PDA

View Full Version : Welk body hout en vorm?



obiwanjacobi
21 januari 2012, 19:55
Hallo,

Ik ben een beginneling met een idee. Ik wil graag een eigen (solid) body maken voor een paar Seymour Duncan P-Rails (http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/medium-output/prails_shpr1/) elementen.

Deze veelzijdige elementen kunnen klinken als humbuckers of single coils met nog wat schakelmogelijkheden er tussenin.

Ik zoek dus hout voor mijn body dat deze eigenschappen zo goed mogelijk ondersteund. Ook heb ik begrepen dat de vorm van de body invloed heeft op de klankkleur (logisch in mijn ogen).

Nu heb ik nog geen ontwerp voor de body, maar zat wel te denken aan een body met rechte lijnen (dat toch nog een beetje ergonomisch en praktisch is). Welke invloed kan dat hebben op de klankkleur?

Voor de neck wil ik gewoon een unfinished paddle neck kopen die ik op de body kan schroeven. Ik heb begrepen dat Maple wat frisser/helderder klinkt dan rosewood. Ik neem aan dat deze keuze ook afhengt van het soort hout dat de body wordt...

Afwerking wordt Danish Oil (geen lak).

Ik dacht aan een vaste brug om de trillingen van de snaren zo direct mogelijk over te brengen op de body.

Mijn enige "gitaarbouw" ervaring is het kaal halen van een strat, wat kleine bijstellingen van de rondingen en het in de Danish Oil zetten.

Ik snap de het erg algemeen is wat ik vraag, maar op dit moment ben ik mijn idee nog verder aan het ontwikkelen en heb nog niks besloten... ;-)

Ik hoop dat dit verhaal niet te warrig overkomt...
Alvast bedankt.

barno
21 januari 2012, 20:25
check es de gitaren die je leuk vindt klinken en wat voor hout dat is.

heel algemeen: mahonie / sipo / en co ... meer nadruk op mid en rond
Essen, maple: meer hoog

Neck: maak een onderscheid tussen het hout van de neck en dat van de toets. Algemeen kan je zeggen de RW toets iets ronder klinkt dan een esdoorn toets idd; uitzondering op "donker hout klinkt donker": ebben (veel hoog)

bodyvorm heeft invloed maar de dikte van de body (en eventuele klank of weight relief gaten) heeft veel meer invloed.

stijnkenens
21 januari 2012, 21:02
Ook heb ik begrepen dat de vorm van de body invloed heeft op de klankkleur (logisch in mijn ogen).

Je loopt al in de val van de meeste gitaristen: die luisteren ook met hun ogen ...

Een tele klinkt anders dan een strat omwille van de element configuratie. Niet omdat die er een beetje anders uitziet.

Voor de rest zoals Barno zegt !


s.

aaronstonebeat
22 januari 2012, 00:45
Een (deels) holle body klinkt behoorlijk anders dan een massieve, nog los van houtkeuzes.

Eén van mijn bouwsels heeft een rechthoekige doos als body. Dat speelt opmerkelijk comfortabel.

obiwanjacobi
22 januari 2012, 11:15
Ok, duidelijk. Ik dacht in eerste instantie aan een solid body, dus geen klankgaten - ook vanwege makkelijkere constructie.

Nog een vraag over een vaste brug: welk verschil levert het op wanneer de snaren door de body heen gaan (telecaster) of gewoon achter de brug vast zitten (Les Paul)? Trillen de snaren nog in het stukje achter de brug? Of is het gewoon een constructie keuze die verder geen invloed heeft?

(disclaimer: beginner ;-)

bad65
22 januari 2012, 11:19
Ik vind dat die stringthrough bruggen beter klinken dan een TOM brug. Meer sustain lijkt het...

obiwanjacobi
22 januari 2012, 13:43
Ik vind dat die stringthrough bruggen beter klinken dan een TOM brug. Meer sustain lijkt het...

Ja dat heb ik wel eens gehoord. Ook wel eens gehoord dat het meer hoog zou toevoegen...

Ik heb er zelf geen ervaring in - geen telecasters in huis :D