PDA

View Full Version : www.MusicMaker.nl : what's going on?



CarloNeve
21 januari 2012, 15:10
Weet iemand wat er aan de hand is met het blad Music Maker? In de plaatselijke openbare bibliotheek hier is het blad ineens van de plank verdwenen; geen abonnement meer en op de website www.musicmaker.nl wordt nummer 12 van 2011 aangekondigd, terwijl je daar nu toch al nummer 2 van 2012 zou moeten vinden.
Is het blad (weer) Failliet? :???:
groeten,
Carlo

Ijselrobo 07
22 januari 2012, 14:10
geen idee. laatste nummer wat ik toen ontvangen had, was die met die rockriff top 100. dus dat was de laatste van 2011?
misschien even wachten tot 't einde van de maand

beruk
22 januari 2012, 21:42
Of je mailt de redactie gewoon effies?

CarloNeve
23 januari 2012, 08:09
De redactie bellen, zou kunnen, als ze niet opnemen weet je ook genoeg misschien.
De vraag stellen of ze nog leven vind ik iets te pijnlijk, ik wacht liever even af.

Han S
31 januari 2012, 19:14
Ik heb de nieuwe MM net binnen, geen probleem dus.

Ijselrobo 07
31 januari 2012, 20:27
Ik heb de nieuwe MM net binnen, geen probleem dus.

hier ook vandaag binnengekomen. dus inderdaad niks aan de hand :D

CarloNeve
31 januari 2012, 23:17
Bedankt, ik ben weer gerust gesteld. Op de website hebben ze het nog steeds over nummer 12 van 2011! De webredacteur ligt zeker met een langdurige griep in bed.:sssh:

guitarkid
4 februari 2012, 13:39
Geloof me, het blad is alive and kickin' en er komt zelfs een nieuwe uitgave van deze uitgever: Home Recording Magazine! Ik schrijf voor MM en dit blad en in het eerste nummer staat o.a. een review over de KRK 10-3 studio-monitoren van mijn hand.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Homerecordingmagazine.jpg

USofguitar
4 februari 2012, 21:51
Weet iemand wat er aan de hand is met het blad Music Maker? In de plaatselijke openbare bibliotheek hier is het blad ineens van de plank verdwenen; geen abonnement meer en op de website www.musicmaker.nl wordt nummer 12 van 2011 aangekondigd, terwijl je daar nu toch al nummer 2 van 2012 zou moeten vinden.
Is het blad (weer) Failliet? :???:
groeten,
Carlo

Heb mijn nummer van januari 2012 gisteren gekregen. Dus neem maar even contact met de klanten dienst. het komt wel goed! :)

bass blom
4 februari 2012, 21:57
Geloof me, het blad is alive and kickin'

ik keek een paar jaar geleden eens naar de oplages en dat was meen ik in de buurt van 9000..
vind ik toch niet echt alive..
hoeveel gitaristen hebben we in nl?

guitarkid
5 februari 2012, 09:26
ik keek een paar jaar geleden eens naar de oplages en dat was meen ik in de buurt van 9000..
vind ik toch niet echt alive..
hoeveel gitaristen hebben we in nl?

Bass, 9000 is best veel voor zo'n blad. 10.000 is natuurlijk nog mooier... ;)

Han S
5 februari 2012, 22:30
Ik heb de MM al sinds 1978 en ik kan wel eens kijken wat de oplage ooit is geweest. Onder Jaap van Eyk kende het blad grote populariteit met diverse prima vaste onderdelen van René van Broekhoven over studiotechniek, Peter Vos die alles wist van PA techniek en heel veel info over veel instrumenten.

Onder Ubel Zuiderveld ging het blad op de bietenbrug en Marc Postema nam het over met de hulp van een aantal schrijvers die belangeloos hun bijdrage leverden.

Ik krijg nog steeds wel eens reacties van mensen die het jammer vinden dat ik er niet meer voor schrijf, maar zo gaan die dingen. Met het internet zijn veel zaken minder belangrijk geworden. Vroegen haalde je informatie uit bladen, het staat nu allemaal op het net.

guitarkid
6 februari 2012, 09:15
Ik heb in de studio echt alle jaargangen staan, van #1 (met Mike Rutherford van Genesis op de cover) tot de nieuwste editie. Ik kreeg 'm ooit toegestuurd in 1977, heb een abonnement genomen en heb ze bewaard. Staan nu 35 mappen met Musicmakers en het is leuk voor gasten in mijn studio om daar lekker in te bladeren en het is ook een prachtig archief. Een jaar of vijf geleden wilde ik mijn abonnement opzeggen, maar volgens de hoofdredacteur was mijn (nogal genuanceerde ) opzeggingsbrief meer een "beleidsplan". ;)
Ik ben toen gevraagd om te schrijven voor het blad en heb dat gedaan. 't Is erg leuk, ik houd er goede contacten aan over, maak af en toe een leuke trip i.v.m. een review of we gaan bijv. met een club naar de Messe in Frankfurt en ik vind dat het blad zeker wel weer bestaansrecht heeft. Het is echter met het internet natuurlijk een stuk moeilijker geworden. Ik weet niet wat het maximum aantal abonnees is geweest of nu is.

CarloNeve
6 februari 2012, 22:35
Bedankt Guitarkid,

Ik ben weer bij.
HomeRecording klinkt interessant. Ik lees nu Interface, maar dat is me eigenlijk iets te veel op electronica gericht. Ik ben benieuwd wat dat nieuwe blad gaat brengen. Ik stap zeker over als het wat voor me is.
Ik ben vele jaren geabonneerd geweest, maar heb het opgezegd omdat ik steeds minder artikelen las, ik vond het een beetje ouwebollig worden. Ik vond dat er te vaak voor oude rotten werd gekozen, mannen die ik beschouw als 'van voor mijn tijd'; en ik ben 46! Te weinig bij de tijd.
Ook is de website teleurstellend. Het is een beetje magertjes allemaal. Wel een workshop hoe je een goeie website zou moeten maken, maar zelf een slechte maken, dat is een gemiste kans. De website is niet meer dan een flyer over het laatste nummer en nog een heel klein beetje extra's. Je wilt als abonnee toch meer, op z'n minst (linkjes naar) muziek van de muzikanten die worden besproken, een inhoudsopgave van alle nummers die ooit zijn uitgekomen, dat soort dingen.
Het viel me op de website van Bassist (nota bene dezelfde uitgever) veel beter is.
Interface doet dat trouwens ook goed.

Maar goed, de laatste tijd las ik Music Maker toch weer, bij de openbare bibliotheek. Ik heb alleen vast moeten stellen dat ze het abonnement hebben opgezegd :-( en losse nummers in het gat waar ik woon ook niet te vinden zijn bij de tijdschriftenkiosk. Misschien moet ik dus toch weer een abonnement nemen.
gr. Carlo

guitarkid
7 februari 2012, 07:53
De website is niet meer dan een flyer over het laatste nummer en nog een heel klein beetje extra's. Je wilt als abonnee toch meer, op z'n minst (linkjes naar) muziek van de muzikanten die worden besproken, een inhoudsopgave van alle nummers die ooit zijn uitgekomen, dat soort dingen.
Het viel me op de website van Bassist (nota bene dezelfde uitgever) veel beter is.
Interface doet dat trouwens ook goed.

Maar goed, de laatste tijd las ik Music Maker toch weer, bij de openbare bibliotheek. Ik heb alleen vast moeten stellen dat ze het abonnement hebben opgezegd :-( en losse nummers in het gat waar ik woon ook niet te vinden zijn bij de tijdschriftenkiosk. Misschien moet ik dus toch weer een abonnement nemen.
gr. Carlo

Gewoon doen! :ok:
Over de website: ben ik het geheel mee eens. Ik heb al voorgesteld om een een digitaal archief te maken met alle oude nummers of artikelen. Dat gaat echter veel tijd kosten en wie gaat dat doen? 't Zou wel erg mooi zijn!
Ik ben ook al jaren afgehaakt als het om de Interface gaat. Idd té technisch! Ik weet dat Home Recording zich wat meer gaat richten op de echte homestudio en het artikel dat ik schreef moest dan ook zeker niet te ingewikkeld worden: gewoon pragmatisch, begrijpelijk en op de pure praktijk gericht! Kortom, wat doet het, wat kun je er mee, hoe goed is het en hoe is de prijs/kwaliteitsverhouding.

CarloNeve
8 februari 2012, 09:14
Een digitaal archief van alle nummers van Music Maker zou fantastisch zijn. Ik meen me te herinneren dat er rond 1979 een test heeft gestaan van de Gibson Les Paul Anniversary 25/50. Jaren later heb ik zo'n gitaar in bezit gekregen, het zou leuk zijn om dat artikel te hebben. Zo is het natuurlijk met veel spullen, veel wat toen is getest is nu soms al vintage en dan is het wel leuk om er wat originele informatie over terug te vinden. In MusicMaker werd ook wel eens teruggeblikt op oude artikelen, dat geeft al aan dat de redactie ook wel het belang (of gewoon de lol) van die oude informatie inziet.
Zo'n archief opbouwen is inderdaad wat werk, maar nou ook weer niet onmogelijk, ik heb het van dichtbij gezien hoe dat ging. Je kunt zo'n bulk aan artikelen redelijk betaalbaar laten scannen en OCRen, er zijn DSW's (Dienst Sociale Werkvoorziening) waar ze dat kunnen. Dan is het nog een kwestie van pdfjes maken per artikel, alles in een database achter de website en de titel, auteur, jaar en nummer er aan koppelen. Zoekstructuurtje erbij en je bent er.
Uhhm, toch best veel werk inderdaad! Maar het geeft een blad zeker meerwaarde.
Succes,
Carlo

guitarkid
8 februari 2012, 10:17
Een digitaal archief van alle nummers van Music Maker zou fantastisch zijn. Ik meen me te herinneren dat er rond 1979 een test heeft gestaan van de Gibson Les Paul Anniversary 25/50. Jaren later heb ik zo'n gitaar in bezit gekregen, het zou leuk zijn om dat artikel te hebben. Zo is het natuurlijk met veel spullen, veel wat toen is getest is nu soms al vintage en dan is het wel leuk om er wat originele informatie over terug te vinden. In MusicMaker werd ook wel eens teruggeblikt op oude artikelen, dat geeft al aan dat de redactie ook wel het belang (of gewoon de lol) van die oude informatie inziet.
Zo'n archief opbouwen is inderdaad wat werk, maar nou ook weer niet onmogelijk, ik heb het van dichtbij gezien hoe dat ging. Je kunt zo'n bulk aan artikelen redelijk betaalbaar laten scannen en OCRen, er zijn DSW's (Dienst Sociale Werkvoorziening) waar ze dat kunnen. Dan is het nog een kwestie van pdfjes maken per artikel, alles in een database achter de website en de titel, auteur, jaar en nummer er aan koppelen. Zoekstructuurtje erbij en je bent er.
Uhhm, toch best veel werk inderdaad! Maar het geeft een blad zeker meerwaarde.
Succes,
Carlo

Klopt, zou zeker de moeite waard zijn. Over dat artikel van die LP Ann 25/50: ik zal even voor je kijken in mijn archief en het voor je scannen! PM even je mailadres, ok?

Han S
9 februari 2012, 13:51
Twee artikelen ingeleverd voor het nieuwe blad Home recording. Volgens mij wordt dat een leuk en leerzaam blad voor de thuisopnemers.

-Martijn-
9 februari 2012, 14:06
Twee artikelen ingeleverd voor het nieuwe blad Home recording. Volgens mij wordt dat een leuk en leerzaam blad voor de thuisopnemers.

Ik ben wel nieuwschierig naar dat blad, ik denk dat ik daar best eens wat aan zou kunnen hebben.

guitarkid
9 februari 2012, 15:35
Twee artikelen ingeleverd voor het nieuwe blad Home recording. Volgens mij wordt dat een leuk en leerzaam blad voor de thuisopnemers.

Mooi man. Te gek dat je ook weer gaat schrijven!! Een beetje ervaring in het blad kan geen kwaad. En hoewel de manier van registreren natuurlijk nogal is veranderd (computer i.p.v. tape) is het traject daar voorafgaand toch in veel gevallen identiek en komt die ervaring er bij kijken: microfoonplaatsing, balans, produceren etc. Kortom, het blijft ambachtelijk en die ervaring is i.t.t. tot de spullen niet in de winkel te koop!

Han S
9 februari 2012, 17:19
Het is gewoon zo dat de beginnende thuisengineer geen kennis heeft over de microfoons en de techniek van het plaatsen. Wat weet de beginner van proximity, van off axis response en welke microfoon het meest geschikt is in welke situatie. Daar doe je vele jaren over om daar een beetje mee vertrouwd te raken en dan nog blijf je voortdurend bijleren.

Daarom is het mooi dat er wat ervaring in zo'n blad terecht komt en uiteindelijk is het de ervaring van oude rotten als Bruce Swedien, Pill Putnam en vele anderen die via mensen als jij en ik dat bij de lezer terecht komt.

Ik heb twee vrij recente Shure microfoons getest voor het blad. Dat zijn geen goedkope microfoontjes, maar daar presteren ze ook naar. Maar dat ga je allemaal lezen. En ik vind het hardstikke leuk om te schrijven en het rolt er ook allemaal zo uit bij mij.

pinkwilly
19 juli 2012, 14:15
@Han S

Net het eerste nummer van Home Recording Magazine aangeschaft voor Bibi & Beau, zodat de basisprincipes wellicht wat duidelijker worden voordat er aan allerhande knoppen wordt gedraaid. Grappig om te zien dat ook George (van Bibi's platenlabel) er aan meewerkt.

Hoop dat het niet bij één nummer blijft (het is een moeilijke tijd).

Han S
19 juli 2012, 14:18
Hij kost € 7.50 dus ik heb vrees. Het duurde ook lang voordat het eerste nummer verscheen.

guitarkid
19 juli 2012, 15:01
Het duurde inderdaad erg lang.... Maar volgens mij is de eerste editie wel geslaagd. 't is een prima artikel over die twee Shure's, btw!
Ik ga ze beslist even checken, zeker gezien hoe ze zich verhouden tot de 451's (met CK1), waar ik ook nog twee van heb in de studio (en met veel plezier). Ik had overigens de door mij geteste KRK's ook bijna gehouden, maar besloot ze toch maar terug te sturen....

JVGM-music
19 juli 2012, 17:59
Ik kreeg hem opgestuurd omdat ik abonnee van de musikmaker ben...en inderdaad, geen verkeerd blad...had iets dikker gekund...je leest er nu wel heel snel doorheen.
Is een beetje als het blad interface maar dan zonder al te veel insiders termen en een stuk grappiger geschreven.

Het zou zo maar kunnen dat ik een abonnement neem!

paulusdeBKB
20 juli 2012, 21:48
Home Recording, klinkt interessant...Is er een website van?

guitarkid
21 juli 2012, 15:28
www.homerecordingmagazine.nl
Tamelijk logisch.... ;)

Han S
21 juli 2012, 15:34
Het duurde inderdaad erg lang.... Maar volgens mij is de eerste editie wel geslaagd. 't is een prima artikel over die twee Shure's, btw!
Ik ga ze beslist even checken, zeker gezien hoe ze zich verhouden tot de 451's (met CK1), waar ik ook nog twee van heb in de studio (en met veel plezier). Ik had overigens de door mij geteste KRK's ook bijna gehouden, maar besloot ze toch maar terug te sturen....

Ik heb wel vaker testverslagen en soms mag je het geteste apparaat houden. Jammer dat ze die microfoons weer kwamen halen want vooral de KSM 137 vind ik beter dan de C451.

guitarkid
21 juli 2012, 15:43
Ik heb wel vaker testverslagen en soms mag je het geteste apparaat houden. Jammer dat ze die microfoons weer kwamen halen want vooral de KSM 137 vind ik beter dan de C451.

Heel af en toe blijft het geteste hier in de studio, met goedvinden van de importeur... Ik ga daar bij het testen echter niet van uit: goed is goed, minder is minder en niet goed is niet goed!! ;)

Han S
21 juli 2012, 15:48
Klopt, maar ik ben een botte boer en ik schrijf echt op wat ik er van vind, daar waarschuw ik ze ook voor. Als je testverslagen leest in bijvoorbeeld hi fi magazines, dan weet ik zeker dat het merendeel volslagen onzin is en is geschreven om de fabrikant een veer in de reet te manouvreren omdat ze die spullen mogen houden.

Wat ik schrijf over de Shure microfoons is 100% gemeend en ik schrijf ook altijd hier dat ik de SM57 een onding vind. Niet per sé slecht, maar helemaal niet wat het merendeel van de gebruikers er over meent te moeten zeggen. De KSM 137 heeft een prachtig middengebied, met een piano en een akoestische bas is dat heerlijk. Het is bepaald geen goedkope microfoon, maar elke cent waard.

guitarkid
21 juli 2012, 16:27
Klopt, maar ik ben een botte boer en ik schrijf echt op wat ik er van vind, daar waarschuw ik ze ook voor. Als je testverslagen leest in bijvoorbeeld hi fi magazines, dan weet ik zeker dat het merendeel volslagen onzin is en is geschreven om de fabrikant een veer in de reet te manouvreren omdat ze die spullen mogen houden.

Wat ik schrijf over de Shure microfoons is 100% gemeend en ik schrijf ook altijd hier dat ik de SM57 een onding vind. Niet per sé slecht, maar helemaal niet wat het merendeel van de gebruikers er over meent te moeten zeggen. De KSM 137 heeft een prachtig middengebied, met een piano en een akoestische bas is dat heerlijk. Het is bepaald geen goedkope microfoon, maar elke cent waard.

Precies wat ik bedoel, schrijven wat je vind en geen rekening houden met andere belangen. En wat betreft die sm57, in een ander topic adviseer ik ook andere microfoons (bijv. een ribbon) voor m.n. het opnemen of versterken) van gitaarversterkers en daar wordt toch ook wat verbaasd op gereageerd! ben erg benieuwd naar de KSM 137!