PDA

View Full Version : Wind cries mary cover.



Koni05
21 januari 2012, 17:04
Hallo allemaal.

Ik kwam laatst langs deze cover van het nummer Wind cries Mary. De akkoorden heb ik uitgedokterd, en de eerste paar noten van de solo ook wel. Maar ik loop een beetje vast. Maar ik wil het niet klakkeloos overnemen van een tab, daarom zou ik graag willen weten welke toonladder gebruikt kan worden bij deze solo, want daar kan ik tot nu toe niet uitkomen.

Zou iemand me kunnen vertellen welke toonladder Marty gebruikt en hoe je tot het bepalen van die toonladder komt?

Groeten Koni

aaronstonebeat
22 januari 2012, 01:26
Het zou helpen als we de precieze versie kunnen beluisteren. Ik speel het nummer met mijn band; de solo stelt niet zo gek veel voor. Je krijgt wat verschillen in positie afhankelijk van de toonaard waarin je het speelt.

De originele opname is in F, maar in aanmerking genomen dat Hendrix vaak de gitaar een halve toon omlaag stemde, zou hij het best in Fis kunnen hebben gespeeld.
Ik speel het in E met de gitaar een halve toon omlaag gestemd.

Op die manier zijn de akkoorden in de solo E - D - A - G 3x en Fis - A - C - E.
Als je in Fis zou spelen, krijg je Fis - E - B - A 3x en Gis - B - D - Fis.

Wat nadere info graag.

Koni05
22 januari 2012, 10:13
Aaron,

Was het linkje vergeten! Dit
Is hem:
http://www.youtube.com/watch?v=0y6k2EKJPf0&feature=youtube_gdata_player

aaronstonebeat
23 januari 2012, 00:56
Aha, kennelijk een versie die SRV ooit heeft gespeeld. Grote delen zijn in E pentatonisch met hier en daar ook Em pentatonisch. Hij gebruikt nogal wat octaafparallellen.

aaronstonebeat
23 januari 2012, 13:06
En hoe kom ik tot die ladders?
Het nummer staat in E, maar E wat? Kijkend naar de akkoorden (B - A - E, Fis - A - ( D - Dis ) - E),
E pentatonisch (e - fis - gis - b - cis) 'past' bij al die akkoorden. Em pentatonisch (e - g - a - b - d) gebruikt hij vooral over de passages waar alleen E wordt gespeeld, dacht ik; geeft meteen een bluesy gevoel, een beetje dat wringen van majeur en mineur tegen elkaar.

Maar het is niet het hele verhaal. In de akkoorden zelf zitten nog meer tonen; dis in B en ais in Fis.
De complete ladder is dan: e - fis - g - gis - a - ais - b - cis - d - dis :D

Tot zover een theoretisch verhaaltje waarop waarschijnlijk nog wel wat toe te voegen en af te dingen valt.
Eigenlijk hoor ik gewoon meteen dat de majeur en mineur pentatonisch ladders de hoofdmoot vormen.

Koni05
24 januari 2012, 21:05
Bedankt Aaron!

Het is natuurlijk een kwestie van kennis, maar vooral van ervaring denk ik, en daar kom ik dan te kort. Ik had via de tab de akkoorden opgezocht, en het eerste akkoord is 5577xx dacht ik, met in ieder geval een a als grondtoon, en ik dacht dat het 9 van de 10 x dan zo was dat de grondtoon van het eerste akkoord vaak gebruikt kon worden als toonladder. Hoe jij het brengt, de noten die passen bij in een toonladder aan elkaar linken, Ja. Dat duurt nog wel even met mij :p