PDA

View Full Version : Vox nieuws: AC4HW, AC4C1BL, TB18C1



Mitch
20 januari 2012, 21:54
Leuke kruisbestuiving: de AC4 in een HW uitvoering, met (in tegestelling tot de concurrentie) een 12 inch speaker! En in plaats van de attenuator op de AC4TV hier gewoon een mastervolume. Een leuke uitbreiding in de afdeling serieuze laagvermogende amps.

http://www.voxamps.com/us/handwired/ac4hw1/

http://www.voxamps.com/images/handwired/lg_AC4HW1_slant.jpg

Pepe
20 januari 2012, 22:01
Hallo, 1200 dollar. En geen tube rectiefier. Die 12 inch maakt hem gelijk ongeveer -nou ja- even groot als een AC15 dus hoe cute ook, I'll pass.

Was een reissue AC10 niet gewoon geiler geweest?

Mitch
20 januari 2012, 22:08
Nee, $799 wordt 't.
Hier de demo (effe doorspoelen naar 0:30 voorbij de synth)
http://www.youtube.com/watch?v=8bh6fZyh-28&sns=em
Inclusief bullshit van de demo meneer, die beweert dat de Hot mode een extra del van de pre amp buis gebruikt....fail.... de tone stack wordt omzeild. Maar goed.
Prijstechnisch zit -ie dan onder de AC15HW en boven de Class5, die denk ik ook een ander publiek bedient. De AC10 is leuk, maar voor de huidige generatie die net bekend is geworden met de AC4 is het marketing technisch waarschijnlijk slimmer om deze uit te brengen. Ik moet zeggen: het klinkt wel erg lekker, misschien een tikkie hol.

Pepe
21 januari 2012, 00:06
Dat holle is vooral de room denk ik. 800 is niet heel gek maar lastig segment, te zacht voor podium, clean dan, te hard voor huiskamer en studio... er zijn maar weinig gitaristen die daar nog kleine amps gebruiken lijkt me, tis vooral de 4x12 jongens of de racks en digitaal.
De HW Fender champ heeft het niet lang uitgehouden.
Niettemin, het klinkt wel wicked, op het eerste gehoor.

Mitch
21 januari 2012, 12:48
Ja, de Class 5 is al duidelijk duurder dan de budget 5 watters en deze ligt daar weer een stuk boven. Maar hij klinkt toch wel erg goed met die master in plaats van de attenuator en de 12" speaker. Interessant ja, potentieel verkoopsucces? Hmmm.... moeilijk.

Mitch
27 maart 2012, 16:02
E777 is -ie bij onze Deutsche Grootgrutter. Ik ben wat spullen aan 't opruimen, misschien dat ik hier toch nog voor ga. Ik ben wel een fan van Vox + greenback, meer dan blue ben ik achter en ik ga wel iets portables nodig hebben. Maar ik moet 'm écht eerst effe horen. Waar o waar...

bass blom
27 maart 2012, 16:15
klinkt lekker hoor!

Pepe
27 maart 2012, 20:36
Sja hoe laaiend iedereen ook is over de blue, ik vind het een gruwel.
Vox is wel flink bezig de laatste tijd. Het is dat het kreng veel weegt maar de Bruno 18 watt klinkt alsof ik er goed mee door een deur zou kunnen.

Mitch
27 maart 2012, 21:32
Die Bruno's ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar met bijna 30 kg kan ik net zo goed de AC15 houden... ik wil écht een lichte en en zware setup, geen zware en een zware :listen:
Een Blue heeft wel zijn charme, maar ik zit er teveel aan vast. En je kan het raar vinden, maar in mijn omstandigheden (ik speel altijd met gehoorbescherming) klinken een paar gitaren op het halselement niet lekker in de mix. Zonder doppen wel, maar zo ga ik geen optreden in. En als op een andere speaker de boel voor mij wél lekker prikt op elk element, dan is de keus snel gemaakt.

muziekschuur
28 maart 2012, 10:05
Ik ben eigenlijk een Fender man. Maar deze klinkt wel erg goed. Ik vraag me af hoeveel van die tone komt uit die speciale pickups van de Vox gitaren. Die ik net zo uber cool vind.... Maar over die gitaren wordt hier nauwelijks geluld. Terwijl die pickups toch echt wel aandacht verdienen.

Mitch
28 maart 2012, 16:44
Echt? Ik vind dat soort alleskunners gedoemd te mislukken, voor mijn eigen smaak dan. Net als die P Rails van SD. Ik weet dat er hier wat fans zijn, maar ik vind het drie keer niks. Het hele idee achter deze gitaren van Vox vind ik hartstikke leuk hoor, maar geef mij maar hun amps :D

muziekschuur
28 maart 2012, 16:49
Vind je dan dat in die demo die gitaar niet uit de verf komen dan?

Mitch
28 maart 2012, 19:24
Die demo interesseert me weinig. Het gaat mij erom hoe een gitaar werkt als ik 'm zelf bespeel in mijn band. En aangezien ik niet de enige gitarist ben in de band en we geen extreem breed bereik hebben qua repertoire heb ik dus absoluut geen behoefte aan een alleskunner. Een goeie, specifieke sound vind ik zelf plezieriger, maar ook binnen de band is het handiger. Je zal mij dus niet horen zeggen dat het een flutgitaar is of rotelementen, het doet me alleen niks omdat ik er geen interesse in heb. Sorry :D
Ik heb het allemaal gehad hoor, gitaren met vijf of meer sounds en amps met tien schakelaars, maar hoe verder ik kwam, hoe minder uitgebreid het allemaal werd...

muziekschuur
29 maart 2012, 00:46
Dat is een duidelijk antwoord en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar ik heb de sounds beluisterd en het zijn 3 goede basis geluiden. En voor die mensen die dat zoeken een mooi compromis. Maar vooral ook een geweldige starters of tweede gitaar als je het even niet weet.

Mitch
1 april 2012, 14:26
Ik zie nu pas dat die blauwe met het kekke handvat een gewone mastervolume heeft in plaats van die driestanden attenuator. Niet echt fantastisch opgenomen in mijn oren, maar toch een aardige clip van de twee nieuwe:

http://youtu.be/ZUElTTZ4jV8

Pepe
1 april 2012, 15:26
Naast elkaar valt de turret wel tegen. Aan de andere kant, de HW haalt het weer niet bij de Dr.Z mini Z, de combo is weer in productie begrijp ik.


http://www.youtube.com/watch?v=woTepZsLAyg

Mitch
1 april 2012, 16:47
Dat klinkt als een heel ander beestje. Lijkt me een beter gereedschap als je veel lead en fills speelt. Voor het soort werk dat ik zelf speel (met de amp een hairy basissound neerzetten en zowel met pedalen als volumepot clean of ruig, rhythm of lead) komt de Vox beter in mijn straatje. SPeaking of which: ik heb vandaag ook nog een keer een filmpje van de TB18C1 gehoord en dat klinkt toch heel aardig. Net niet zo dynamisch als de tester blijft zeggen (tenminste, ik hoor het niet) maar verdomd lekkere sounds uit te halen. Wat dat betreft is de rode draad wat mij betreft: ze zetten in dat prijssegment heel behoorlijke amps neer.

http://www.youtube.com/watch?v=zplwfwnRDkU

guitarguru
1 april 2012, 21:54
Dat klinkt als een heel ander beestje. Lijkt me een beter gereedschap als je veel lead en fills speelt. Voor het soort werk dat ik zelf speel (met de amp een hairy basissound neerzetten en zowel met pedalen als volumepot clean of ruig, rhythm of lead) komt de Vox beter in mijn straatje. SPeaking of which: ik heb vandaag ook nog een keer een filmpje van de TB18C1 gehoord en dat klinkt toch heel aardig. Net niet zo dynamisch als de tester blijft zeggen (tenminste, ik hoor het niet) maar verdomd lekkere sounds uit te halen. Wat dat betreft is de rode draad wat mij betreft: ze zetten in dat prijssegment heel behoorlijke amps neer.

http://www.youtube.com/watch?v=zplwfwnRDkU

Klinkt niet verkeerd zeg, en dat voor ruim 600 euro .... Maar waarom zijn die Voxen allemaal in 's hemelsnaam altijd zo zwaar!! Dit 18 wattertje, 1x12 combootje weegt maar liefst 29 kilo...... M'n Tone King weegt net 17 kilo..... (toch geen 14 kilo, zoals door bouwer vermeld..)

Pepe
1 april 2012, 23:35
ja, de bruno 30 viel voor mij af wegens gewicht en ik snap ook niet dat de 18 even zwaar is. Dat geluid is serieus goed, strakke 6v6jes met toch genoeg grit en rafels om een old school fan een natte onderbroek te bezorgen. Het klinkt, zo op het gehoor, over old school gesproken, niet heel ver weg van de Mad Professor old school 21, die meer compressie heeft. Daar was ik ook al weg van maar daar moeten 22 van die groene flappen de toonbank over.

Mitch
2 april 2012, 10:47
Zou toch iets minder gewicht aan trafo's mee moeten zeulen, een 2x6V6 bakkie. Maar goed, als ik kijk wat de AC15 weegt ben ik niet verbaasd dat de TB18 ook zo'n leijer is... maar wel een leijer met een erg goed klinkende mid boost. Je moet het allemaal een keer in levenden lijve horen, maar de basissound en de mid boost sound klinken in mijn oren als erg goed gekozen.
Wat ik trouwens wél een goede ontwikkeling vindt is dat zowel de TB18 als de AC4HW gewoon weer multiplex hebben in plaats van MDF of nog mindere vezelplaat. Naast de speaker maakt een goed kastje toch ook erg veel verschil.

Pepe
2 april 2012, 19:22
waarschijnlijk kan het gewicht naar 20 met een grenen chassis en een Neo maar goed, in a perfect world...

Mitch
6 april 2012, 22:29
Dit 18 wattertje, 1x12 combootje weegt maar liefst 29 kilo...... M'n Tone King weegt net 17 kilo..... (toch geen 14 kilo, zoals door bouwer vermeld..)


ja, de bruno 30 viel voor mij af wegens gewicht en ik snap ook niet dat de 18 even zwaar is.

Blijkt nu dat dat een foutje is, het waren gekopieerde specs van de 35. De TB18C1 weegt 20kg. Da's nog geen vlieggewicht maar toch effe beter dan 29kg.

Pepe
7 april 2012, 09:55
Hoe weet je dat? Het staat nog steeds op de Vox site en die specs vermelden wel 18 watt.

Mitch
7 april 2012, 11:49
Post van een Vox medewerker op een forum :listen: De afmetingen waren ook verkeerd, de 18 wordt iets kleiner dan de 35.

Pepe
7 april 2012, 12:24
IK heb Dijkman gevraagd er eentje binnen te halen, dan gaan we het zien.

Mitch
24 juni 2012, 20:17
Nou, de TB18C1 is inmiddels leverbaar. Ze lijken ver onder de radar te vliegen maar ik heb eindelijk een nieuwe clip gevonden. Oké, er wordt érg veel geluld, maar hij zet 'm goed neer en hij klinkt wat mij betreft erg veelbelovend.

http://www.youtube.com/watch?v=QA6PiAAW3ow
De chime van een AC, maar een beetje meer 'thump' in het laag, clean. Wel een wat dunner geluid op drive. Strakke prijs, 620.

guitarguru
29 juni 2012, 10:58
Nou, de TB18C1 is inmiddels leverbaar. Ze lijken ver onder de radar te vliegen maar ik heb eindelijk een nieuwe clip gevonden. Oké, er wordt érg veel geluld, maar hij zet 'm goed neer en hij klinkt wat mij betreft erg veelbelovend.

http://www.youtube.com/watch?v=QA6PiAAW3ow
De chime van een AC, maar een beetje meer 'thump' in het laag, clean. Wel een wat dunner geluid op drive. Strakke prijs, 620.

Heb hem gewoon blind besteld en hoop hem morgen binnen te krijgen. Hoop dat ie wat meer middy en punchier klinkt dan mijn Tone King en dat er een lekkere Voxy overdrive is in te stellen middels de Mastervolume.

Mitch
29 juni 2012, 13:14
Ik ben razend nieuwsgierig. Na de vakantie wil ik toch ook eens werk gaan maken van een kleine set of combo, dus ik kijk uit naar je bevindingen! Met het lekkere formaat én materiaal van de kast neig ik hier meer naartoe dan een AC15C1 om maar wat te noemen.

Pepe
29 juni 2012, 19:28
Ik heb een mailtje gekregen dat mijn Guggs Supro getest kan worden. De eerste versie vond ik te braaf maar er is getweaked.. we gaan het zien.

Mitch
29 juni 2012, 19:51
Vanwege die Supro remake ben je niet meer bij Dijkman geweest voor de TB18C1?

Pepe
30 juni 2012, 02:43
Nee, ze hadden geen zicht op wanneer ze hem konden leveren.
Ik zoek een amp die van nature klinkt zoals ik nu al klink, maar dan zonder hulpmiddelen. De Vox Bruno voldoet daar niet echt aan maar hij lijkt me leuk genoeg om in te pluggen als ik erover struikel.
De Alessandro klinkt wat dat betreft veelbelovend maar die kom je hier niet tegen, de Guggs heeft de potentie maar it's not quite there yet.


http://www.youtube.com/watch?v=cihQXPd_vHA&feature=results_main&playnext= 1&list=PL2266E5C5049D3E12

Dennis_Ajax
30 juni 2012, 10:46
Hoe zit het met je EVR C30? Geannuleerd?


Heb zelf vorige week nog wat VOX amps getest maar daar zat deze jammer genoeg niet bij.

Pepe
30 juni 2012, 11:37
Ja, die release wordt maar uitgesteld, zitten nu op eind juli. ik vond het wel welletjes.
In tegenstelling tot wat ik wel eens anders lees, no problem. Geen gedoe, werd gelijk teruggestort.

Mitch
30 juni 2012, 12:31
O, raar dat ze geen levertijd hadden. De TB18C1 is al een tijdje beschikbaar. De AC4HW wordt maar uitgesteld en uitgesteld, schijnt nu ergens in juli te komen. Maar ik geloof dat ik toch liever een iets grotere kast heb, een 12"in een doosje dat maar net groot genoeg is...hm...

guitarguru
30 juni 2012, 14:42
Heb de TB18C1 net binnen gekregen. Heb er 10 minuten op zitten spelen, tis veel te warm op zolder nml., en clean vind ik hem al behoorlijk volwassen klinken. Mooi open Fendery geluid, en de mogelijkheid om er mid in te draaien i.t.t. mijn Toneking. Lekker punchy vanwege vrijwel gesloten achterkant, en voor een digitale galm niet verkeerd. Zeker beter dan mijn vroegere CC serie AC30. Dark switch....tja.....maakt alles donkerder, wat ik niet kan bekoren.
Qua overdrive moet ik het allemaal nog zien. IK ga hem maandag tijdens bandrepetitie gebruiken, dus kom hier op terug. Overdrive klinkt nu, met lage mastervolume, wat scherp en fizzy. Denk dat de master omhoog moet voor betere resultaten.
Eerste indruk, fraai ogende zeer bruikbare amp. Lekker simpel van opzet ook.

Mitch
30 juni 2012, 15:47
Cool! Ben zeer benieuwd hoe die in de band klinkt. Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om ook je LP te gebruiken ten behoeve van de wetenschap... :D

guitarguru
30 juni 2012, 16:07
Prima, zal mijn LP ook gebruiken dan.
Naast mijn Toneking verliest ie het wel duidelijk op punten hoor, clean. De Toneking's bassen zijn mooier rond en diep, en het hoog zijdezacht. De Vox is veel platter, al wordt het met de volumeknop hoger beter, dan komt ie meer tot leven. De speaker moet natuurlijk ook nog worden losgespeeld. De Toneking blijft m.i. toch wel een klasse apart, maar kost ook 3 x zo veel.

Maar goed, in bandverband was ik nooit zo kapot van de Toneking, dus houd goede moed, dat de Vox net dat geeft dat ik nodig heb.

muziekschuur
30 juni 2012, 17:18
Is deze amp een nieuw ontwerp?

Mitch
30 juni 2012, 17:26
Yup. Hij zal ongetwijfeld wat hebben gebruikt van zijn eigen eerdere ontwerpen, maar het is een ander beestje dan wat Vox tot nu toe heeft uitgebracht in de AC reeks.

Swampash
30 juni 2012, 21:38
http://www.westerhaven.nl/produktinfo.php?vjaID=20120630213628&prodID=000000000015646

Westerhaven groningen heeft de AC4HW1 en de TB18C1 op voorraad dus zeker in nl leverbaar.

guitarguru
30 juni 2012, 22:17
http://www.westerhaven.nl/produktinfo.php?vjaID=20120630213628&prodID=000000000015646

Westerhaven groningen heeft de AC4HW1 en de TB18C1 op voorraad dus zeker in nl leverbaar.

Okay dan.....

guitarguru
3 juli 2012, 19:14
Heb gisteren gerepeteerd met de Vox TB18C1, en dat viel niet tegen. Cleane headroom genoeg. Het was een generale repetitie, dus heb niet echt uitvoerig de amp kunnen testen. Heb hem puur als platform gebruikt voor mijn pedalen, zoals ik eigenlijk altijd doe. Vergeleken met de Toneking heeft deze amp meer ballen, is strakker in het laag, en prikt ie beter vanwege het meer middige karakter. Clean heeft ie toch dat Fendery glazige soundje, wat lekker is voor funky slagjes. Met overdrive gromt ie heerlijk en zingt als de beste.

Vond hem vooral lekker met mijn Telecaster. Uitgebalanceerd geluid zonder dat de sound dun en scherp wordt. Met de midboost aan vond ik het te messy en wollig worden. De dark switch had ik al helemaal geen behoefte aan. Hij is goed zonder deze switches. Zie daar zo snel geen toepassing voor.
Heb een paar nummers op mijn Les Paul gespeeld, maar hou niet meer zo van de LP sound. Vind het te wollig en middy. Heb een paar cleane nummers gespeeld, en ja het klinkt niet verkeerd, maar heb gewoon voor ons Beatles repertoire dat puntige, snijdende geluid nodig.
Zaterdag dus voor het eerst ermee op een (buiten-) podium, dus ben zeer benieuwd, maar heb het gevoel dat ie daar nog beter tot zijn recht gaat komen. Behoorlijk content mee!

Edit: hij is overigens echt heel dynamisch. Alle nuances in je spel komen goed tot uitdrukking. Jammer is dat ie geen standby knop heeft. Hij sluit af met een vrij luide plof ..

Mitch
3 juli 2012, 21:25
O da's wel apart voor een amp zonder gelijkrichtbuis. Maar goed, klinkt positief verder! Die mid switch kwam in de twee beste filmpjes redelijk subtiel over en het leek daar of hij er vooral ietsje meer mee overstuurde. Ik heb nog een paar andere ijzers in het vuur (topje + 1x12 of toch maar die AC30CC1...), maar ik kom wel in de verleiding :jam:

Mitch
26 juli 2013, 23:00
Bumparooooo!

Het heeft even geduurd, maar vandaag even een kort testrondje gedaan met de AC4HW. Echt kort, want ik heb bij lange na niet 'alle' mogelijkheden getest. Ingeprikt in de low input met mijn De Gier en gewoon op 'cool' laten staan, ik voelde weinig behoefte om de tonestackt te bypassen. Wat komt eruit? Nou, een verrassend goede Vox sound! Ik vreesde een amechtige single ended poging om op een echte AC te lijken, maar nee hoor. Prima chime, goeie druk, acceptabel laag. Waar ik de Class5 ook een échte Marshall vond maar net iets te dozig, is de AC4HW een échte Vox AC maar dan alleen een beetje kleiner. Beetje minder laag, maar meer dan prima dynamiek op lage gain, hoge master setting en een minstens net zo lekker dynamische crunch op lagere master en hogere gain stand.
Ik weet niet wat -ie momenteel nieuw kost, maar dat het een volwassen versterker is die niet te vergelijken is met de AC4TV en die blauwe variant, dat is wel duidelijk.
Het is dat ik voor een uitstekende prijs aan een AC30CC1 heb kunnen komen om aan mijn combo wensen te voldoen, anders had dit absoluut mijn mini-AC30 geworden.

guitarguru
27 juli 2013, 11:49
Mitch, even voor de duidelijkheid, met die CC1 kun je onversterkt je gigs afwerken als het moet, maar de AC4HW zul je toch altijd moeten uitversterken, toch? Lijkt me niet dat ie clean, in een bandsetting, overeind kan blijven. Ik weet het, dit issue blijft steeds maar weer opdoemen..... :soinnocent:

Mitch
27 juli 2013, 12:32
Zal van de gitaar afhangen, de drukte van de bandmix en de akoestiek van de kroeg waar je moet spelen. Persoonlijk speel ik nooit onversterkt en zit ik dus altijd te kutten met geluidsmensen in kroegen waar het zacht genoeg moet, nooit andersom. Het zal wel een regionaal ding zijn of zo, ik weet het niet...
Maar net als met de Class5 zie ik met de AC4HW ab-so-luut mogelijkheden om op te treden. Maar goed, ik heb 'm nu op één input met één gitaar getest en niet in onze oefenruimte. Die ken ik zó goed dat ik kan inschatten hoe het op een gemiddeld podium zal zijn.
De CC1 is gewoon nog steeds een AC30 ook al is het een 1x12 combo. Als je dáár niet onversterkt mee weg kan komen doe je echt iets niet goed :D

Cue Zephyr
27 juli 2013, 15:55
Dan vraag ik het direct maar - heeft iemand ooit zo'n Tony Bruno Vox geprobeerd? Of heeft er iemand een? Ik kwam 'm laatst per ongeluk tegen toen slechts op zijn naam zocht. Kan me niet voorstellen dat die dingen verkopen. Zou er persoonlijk echter wel een willen.

guitarguru
27 juli 2013, 17:00
Dan vraag ik het direct maar - heeft iemand ooit zo'n Tony Bruno Vox geprobeerd? Of heeft er iemand een? Ik kwam 'm laatst per ongeluk tegen toen slechts op zijn naam zocht. Kan me niet voorstellen dat die dingen verkopen. Zou er persoonlijk echter wel een willen.

Een paar posts terug geef ik een kleine review... Maar is alweer verkocht, al zegt dat niets over zijn kwaliteiten, maar meer over mijn GAS :seriousf:

Cue Zephyr
27 juli 2013, 23:51
Een paar posts terug geef ik een kleine review... Maar is alweer verkocht, al zegt dat niets over zijn kwaliteiten, maar meer over mijn GAS :seriousf:

Oh, oeps - excuses voor mijn ignorance!

Als ik er zo'n inschatting van moet maken is het geen succes. Niet omdat het slecht spul zou zijn, totaal niet, maar meer om de wellicht ietwat vreemde combinatie. Ik zeg dit omdat ik verrekte weinig van ze hoor (en ze daarom ook niet kende). Is er überhaupt wel iets Voxy aan? :?

guitarguru
28 juli 2013, 09:53
Uhmmm..... De Bruno is niet echt een Vox inderdaad. Heeft meer weg van een Fender, alhoewel die vergelijking ook weer mank gaat, want hij had nauwelijks laag. Ik miste echt een diepe laagweergave. Vond er achteraf een wat plat en ietwat dozig geluid in zitten. Ook de overdrivesound was krasserig bij hogere gainstanden, maar dat vind ik eigenlijk bij wel meer versterkers (ook nu weer bij mijn zojuist aangeschafte AC30CC1..). Ik speel toch het liefst met pedalen over een cleane amp.

Cue Zephyr
28 juli 2013, 14:42
Ik dacht wellicht heeft het iets met de speaker te maken, maar ik lees net dat ze met G12-65s komen en dan kan ik het me toch moeilijk voorstellen dat het echt de speaker is. Tenminste, dat zou ik niet verwachten van een 65.

Misschien toch gebrek aan een tweede speaker?

tommus42
28 juli 2013, 15:11
Over Celestion G12-65 gesproken, heb hier twee Fanes met die voicing, wil ik wel één van ruilen met een, ehm, andere luidspreker.

edit: 8 ohm. Heb eventueel ook nog een Eminence Lady Luck (16 ohm) te ruil, lijkt op een V30 heb ik eens begrepen.