PDA

View Full Version : Twin reverb



driesp
21 januari 2012, 18:28
Hello,

Heb altijd al een voorliefde voor blues en bluesrock, en weet nog dat ik op jonge leeftijd een band gezien waarvan het optreden me voor lang bijgebleven is. De band in kwestie noemde "Give Buzze", in het Belgische Vlaanderen nogal bekend voor optredens op motortreffens en kroegen (+- 1200 optredens gedaan). Ze hebben één CD opgenomen, waarvan ik de totaalsound en vooral de gitaar op en top vind klinken.

Hier een geluidsfragment (met cd-audio over de live beelden);
http://www.youtube.com/watch?v=Ush4h1A4VZY&feature=related

Helaas is er van die band met hun gear niet echt veel fotomateriaal te vinden, maar heb onlangs een redelijk duidelijke foto gevonden waarin hun setup goed te zien is. Er is onder andere een oude twin reverb te zien in combinatie met een oude 4x12 marshall cab. Ook zie ik in de rack een tuner en draadloze ontvanger, maar wat het onderste effect is kan ik niet direct zien.

http://i42.tinypic.com/x3zss3.png

Mijn vraag is nu, is deze setup van een twin reverb met marshall cabinet meer toegepast? En wat vinden jullie ervan?

bass blom
21 januari 2012, 18:30
het is zo ongeveer bij elke combo zo dat hij lekkerder gaat klinken met een extra cabinet.

klinkt wel vet lekker dat filmpje :p

driesp
21 januari 2012, 18:50
De combinatie cab + combo bij het uitversterken moet blijkbaar wel goed klinken. Wat heeft zo'n twin van speakeruitgangen? Dacht dat dit 4 ohm was i.c.m. de interne speakers?

En verder, zijn twins altijd 85W of 100W? Da's helaas nogal veel om mee te giggen in kroegen. Of doet die mastervolume goed z'n werk?

bass blom
21 januari 2012, 18:59
twins staan bekend om clean en hard.
85 de modernere geloof ik ja en de vintage zijn 100 en 135 heb je ze ook :D
ik weet niet hoe het met de ohms zit maar dat is altijd wel op te lossen.

driesp
21 januari 2012, 19:06
Ja dacht ik ook, klinkt nochtans redelijk distorted, mooie crunch.
Waarschijnlijk is dat onderste in de rack een soort clean boost/overdrive?

Pepe
21 januari 2012, 19:07
Geinspireerd door George Thorogood zou ik zeggen, zowel speelstijl, zang als gitaar geluid. Je neemt een Es 125, een willekeurige non channel buizenamp en draait het volume open.
Als dat een twin zonder master is dan doet die twin al helemaal niks aan dat geluid behalve versterken. Dat droge gekraak komt eerder uit die JMP gok ik.

bass blom
21 januari 2012, 19:11
ja het is natuurlijk maar ernstig de vraag of je op die opname wel een twin hoort.

barno
21 januari 2012, 19:12
Een twin associeer ik helemaal niet met de klassieke give buzze / rory G sound maar kan natuurlijk. Twin is gewoon een zeer goede cleane amp. voor het vuile geluid heb je zeker wat stompboxes nodig.

En de sound van dirk van Give Buzze zat 'm vooral in zijn spel en zijn ES gitaar Heb ze vaak gezien. Ik herinner me dat die gitaar van Dirk echt de vuilste (letterlijk dan) gitaar was die ik ooit heb gezien :)

En voor zover ik mij herinner speelde ze normaal niet met twins hoor. Die band speelde heel vaak in kleine cafés, dat zou veel te hard zijn.

driesp
21 januari 2012, 19:19
't is al erg lang geleden, en weet het natuurlijk niet meer juist wat ze gebruikten. Maar volgens mij gebruikte Dirk toch niet enkel die jcm/jmp combo bij kleine kroegoptredens? Dat geluid herken ik daar niet in.

De gitaar maakt natuurlijk wel veel, maar volgens mij doet de amp toch het meest. P90 pickups natuurlijk wel in die ES, lekker rauw

Pepe
21 januari 2012, 19:19
George Thorogood of niet, een uiterst vakkundig gespeelde partij en serieus lekker geluid.
Ik kan niet wachten tot mijn 225 nieuwe frets heeft.:rockon:

driesp
21 januari 2012, 19:25
De algehele bandopname van de cd vind ik ook wel opmerkelijk. Voor iemand die 'm heeft weten ze wel waar ik van praat.

Is opgenomen in de studio bij Jean Marie Aerts, heeft ook al veel mooie platen geproduced. Maar in de cd zitten er wel een reeks overdubs, jammer dat er nergens live optredens van de band te vinden zijn.

Ze hebben hier een paar jaar geleden nog eens als special guests op het podium een paar nummertjes gespeeld met een bluesrockband die 'k ken, maar was daar jammergenoeg niet bij.

bass blom
21 januari 2012, 19:26
hoe heet die cd?

oh en naast dat filmpje kwamen wel live dingen, 1 op zijn minst.

driesp
21 januari 2012, 19:27
hoe heet die cd?

gewoon 'Give Buzze'

De nummers stonden een hele tijd gratis te beluisteren op hun site, maar die is al een hele tijd offline. Misschien moet ik de nummers eens uploaden op youtube, dat is waarschijnlijk niet illegaal.

Helaas zijn al die filmpjes bewerkt met cd audio, geen enkele is live

bass blom
21 januari 2012, 19:29
jahoor dat is wel illegaal.

driesp
21 januari 2012, 19:29
jahoor dat is wel illegaal.

Ook als ze door de band zelf gratis online gezet werden?

bass blom
21 januari 2012, 19:34
Ook als ze door de band zelf gratis online gezet werden?

ben jij 1 van die band dan?

er staat wel heel wat op youtube, maar het mag niet.
ik had 1 filmpje met desperado van johnny cash eronder, werd er af gesloopt :chicken:

ik heb de cd gekocht, 2e hands bij bol :D

Bedankt voor uw bestelling

Beste Bass Blom, bedankt voor uw bestelling.

Uw bestelnummer is: 7968189440

:crazyhappy:

driesp
21 januari 2012, 19:40
Oké, ik doe het niet ;)

Laat weten wat je van de cd vindt, heb nog niet echt veel anders belgisch talent in de bluesrockwereld gehoord buiten dit.

Maar het komt inderdaad wel dicht bij George Thorogood. Die gast is ook enorm ondergewardeerd vind ik, maarja, 't is een apparte stijl.

barno
21 januari 2012, 19:47
ja give buzze was een instituut in Vlaanderen. telkens ik ze zag, kon ik niet geloven hoe ze dat volhielden, wekelijks drie of vier gigs met een trio die 3 akkoorden bluesrock vol overgave blijven spelen. Ik weet dat ze jaaarenlang geweigerd hebben een cd op te nemen, en eigenlijk terecht. De energie die er in hun live shows zat, is niet te vatten op plaat.

bass blom
21 januari 2012, 19:55
ja give buzze was een instituut in Vlaanderen. telkens ik ze zag, kon ik niet geloven hoe ze dat volhielden, wekelijks drie of vier gigs met een trio die 3 akkoorden bluesrock vol overgave blijven spelen. Ik weet dat ze jaaarenlang geweigerd hebben een cd op te nemen, en eigenlijk terecht. De energie die er in hun live shows zat, is niet te vatten op plaat.

nou, dat filmpje, daar zit een nummer van die plaat onder als ik het goed begrepen heb en dat spettert er vanaf :p

driesp
21 januari 2012, 19:57
Zou wel eens willen weten wat voor gear hij had. Een paar kennisen van me kennen hem persoonlijk. Moet misschien eens een telefoontje wagen. Misschien is hij dan ook blij te horen dat er nog iemand in geinteresseerd is.

PeeVee
21 januari 2012, 21:40
Een twin associeer ik helemaal niet met de klassieke give buzze / rory G sound maar kan natuurlijk. Twin is gewoon een zeer goede cleane amp.

Als dat een twin zonder master is dan doet die twin al helemaal niks aan dat geluid behalve versterken.
Een Twin Reverb op 6 a 7 gaat net zo opbreken als een Super Reverb of Vibrolux Reverb of Deluxe Reverb op die stand, het gaat alleen wat harder. Het is een misverstand dat een Twin clean blijft tot 10. Een Twin is prima aan het crunchen te krijgen maar omdat ie zo hard gaat, komt vrijwel niemand in de buurt van het breekpunt. Ik speel op een Twin Reverb met 2 ipv 4 eindbuizen en een Bassman OT en ik garandeer je dat ie (met P90's) perfect opbreekt vanaf 5 a 6, sterker nog, met P90's is er nauwelijks clean op te spelen.

driesp
21 januari 2012, 21:52
Werkt die mastervolume van een twin naar behoren ?
Heb voor gigs nu een 2204, maar zoek nog eens een andere amp die andere stijlen aankan. Met een 2204 zit je naar mijn mening nogal beperkt in een genre..

barno
21 januari 2012, 22:01
ik heb drie twins gehad, een SF, een BF, en een The Twin. Zalig op grote podia, maar voor bijna elke club te luid. Ik was daarna veel gelukkiger met een Super, Bassmans en zeker ook mijn SF Vibroluxje (ook wel the Poor Man's Twin genoemd), niet dat ze goedkoop zijn, zeker de ouwe niet, maar het is gewoon een minder krachtige Twin

driesp
21 januari 2012, 22:09
Maar een vibrolux heeft geen mastervolume of ben ik mis?

Kim Wilson
21 januari 2012, 22:23
Nee. Maar een goed pedaaltje doet wonderen, en zo'n ding slikt een hoop pedalen.

driesp
21 januari 2012, 22:27
Zo.

Een cleane boost doet het waarschijnlijk niet om de preamp te oversturen, met dat de poweramp constant vol open staat?

muziekschuur
21 januari 2012, 22:37
ik heb een The Twin. Mijn Mesa Boogie Vtwin geeft em een lekkere schop onder z'n kont. Ik wil er nog een CMATMODS brownie bij. Een Twin kan ook gespeeld worden met twee eindbuizen getrokken. En dan zou je ook nog adapters kunnen gebruiken om er EL84's in te zetten.

Dan zijn er ook nog die nieuwe Eminence speakers met een powersoak (of zoiets) erop (knop achterop) Reignmaker heet dat).

Koch heeft nieuwe loadboxen. Die wat beter voor de portemonnee zijn.

Onderste lijntje. Als je zo'n ding wil hebben, kan ik het alleen maar aanraden. Ik wilde al heel lang zo'n ding. En ik ben blij dat ik em heb.

Om het wat lichter te maken kun je kiezen voor een head. Dual showman heet dat dan.

bass blom
22 januari 2012, 08:56
hee jammer :chicken:


Geachte heer/mevrouw,

U heeft bij ons op 21 januari 2012 de bestelling geplaatst met bestelnummer: 7968189440.

Een artikel uit deze bestelling heeft u via bol.com besteld bij: heer Berlips

Deze verkoper heeft ons laten weten dat onderstaand artikel uit uw bestelling helaas niet meer geleverd kan worden.

# Prijs Titel Conditie
1 € 9.95 Give Buzze Goed

arjanb01
22 januari 2012, 09:19
ik heb een The Twin. Mijn Mesa Boogie Vtwin geeft em een lekkere schop onder z'n kont. Ik wil er nog een CMATMODS brownie bij. Een Twin kan ook gespeeld worden met twee eindbuizen getrokken. En dan zou je ook nog adapters kunnen gebruiken om er EL84's in te zetten.

Dan zijn er ook nog die nieuwe Eminence speakers met een powersoak (of zoiets) erop (knop achterop) Reignmaker heet dat).

Koch heeft nieuwe loadboxen. Die wat beter voor de portemonnee zijn.

Onderste lijntje. Als je zo'n ding wil hebben, kan ik het alleen maar aanraden. Ik wilde al heel lang zo'n ding. En ik ben blij dat ik em heb.

Om het wat lichter te maken kun je kiezen voor een head. Dual showman heet dat dan.

Of een fender deluxe reverb nemen, zelfde sound minder gewicht.

Pepe
22 januari 2012, 13:24
Nu we het toch over twins hebben.
Een paar weken geleden stond er een vrij nieuwe twin op het podium waar ik in mocht prikken. Geen tremelo?
Een trem heb ik standaard bij me, voor het geval dat, dus daar viel mee te leven. Maar schel en plat waar ik warm en diep had verwacht.
Ja, zei de podiummixer die mij zag draaien, jij dacht zeker dat het nog iets met een oude twin te maken had..

Cosmetisch leek ie op een reissue maar de trem was weggelaten en ip daarvan een channel switcher met overdrive. En geen master op het clean. Raar ding.

Hendriks
22 januari 2012, 15:06
Nu we het toch over twins hebben.
Een paar weken geleden stond er een vrij nieuwe twin op het podium waar ik in mocht prikken. Geen tremelo?
Een trem heb ik standaard bij me, voor het geval dat, dus daar viel mee te leven. Maar schel en plat waar ik warm en diep had verwacht.
Ja, zei de podiummixer die mij zag draaien, jij dacht zeker dat het nog iets met een oude twin te maken had..

Cosmetisch leek ie op een reissue maar de trem was weggelaten en ip daarvan een channel switcher met overdrive. En geen master op het clean. Raar ding.



Die Fender 30 uit jou sig kan het toch ook?

Waarom woon je zo'n klere eind weg , dat ding hoort hier te staan?

Pepe
22 januari 2012, 15:53
Die 30 snap ik dan nog wel, een vibrolux template waar ze een boogie kanaal in frutten maar een twin zonder trem.. hersay!

Dosmanos
24 januari 2012, 00:10
Leuke band hoor, helemaal mijn ding. Maar ze bestaan niet meer? Qua sound - en naar de filmpjes kijkend - kom ik tot de conclusie dat het eerder Marshall is dan Fender. Lekkere vunzige rauwe sound.

Dosmanos

aaronstonebeat
24 januari 2012, 01:05
Ik had nog nooit van ze gehoord maar ik vind het een geweldig leuke band. Doet me op een bepaalde manier denken aan Herman Brood.

Als vaste constante meen ik een Marshall combo met iets er bovenop te zien in de filmpjes die ik vind. Soms speelt hij ook op een telecaster.

Dirk D'hondt wekt niet de indruk van een pedaaltjesgebruiker.

driesp
24 januari 2012, 09:18
Leuke band hoor, helemaal mijn ding. Maar ze bestaan niet meer? Qua sound - en naar de filmpjes kijkend - kom ik tot de conclusie dat het eerder Marshall is dan Fender. Lekkere vunzige rauwe sound.

Dosmanos

Ze bestaan al een jaar of 7 niet meer denk ik. Toch hoor ik in de sound een ferme midrange, kan liggen aan inderdaad de P90's of misschien een tubescreamer met weinig drive en veel volume op de twin.

Want die twin blijkt toch op elke foto terug komen, onder de marshall combo.

7ender
27 januari 2012, 12:50
ik heb een The Twin. Mijn Mesa Boogie Vtwin geeft em een lekkere schop onder z'n kont. Ik wil er nog een CMATMODS brownie bij. Een Twin kan ook gespeeld worden met twee eindbuizen getrokken. En dan zou je ook nog adapters kunnen gebruiken om er EL84's in te zetten.

Dan zijn er ook nog die nieuwe Eminence speakers met een powersoak (of zoiets) erop (knop achterop) Reignmaker heet dat).

Koch heeft nieuwe loadboxen. Die wat beter voor de portemonnee zijn.

Onderste lijntje. Als je zo'n ding wil hebben, kan ik het alleen maar aanraden. Ik wilde al heel lang zo'n ding. En ik ben blij dat ik em heb.

Om het wat lichter te maken kun je kiezen voor een head. Dual showman heet dat dan.

beetje mosterd na maaltijd ,....maar ik lees dit een beetje laat....
Ik snap niet waar de wetenschap vandaan komt ,dat je er zomaar 2 buizen kunt uit-rukken

Die eindtrafo heeft een Raa = 2 K , voor 4 X 6L6

Een eindtrafo voor 2 X 6L6 heeft een Raa 4K

De versterker doet dan wel z'n werk , maar je doet 'm wel een beetje zeer :sssh:

muziekschuur
27 januari 2012, 12:59
Half power mod – Pull out two 6L6 and disconnect 1 speaker.

Pull out the two inner 6L6 tubes and you have a ~40-50W amp. You should/can also disconnect one of the speakers to not have an impedance mismatch. The Twin reverb output transformer is designed to work most efficiently with the following impedances/loads and tube power configurations:
» 4 x 6L6 -> 4 ohm speaker load. And then comes the standard Fender +/- 100% tolerance.
» 2 x 6L6 -> 8 ohm speaker load. And then comes the standard Fender +/- 100% tolerance.

The plate voltage will increase a little when two of the tubes are removed. Ideally you should have the amp re-biased to not run the two remaining tubes too hard.

The voltage levels on the plus- and minus-sides of the output transformer’s primary circuit remains the same whith two and four 6L6 tubes. But the delivered current is doubled with four tubes. Hence, the power is also doubled. Power (Watts) = Current (Amperes) x Voltage (Volts).

This mod is a must-know survival trick for all Twin owners.

12AY7 or 12AT7 as preamp tubes

If you want cleaner and spankier preamp distortion charcteristics, you may replace the V1 or V2 12AX7 preamp tube with 12AT7 and 12AY7. These tubes have different frequency responses than 12AX7, particurlarly when distorting. People describe these tubes to have less harsh and buzzy distortion. This mod does not alter the tone significantly when amp is played clean or when only the power amp section distorts. You’ll have to increase the volume setting to achieve a similar volume as before. The reason is that 12AX7 tube has a voltage gain factor = 100, while 12AT7 = 60 and 12AY7 = 45.

Pull out the V1 normal channel preamp tube – More preamp gain in vibrato channel

We’ll start with saying that this is a must have mod. It is so easy to enable and disable that it can hardly be called a mod. If you are like most players and only use the Vibrato channel (reverb, tremolo, the brigth cap and the extra gain stage), you should pull out the V1 tube. This is the preamp tube for the normal channel which you are not using. Vice versa; If you’re using the Normal channel, you can pull out the V2 tube. All AB763-similar circuits (Deluxe Reverb, Super Reverb, Pro Reverb, Twin Reverb, Vibroverb, Vibrolux) are designed so that signal is leaking between the two channels. The amp will play louder at the same volume knob setting when pulling the V1/V2 tube that you’re not using. The stronger signal will push the second gain stage (V4 tube) harder and give you increased sustain, compression and harmomics. This mod does not change the amp’s clean headroom.

This mod is one of Cesar Diaz’ tricks in the Fender Custom Shop Vibroverb 64 which he always did to Stevie’s amps.

Replace the 12AT7 PI tube with a 12AX7

Very practical mod at practice and low volume environments. This mod reduces the amp’s clean headroom and you’ll achieve sweet spot at a lower volume. You’ll notice that the amp gets looser and with less attack. Tips: If you pulled the V1 tube you may use it for this phase inverter mod.

Tremolo disconnect mod - More preamp gain in vibrato channel.

The effect of this mod is similar to pulling the V1 normal channel preamp tube when playing the vibrato channel. This is also a very popular mod in AB763-similar circuits (Super, Twin, Virboverb, Pro Reverb, Deluxe, Vibrolux).

By original design the tremolo circuit will absorbe current/signal even when one turns the tremolo off with the footswitch. This mod suggests to entirly disconnect the tremolo circuit from the signal path by replacing the tremolo intensity pot with a switchabe pot (spst). One side effect with this mod is a noticable click and a volume difference between tremolo on and off using the new spst pot. If one uses the tremolo regularly one should still use the tremolo pedal to enable/disable the tremolo and leave the intensity spst pot at your desired level. The spst pot is not good for enabling and disabling the tremolo very often (because of the click and the volume difference) but is a nice when you play without tremolo. A good thing with this mod is that you have both the tremolo pedal and spst pot to use.

With a new switchable/spst pot set at intensity=0 the mod will kick in and raise the signal level in the preamp section, right before the phase inverter. Once you’re turning up the tremolo the circuit is connected again and the tone will remain original. This mod does not increase the amp’s clean headroom. We would describe the effect as making the tone richer, fuller and more powerful with stronger mids that pushes the power amp section harder (phase inverter + power tubes). We like this mod a lot for stratocasters wi the Fender AB763-similar circuits since they boost a relatively scooped and thin sounding guitar and amp. In addition to pulling the V1 tube, this mod is one of those must have mods which we never undo once having implemented it.

This mod is one of Cesar Diaz’ tricks in the Fender Custom Shop Vibroverb 64 which he always did to Stevie’s amps. This mod can be implemented in two ways, either by unsoldering the tremolo circuit or replacing the tremolo intensity pot with a swicthable pot, so-called SPST pot. The switch is enabled when you turn down intensity to zero. There are also switchable push/pull pots where you pull the knob to enable the switch.
» Order a 50k SPST from one of our recommended amp part dealers.
» Remove the original 50k trem intensity potmeter by unsoldering the wires to the potmeter lugs and unount the pot from the chassis. The black plastic wheel is to be used for the new pot.
» Install the new 50k SPST pot to the chassis. This is a switchable pot offering a mid positioned switch in addition to the variable resistanse 0-50KOhm between the lugs. At level=0 you’ll completly disconnect the tremolo circuit.
» See the wiring diagram below.
» You’ll have to solder the yellow wire to one side of the mid positioned switch in stead of to the right pot lug as before.
» Then solder a new (red) wire between the other side of switch to the right lug.

7ender
27 januari 2012, 13:37
Half power mod – Pull out two 6L6 and disconnect 1 speaker.

Pull out the two inner 6L6 tubes and you have a ~40-50W amp. You should/can also disconnect one of the speakers to not have an impedance mismatch. The Twin reverb output transformer is designed to work most efficiently with the following impedances/loads and tube power configurations:
» 4 x 6L6 -> 4 ohm speaker load. And then comes the standard Fender +/- 100% tolerance.
» 2 x 6L6 -> 8 ohm speaker load. And then comes the standard Fender +/- 100% tolerance.

The plate voltage will increase a little when two of the tubes are removed. Ideally you should have the amp re-biased to not run the two remaining tubes too hard.

The voltage levels on the plus- and minus-sides of the output transformer’s primary circuit remains the same whith two and four 6L6 tubes. But the delivered current is doubled with four tubes. Hence, the power is also doubled. Power (Watts) = Current (Amperes) x Voltage (Volts).

This mod is a must-know survival trick for all Twin owners.

12AY7 or 12AT7 as preamp tubes

If you want cleaner and spankier preamp distortion charcteristics, you may replace the V1 or V2 12AX7 preamp tube with 12AT7 and 12AY7. These tubes have different frequency responses than 12AX7, particurlarly when distorting. People describe these tubes to have less harsh and buzzy distortion. This mod does not alter the tone significantly when amp is played clean or when only the power amp section distorts. You’ll have to increase the volume setting to achieve a similar volume as before. The reason is that 12AX7 tube has a voltage gain factor = 100, while 12AT7 = 60 and 12AY7 = 45.

Pull out the V1 normal channel preamp tube – More preamp gain in vibrato channel

We’ll start with saying that this is a must have mod. It is so easy to enable and disable that it can hardly be called a mod. If you are like most players and only use the Vibrato channel (reverb, tremolo, the brigth cap and the extra gain stage), you should pull out the V1 tube. This is the preamp tube for the normal channel which you are not using. Vice versa; If you’re using the Normal channel, you can pull out the V2 tube. All AB763-similar circuits (Deluxe Reverb, Super Reverb, Pro Reverb, Twin Reverb, Vibroverb, Vibrolux) are designed so that signal is leaking between the two channels. The amp will play louder at the same volume knob setting when pulling the V1/V2 tube that you’re not using. The stronger signal will push the second gain stage (V4 tube) harder and give you increased sustain, compression and harmomics. This mod does not change the amp’s clean headroom.

This mod is one of Cesar Diaz’ tricks in the Fender Custom Shop Vibroverb 64 which he always did to Stevie’s amps.

Replace the 12AT7 PI tube with a 12AX7

Very practical mod at practice and low volume environments. This mod reduces the amp’s clean headroom and you’ll achieve sweet spot at a lower volume. You’ll notice that the amp gets looser and with less attack. Tips: If you pulled the V1 tube you may use it for this phase inverter mod.

Tremolo disconnect mod - More preamp gain in vibrato channel.

The effect of this mod is similar to pulling the V1 normal channel preamp tube when playing the vibrato channel. This is also a very popular mod in AB763-similar circuits (Super, Twin, Virboverb, Pro Reverb, Deluxe, Vibrolux).

By original design the tremolo circuit will absorbe current/signal even when one turns the tremolo off with the footswitch. This mod suggests to entirly disconnect the tremolo circuit from the signal path by replacing the tremolo intensity pot with a switchabe pot (spst). One side effect with this mod is a noticable click and a volume difference between tremolo on and off using the new spst pot. If one uses the tremolo regularly one should still use the tremolo pedal to enable/disable the tremolo and leave the intensity spst pot at your desired level. The spst pot is not good for enabling and disabling the tremolo very often (because of the click and the volume difference) but is a nice when you play without tremolo. A good thing with this mod is that you have both the tremolo pedal and spst pot to use.

With a new switchable/spst pot set at intensity=0 the mod will kick in and raise the signal level in the preamp section, right before the phase inverter. Once you’re turning up the tremolo the circuit is connected again and the tone will remain original. This mod does not increase the amp’s clean headroom. We would describe the effect as making the tone richer, fuller and more powerful with stronger mids that pushes the power amp section harder (phase inverter + power tubes). We like this mod a lot for stratocasters wi the Fender AB763-similar circuits since they boost a relatively scooped and thin sounding guitar and amp. In addition to pulling the V1 tube, this mod is one of those must have mods which we never undo once having implemented it.

This mod is one of Cesar Diaz’ tricks in the Fender Custom Shop Vibroverb 64 which he always did to Stevie’s amps. This mod can be implemented in two ways, either by unsoldering the tremolo circuit or replacing the tremolo intensity pot with a swicthable pot, so-called SPST pot. The switch is enabled when you turn down intensity to zero. There are also switchable push/pull pots where you pull the knob to enable the switch.
» Order a 50k SPST from one of our recommended amp part dealers.
» Remove the original 50k trem intensity potmeter by unsoldering the wires to the potmeter lugs and unount the pot from the chassis. The black plastic wheel is to be used for the new pot.
» Install the new 50k SPST pot to the chassis. This is a switchable pot offering a mid positioned switch in addition to the variable resistanse 0-50KOhm between the lugs. At level=0 you’ll completly disconnect the tremolo circuit.
» See the wiring diagram below.
» You’ll have to solder the yellow wire to one side of the mid positioned switch in stead of to the right pot lug as before.
» Then solder a new (red) wire between the other side of switch to the right lug.


Ze gaan er hier van uit dat je een speakertje afkoppelt ,....maw : 8 Ohm belasting op de 4 Ohm tap ...
Oké ,...'t zal dan wel gaan zo .

Op de "Mark 1 " van Mesa Boogie zit een schakelaar , die 2 Kathodes van de eindbuizen los-schakelt van massa .
Dat systeem werkt iig goed ,....ik vermoed dat de trafo op 2 X 1,5 K gewikkeld is.

Bij een Twin Reverb kun je ook heel gewoon een zgn "pentode-triode-omschakeling " inbouwen ,....je zakt dan van 135 Watt naar zo'n 50 Watt .
Die schakelaar komt dan op de plaats waar de "ground-schakelaar" zit.
( dat ding is toch overbodig )

matto
27 januari 2012, 23:13
Als je zoveel aan een versterker zoals een Fender twin reverb zou willen modificeren is het waarschijnlijk gewoon geen geschikte versterker voor je gebruiksdoel.
Een betere oplossing is waaarschijnlijk verkopen/inruilen op een 30/40 watt buizencombo.
Het is al vaker voorbij gekomen maar de helft van het vermogen betekent meestal niet de helft van de geluidsdruk.

7ender
28 januari 2012, 22:04
Tja ,...ik ben meestal bezig om versterkers wat luider te maken ,....voor gitaristen die NIET alleen maar blues willen spelen .
Vooral de latere Marshall buisversterkertjes met 2 eindbuizen zijn echt slappe dingen.
Gister nog een JTM45 afgeleverd die nu iig 55 Watt RMS levert.
( met die originele 20 watjes en die geringe dynamiek ben je gauw tot 1 speelstijl veroordeeld )

hole
30 januari 2012, 15:55
Gewoon een Fender nemen. Fender heeft nog nooit rotzooi gemaakt! http://www.jeepforum.nl/public/style_emoticons/default/whistle.gif

driesp
31 maart 2014, 21:25
He , om even wat oude koeien uit de gracht te halen, hier is een mooi nieuw filmpje opgedoken van ze. Ik dacht wel dat jullie dat misschien graag zouden zien. Hier is geen jmp te zien, alleen een twin reverb dus op een marshall kast. In de rack zie ik een tuner en wireless receiver, maar wat is het geen eronder? Ben er wel zeker van dat de drive niet van de fender zelf komt ;)


https://www.youtube.com/watch?v=7iUoNvcXW98

Dosmanos
1 april 2014, 11:24
Ha! Grappig dat dit weer terugkomt. Leuke footage hoor.. Ik vermoed dat het gedeelte onder de receiver toch een pre-amp is. Er zitten drie potmeters links die me in die richting sturen.. Crunch lijkt ook echt niet op een overstuurde Fender, hoewel het feit dat er met een slide wordt gespeeld ons misschien wat op het verkeerde been kan zetten.
Leuke zoektocht, ik hoop op een reactie van Give Buzze zelf :-)

driesp
1 april 2014, 12:56
Ha! Grappig dat dit weer terugkomt. Leuke footage hoor.. Ik vermoed dat het gedeelte onder de receiver toch een pre-amp is. Er zitten drie potmeters links die me in die richting sturen.. Crunch lijkt ook echt niet op een overstuurde Fender, hoewel het feit dat er met een slide wordt gespeeld ons misschien wat op het verkeerde been kan zetten.
Leuke zoektocht, ik hoop op een reactie van Give Buzze zelf :-)

Ha, hoop ik ook wel ! Maar het klinkt inderdaad niet echt fender, ben benieuwd wat voor preamp/overdrive het is. Herkent iemand het?

driesp
9 april 2014, 23:52
niemand die de preamp zou herkennen ? hier nog een duidelijke foto !

https://flic.kr/p/KLRZH

DirkDo
14 februari 2015, 14:58
k Zal het eens uitleggen.
Dat effectapparaat is een Kustom II versterker, gewoon uit een combo gesloopt. M'n hele carrière speelde ik altijd op twee versterkers, een transistoren en een buizenexemplaar, de ene is sneller dan de andere dus het eindresultaat is vetter. Je hebt er ook een berg instelmogelijkheden bij, en als liveband-zonder-roadies: als de ene stuk gaat zal de andere het nog wel doen, voortspelen dedju!
De Kustom (yep, Creedence Clearwater Revival...) kreeg de Twinspeakers, de Twin werd aan de Marshallspeakers gekoppeld, inderdaad, omgeschakeld naar 4ohm. Het Twinkanaalvolume stond altijd op 10, met de master regelde ik tussen kroeg en Woodstock. De Kustom scheurde teveel, maar nogmaals twee brolklanken kunnen soms tot één heerlijk eindresultaat versmelten. Nooit effectpedaaltjes, ik was daar een beetje allergisch aan...
Ge moet maar roepen als je nog iets moet weten :)
Dirk

Rhythm Machine
15 februari 2015, 17:05
Dag Dirk, wat ik mij sinds die vermaledijde 6de november 2006 al tientallen keren heb afgevraagd, en ik zal wel niet de enige zijn: wanneer komt er een reünie van Give Buzze?

driesp
17 februari 2015, 06:38
Hé, dat meen je niet ! Grote fan hierzo, goed bevriend met de Refugees, ken je waarschijnlijk ook wel? ;)
Groeten
Dries