PDA

View Full Version : Upgraden of kopen?



fhuppel
21 januari 2012, 17:07
wat zouden jullie doen:
- een beginnergitaar gio grx40 upgraden met tonerider pure vintage pickups
of
- nieuwe squier classic vibe '60 strat kopen

Ben langs de ene kant wel tevreden van de grx40. Hij blijft in tune en speelt wel goed, maar de pickups zijn echt bagger.
Langs de andere kant lees ik zo'n goede reviews over de squier cv strat dat ik nogal twijfel.

Ik weet dat velen zouden aanraden om 2dehands te kopen, maar daar heb ik niet echt zin in. Ik ken er te weinig van en wens er ook niet te veel tijd in te steken.

Dus als iemand me gewoon raad kan geven ivm de vraag dan zou ik dat zeer hard waarderen.

bass blom
21 januari 2012, 17:39
moeilijke keuze, maar als die gio echt lekker speelt..
wel goed.. zeg je..
en unplugged goed klinkt, zou ik die tonerider pups overwegen.

ErikH
22 januari 2012, 09:15
Ik heb de grx40 ook gehad en hij speelt inderdaad erg fijn. De pickups vielen me ook erg tegen tot ik een andere versterker kocht.

Volgens mij hebben ze niet een hele hoge output ofzo. Ik zou andere elementen er in zetten. Moet je overigens wel vrij zeker zijn dat je 'm wilt houden, want tweedehands leveren ze niks op en ik denk niet dat andere pups daar wat aan verandert.

oigun
22 januari 2012, 10:32
Toneriders klinken erg lekker! Maar een nieuwe gitaar kan ook erg leuk/stimulerend zijn...:D

Zjef
22 januari 2012, 10:51
Ik zou ook voor andere elementen gaan. Als je de gitaar ooit wil verkopen kan je nog altijd de oude terugplaatsten.

Riny
22 januari 2012, 11:09
Persoonlijk heb ik geen praktijkervaring met wisselen van diverse elementen, dus kan geen "advies en/of mening" geven welke te kiezen.

Wat ik wel kan aangegeven, volg je gevoel en gehoor.
Een gitaar model/type moet volgens mij voelen als een kledingstuk, het moet bij je passen en lekker aanvoelen.

Wanneer dit bij je gitaar het geval is zou je de keuze kunnen maken om te experimenteren met andere elementen.
Ook zou je, zoals al aangegeven is, eerst eens kunnen kijken cq. luisteren hoe de gitaar klinkt op een andere versterker.
Mogelijk dat er in je kennissenkring verschillende versterkers rond zwerven om te testen, te beoordelen.
Of duik anders met je gitaar een muziekwinkel binnen en probeer daar diverse versterkers uit.
Is het voor je gevoel dan nog niet wat het moet zijn, dan kun je de stap naar andere elementen altijd nog zetten.

Iedere gitaar heeft zijn eigen karakter (zijn net mensen) dus om die reden heb ik persoonlijk voor diverse gitaren diverse versterkers.

Bijv. Een Gretsch klinkt op een Vox- versterker veel anders dan op een Fender- versterker.
Ook versterkers hebben hun eigen karakter.
Ben dus van mening (wie ben ik?) dat het een kwestie van uitproberen is op alle fronten.
Een goede combinatie hangt immers van vele factoren af.

fhuppel
22 januari 2012, 13:41
Allereerst: bedankt voor al de reacties.

Ik heb 2 versterkers: een transistor en een buizenamp. Op de transistor klinkt ie nog redelijk, maar op de buizenamp merk je echt wel dat hij te kort komt.

Ik ga dus de toneriders bestellen. De Pure Vintage en waarschijnlijk de AlnicoIV humbucker want het is een hss config.

Ze hebben ook een Alnico 2 humbucker. Weet iemand het verschil tussen de 2 en de 4? Van de 4 hebben ze soundfiles, maar van de 2 niet.

fhuppel
22 januari 2012, 20:29
Ok, ik heb de tonerider city limits en alnico 4 besteld.

Maar nu kom ik op de ene site een totaal ander wiring diagram tegen dan op de andere. Die van seymour duncan zegt dat ik 250k pots moet gebruiken. Dimarzio zegt 500k pots. Tonerider zelf heeft geen wiring diagram voor HSS. Enig idee? En welke capacitator hoort er bij?

pasqual
22 januari 2012, 22:29
Het is gebruikelijk om 500 kohm pots te gebruiken bij humbuckers. Ik persoonlijk heb in al mijn strats ( s-s-s ) ook 500 kohm pots. Is toch iets feller. Het is namelijk geen wet die zegt welke pots je moet gebruiken. Wil je meer hoog? gebruik je 500 kohm, minder hoog? 250 kohm. Maar het is niet zo dat je zo'n verschil hoort alsof je een knop omzet. capacitator: .047uf