PDA

View Full Version : Een vleugje modulatie



Vraag
21 januari 2012, 18:13
Ik ben de laatste tijd op zoek naar wat modulatie in mijn sound. Ik gebruik nu een Boss BF-2 (Japan) en die klinkt goed, maar ik zoek nog wat anders. Ook bij mijn delay, de MXR Carbon Copy, heb ik de modulatie-optie altijd aanstaan. Ik hou van dat lekkere warme analoge geluid.

Ik zoek wat meer chorus-achtige sounds, maar dan heel subtiel. Het hoeft helemaal niet over de top. Mijn gitaargeluid moet herkenbaar blijven. Iemand wat ideeën? Een oude chorus van Boss wellicht en dan minimaal instellen?

RobertoL
21 januari 2012, 18:27
De Small Clone van EHX is ook zeer subtiel als je hem rustig laat gaan.

the sure thing
21 januari 2012, 18:48
Een Boss ce-2 vind ik nog altijd geweldig! Prima 2e hands te vinden.kan prima subtiel en blijft warm

robert-gitarist
21 januari 2012, 18:53
Kijk eens naar een tweedehands Boss CE-5. Lekker dik maar kan ook ontzettend subtiel zijn. Ik vind de CE-2 ook geweldig maar ik mis een level pot erin en dat heeft de CE-5 wel zodat ik zelf kan instellen hoeveel chorus erin wil hebben. CE-2 vind ik er soms te dik bovenop liggen waardoor de chorus te veel overheerst. Met een CE-5 heb je dat al stukken minder. CH-1 kan ook wel lekker zijn :)

Buzzel
21 januari 2012, 19:07
Ik heb laatst wat chorussen geprobeerd. Dit is mij mening over die chorussen:

Mxr micro chorus, warm en no-nonsense. Het pedaal doet wat je vraagt en dat doet hij goed. Alleen jammer dat deze geen Level heeft, want het apparaatje boost je signaal heel lichtjes. Dus kopen ga ik hem niet.

Mxr anolog chorus (die blauwe). Klonk goed, maar veel te subtiel voor mij, maar misschien wel iets voor jou. De sound was goed in te stellen met de knoppen, maar je krijgt niet echt een op de voorgrond sound (die ik zocht).

BBE chorus/vibrato. kort gezegd matig. chorus is er, maar mist wat diepte. Klinkt dus eigenlijk wat vlak en doods. Vibrato was ook niet echt lekker.

Heb wel is een chorus ensemble van boss gespeeld, maar doet ook wat je vraagt, maar ik word er niet echt warm van (kan ook komen door dat lelijke design van die pedalen).

Ik ben zelf ook zoekende naar een chorus, dus ik lees mooi mee met dit topic :)

Vraag
21 januari 2012, 19:42
De Small Clone van EHX is ook zeer subtiel als je hem rustig laat gaan.

Bedoel je de Small Stone of Nano Clone?

Verder ben ik niet zo'n fan van die CE-5 van Boss. Ik word op de een of andere manier ook niet echt vrolijk van de kleur en het design.

Wat heb je nog meer voor modulatie-pedals die ik subtiel in kan stellen? Geen phaser, dat vind ik niet mooi.

Mitch
21 januari 2012, 20:42
Small Clone is ook gewoon een pedaal hoor. Of beter gezegd: één van de betere chorussen. Maar subtiel is -ie niet.

Midwolda
21 januari 2012, 20:46
MXR M134 Stereo Chorus. Dat gele bakje. Gekocht en nooit meer verder gekeken.

DemolitionColorScheme
21 januari 2012, 22:28
Voor deze applicatie is de oude Electric Mistress van EHX het beste wat ik tegen ben gekomen. Draai de color knob zowat dicht en je hebt een kleine hint aan modulatie. Hoe meer color (feedback dus) je indraait, hoe meer hoog wordt 'aangetast' door de flanger en hoe duidelijker de flanger wordt.

Het mag dan een flanger zijn, maar hij doet, naar mijn mening, de beste chorus sound.

zoon van Piet
22 januari 2012, 12:05
Subtiel?
Boss DC-2..

( verdere discussie overbodig..) :)

dml
22 januari 2012, 12:33
Ook subtiel, misschien wel het subtielst van alle genoemde pedalen in te stellen: Neunaber Chroma Chorus.

DemolitionColorScheme
22 januari 2012, 12:39
Subtiel?
Boss DC-2..

( verdere discussie overbodig..) :)
De BOSS DC-2 en de originele Roland Dimension D zijn echt awesome, maar subtiel ... op mode 1, ja, maar verder niet.

Maar goed, wat is volgens de topic starter subtiel?

DemolitionColorScheme
22 januari 2012, 12:41
Ook subtiel, misschien wel het subtielst van alle genoemde pedalen in te stellen: Neunaber Chroma Chorus.
Maar wel lelijk.
Ik vind de WET echt een geweldig pedaal, maar die Chroma, daar krijg ik echt geen square wave plasser van. Er is iets met de sound die me totaal niet aanspreekt. Het design en het idee erachter is vrij 'uniek' - maar qua geluid is het een misser, qua mijn smaak dan.

zoon van Piet
22 januari 2012, 13:29
De BOSS DC-2 en de originele Roland Dimension D zijn echt awesome, maar subtiel ... op mode 1, ja, maar verder niet.

Maar goed, wat is volgens de topic starter subtiel?

Goeie vraag. Maar als ik dan CE-2, Small Clone en Mistress als antwoord lees..
Dan kan ik alleen maar roepen dat de DC-2 subtieler is dan al die dingen.. daar kan jij anders over denken - en ik heb altijd respect voor andere meningen- maar het gros vd gitaristen acht de DC-2 als uitermate subtiel.

DemolitionColorScheme
22 januari 2012, 16:01
Goeie vraag. Maar als ik dan CE-2, Small Clone en Mistress als antwoord lees..
Dan kan ik alleen maar roepen dat de DC-2 subtieler is dan al die dingen.. daar kan jij anders over denken - en ik heb altijd respect voor andere meningen- maar het gros vd gitaristen acht de DC-2 als uitermate subtiel.
Nou ja, ik heb mijn antwoord duidelijk uitgelegd. De DC-2 heeft stock modes, geen mix, blend of wat dan ook als optie. Als je de Color van de Mistress geheel counterclockwise draait, dan heb je simpelweg geen gemoduleerd geluid. De Color fungeerd hier meer als mix knop. Tik hem een beetje omhoog en je kunt een gemoduleerd randje krijgen.

Ik vind de DC-2 een aardig ding, maar zelfs mode 1 is vrij duidelijk te horen dat er modulatie aan de hand is.

zoon van Piet
22 januari 2012, 17:39
Nou ja, ik heb mijn antwoord duidelijk uitgelegd. De DC-2 heeft stock modes, geen mix, blend of wat dan ook als optie. Als je de Color van de Mistress geheel counterclockwise draait, dan heb je simpelweg geen gemoduleerd geluid. De Color fungeerd hier meer als mix knop. Tik hem een beetje omhoog en je kunt een gemoduleerd randje krijgen.

Ik vind de DC-2 een aardig ding, maar zelfs mode 1 is vrij duidelijk te horen dat er modulatie aan de hand is.

Blijft dus de vraag: wat is subtiel volgens de TS..

Mitch
22 januari 2012, 17:47
Ja, die truuk met de Mistress levert inderdaad en heel mooi subtiele chorus op. Wat trouwens ook een hele fijne is: de Carl Martin Chorus x II. Misschien een beetje overkill, maar da's werkelijk de meest transparante chorus die ik ooit gehoord heb. Geen idee of hun Classic Chorus uit de iets simpelere lijn even goed is.

onrust nv
22 januari 2012, 18:31
Voor zowel extreem als subtiel kan ik de Maxon CS-550 aanraden, op de achterzeide van het effect zit een kleimpotmetertje om de blend te regelen, je kunt hem heel subtiel zetten. Ik heb deze pas aangeschaft en was echt blown away door de heftigheid, maar ook door de subtieliteit middels de blend knop. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de mix altijd op 100% gebruik.
De boss DC-2 staat ook hoog op mijn GAS lijst.

DemolitionColorScheme
22 januari 2012, 19:59
Voor zowel extreem als subtiel kan ik de Maxon CS-550 aanraden, op de achterzeide van het effect zit een kleimpotmetertje om de blend te regelen, je kunt hem heel subtiel zetten. Ik heb deze pas aangeschaft en was echt blown away door de heftigheid, maar ook door de subtieliteit middels de blend knop. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de mix altijd op 100% gebruik.
De boss DC-2 staat ook hoog op mijn GAS lijst.
De Maxon CS-550 is nice, maar de Ibanez CS-505 ook. Een tikkeltje anders, maar ook vrij subtiel, however, niet zo subtiel als de EHX Electric Mistress of dan een DC-2.

Wat ook nog een optie is, inderdaad, een chorus / flanger met een mix knob. Bijv. zoiets als de Fulltone Choralflange. Prima ding. Heeft chorus èn flange en een mix knob. Breed inzetbaar.

Zoals je ziet, TS, genoeg opties (eigenlijk alweer teveel! ;)).

onrust nv
22 januari 2012, 20:46
Zoals je ziet, TS, genoeg opties (eigenlijk alweer teveel! ;)).

Knettergek wor je d'r van, maar het beste is testen. Want nu zit je met een hoop meningen, en wie weet zie jij het wel anders. Geluid is namelijk een heel persoonlijk ding. Wat de een subtiel vind is voor de ander al extreem, kijk maar naar de DC-2 meningen.