, die overrated zijn, al tijden doet? :???:

lezen is een kunst, ik weet het.

wat Duncan nu gedaan heeft is zelf een pickup maken wat al jaren door forumleden gemaakt wordt. Hij heeft dus echt geluisterd naar de klant en het forum. DAT is er gaaf aan. Die pickup zelf is ongelooflijk tof, maar die kan ik zelf ook maken.

rijsberman
23 januari 2012, 01:46
Dus Duncan is gaaf, omdat hij iets gaafs doet, wat gaaf is, omdat Duncan het doet?

Want forummers doen het, jij kan het, Bare knuckles doet het, soit. Maar Duncan doet het, SUPERGAAF!

Ik geloof graag dat het een goeie pick-up is, maar he, goed is subjectief. Kwaliteit is geen objectieve grootheid, geen absolute waarde. Een pick-up is beter naar gelang hij meer past bij de tone die je zoekt.

Als in een nieuwe pick-up zoek voor lekkere hendrix sounds uit mijn strat, is dat nieuwe Duncan-ding zo goed als waardeloos, gok ik.

Anyways en nogmaals, ik geloof graag dat het een lekkere pick-up is, maar draaf je niet een beetje door?

(en don't bother answering that, die was retorisch)

Fiendish
23 januari 2012, 01:49
Dat kun je nu wel steeds roepen Orph, maar dat maakt het nog niet waar.
En zelfs al zijn ze overrated, dan nog bied Bareknuckle wel een aantal services die je bij SD niet zo snel terug vind, zoals véél meer keuze vrijheid bij het kiezen van covers (zowel type als kleur, metaalsoort, laten etsen van custom logo's, relic jobs, etc), zelf bepalen of ze wel of niet wax potted zullen zijn, elke pickup standaard keuze uit 2 of 4 conductor, keuze uit een flinke lading kleuren voor de bobbins (mits je kiest voor uncovered), over/onderwinden van pickups, andere magneten gebruiken bij standaard sets op aanvraag, baseplate keuze voor single coils...

Dat SD enigzins achter de feiten aanloopt (zoals wel duidelijk word als je kijkt naar hoe lang het heeft geduurd voor deze custom er kwam) en BKP daar slim op is ingespeeld, tja...

Brum
23 januari 2012, 07:06
Wat heeft Bare Knuckles uberhaupt ook met Seymour Duncan en deze 'uitvinding' te maken? Die The Mule vind ik gewoon een erg goed element en eentje die ik niet vind in het aanbod van Seymour Duncan, dus ga ik voor een The Mule. Hetzelfde voor iemand die voor betreffend Seymour Duncan element wil gaan. What's the point, ben ik nu een sukkel die voor Bare Knuckles, ja, zelfs een The Mule gaat?

Orpheo, als je dingen roept op een forum, dan zou je ze wel 's mogen onderbouwen. Wat je bijvoorbeeld zegt over Bare Knuckles, ik wil dat best aannemen, mits enige onderbouwing. Zo lees ik vaak 'waarheden' van jouw kant hier, zonder enige onderbouwing. Je bent daar niet de enige in, maar wel de meest stellige en zonder meer de meest aanwezige.

polviggen
23 januari 2012, 08:07
seymour duncan heeft de customshop ook nog he...

verder vind ik bareknuckle toch ook vrij duur, een pickup is nu ook niet zo ingewikkeld.. en de nailbomb die ik getest heb vond ik maar teleurstellend.

Orpheo
23 januari 2012, 14:17
Rijsberman: doe je nu dom, of ben je het? je leest gewoon niet goed.

het is gaaf

omdat Duncan nu een pickup gelanceerd heeft

een pickup wat ontsproten is, in zijn werkelijke vorm, uit het brein van een forummer die niks met seymour duncan of het bedrijf te maken heeft.

dus het is gaaf omdat het bedrijf nu iets produceert wat het per saldo niet zelf ontwikkelt heeft.

Ok, bareknuckle. goeie pickups, tuurlijk. daar hoor je me niet over ik zeg alleen dat ik het overrated vind. Tim Mills heeft me zelf verteld waar hij zijn koper vandaan haalt en waar hij zijn patronen vandaan haalt. Ik ga niet al mijn bronnen open gooien. Dat ik dan niet gelooft word is mijn probleem niet, maar dan komen wel gelijk de drogredenen om de hoek suizen: ze zijn beter want betere service meer opties yada yada. Ja logisch. BKP is veel kleiner, doet dingen veel kleinschaliger. Duncan is een van de grootste pickupboeren die er zijn; je kan dat toch niet vergelijken met een kleine fabrikant? alsof je Ford vergelijkt met Ferrari. (even vergelijk voor grootte, niet kwaliteit of rijeigenschappen).

De mule klinkt te gek. akkoord. maar die patterns zijn jatwerk van seymour duncan's noeste arbeid. trek die pickups maar eens open joh en vergelijk zelf maar. Leg de spoelen eens goed onder een microscoop en vergelijk. Oh wacht, heb ik al gedaan, maar je gelooft mij niet.

Beetje intelligent lezen schijnt behoorlijk lastig te zijn...

Orpheo
23 januari 2012, 14:54
seymour duncan heeft de customshop ook nog he...

verder vind ik bareknuckle toch ook vrij duur, een pickup is nu ook niet zo ingewikkeld.. en de nailbomb die ik getest heb vond ik maar teleurstellend.

maar de customshop kan ook niet zomaar alles maken. het moet wel werken binnen de bedrijfsfilosofie. SD himself was van mening dat asymmetrische spoelen niet nodig waren, en ik ken nog meer pickupboeren die daar heilig van overtuigd waren. Totdat de 59/custom hybrid langs kwam, en sindsdien is SD overtuigd, en ik ken nog wat kleine wikkelaars (die geen bedrijf en dus geen bekendheid hebben bij het grote publiek) die om zijn.

dat BKP al die opties levert is omdat het een de facto customshop is. zie voorgaand argument.

@brum: Ik kwam niet met BKP aankakken. Ik erger me aan het ophemelen van BKP omdat wat zij doen puur jatwerk is. Geen eigen innovatie. Larry Dimarzio mag misschien een hork zijn met zijn trademark op double cream bobbins, maar hij innoveert zelf behoorlijk (de superdistortion komt van zijn hand, en is een pareltje! na 40 jaar onveranderd, me dunkt) en omringt zich met mensen die kunnen innoveren. Net als Bill Lawrence. Seymour Duncan gooit 't over de boeg van authenticiteit, puur, zo eenvoudig mogelijk, waar dimarzio en BL het juist zo complex mogelijk willen maken, binnen de marges. En op dat vlak is SD grandioos.

Wizard pickups is een pure customshop, een van mijn andere favo pickups, hij ontwikkelt zijn patronen echt zelf, zonder kennis van andere merken.

En wat doet BKP? jatten.

Als je me niet gelooft, trek dan maar wat BKP's open.

Je kan zeggen wat je wilt van Gibson, ik haat die pickups uit het diepst van mijn hart, ik vind het gewoon schijtpickups, maar ze proberen wel pickups te maken die teruggrijpen naar 'the old days' en die toch appeleren aan de moderne(re) speler. De 500T vind ik een geweldig goed (modern) ontwerp, en de 498T vind ik een super pickup. Wat doet BKP? hup, effe het basisontwerp jatten van de 500T, beter draad gebruiken (van dezelfde kwaliteit van SD, gibson's draad is berucht dat het minder goed is), andere polepieces, en voila: je hebt de aftermath. De warpig is een getweakte superdistortion, de painkiller is een getweakte distortion, de miracle man is een overwound JB met een ceramische magneet, de nailbomb is en combinatie tussen de JB en de custom, de rebel yell is een mismatched custom, de cold sweat is een underwound custom (of overwound screamin demon, hoe je 't zien wilt).

moet ik doorgaan? Trek die zooi open, en kijk met je eigen ogen.

livepulse
23 januari 2012, 15:08
verder vind ik bareknuckle toch ook vrij duur...

Ha, ik zweer bij Joe Barden pickups, die zijn pas duur... daarom koop ik er zo weinig... :D

rijsberman
23 januari 2012, 15:21
het is gaaf

omdat Duncan nu een pickup gelanceerd heeft

een pickup wat ontsproten is, in zijn werkelijke vorm, uit het brein van een forummer die niks met seymour duncan of het bedrijf te maken heeft.

dus het is gaaf omdat het bedrijf nu iets produceert wat het per saldo niet zelf ontwikkelt heeft.

Ah, het is gaaf omdat ze een idee jatten van een forummer. Of betalen ze 'm ervoor?

En jij leest wel goed geloof ik, maar nadenken is er niet bij. En al helemaal niet buiten de oogkleppen van je eigen gedachtegang.

Maar het is me nu duidelijk:

Ik erger me aan het ophemelen van BKP omdat wat zij doen puur jatwerk is. Geen eigen innovatie.
Dus als BKP zich laat inspireren door een ander is het jatwerk, als Duncan dat doet heeft hij iets supergaafs gelanceerd. Riiiiight.

hole
23 januari 2012, 15:26
Dus als BKP zich laat inspireren door een ander is het jatwerk, als Duncan dat doet heeft hij iets supergaafs gelanceerd. Riiiiight.

http://1.bp.blogspot.com/-F1ayhrQpPOk/Te7fjJxzhVI/AAAAAAAAA6E/xKQtgdUrCrY/s1600/Google-Plus-1-Button-for-Websites.jpg

MichaelSS
23 januari 2012, 15:40
maar de customshop kan ook niet zomaar alles maken. het moet wel werken binnen de bedrijfsfilosofie. SD himself was van mening dat asymmetrische spoelen niet nodig waren, en ik ken nog meer pickupboeren die daar heilig van overtuigd waren. Totdat de 59/custom hybrid langs kwam, en sindsdien is SD overtuigd, en ik ken nog wat kleine wikkelaars (die geen bedrijf en dus geen bekendheid hebben bij het grote publiek) die om zijn.

dat BKP al die opties levert is omdat het een de facto customshop is. zie voorgaand argument.

@brum: Ik kwam niet met BKP aankakken. Ik erger me aan het ophemelen van BKP omdat wat zij doen puur jatwerk is. Geen eigen innovatie. Larry Dimarzio mag misschien een hork zijn met zijn trademark op double cream bobbins, maar hij innoveert zelf behoorlijk (de superdistortion komt van zijn hand, en is een pareltje! na 40 jaar onveranderd, me dunkt) en omringt zich met mensen die kunnen innoveren. Net als Bill Lawrence. Seymour Duncan gooit 't over de boeg van authenticiteit, puur, zo eenvoudig mogelijk, waar dimarzio en BL het juist zo complex mogelijk willen maken, binnen de marges. En op dat vlak is SD grandioos.

Wizard pickups is een pure customshop, een van mijn andere favo pickups, hij ontwikkelt zijn patronen echt zelf, zonder kennis van andere merken.

En wat doet BKP? jatten.

Als je me niet gelooft, trek dan maar wat BKP's open.

Je kan zeggen wat je wilt van Gibson, ik haat die pickups uit het diepst van mijn hart, ik vind het gewoon schijtpickups, maar ze proberen wel pickups te maken die teruggrijpen naar 'the old days' en die toch appeleren aan de moderne(re) speler. De 500T vind ik een geweldig goed (modern) ontwerp, en de 498T vind ik een super pickup. Wat doet BKP? hup, effe het basisontwerp jatten van de 500T, beter draad gebruiken (van dezelfde kwaliteit van SD, gibson's draad is berucht dat het minder goed is), andere polepieces, en voila: je hebt de aftermath. De warpig is een getweakte superdistortion, de painkiller is een getweakte distortion, de miracle man is een overwound JB met een ceramische magneet, de nailbomb is en combinatie tussen de JB en de custom, de rebel yell is een mismatched custom, de cold sweat is een underwound custom (of overwound screamin demon, hoe je 't zien wilt).

moet ik doorgaan? Trek die zooi open, en kijk met je eigen ogen.

Je lijkt wel een klein kind die z'n gelijk wil krijgen. Het is ook werkelijk altijd hetzelfde.

The Unforgiven
23 januari 2012, 19:09
Ik durf er nu al een tientje op te wedden dat ik na deze post een enorme flamestorm van Orpheo over me heen krijg, zo is hij nu eenmaal.

Maar: Je loopt er nu over te zeuren dat BKP alles kopieert en niets eigens maakt. Lieve Orpheo, jouw o-zo heilige Warmoth doet toch precies hetzelfde? Allemaal gebaseerd op een oud ontwerp, en vervolgens (naar smaak van de koper) aangepast.

allochthomas
23 januari 2012, 19:14
Ik snap de hele haat voor bkp niet, geniale pickups maken ze. Zeker als je kijk naar de p90 en telecaster pickups, vrij weinig die opgevoerde varianten daar van maken en dan ook nog gewoon een hele rits met verschilliende eigenschappen.

rijsberman
23 januari 2012, 19:18
Ik durf er nu al een tientje op te wedden dat ik na deze post een enorme flamestorm van Orpheo over me heen krijg, zo is hij nu eenmaal.

Maar: Je loopt er nu over te zeuren dat BKP alles kopieert en niets eigens maakt. Lieve Orpheo, jouw o-zo heilige Warmoth doet toch precies hetzelfde? Allemaal gebaseerd op een oud ontwerp, en vervolgens (naar smaak van de koper) aangepast.

Ik zou er echter niet op reageren, als ik Orph was. Iets te duidelijk flamebait.

Fiendish
23 januari 2012, 19:48
Ik moest er toch wel een beetje om lachen :soinnocent:

Trouwens, Orph; Beter goed gejat dan slecht bedacht.

@livepulse : dat zijn ook wel mooie pickups, die Joe Barden maakt, zeker z'n Two/Tone lijkt me iets om eens te proberen.
Maar inderdaad wel erg duur.



verder vind ik bareknuckle toch ook vrij duur, een pickup is nu ook niet zo ingewikkeld.. en de nailbomb die ik getest heb vond ik maar teleurstellend.

Tja, je betaald ervoor dat je in feite een custom shop pickup besteld.
En dat je de Nailbomb teleurstellend vond dat kan zomaar, ik ben zelf weer absoluut geen fan van hun Holydiver.
Da's het mooie van het enorme aanbod; genoeg keuze en voor elk wat wils.

leroni
24 januari 2012, 13:45
Ik heb ze vorig jaar op advies van orpheo zelf gemaakt,
was er eerst wat huiverig voor, pickups van 80 euro per stuk verkloten doet toch 'n beetje zeer.
Maar als het niet beviel kon ik ze nog altijd in originele staat terug brengen.
vermits ik ze niet kapot gemaakt had.
maar ze zitten er nog steeds als hybride in
De ene gewoon als brug en de andere gewoon als halspup.

In mijn oren klinkt t beter als mijn maat zijn gibson lp classic,
veel minder modderig,
dus ik ben er blij mee. ze zijn precies wat ik zocht.
Dus nu kunnen mensen die het niet zelf durven ook proberen, mooi toch

polviggen
24 januari 2012, 14:06
het probleem is dat een pickup wel altijd hit en miss is... je moet er eerst wat proberen eer je weet welke het best klinkt, en daarvoor er ook enkele kopen.

Duncans kan ik gemakkelijker occassie vinden. alhoewel je bareknuckle nu ook meer en meer ziet.

maar ik bedenk me dit.. geen enkele van de artiesten waarvan ik het geluid goed vind speelt met bareknuckle, doen bestonden ze nl nog niet.

verder geloof ik wel dat er goeie pickups voor mij tussen hun assortiment zit. 't is me enkel wat duur om een reeks van aan te kopen.. ook omdat hun keuze zo groot. bij duncan is het tenminste nog overzichtelijk.

bat
24 januari 2012, 16:18
Mooi nieuws van Seymour Duncan. Mooi verhaal erbij ook.

Maar waarom die toon meteen al in de startpost?

mesaman
24 januari 2012, 18:13
leuk, een nieuw element/pickup! wie heeft er al ervaring mee?

enne, iedereen weet toch hoe orph is, hij is anders,en behandel die jonge aub een beetje met zachte handschoentjes. hij kan er ook niets aan doen!
t moet een leuk en gezellig forum zijn en blijven!

FNaRK
24 januari 2012, 19:45
enne, iedereen weet toch hoe orph is, hij is anders,en behandel die jonge aub een beetje met zachte handschoentjes. hij kan er ook niets aan doen!

respect moet je verdienen en moet van twee kanten komen. Ik ben zowiezo gestopt om te reageren op zijn posts :stop:
Zachte handschoentjes werken erg slecht in combinatie met een betonnen plaat voor de kop en lange tenen / kort lontje...

alias
24 januari 2012, 20:22
Omdat de spoelen elkaars inverse zijn qua wikkeling, ondanks ander draad en patroonWat houdt dat eigenlijk in, inverse qua wikkeling?

mesaman
25 januari 2012, 01:11
fnark/frank?

Jij en ik(en de rest) weten toch best dat je met een autist/mcdd/pdd noa'ser oid moeilijk een evenredige discussie kan hebben?
Want de man in dit geval is niet goed in het inleven van andere mensen, hij vat emoties, interesses, en ook reacties niet op zoals een ander dat zou doen. Hierbij moet je rekening houden van buitensporige reacties,beperkte reverentie kaders en uitersten in emotionele pieken en dalen.
Ik zelf hou hier rekening mee, dit maakt het makkelijker de reacties in het juiste perspectief te plaatsen. Dat zou voor een ieder hier een goede tip zijn. Oogkleppen in combinatie met een raar gekleurde bril en dan ook nog tunnelvisie komen in de buurt van zijn gezichtsveld(80 tot 40 graden).

Ik vind dat een ieder recht heeft op zijn plaats in de maatschappij, en hij dus ook in onze gitaarnetforum 'maatschappij'. Maar misschien dat het met onze steun en begrip en misschien ook begeleiding hier de situatie toch positief kan houden en hij zich hier kan blijven bewegen.

Niet iedereen heeft het zo goed getroffen mensen, vergis je niet!
leven en laten leven, lieve mensen

guhlenn
25 januari 2012, 09:28
Orpheo is een beetje slecht in logica.

Mitch
25 januari 2012, 09:34
De één wat beter bedoeld dan de ander, maar het gaat nu weer over de persoon. Da's meer iets voor PB's, niet voor een topic. Verder over SD please.

guhlenn
25 januari 2012, 09:51
Omdat hij het persoonlijk maakt toch? Tuurijk zouden de volwassenen onder ons daar niet op in moeten gaan, maar ja, er zijn blijkbaar geen volwassenen onder ons ;)

mesaman
25 januari 2012, 09:52
mitch + 1!


Maar wie heeft al ervaring met dit stukje nieuwe techniek?

Fiendish
26 januari 2012, 20:39
Serieus vraagje voor Orph; nu SD deze customs dan ook zelf maakt, stel je begint aan Warmoth #19 (of 20? ben een beetje de tel kwijtgeraakt) en je wilt een custom 59, zou je dan dit nieuwe model kopen, of zou je zelf gaan sleutelen zoals voorheen ?

Acdc
22 februari 2012, 22:52
Sorry Orpheo als ik niet goed gelezen heb maar ik vind het allemaal maar wat te ingewikkeld.
Jij bent thuis in elementen en je kent het verhaal hier achter
Nu lees ik verhalen over moeilijke amerikaanse namen en patent wat verlopen is en enkelspoel enz enz.

Maar nu effe in Jip en Janneke taal AUB.

Wat maakt dit element zo goed.
wat doet het met mijn geluid.
En waar is dit element geschikt voor? blues,rock,funk enz enz.

Voordat ik krijg te horen dat ik een mongool ben.. ik neem je niet in de zeik ik ben gewoon iemand die er weinig kaas van gegeten heeft. Maar niet minder geintreseerd.

Orpheo
23 februari 2012, 22:40
@mesaman: ik heb al ruim 2 jaar ervaring met deze pickups...

@fiendish: ik zou dan 'm niet kopen, maar maken. is namelijk nog steeds goedkoper ;) maar als ik lui zou zijn, of haast zou hebben oid: kant en klaar. anders gezegd: maakt niet zo heel veel uit. het zou overigens warmoth #19 worden ;)

@acdc. hopelijk kan je 't wat volgen...To state the obvious: ik erger me niet aan onwetendheid maar aan onwelwillendheid; de onwil om niet te leren. Wat het met je geluid doet is lastig uit te leggen hoor. het geeft meer dynamiek aan je spel. kleine nuances worden onder een loep gelegd. als je iets 'goeds' doet hoor je het helder. faal je, dan hoor je het ook duidelijk. dit element kan echt ALLES aan. van jazz tot hair metal en van funk tot blues. Ik heb dit element in viervoud, en geniet er met volle teugen van.d e '59/custom is dan het wat fellere broertje van de pearly gates/custom hybrid (die iets vetter is met iets meer mids, maar wel een wind die in dezelfde straat ligt als de 59 en de seth).

wat dit element zo goed maakt is wel 'technisch'. Ik probeer het simpel uit te leggen. Je hebt in je humbucker 2 spoelen en 1 magneet. de spoelen zijn vaak symmetrisch gewonden. links = rechts (indien verstande dat de een andersom gewikkeld is, maar in principe: hetzelfde). ze cancellen dus precies dezelfde frequenties uit wat dus de brom (hum) onderdrukt (buck't). vandaar de term humbucker. als je een spoel hebt die meer windingen heeft, krijg je dus een spoel die 'hotter' is dan de ander. Ik neem nu aan dat beide spoelen dezelfde draad gebruiken, want ook daarin heb je verschillen. zoals je alnico 2, 3, 4, 5 en 8, en ceramische magneten, hebt, heb je meerdere soorten draad, bijvoorbeeld (van dik naar dun) 42 awg (american wire gauge!), 43 awg en 44 awg. dunner zie je vooral bij hotrail-achtige elementen die super'hot' moeten zijn maar met een dunnere draad het moeten doen. Ook heb je meerdere soorten isolatie. Poly, formvar, plain enamel, schellak... allemaal andere diktes. dat maakt allemaal uit voor je sound. Je kan dus 2 draadsoorten hebben die een even dikke koperen kern hebben, maar 2 verschillende isolaties gebruiken, wat dus ook direct 2 verschillende spoelen maakt, ook al is het windingspatroon gelijk.

Kortom, je spoel kent 3 variaties. draaddikte, windingspatroon en isolatie. Daarmee spelen levert dus diverse spoelen, en dus sounds, op. Larry Dimarzio heeft een octrooi aangevraagd, en gekregen (en nu weer verlopen) waarmee hij vastgelegd heeft dat 2 spoelen met gelijke draad maar met verschillende weerstanden alleen door HEM gemaakt mag worden (reden kom ik zo op). Later is dat uitgebreid met 2 spoelen met 2 verschillende draden. Dus een spoel kan 43awg hebben en de ander 42awg.

De REDEN van al die dingen is dat iedere draad en isolatie anders 'reageert'.

Voorbeeld. Kijk naar de brobucker en de screamin demon van seymour duncan. beiden zijn rond de 10k, beiden alnico5, en het zijn 2 compleet verschillende pickups. Waarom? de brobucker heeft 2 overwound spoelen van 42awg en de screamin demon underwound 43awg. Als je kijkt naar welke 'hotter' is, moet je concluderen: beiden even hot, maar de brobucker is dikker, lomper, vetter dan de screamin demon, die feller is met meer scream en bite en growl in het midlaag. Dit om even aan te geven dat je NOOIT af moet gaan op alleen de 'weerstand' als factor voor output. magneet en draaddikte maakt veel meer uit.

Stel nu dat je de 'sag', die chewy-ness van de brobucker te gek vindt, maar je wilt iets meer bite. Een andere magneet zal je niet helpen omdat de alnico5 al veel hoog heeft van zichzelf. een spoel vervangen voor die van de screamin demon is dan het antwoord. Die geeft je meer bite en scream.

wat je dan namelijk doet is het beste (en volgens sommigen) het slechtste combineren van de pickups, in een element. het vette, lompe van de brobucker en het felle van de screamin demon.


Ik adviseer dit niet, omdat de BB een customshop pickup is, en dus schreeuwend duur!

beter is het dan om het andersom te doen. Een spoel met de juiste hoeveelheid windingen met 42awg en een met de juiste hoeveelheid windingen met 43awg. dat zijn bijvoorbeeld de '59 of de pearly en de duncan custom of fullshred, respectievelijk (fullshred = custom5 maar dan met hex polepieces ipv schroef+slugs!!!!). dat geeft je de juiste hoeveelheid strakheid en chunk van de custom-spoel en het open en felle karakter van de '59 spoel. 'season to taste' met de magneten. Een alnico8 geeft je een enorme boost in je mids; te gek voor een SG, V, explorer of tele. een alnico5 zal je een felle tone geven met een lichte scoop in het midden; te gek voor een LP. een alnico2 geeft je een smooth, warm doch gearticuleerd en helder geluid; te gek voor in de hals van een LP, SG of wat dan ook. de alnico3 geeft iets meer 'grit' dan de a2 en de a4 boost of 'scoopt' helemaal niks, en zal je gitaar zo puur laten klinken als maar kan.

Waarom het zo werkt is ook weer wat technisch, en dat heeft simpel gezegd weer te maken met het cancellen van frequenties. 2 verschillende spoelen cancellen andere dingen uit met elkaar, en dat geeft dus die 3D tone.

is het een te gek element? ja
ben ik eraan verslingerd? ja
heb ik het gros van mijn gitaren dit soort pickups gegeven? ja.
Is het iets voor jou? geen idee. moet je helemaal zelf weten.

@theunforgiven: uhm... ja. warmoth 'jat' of kopieert, hoe je wilt. maar

1: ze hebben een licentie van fender om te kopieeren.
2: ze geven het ruiterlijk toe.
3: op de ontwerpen van gibson en Fender rust geen merkenrecht (behalve op de koppen, en de koppen die je ziet zijn OF eigen ontwerp OF ze vallen onder de Fender-licentie).
4: BKP jat ontwerpen van in de USA-gebaseerde bedrijven. Omdat de octrooien veelal alleen in de USA gelden (die afgesloten zijn voor de pickups) kan BKP jatten wat ze willen zonder zich te hoeven verantwoorden. Ik vind dat oneerlijk gedrag, ik vind dat smerige praktijken. Dáár zit ik mee. je trekt m'n voorgaande post uit verband.

@Fnark: ik erger me aan mensen die niet goed lezen, en maar wat dénken te lezen en daarmee verder gaan reageren. Wanneer ze dan echt fout zitten en hun fouten niet toegeven, ga ik me er echt groen en geel aan ergeren, en dan kunnen ze echt in de stront zakken. heeft niks te maken met autisme of PDDNOS of welke geestesaandoening dan ook. Ik kan je met een gerust gemoed vertellen dat mij niks mankeert, behalve een (te) grote dosis intelligentie, overdosis zelfvertrouwen en een nog grotere overdosis narcisme. Ik weiger te conformeren; heb ik nooit gedaan, en ik ga dat ook niet doen. Heeft te maken met iets dat principes heet, wellicht jou/jullie bekend?

@polviggen: hit and miss? mneuh. Ik heb de afgelopen 5 jaar geen element gekocht (op de Prails na, en dat was a: iets totaal unieks en b: without precedent!) waarvan ik niet wist hoe het zou gaan klinken. gewoon kwestie van specs 'snappen' en lezen, en je gitaar heel goed snappen en kennen. en luisteren, natuurlijk.

@allochthomas: ik gebruik alleen humbuckers, en dat is mijn 'field of expertise'. Voor singlecoils en p90's zou ik namelijk BKP direct aanraden 'and twice on sunday!".maar humbuckers van BKP komen er bij mij never meer in. zie voorgaande redenen.

Terminus
24 februari 2012, 16:33
Orph, ik heb vol fascinatie je verhalen over wat een element maakt tot wat het is gelezen. Het enige wat ik me afvraag is of je hard kunt maken dat BKP écht kopieën zijn, en zo ja waarvan.

Orpheo
25 februari 2012, 20:42
pak een element en de BKP-versie die ik besproken heb, en vergelijk ze maar. voila.

Mitch
25 februari 2012, 23:06
En dan moet iemand precies horen wat jij hebt opgeschreven als jouw ervaring? Dus jouw interpretatie, door iemand anders geïnterpreteerd, naast de ervaring van iemand anders....en dan is het objectief vergelijkbaar? :chicken:

da Liks
25 februari 2012, 23:48
ik denk dat ie het element zelf bedoelt. beiden openmaken en vergelijken.

Orpheo
26 februari 2012, 00:20
precies. draaddiktes vergelijken, wiring pattern vergelijken, etc etc.

Jan Buurman
26 februari 2012, 11:13
@Orheo: Weet jij dan ook welke BKP een kopie is van welke (USA) pick-up?
Bijvoorbeeld: Ik heb ergens gelezen dat een Rebel Yell een JB kopie zou zijn? Verder zou een Holy Diver een Super Distortion kopie zijn? Klopt dat?

Terminus
26 februari 2012, 12:30
Je kan zeggen wat je wilt van Gibson, ik haat die pickups uit het diepst van mijn hart, ik vind het gewoon schijtpickups, maar ze proberen wel pickups te maken die teruggrijpen naar 'the old days' en die toch appeleren aan de moderne(re) speler. De 500T vind ik een geweldig goed (modern) ontwerp, en de 498T vind ik een super pickup. Wat doet BKP? hup, effe het basisontwerp jatten van de 500T, beter draad gebruiken (van dezelfde kwaliteit van SD, gibson's draad is berucht dat het minder goed is), andere polepieces, en voila: je hebt de aftermath. De warpig is een getweakte superdistortion, de painkiller is een getweakte distortion, de miracle man is een overwound JB met een ceramische magneet, de nailbomb is en combinatie tussen de JB en de custom, de rebel yell is een mismatched custom, de cold sweat is een underwound custom (of overwound screamin demon, hoe je 't zien wilt).

moet ik doorgaan? Trek die zooi open, en kijk met je eigen ogen.

Ik kon het eerst ook niet vinden, maar hier heeft Orpheo al wat BKP-elementen 'ontrafelt'.

Jan Buurman
26 februari 2012, 13:00
Ik kon het eerst ook niet vinden, maar hier heeft Orpheo al wat BKP-elementen 'ontrafelt'.

ThanX.....

Mitch
26 februari 2012, 13:45
Ik gun ieder zijn kruistocht, maar het wordt wel vervelend als een Seymour Duncan topic een anti-Bareknucke topic moet worden. Voor de goede orde: ik zeg dit gewoon als forumlid, geen mod-achtergrond. Vergelijk het even met effectpedalen. Hoeveel aangepaste tubescreamers bestaan er? Honderden. De één wordt met veel tamtam en onzin verkocht (jarenlange research blabla) maar er zijn er genoeg die simpelweg zeggen: dit is gewoon een overdrivepedaal dat sterk lijkt op een bekend pedaal maar dan meer met de smaak van de bouwer. In het eerste geval kraait er een enkele haan en zijn er velen die de verkooppraat geloven, in het laatste geval kraait er (terecht) geen haan naar.
Als het klopt wat Orpheo zegt en BKP leent het basisontwerp van SD en tweakt het naar smaak: wat is daar mis mee? Om de analogie weer even terug te trekken naar pedalen: het kan makkelijk zijn dat er maar drie componenten anders zijn. De techneut roept dan: tjongejonge, dit is gewoon een TS, belachelijk, dit slaat nergens op. De gebruiker bemerkt een andere respons in het laag en een andere drive karakteristiek en denkt: zo, da's fijn, da's precies wat ik wilde.
Ook al valt BKP dus in de categorie: maakt alleen maar tweaks op basis van bekende ontwerpen.... so what?

Pepe
26 februari 2012, 13:55
Ja, ik mis het punt ook. Bijna alle ontwerpen van amps, gitaren, pickups en hardware zijn variaties van eerdere ontwerpen. Nee, Lollar en Fralin zijn origineel.
En wat Mitch zegt, de een zijn jatwerk is de ander zijn holy grail.
Barend zal zeggen, die Eternity is een Ts zonder buffers. Ik zeg dan.. he, eindelijk een Ts die ik goed vind klinken.
Allebei gelijk. Mooi toch?

Einzeln
26 februari 2012, 13:56
De communicatie literatuur hebben ze het over een relatievoorstel of een betrekkingsvoorstel. Orpheo zegt in de 1e post: Ik doe een betrekkingsaanbod: Ik wil strijd met mensen over een pickup. En dat aanbod kunnen we aanvaarden, verwerpen of negeren. Het wordt aanvaard.

Orpheo
26 februari 2012, 15:15
het verschil is dat bij die tubescreamer-variaties (!) duidelijk is wat het origineel is, wat de basis is/was. net als met amps en gitaren. BKP doet alsof zij het wiel uitgevonden hebben, maar dat is niet zo. no way. en daar erger ik me aan. kopieeren is geen probleem, maar zeg gewoon waar je je 'inspiratie' vandaan hebt gehaald.

verder is het bij BKP niet eens een variatie maar een schaamteloze kopie van het een of ander, overwound of underwound of gewoon precies hetzelfde, maar dan met een andere magneet (configuratie). that's all.

Pepe
26 februari 2012, 16:43
Dat verschil is er niet hoor, zo'n Lovepedal presenteert het ook als eigen ontwerp.

Wat je andere punt betreft, een schaamteloze kopie maar dan overwound of met andere magneten dan wel configuraties.. dat is geen kopie natuurlijk. Dat is een variatie.

Orpheo
26 februari 2012, 17:16
@pepe: gedeeltelijk (niet) mee eens; de fabrikant noemt het immers zelf ook een 'overwound xx' of 'underwound xx'. een variatie zou ik dan adorneren met een eigen naam...

Pepe
26 februari 2012, 17:57
Ach, dat doet toch iedereen? Duncan noemt het dan '59 model, Larry noemt het paf pro.. ik vind het allemaal prima hoor.

Fiendish
26 februari 2012, 18:18
@pepe: gedeeltelijk (niet) mee eens; de fabrikant noemt het immers zelf ook een 'overwound xx' of 'underwound xx'. een variatie zou ik dan adorneren met een eigen naam...

Daar ben ik het weer niet mee eens; nergens in de pickup beschrijvingen worden er bij BKP vergelijkingen gemaakt met bestaande modellen van Dimarzio of SD, hoogstens zijn er verwijzingen naar de vroege PAF types, en aangezien elke pickup een eigen naam heeft snap ik je opmerking over de variaties een eigen naam geven niet helemaal.

Orpheo
26 februari 2012, 18:48
Daar ben ik het weer niet mee eens; nergens in de pickup beschrijvingen worden er bij BKP vergelijkingen gemaakt met bestaande modellen van Dimarzio of SD, hoogstens zijn er verwijzingen naar de vroege PAF types, en aangezien elke pickup een eigen naam heeft snap ik je opmerking over de variaties een eigen naam geven niet helemaal.
ik bedoelde de originele fabrikant....

@pepe: de '59 word gewonden op de leesona winders (die gibson in de 50ies gebruikte; die exemplaren!) met 42 plain enamel wire en de juiste magneten. de paf pro is 43 awg poly draad... just sayin.

Mitch
26 februari 2012, 19:23
Ja, maar zo blijven we hangen in details en feitjeskennis. Kom eens uit je comfort zone en probeer het eens wat breder te zien. Als het een variatie is, dan is het niet hetzelfde. Dat de basis op iets lijkt, is volledig normaal in allerlei takken van gitaarsport. Je kunt niet verwachten dat iedere fabrikant met een geheel eigen ontwerp komt.

Tristan
27 februari 2012, 00:07
De winding patterns kunnen niet eens hetzelfde zijn toch, want Bareknuckle staat erop voor dat ze de coils asymmetrisch winden en Seymour Duncan mocht dat tot niet zo lang geleden niet doen vanwege een octrooi van DiMarzio als ik de verhalen goed begrepen heb?

Daarnaast, als je het geheel nog breder ziet, dan is de grootste vernieuwing van Bareknuckle misschien wel de bedrijfsstructuur / bedrijfspolitiek.
Je stuurt een mailtje naar ze, krijgt binnen korte tijd een mailtje terug met advies, en kennelijk weten ze daar wat ze doen, want de meeste mensen zijn er ontzettend tevreden over.
Een beetje het customshop voor de gewone mens idee.
Ik denk dat deze aanpak van Bareknuckle de voornaamste reden is dat veel mensen ermee weglopen.

GretschGuy
27 februari 2012, 00:35
Wat de nieuwe SD pickups betreft: 't idee dat als je in één pu de spoelwindingen van twee verschillende pu's gebruikt, je de sonische eigenschappen van beide pu's krijgt, is behoorlijk onzinnig. Vergelijkbaar met: als je 'n esdoorn hals op 'n mahonie body schroeft, krijg je alle sonische eigenschappen van Fender en Gibson in één gitaar.

Wat je in beide gevallen krijgt, is iets dat anders klinkt als beide samenstellende ontwerpen. Of dat iets goeds is, is subjectief. Er bestaat geen 'standaard' waarmee kan worden bepaald of 'n gitaar of pu goed klinkt.

De rest van dit draadje bewijst maar één ding. Hoe subjectiever 'n technisch vraagstuk is ('hoe maak je 'n zo goed mogelijk klinkende pu?'), hoe meer voodoo, pseudo-wetenschap en als objectieve waarheid gepresenteerde subjectieve waarnemingen de discussie vervuilen.

Mitch
27 februari 2012, 09:21
Ja, daar raak je een heel goed punt. Asymmetrie in spoelen is hartsikke zinnig (ik zou niet anders meer willen in humbuckers), maar de claim dat het precies het beste van twee onderdelen verenigt is zeer moeilijk hard te maken. Opener: ja. Breder klankspectrum: ja. Maar verder blijft het toch een kwestie van perceptie. Je weet specs vantevoren en als je daarna gaat luisteren, ben je niet meer onbevooroordeeld, je associaties worden beïnvloed. Klein huiselijk voorbeeldje: mijn stiefzoon proefde gisteren voor 't eerst een physalis. "Smaakt naar tomaat" was zijn oordeel. Nou smaakt dat in de verste verte niet naar tomaat, maar het gevoel bij doorbijten (sappig/pitjes) was in dit geval sterk vergelijkbaar. Gevoel en smaak worden in de hersens door elkaar gegooid in een poging tot associatie en zo komt -ie tot een indruk, die hij daarna onder woorden brengt.
Tot zover het mini-college neurowetenschappen :seriousf:

Rinze
27 februari 2012, 09:54
Ik las in de nieuwe G&B dat Seymour Duncan nu pups maakt met zilverdraad. Peperduur en iets helderder, iets meer 3d :cooler: Maar wel meer dan 1000 euro voor een stratsetje, als ik me goed herinner. Ach, er zullen wel mensen gelukkiger van worden denk ik dan.

Pepe
27 februari 2012, 10:49
Wat is dat, meer 3D? Meer diepte? En wat is dan " meer diepte" ? Gecompliceerder wellicht? Wat is gecompliceerder dan? En is dat goed?

Ik bedoel maar, je gooit er een paar vage termen tegenaan en niemand die weet waar die pickup meneer het over heeft maar we zeggen allemaal.. jaaa...gooeeedd..
Nieuwe kleren van de keizer noemde mijn moeder vroeger zoiets.

oigun
27 februari 2012, 11:08
Toch mis ik de belletjes... genoeg growl maar iets te weinig oumph, zeker boven de 24ste fret...

Orpheo
27 februari 2012, 11:12
de silver zephyr's. ja. klopt, die zijn al bijna een jaar oud onderhand. godskolere wat duur, en ik hoor er niet genoeg positieve berichten over om 1000E te lappen voor een set.

3D-tone is lastig uit te leggen, je voelt 't, je ervaart 't. maar meer dynamiek is wel goed uit te leggen denk ik zo? Die silver zephyrs werken echt heel speciaal hoor, tis niet zomaar een gimmick...

Pepe
27 februari 2012, 12:44
ah, 3D.. je voelt en ervaart het dus.
Nou, ik ben blij dat waar daar ook weer uit zijn. :D

Nielsje
27 februari 2012, 14:11
Tering zeg, wat een openingspost!


To all the fuckin naysayers:

http://www.seymourduncan.com/blog/new-product/introducing-the-59custom-hybrid/

DE 59/CUSTOM HYBRID IS GELANCEERD!

dus, alle dipshits die bij voorbaat het al affakkelden; als het zo slecht is, waarom loopt dan zelfs Seymour Duncan himself ermee weg, en is het nu gelanceerd als 'standaard' pickup?

Altijd vriendelijk en communicatief vaardig, die Orpheo.
Maar meneer Gitaarnet, hartelijk dank!
Dit subforum heeft mijn plezier in het lezen van de topics op gitaarnet weer enorm verhoogd!


Heel erg benieuwd of je verschillen ook nog hoort op een podium.

GretschGuy
27 februari 2012, 17:16
Toch mis ik de belletjes... genoeg growl maar iets te weinig oumph, zeker boven de 24ste fret...

Wel veel meer body en substantie. Zo diep, massief en toch gedetailleerd hoorde ik 't nooit tevoren. Vooral niet toen ik de alnico 7,5 magneet verving door 'n staafje unobtanium (zo zeldzaam dat 't onverkrijgbaar is). Als je ook nog zilverdraad voor de spoel gebruikt, gaan er nieuwe dimensies open. Dan kan je er ook mee tijdreizen.

Suck on that, CERN!

Pepe
27 februari 2012, 19:54
unobtanium (zo zeldzaam dat 't onverkrijgbaar is).


Hee... Donald Fagen...

GretschGuy
27 februari 2012, 22:13
Hee... Donald Fagen...

Walter Becker, toch?

Pepe
27 februari 2012, 22:25
Becker.. Fagen...een van die Clockwork Orange attributen.

Goed om te zien wanneer iemand zijn klassiekers kent

Einzeln
28 februari 2012, 09:17
Werkt goed in combinatie met deze:
http://www.vintageguitar.com/wp-content/uploads/3253/improbability-drive-01.jpg


Maar nu even serieus. Kan dit topic niet gewoon worden samengevoegd met het religietopic?

muziekschuur
28 februari 2012, 14:52
http://www.youtube.com/watch?v=KQ72VKJo9b4

Einzeln
28 februari 2012, 16:27
http://www.youtube.com/watch?v=KQ72VKJo9b4

Hij zegt het in het filmpje al: Hier wordt je toch niet wijzer van. 3 verschillende gitaren. Met daarin 3 soorten pickups. Te veel variabelen.

muziekschuur
28 februari 2012, 16:40
Is een idee.... Is beter dan al die taalvarianten om een sound te beschrijven. Ze zijn nog niet te koop. Heb even gezocht... Of misschien niet waar ik heb gezocht...

stijnkenens
28 februari 2012, 16:57
Logischer wijs staat de laatste gitaar op neck pickup ... Tot zover de vergelijking ...
En inderdaad, neem dan 3 tele's of 3 lespauls dan wordt het pas echt duidelijk !
3x de exacte afstand tot de snaren en ga zo maar door !

Dan babbelen we nog eens !


s.

Terminus
28 februari 2012, 17:19
Logischer wijs staat de laatste gitaar op neck pickup ... Tot zover de vergelijking ...
En inderdaad, neem dan 3 tele's of 3 lespauls dan wordt het pas echt duidelijk !
3x de exacte afstand tot de snaren en ga zo maar door !

Dan babbelen we nog eens !


s.
Volgens mij zit die schakelaar verkeerd om, het klinkt in ieder geval als een brugelement. Niet dat je in het filmpje duidelijke verschillen hoort tussen de elementen, daarvoor pikt de microfoon te veel van de ruimte op.

Mitch
28 februari 2012, 20:17
Hij excuseert zich nog wel dat 't niet drie dezelfde gitaren zijn, maar verder.... mijn hemel zeg wat een gelul. Weer dat verhaal dat niet alleen de asymmetrie positief is, maar dat het combineren van die spoelen ook precies de voordelen van beide pickups zou samen brengen! Pijnlijke veronderstelling. Dan de test. Oké, over een Marshall. Eerlijk gezegd niet echt een amp waar je de nuances op gaat terughoren. Ze klinken inderdaad alledrie een beetje anders. Iets minder output, iets meer en iets meer volume zo lijkt het. Erg matig.
Ik krijg wel serieuze plannen om dit een keer beter te doen. Ik heb sinds kort een HD cam, ik krijg op deze manier niet alleen zin om clips te maken maar ook om een demo te maken van een pickup wissel. Ik zit nog een maand wat krap in mijn extra tijd in de weekenden, maar dit voorjaar ga ik er écht nog werk van maken. Beloofd.

Terminus
28 februari 2012, 22:06
Hij excuseert zich nog wel dat 't niet drie dezelfde gitaren zijn, maar verder.... mijn hemel zeg wat een gelul. Weer dat verhaal dat niet alleen de asymmetrie positief is, maar dat het combineren van die spoelen ook precies de voordelen van beide pickups zou samen brengen! Pijnlijke veronderstelling. Dan de test. Oké, over een Marshall. Eerlijk gezegd niet echt een amp waar je de nuances op gaat terughoren. Ze klinken inderdaad alledrie een beetje anders. Iets minder output, iets meer en iets meer volume zo lijkt het. Erg matig.
Ik krijg wel serieuze plannen om dit een keer beter te doen. Ik heb sinds kort een HD cam, ik krijg op deze manier niet alleen zin om clips te maken maar ook om een demo te maken van een pickup wissel. Ik zit nog een maand wat krap in mijn extra tijd in de weekenden, maar dit voorjaar ga ik er écht nog werk van maken. Beloofd.

Zorg ervoor dat je de microfoon niet verplaatst, en ook clean doet. Ga in ieder geval niet voor zo'n slap 'net niet' geluid als in het filmpje, dat én niet mooi clean en niet vet overstuurd is.

Nielsje
28 februari 2012, 22:37
Wat leuk! Een element wat ervoor zorgt dat drie gitaren precies hetzelfde klinken!
Toegegeven, de derde klinkt wat donkerder, maar het zit er zeker in! Verschillen die live prima wegvallen.

Zijn we meteen van dat hele gezever af van bolt-on vs set-neck, en al die exotische houtsoorten. :ok:

Pepe
28 februari 2012, 23:01
Tis dat ik je een beetje ken Nielsje anders zou ik potdorie nog een zweem ironie kunnen ontwaren..

GretschGuy
29 februari 2012, 00:39
Wat leuk! Een element wat ervoor zorgt dat drie gitaren precies hetzelfde klinken!
Toegegeven, de derde klinkt wat donkerder, maar het zit er zeker in! Verschillen die live prima wegvallen.

Zijn we meteen van dat hele gezever af van bolt-on vs set-neck, en al die exotische houtsoorten. :ok:

Da's inderdaad goed nieuws. Ik ga al m'n gitaren verkopen en koop dan wat goedkope exemplaren van multiplex. Van 't verschil koop ik dan pu's met zilverdraad spoelen. Één spoel gewikkeld als Dirty Fingers en één als Filtertron. Dat moet 't hele humbucker spectrum wel zo'n beetje dekken.

Ik moet wel opschieten. Binnenkort heeft iedereen dit door. Dan zijn die gitaren van echt hout niets meer waard.

Einzeln
29 februari 2012, 09:00
Over filtertron. Ik blijf heel enthousiast over TV jones die met een betrekkelijk simpele mod iets supergaafs heeft gelanceerd. de filtertron wordt gesplit. Er ontstaat er een combinatie van single coil, klassieke filtertron, en vervolgens filtertron waarbij in een van de spoelen het hoog weggefilterd is:
http://www.youtube.com/watch?v=Eg3FcuY8yIw

GretschGuy
29 februari 2012, 11:12
Klinkt inderdaad best aardig. En de huiselijke klunzigheid van de video is ook leuk.

Dit lijkt me geen pu mod. Maar 'n treble-bypass circuit naar aarde. En dan vanaf slechts één spoel. Wel 'n slim ideetje.