PDA

View Full Version : plaatsing pickups kritisch?



ErikH
21 januari 2012, 19:58
In verband met het plannen van een zelfbouw el. gitaar zit ik met het volgende. In hoeverre is de plaatsing van de elementen kritisch. Als je kijkt naar de beweging van de snaar en dan vooral de boventonen zijn er punten die toondood zouden zijn (vooral rond de 24e fret).

Graag uw mening: in hoeverre heeft dit invloed en in hoeverre houden bouwers hier rekening mee?

TimS
21 januari 2012, 20:00
Ik kwam dit laatst tegen, misschien heb je er wat aan:

http://www.edroman.com/techarticles/22vs24.htm

Fiendish
21 januari 2012, 20:06
Ah, nog meer onzin van Ed Roman.

barno
21 januari 2012, 20:19
Ik zou kijken naar bestaande gitaren waarvan jij het geluid okee vindt. Ik heb trouwens altijd gehoord dat op de 24ste fret juist de sweet spot zit waarop je moet mikken voor plaatsing neck pup.
Maar ik vind dat vooral theoretisch mumbo jumbo. er is een hoop gitaren die afwijken van die norm die heel goed klinken.

In mijn ervaring is vooral de plaatsing van de brug pup cruciaal: liefst
niet te kort bij de brug owv de strakke snaarspanning vlak bij de zadels.

Woml
21 januari 2012, 20:28
Op de 24ste fret zit inderdaad een knoop voor de derde boventoon (als je de snaar precies in vieren verdeelt namelijk), maar daar tegenover zit de maximale uitslag van de eerste boventoon (snaar in tweeën) weer precies boven de 24ste fret. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je niks hoort, het klinkt alleen anders.

bass blom
21 januari 2012, 20:40
Op de 24ste fret zit inderdaad een knoop voor de derde boventoon (als je de snaar precies in vieren verdeelt namelijk), maar daar tegenover zit de maximale uitslag van de eerste boventoon (snaar in tweeën) weer precies boven de 24ste fret. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je niks hoort, het klinkt alleen anders.

alleen bij open snaren dus dan :D

iesiediesie74
21 januari 2012, 20:45
De polen van de pu moeten toch boven de snaren zitten?
Dan wordt de positie van de pu toch bepaald door de onderlinge snaarafstand?

Woml
21 januari 2012, 20:48
alleen bij open snaren dus dan :D

Dat ook nog, groot gelijk! Zodra je ergens een vinger op de hals zet, is het hele verhaal van de knopen weer compleet anders.

Wat betreft de polen: die moeten liever ónder de snaren zitten. :ok: En de onderlinge snaarafstand verschilt niet zodanig dat je dat merkt als je zit te zoeken naar een plek voor je nekpickup rond de 24ste fret. Je hebt wel verschillende elementen die speciaal bedoeld zijn voor brug- dan wel nekpositie, ik geloof dat ze daar wel iets verschil maken in de spacing van de polen.

stijnkenens
21 januari 2012, 20:55
Die magische plek ter hoogte van de 24e fret is inderdaad enkel bruikbaar bij losse snaren, vanaf dat je een snaar fret, dan veranderd heel da spectrum van snaar in 2 of 4 delen.
Dus dat maakt niets uit.

Ook de polepieces die vlak onder de snaren moeten lopen is een fabeltje.
Het magnetisch veld is veel groter dan enkel rond de polepieces.
Er zijn 6 snarige gitaren met elementen met 7 polepieces, dus die liggen tussen de snaren !

Plaatsing is wel degelijk belangrijk.
Als je een tele voorziet van 3 elementen, zoals in een strat configuratie, dan klinkt jou tele grofweg gelijk een strat.
En vice versa.

Dus het is niet persé de vorm van de gitaar, maar de plaatsing van de elementen (en het soort elementen) die vooral de sound maken.
En 1001 andere kleine en grote verschillen.


s.

pueblo
21 januari 2012, 20:57
Ook de polepieces die vlak onder de snaren moeten lopen is een fabeltje.
Het magnetisch veld is veel groter dan enkel rond de polepieces.
Er zijn 6 snarige gitaren met elementen met 7 polepieces, dus die liggen tussen de snaren !

bij een precision bass en een jazz bass ook niet om wat gekende voorbeelden te geven

sebashoning
23 januari 2012, 10:07
Ik heb bij mijn gitaren wel gemerkt dat de plaatsing van de elementen ten opzichte van elkaar voornamelijk belangrijk is als je ze samen gebruikt.

De 2e en 4e positie van een strat klinken bijvoorbeeld weer heel anders dan een Ibanez met 2 humbuckers die in de coil split modus de binnenste spoelen gebruikt. Het komt dichtbij, maar is het net niet. Bij een tele staan ze nog verder uit elkaar dus die klinken weer anders. Als je op zoek bent naar een 'glazig' strat geluid zou ik de plaatsing van een strat in de gaten houden.

Verder is de vuist regel een beetje hoe dichter bij de brug hoe scheller, hoe verder richting de 12e fret hoe ronder. Een 22 fretter klinkt in de halspositie dus meestel nét iets ronder dan een 24 fretter. Het is aan jou of je dat juist mooier vindt of niet of dat het je te weinig uit maakt om je er druk over te maken. ;-)

ErikH
23 januari 2012, 10:19
Ik begrijp wel dat het voor een deel experimenteren is en voor een ander deel goed kijken hoe anderen het doen en daar uit pikken wat je bevalt :-)

Bedankt voor de reacties.